7 روش علمی یادگیری زبان

7 روش علمی یادگیری زبان

7 روش علمی یادگیری زبان

همه ما در زندگی برای همه چیز عجله داریم؛ برای سریع تر بزرگ شدن، سریع حرف زدن، سریع راننده شدن، سریع فارغ التحصیل شدن و سریع زبان یاد گرفتن. با این حال، گاهی اوقات ما نمی توانیم کارها را سریع انجام دهیم. به عنوان مثال، همه ما می دانیم که یادگیری یک زبان جدید قرار است مدت زمان زیادی طول بکشد. قوانین جدیدی برای حفظ کردن و کلمات جدید و یادگیری آن ها وجود دارد. شما باید بیاموزید و مدام تمرین کنید و هزاران چیز را به خاطر بسپارید. و همه ابن ها به زمان نیاز دارد. اما در کل بدانید که 7 روش علمی یادگیری زبان در اینجا مطرح شده است که در ادامه یک به یک توضیح داده می شود. 

اما با این حال راه های سریع تری هم برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. برای یادگیری سریع تر زبان انگلیسی ما در این مقاله هم نکات تئوری را به شما آموزش می دهیم و هم نکات عملی و معرفی پکیج‌ آموزشی زبان انگلیسی برای یادگیری سریع تر زبان به شما می گوییم. پس حتما اگر به دنبال ساده ترین راه هستید در این مقاله همراه ما باشید:

علم یادگیری زبان انگلیسی:

یادگیری زبان یک مورد تحقیقی بسیار مهم برای دانشمندان است. دلیل آن این است که توانایی یادگیری زبان چیزی است که باعث می شود انسان از حیوانات دیگر متمایز شود. علم می داند که مغز انسان چگونه کار می کند. علم به خوبی می داند که چگونه ما یاد می گیریم و صحبت می کنیم.

مطالعات علمی زیادی وجود داشته است که بر نحوه یادگیری زبان ها در افراد متمرکز است. از برخی تحقیقات برای آزمایش و درک چگونگی و چرایی یادگیری زبان ها استفاده می شود و بعضی دیگر برای مشخص کردن فواید یادگیری زبان های جدید انجام می شود. برخی از مطالعات روی نوزادان متمرکز شده اند زیرا نوزادان زبان آموزان عالی طبیعی زبان هستند و برخی دیگر فقط روی بزرگسالان متمرکز می شوند.

این اطلاعات زیادی است! پس با این همه تحقیق چه کاری می توانید انجام دهید؟

با فهمیدن چگونگی و چرایی یادگیری زبان ها به روشی که انجام می دهیم؛ می توانیم سریع تر و آسان تر سفرهای خود را انجام دهیم.

زمان زیادی را به گوش دادن زبان اختصاص دهید:

کسانی که در مورد زبان انگلیسی تحقیق می کنند؛ معتقدند که یادگیری زبان ناگلیسی می تواند به صورذت ضمنی و یا ناخودآگاه اتفاق بیفتد. این نوع یادگیری وقتی اتفاق می افتد که در خودروی خود به آهنگ انگلیسی گوش می دهیم اما زیاد به آن توجهی نداریم. صدای انگلیسی در پس زمینه اتفاق می افتد و مغز شما به طور خودکار صداها، لهجه ها، کلمات و دستور زبان را جذب می کند؛ حتی اگر به خوبی به آن گوش ندهید؛ صحبت نکنید و حتی یادداشت نکنید.

نکته جالب این است که ما از گوش دادن یاد می گیریم حتی اگر نفهمیم کلمات به چه معنی هستند. مطالعات نشان می دهد که مردم می توانند با گوش دادن به این روش هر زبانی را یاد بگیرند – حتی ما می توانیم زبان های جعلی (آنهایی را که دانشمندان برای تحقیقات خود اختراع می کنند) را یاد بگیریم و این اتفاق تنها با گوش دادن اتفاق می افتد.

فواید گوش دادن به زبان انگلیسی

دلیل آن این است که وقتی به زبان گوش می دهیم؛  الگوهای را می شنویم. این یک روش طبیعی تر برای یادگیری است – بچه ها دقیقا همین کار را انجام می دهند. به این فکر کنید! وقتی نوزادان تازه به دنیا آمده اند؛ نمی توانند صحبت کنند. آنها فقط می توانند گوش کنند. آنها قبل از اینکه بتوانند به طور کامل آنچه را گفته می شود درک کنند و قبل از این که خودشان بتوانند از این زبان استفاده کنند؛ تقریبا دو سال را تنها صرف گوش دادن می کنند و بعد از آن که زبان باز کردند می توانند به راحتی حرف بزنند.

چه کنیم تا به صورت ناخودآگاه زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

  • تا جایی که می توانید به زبان انگلیسی گوش کنید.
  • تلویزیون را بر روی برنامه هایی با زبان اصلی تنظیم کنید و به اخبار گوش دهید.
  • به پادکست ها و کتاب های صوتی زبان اصلی گوش کنید.

شباهت ها را بیاموزید:

یکی از سخت ترین کارهایی که در یادگیری زبان انگلیسی در خانه هست یادگیری صداهایی است که در آن وجود دارد. گاهی زبان انگلیسی صداهایی دارد که شما آن را در زبان مادری خود نشنیده اید. اما خبر خوب اینکه تمامی زبان ها تشابهاتی با هم دارند.

چه باید کرد:

اگر کلمه  و یا صدایی را می شنوید که در زبان انگلیسی واژه غیر معمولی است؛ مطمئن باشید که کمتر از آن استفاده می کنند و لازم نیست چنین واژه ی سختی را یاد بگیرید. مثلا اگر می خواهید واژه (Ghost) را یاد بکیرید و نمی دانید که آیا اول “G” می آید یا اول “H”پس اول آن را با ثدای بلند بخوانید و با خود تکرار کنید.

قبل از اینکه به زبان انگلیسی بخواهید حرف بزنید؛ بهتر است اول صداها را یاد بگیرید. می توانید برای این کار به ویدئوهای یوتیوب سری بزنید و آن ها را با سرعت پایین ببینید. چندین بار با سرعت پایین گوس دهید و بعد کم کم سرعت آن را افزایش دهید تا زمانی که به سرعت نرمال برسید.

4. از کلمات به هم وابسته استفاده کنید (کلماتی که باعث تداعی می شوند):

وقتی از کلمات متداعی استفاده می کنید می توانید آن ها را با صداها، حرکات، اشیاء و ایده های دیگر متصل کنید. برای این تداعی ها نیازی نیست که به آن ها فکر کنید بلکه آن ها کاملا به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتند. مثلا وقتی کلمه “sun”  را می بینید؛ کلمه “warm”  برای شما تداعی می شود و یا کلمه ” day”.

یادگیری از طریق تداعی ها نه تنها سرگرم کننده است بلکه می تواند در یادگیری، به شما تا حد زیادی کمک کند. اما این نوع تداعی ها برای کلماتی که قابل انجام دادن و کاملا فیزیکی و دیدنی هستند بسیار آسان تر و ساده تز از کلمات انتزاعی است.

چه باید کرد:

وقتی در حال یادگیری کلمات جدید هستید؛  سعی کنید آنها را به صورت گروهی یاد بگیرید. یک کلمه را با یک تصویر، یک حرکت یا یک کلمه دیگر ترکیب کنید. وقتی این ارتباط محکم را در ذهن خود داشته باشید؛  یادآوری آن راحت تر خواهد بود.

سعی کنید دست و بدن خود را برای نشان دادن معنای کلماتی که یاد می گیرید؛ تکان دهید و یا برای آن ها حرکتی طراحی کنید. حداقل تا زمانی که آن را یاد بگیرید. همچنین می توانید به جای نوشتن تعاریف، چند تصویر بکشید.

برای یک فعالیت سرگرم کننده، سعی کنید کلمات را به معنی آنها تبدیل کنید. با استفاده از جستجوی Google تصاویر می توانید ایده های خود را پیدا کنید. انجام این کار نه تنها به شما کمک می کند تا معنی را به خاطر بسپارید بلکه می توانید هجی کردن را یاد بگیرید و تلفظ آن ها را نیز به شما یاد خواهد داد.

5. الگوها را به خاطر بسپارید نه قوانین را :

اکثر شما ممکن است ساعت ها و سال های زیادی را در کلاس ها و دوره هایی مختلف برای یادگیری زبان انگلیسی تلف کرده باشید؛ اما بهتر است بدانید یادگیری زبان انگلیسی تنها یادگیری یک سری الگو و قالب است نه یادگیری قوانین. برای اینکه مطلب بیشتر برای شما جا بیفتد لطفا ویدئوی زیر را ببینید :

عبارات را یاد بگیرید؛ نه کلمات را:

برخی از کلمات به خودی خود تنها دارای یک معنی هستند. اما وقتی در کنار کلمات دیگر قرار می گیرند معنای آن کلمات را تغییر می دهند. برخی از زبان شناسان معتقدند که چون کلمات در هنگام همراهی با هم معنای متفاوتی به خود می گیرند؛پس بهتر است عبارات را یاد بگیریم تا کلمه های منفرد.

چه باید کرد:

یادگیری کلمات به تنهایی می تواند دشوار باشد زیرا بسیاری از کلمات بیش از یک معنی دارند. فقط دانستن یک کلمه به این معنی نیست که شما قادر خواهید بود از آن استفاده کنید. بنابراین وقتی کلمات جدید را یاد بگیرید؛ سعی کنید از آن در جملات و عبارات مختلف استفاده کنید.

به عنوان مثال، کلمه “retrospect” به معنای نگاه کردن به چیزی است. شما احتمالاً هرگز آن را بدون کلمه “in” قبل از آن استفاده نخواهید کرد:

“In retrospect, I shouldn’t have eaten the whole cake.”

بیاموزید که چگونه کلمات گروه بندی می شوند؛ این کار باعث می شود تا هنگام مکالمه طبیعی تر به نظر برسید. پس شناختن گروهبندی کلمات خیلی به شما در داشتن یک مکالمه Native کمک خواهد کرد. 

با موسیقی یاد بگیرید:

ممکن است شما آهنگ هایی را که در کودکی و یا در مدرسه معلم و مادرتان به شما آموخته اند را کاملا به یاد داشته باشید و حتما هم همینطور است. این موسیقی و شعر مربوط به سال ها پیش است اما چرا هنوز آن را به یاد دارید؟

یادگیری در دوران کودکی همراه با موسیقی می تواند در به خاطر سپاری مطالب بسیار تاثیر داشته باشد. تکرار آهنگ و موسیقی و همراه شدن کلمات و صداها با آن به یادگیری بسیار کمک می کند. بزرگسالان هم با موسیقی بهتر یاد می گیرند. اما این امر تنها در مورد کودکان و سنین کودکی صادق نیست؛ بلکه در یادگیری بزرگسالان هم کمک می کند.

 چه باید کرد:

یادگیری زبان به خودی خود نوعی موسیقی است و به همین دلیل اگر آن را همراه با موسیقی آموزش داد؛ یادگیری آن چندین برابر می شود. 

کلام آخر:

 هیچ میانبری برای یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد؛ اما می توان راه هایی را انتخاب کرد که یادگیری را بهبود بخشند؛ این را نیز بدانید که همراه با رشد جسمی شما، مغز شما هم رشد خواهد کرد پس یادگیری را به تعویق نیاندازید و هر روز خود را با یادگیری چیزی جدید آغاز کنید. 

در لینک زیر می توانید یک پکیج بسیار عالی و کاربردی که از لحاظ علمی هم برای یادگیری سریع زبان ثابت شده

است را تهیه کنید و از یادگیری زبان لذت ببرید:

پکیج آمپول مکالمه زبان  

 

مطالعه کنید  چرا خیلی راحت فراموش می کنیم؟

شما چه نظری دارید؟