ایجاد اشتیاق در کودکان برای یادگیری زبان

ایجاد اشتیاق در کودکان برای یادگیری زبان

چگونه کودک خود را مشتاق به یادگیری زبان انگلیسی کنیم؟

کسانی که یادگیرندگان خوبی هستند؛ صد در صد با همین ویژگی به دنیا نیامده اند. بلکه شخصیت فردی هر کسی در یادگیری و تمایل فرد به یادگیری تاثیر بسیار زیادی دارد. اما نکته ی مهم اینجاست که کسانی که از ابتدا یادگیرندگان خوبی بوده اند؛ حتما در آینده نیز یادگیرنده ی خوبی خواهند شد.

اساسا هر دانش آموزی که استعداد خاصی دارد؛ می توان با تشویق کردن، به او انگیزه داده و او را به یک یادگیرنده ی موفق تبدیل نمود. ایجاد اشتیاق در کودکان به یادگیری زبان انگلیسی مبحثی است که در این مقاله به آن به صورت مفصل پرداخته می شود. 

یکی از اشتباهاتی که امروزه در بین خانواده ها مرسوم است؛ این است که یادگیری فرزند خود را به مدرسه و موسسات آموزشی محدود می کنند.

هر چند که کلاس درس می تواند محیط مناسبی برای یادگیری باشد؛ اما بیشتر توانایی های اجتماعی، شناختی و رشد فکری در بیرون از کلاس درس و در اجتماع صورت می گیرد.

در ادامه شما را با یک سری استراتژی ها آشنا می کنیم که می تواند به شما کمک کند تا اشتیاق فرزند خود را برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه افزایش دهید:

ایجاد اشتیاق در کودکان برای یادگیری زبان

✔ جو مطالعه ایجاد کنید:

خیلی افراد معتقدند که خواندن و مطالعه کردن کلید موفقیت افراد در زندگی است. کودکانی که عاشق مطالعه هستند؛ حتما عاشق یادگیری هم خواهند بود. برعکس کسانی که از مطالعه بیزارند حتما از یادگیری هم بیزار خواهند شد.

مطالعه و خواندن کتاب نه تنها به کودکان کمک می کند تا دایره لغت غنی تری داشته باشند؛ بلکه به آن ها کمک می کند تا در پردازش اطلاعات و مفاهیم مغز آن ها بهتر کار کند. مطالعه کردن می تواند توانایی کودک را در تمامی حوزه های یادگیری افزایش دهد.

بهتر است از همان اوان کودکی برای کودک خود کتاب بخوانید. در واقع فضای خانه را از کتاب ها و رمان های جذاب و خواندنی برای کودک خود پر کنید تا بتواند خود را با کتاب های مختلف احاطه شده ببینند.

شما با این کار در واقع او را در خواندن خبره می کنید. به مرور که کودک شما بزرگ شود؛ خواندن و مطالعه کتاب برای او کار سخت و کسل کننده ای نخواهد بود. در غیر این صورت آن ها تمایل خود را نسبت به خواندن از بین می برند.

به کودکان اجازه دهید تا خودشان کتاب های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و در کنار خواندن آن ها فعالیت های جالبی را برای شان طراحی کنید.

سعی کنید کودک خود را سر گروه قرار دهید:

وقتی یادگیری در محیط های آموزشی آغاز می شود؛ دانش آموزان با چیزی به نام کنترل مواجه می شوند. وقتی که کودک با این مسئله کنترل مواجه می شود؛ یادگیری او متوقف می شود.  یا در حالت خوش بینانه بی اثر می شود.

اما می توان گفت که راهنمایی چیزی متفاوت از کنترل کردن است. راهنمایی کودک فرایندی است که که به کودکان اجازه می دهد تا خودشان یادگیری خود را کنترل کنند. چه در مدرسه، چه در اجتماع و چه در محیط خانه به آن ها کمک می کند تا بر یادگیری خود نظارت داشته باشند.

برای این کار می توان انتخاب هایی را در اختیار کودکان قرار داد؛ مثلا برای آموزش نوشتن چند روش نوشتن را به او پیشنهاد می کنیم. از او می خواهیم تا خودش انتخاب کند. با این نوع هدایت در آموزش انگلیسی برای کودکان می توان انگیزه آن ها را افزایش داد.

✔ ایجاد ارتباط صمیمی

کودک و یا دانش آموز خود را تشویق کنید که نظر خود را به راحتی در مورد تحصیل و نحوه ی پیش رفتن آموزش خود بیان کند. به او اجازه دهید که اگر چیزی را دوست دارد؛  یا از چیزی بیزار است آن را به راحتی بیان کند. به او اطمینان دهید که در صورت ابراز علاقه و حس خود او را تایید می کنید؛ حتی اگر با نظر و ایده ی او مخالف باشید.

وقتی آن ها احساس کنند نظرشان زیاد مهم نیست؛ حتما یادگیری آن ها افت خواهد کرد. پس با اهمیت دادن به نظر و احساس آن ها در ایجاد اشتیاق در کودکان برای یادگیری زبان نقش داشته باشید. 

تمرکز بر روی علایق کودکان:

وقتی یادگیری را در حوزه ی علاقه کودکان می گنجانید؛ یادگیری را برای آن ها ارزشمند و خوشایند می سازید. او را ترغیب کنید تا در مورد موضوعات مورد علاقه خود تحقیق و جست و جو کند. مثلا اگر به دایناسورها علاقه دارد:

  • از او بخواهید تا یک کتاب در مورد دایناسورها انتخاب کند.
  • آن را بخواند و نام ها آن ها را یاد بگیرد و یا آن ها را نقاشی کند.
  • یا حتی می تواند در حد توان خود به زبان انگلیسی درباره آن ها داستانی را تعریف کند.
ایجاد اشتیاق در کودکان برای یادگیری زبان

ایجاد اشتیاق در کودکان برای یادگیری زبان

 

مطالعه کنید  موانع موفقیت

سبک های مختلف یادگیری را تشویق کنید:

هر کودکی ترجیحات و سبک های مختلفی برای یادگیری خود دارد؛ که متناسب با خود اوست برخی از کودکان یک سبک یادگیری دارند. در صورتی که برخی دیگر از یک سبک ترکیبی برای یادگیری خود استفاده می کنند. به همین دلیل نمی توان گفت یک سبک یادگیری اشتباه است یا درست. اما شما به عنوان راهنما می توانید به کودک خود کمک کنید تا سبک یادگیری ترجیحی خود را پیدا کند. تا همان را نیز در آموزش زبان انگلیسی خود به کار برده و یادگیری او افزایش یابد. با افزایش یادگیری، انگیزه هم بالا خواهد رفت.

هفت سبک اساسی یادگیری وجود دارد:

دیداری، شنیداری، کلامی، فیزیکی، منطقی(ریاضی)،اجتماعی و انفرادی. به عنوان مثال، کودکانی که یادگیرنده بصری هستند؛ با دیدن، بهتر یاد می گیرند. برعکس، کودکانی که یادگیرنده شنیداری هستند؛ با گوش دادن به مواردی که در مورد آنها توضیح داده می شود؛  بهتر یاد می گیرند. برای کودکان خردسال، کاوش و به کارگیری انواع مختلف سبک های یادگیری مفید است.

اشتیاق به یادگیری خود را با او به اشتراک بگذارید:

اجازه دهید کوک شما شوق و شور شما را برای یادگیری ببیند. به محض اینکه کودک ببیند که شما هم در یادگیری همراه او هستید و با هم دست به اکتشاف می زنید. می توانید ذوق او را برای یادگیری افزایش دهید. حتی اگر در مورد چیزی اطلاعات دارید طوری رفتار کنید که انگار تازه آن را کشف کرده اید و چیزی درمورد آن نمی دانستید.

✔ یادگیری را بازی محور کنید:

یادگیری مبتنی بر بازی مفهوم جدیدی نیست. مدتهاست که وجود دارد. یادگیری مبتنی بر بازی به دلایل زیادی می تواند بسیار سودمند باشد. استفاده از بازی ها به عنوان یک ابزار آموزشی نه تنها فرصت هایی برای یادگیری عمیق تر و رشد مهارتهای غیر شناختی فراهم می کند؛ بلکه به کودکان کمک می کند تا بهتر و سریع تر یاد بگیرند.

وقتی کودک فعالانه با یک بازی درگیر می شود؛ ذهن او لذت یادگیری یک سیستم جدید را تجربه می کند. این امر صرف نظر از اینکه به صورت یک بازی “سرگرم کننده” (مانند بازی ویدیویی) یا یک بازی “جدی” (مانند شبیه ساز نظامی) باشد، در هر صورت درست است. بازی هایی که سرگرم کننده هستند؛ مزیت اضافی انگیزه دادن به کودکان را برای تمایل به شرکت در روند یادگیری فراهم می کنند و بیشتر می آموزند.

یادگیری مبتنی بر بازی همچنین به کودکان انگیزه می دهد تا به صورت تیمی با هم مشارکت و همکاری کنند. این امر می تواند برای کودکان در محیط کلاس بسیار مفید باشد. دانش آموزان معمولاً در بازی ها مشارکت بیشتری به خرج می دهند زیرا بازی ها برای آن ها جذاب ترند. جنبه رقابتی در انجام بازی ها نیز وجود دارد.

دانش آموزان به نمایندگی از خود یا تیم خود در تلاشند تا به رقابت بپردازند یا برنده شوند. آنها ممکن است تلاش کنند تا در سطح بالاتری عملکرد خود را بدست آورند تا تلاش کنند امتیاز بیشتری برای تیم خود کسب کنند.

یادگیری مبتنی بر بازی راهی عالی برای والدین و معلمان است تا ایده ها، دستور زبان، مفاهیم و دانش جدید را به گونه ای معرفی کنند که کودکان را به یادگیری ترغیب کند.

بر میزان یادگیری او تمرکز کنید نه بر عملکرد او:

به جای اینکه از کودک خود بخواهید به محض اینکه از مدرسه به خانه برگشت، از او درباره آزمون ریاضیاتش و نتیجه ی آن بپرسید؛ از او بخواهید آنچه را که امروز در ریاضی یاد گرفته است. به شما بیاموزد. به جای تمرکز بر روی نحوه عملکرد کودک، روی آنچه کودک می آموزد تمرکز کنید. با این کار به به کودک خود می فهمانید که :

  • یادگیری واقعی از نمره امتحان مهم تر است 
  •  نتایج مهمترین چیز نیستند 
  •  شما بیش از شما در مورد عملکرد او هستید. 

با این کار کودک آموخته های خود را محکم تر می کند و بیشتر برای او مفاهیم جا می افتند. او احساس می کند می تواند مفید باشد و به شما چیزی را آموزش دهد. 

به کودک خود کمک کنید تا منظم و مرتب باشد

کمک به فرزندتان در مرتب کردن کتاب ها و تکالیف کمک زیادی  می کند تا انگیزه یادگیری پیدا کند. بی نظمی در کودکان خردسال در سن مدرسه معمول است. اما از طرف دیگر می تواند کودکان را تحت فشار قرار دهد. زمان و تلاش خود را صرف ناامیدی و نگرانی می کنند. در کمک و یاد دادن مرتب و منظم بودن کودک تان صبور و ثابت قدم باشید. این امر به او کمک می کند؛ تا بر روی کارهای شخصی و تکالیف خود احساس کنترل کند و انگیزه بیشتری برای یادگیری دارد.

شما چه نظری دارید؟