بی نظیرترین روش های یادداشت برداری

چگونه یادداشت برداری درست داشته باشیم

بی نظیرترین روش های یادداشت بردای برای موفقیت

یادداشت برداری درست یکی از کلیدهای موفقیت در آزمون ها است. دانشجویان باید زمان قابل توجهی را صرف مرور اطلاعات و یا خواندن کتاب های قطور کنند به یاد آوردن جزئیات خاص، رویدادها و سخنرانی های کلاسی بسیار دشوار است. اما چگونه میتوان بی نظیرترین روش های یادداشت برداری  را نوشت. در ادامه بی نظیرترین روش های یادداشت برداری به شما ارائه می شود که می تواند در نهایت بهترین روش برای نوشتن و یادگیری باشد.

یادداشت های دقیق و شفاف جهت داشتن یادداشت برداری بی نظیر:

داشتن یادداشت دقیق بسیار مهم است زیرا بعد از یادگیری و بعد از کلاس همه ما جزئیات را فراموش می کنیم. اگر یادتان باشد در دوره دانش آموزی و یا دانشجویی خود استاد و معلم هر آنچه را می گفت، با خود می گفتیم خب من این را بلد هستم؛ اما بعد از کلاس تمامی جزئیات را فراموش می کنیم.

یادداشت دقیق می تواند ما را در مرورهای بهتر و داشتن موفقیت بیشتر کمک کند. می توانند مطالب را بهتر درک کرده و ارتباط موضوعی بین سخنان معلم و استاد ایجاد کنند؛ اگر جایی معلم و استاد پراکنده گویی کرده اند؛ می توانند با نگاه کردن به یادداشت های خود بخش های مرتبط را به هم ربط دهند و درک مطلب برای آن ها ساده تر شود.

آماده به کلاس بروید:

فراگیرانی که با مطالعه یادداشت های جلسه قبل به کلاس می روند بهتر مطالب را به خاطر آورده و می توانند آنچه را که بیان می شود در کلاس درک کنند و یادداشت بردارند.

یادداشت های بی نظیر خود را مقایسه کنید:

برای اینکه مطمئن شوید یادداشت های درستی دارید و یا جزئیات را به خوبی نوشته اید؛ نوت برداری های بی نظیر خود را با یادداشت های دوستان خود مقایسه کنید. این کار می تواند به داشتن نوشته های بهتر و مفید تر به شما کمک کند.

به حداقل رساندن حواس پرتی ها:

بهتر است در کلاس جایی را انتخاب کنید که بتوانید استاد را بهتر ببینید. کنار دوستان خود ننشینید؛ گوشی خود را در کلاس خاموش کنید و برای جلوگیری از حواس پرتی، برخی افراد در جایی می نشینند که ساعت کلاس را نبینند.

یادداشت های خود را سازماندهی نمایید:

بهتر است تمامی یادداشت هایی را که در مثلا با یک موضوع خاص بوده اند؛ یا آن هایی را که براساس تاریخ و روز خاصی بوده اند در یک جا بنویسید.

یک نشانگر بین جلسات مختلف بگذارید و بر روی نشانگر ها موضوع ها را بنویسید. به این صورت هم راحت تر آن ها را پیدا می کنید و هم می توانید بهتر آن ها را مرور کنید.

از اختصارات و نمادها استفاده کنید:

از آنجا که در هر جلسه درسی مخصوصا در دانشگاه استادان موضوعات زیادی را پوشش می دهند و سرعت سخنرانی از نوشتار شما ممکن است سریع تر باشد؛ بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که از یک سری اطلاعات و حروف خلاصه استفاده کنید.

البته ممکن است این نمادها برای هر کسی متفاوت باشد. بهتر است از قبل برای خود آن ها مشخص کنید تا بعد از کلاس و در حین مطالعه ی یادداشت های تان با مشکلی مواجه نشوید.

خوش خط بنویسید:

بی نظیرترین روش های یادداشت برداری

یادداشتی را که نتوانید بخوانید به چه دردی میخورد؟

بهتر است تا حد امکان با خط خوب و خوانا آن ها بنویسید و کنار قسمت های مهم و کلمه کلیدی ها یک جای خالی بگذارید که اگر خواستید در مورد همان موضوعات در جلسات بعد چیزی را اضافه کنید بتوانید این کار را انجام دهید.

مرور یادداشت ها:

مرور؛ بعد از یادداشت برداری مهم ترین گام در حفظ و به خاطر سپاری یادگیری هاست و به راحتی می توانید اطلاعات مهم را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت انتقال دهید.

سوال بپرسید:

هر چقدر هم فرد باهوش باشید ممکن است در مورد برخی مطالب سوال داشته باشید و یا برخی نکات و دروس برای تان گنگ باشد.

می توانید آن ها را یادداشت کرده و بعد از کلاس بپرسید. می توانید با داشتن بی نظیرترین روش های یادداشت بردای یک یادداشت بردای عالی داشته باشید تا شما را در این راه راهنمایی کند. 

اما گاهی اوقات این سؤالات در حین مرتب کردن یادداشت برداری ها و مرور آنها رخ می دهد پس بهتر است در جلسه بعدی اول کلاس و یا بعد از کلاس سؤالات جلسه ی قبلی خود را بپرسید.

از یادداشت برداری در گوشی و ابزار دیجیتالی خودداری کنید:

دنیا به طرز عجیبی به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود و نوشتن برخی مطالب در تبلت و گوشی بین دانشجویان بسیار مرسوم است.

اما مطالعات نشان داده است که یاددداشت برداری به این صورت یادگیری را تا حد زیادی کاهش می دهد. در نوت برداری دیجیتال افراد سعی می کنند به صورت کلمه به کلمه بنویسند\؛ اما در یادداشتهای دستی افراد همه چیز را خلاصه وار می نویسند و نوت برداری روان تر پیش می رود.

آن ها در هنگام نوشتن با دست حق انتخاب بیشتری دارند تا از بین کلمات چه چیزی را انتخاب کنند و بنویسند. و فعالانه درگیر سخنرانی و کلام معلم و استاد می شوند. پس بهتر است از نوت برداری های  دستی بهره ببرید.

از پاورپوینت غافل شوید:

اگر معلم شما عادت به استفاده از پاورپوینت متن محور دارد؛ در این صورت به هیچ عنوان به پاورپوینت نگاه نکنید؛ بلکه تنها به هر آنچه که استاد می گوید گوش فرا دهید.

کسانی که سعی می کنند هم بخوانند و هم گوش کنند کمتر یاد می گیرند و به حافظه می سپارند. زیرا مغز در حال پردازش صوتی و تصویری است؛ که به حال اثر افزونگی می گویند.

هر چند که متن و گفتار یکسان هستند؛ اما موجب افزایش بار شناختی شده و همین بار شناختی اضافی یادگیری را سخت می کند.

لیستی از روش های بی نظیر یادداشت برداری:

روش رئوس مطالب:

این روش با ساده سازی جمله ها به کلمه ها زمان یادداشت برداری را کاهش می دهدکه این روش به این صورت است:

اول موضوع اصلی، عنوان فرعی و عنوان سوم که دو عنوان دیگر را با توضیحات کوتاه تکمیل می کند.

به مثال زیر توجه کنید:

  • آموزش زبان ( موضوع اصلی)
  • آموزش زبان به کودکان ( عنوان فرعی)
  • آموزش زبان به کودکان فواید بسیار زیادی دارد… ( تکمیل کننده دو عنوان قبلی)

از آنجا که این روش بسیاری از اطلاعات را خلاصه می کند ممکن است برای یادداشت برداری علوم و ریاضیات مناسب نباشد.

روش نمودارسازی:

روش دیگری که می تواند به ما در یادداشت برداری کمک کند؛ روش نمودار سازی است. این روش شامل یک سری مقادیر و اطلاعات است که برای مستند کردن مقدار زیادی اطلاعات بسیار مفید است اما این روش چون شامل اطلاعات زیادی است برای سخنرانی مناسب نیست؛ اما برای دانش آموزان و دانشجویانی که می خواهند داده های را به خاطر بسپارند بسیار خوب و مفید است. 

کلام آخر :

برای یک فرد موفق بودن باید راهکارهای زیادی را بلد باشید؛ که یکی از مهم ترین آن ها یادداشت برداری است و به فرد کمک می کند تا همه مطالب را به صورت جمع و جور و کاملا خلاصه شده و از همه مهم تر به زبان خود داشته باشد. مطمئن باشید که یکی از بی نظیرترین روش ها برای موفقیت، داشتن یادداشت برداری درست است. 

مطالعه کنید  بهترین روش‌های برای آموزش حروف انگلیسی

شما چه نظری دارید؟


  1. محمودالحسن بزرگ زاده گفت:

    بسیار عالی و خوب

  2. زهرا گفت:

    خیلی عالی بود