عادات زندگی مدرن و تاثیر آن بر آلزایمر

عادات زندگی مدرن و تاثیر آن بر آلزایمر

عادات زندگی مدرن و تاثیر آن بر آلزایمر

در عصر فناوری ما با چیزهای عجیبی مواجه هستیم. که می تواند برای مغز ما ضرر داشته باشد. کارشناسان معتقدند که در دنیای فناورانه امروزی، ما از مسیرهای عصبی و ذهنی خود دور می افتیم و باعث می شود ما کندتر، متراکم تر و توانایی فکری ما کمتر شود. زیرا در این دنیای پیچیده؛ اتصالات مغزی ما بیشتر و پیچیده تر شده و در پایان به نتیجه کمتری می رسیم و ناکارآمد خواهیم شد. وقتی حرف از سلامتی ما می شود؛ هیچگاه به فکر تغذیه مغزی خود نیستیم. همین عادات زندگی مدرن و تاثیر آن بر آلزایمر ؛ چیزی است که این روزها باید خیلی از مقالات به آن بپردازند و البته به آن ها عمل کنیم.

 

مقدمه :

اما اینکه خودمان تولیدکننده باشیم و بهتر باشیم، باید بر روی سلامت مغز خود بیشتر کار کنیم و کارهایی را انجام دهیم که کارکرد مغز ما را بهبود بخشد.وکمتر باعث کاهش شناختی ما شود. بهتر است عادات خوب را جایگزین عادات مدرن ما شود . همین امر را باید هر روز تمرین کنیم. 

1.عدم فعالیت مغز:

عدم فعالیت جسمی باعث یک سری مشکلات جسمی مزمن مانند بیماری قلبی، چاقی، افسردگی، زوال عقل و سرطان می شود. افراد باید همیشه تمریناتی برای فعالیت های جسمی داشته باشد. تا روال افت شناختی را کند سازد. براساس یک مطالعه جدید در مجله Comparative Neurology، شکل مغز بر اثر بی تحرکی بدن تغییر شکل داده و ارتباط بسیار زیادی بین عدم تحرک و کاهش توان ذهنی وجود دارد. 

فعالیت بدنی و تقویت مغز:

فعالیت بدنی منظم می تواند از لحاظ شناختی برای شما مفید باشد؛ مواد شیمیمایی داخل مغز را فزایش داده و باعث تقویت حافظه و یادگیری بهتر می شود. همه ما این ها را می دانیم. در واقع اطلاعات درباره مزایای ورزش در دنیای مدرن امروز چیزی نیست که ما از آن بی اطلاع باشیم. اما صرف داشتن دانش به درد ما نمی خورد؛ ما در به کارگیری این اطلاعات مشکل داریم. 

مقالاتی که ممکن است برای شما مفید باشد:

چه زمان فراموشی جدی می شود؟

راه های جلوگیری از آلزایمر

2.چند وظیفه ای بودن :

تلفن های هوشمند ما هر روز و هر لحظه با ما هستند؛ ما هیمشه از آن ها استفاده می کنیم. راه می رویم پیام می فرستبم. در عین حال ایمیل هم می فرستیم و همزمان یک پادکست هم گوش می دهیم. احتمالا شنیده اید که چند کاری بودن بهره وری شما را کاهش می دهد.

ارل میلر، متخصص علوم اعصاب در MIT و یکی از متخصصان جهان در مورد توجه همه جانبه، می گوید که “مغز ما توانایی انجام چند وظیفه را ندارند… وقتی مردم فکر می کنند. در حال انجام چند وظیفه هستند، در واقع فقط خیلی سریع از یک کار به کار دیگر تغییر می روند و هر بار که این کار را انجام می دهند، هزینه شناختی در انجام این کار وجود دارد. “

Multitasking بودن باعث افزایش هورمون استرس شده و باعث می شود که افکار درهم و برهم داشته باشیم. 

3. اضافه بار اطلاعات در مغز باعث بیش فعالی می شود:

ایمیل ها، فضاهای اجتماعی زیاد و دریافت پیام ها روزانه بسیار زیاد است. که حواب دادن به هر کدام از آن ها می تواند حجم زیادی از زمان افراد را بگیرد. حجم زیاد محتواهای دریافتی در صورتی که مدریت نداشته باشند؛ باعث افزایش استرس می شود .و تصمیم گیری را برای ما سخت می کند. 

ویدئوی زیر را ببینید و همراه با استاد یک بازی حافظه انحام دهید: 

 

افراد multitask: 

خیلی از مردم در مورد اینکه در روز چند کار را با هم انجام می دهند؛ افتخار می کنند. گلن ویلسون، استاد پیشین روانشناسی کالج گرشام، لندن در تحقیقات خود دریافت که قرار گرفتن در شرایطی که شما سعی می کنید روی یک کار متمرکز شوید. و ایمیلی که در صندوق ورودی شما خوانده نشده است، می تواند ضریب هوشی مؤثر شما را تا 10 بار کاهش می دهد.

برای به حداکثر رساندن مغز خود، هر روز، از ابزارها و تنظیمات بهتری برای فیلتر کردن اطلاعات در طول روز استفاده کنید. مغز خود را برای نادیده گرفتن اطلاعات غیر ضروری آماده کنید. وقتی روز خود را با توجه به این اصول تنظیم کنید، به احتمال زیاد کارایی مغز را به میزان قابل توجهی افزایش خواهید داد.

4. نشستن بیش از حد به شما آسیب می رساند:

نشستن یکی از بدترین کارهایی است که می توانیم برای سلامتی خود انجام دهیم. یک مطالعه جدید UCLA گزارش داده است که افرادی که کم تحرک تر هستند در نواحی مغز مرتبط با حافظه ضعیف تر کار می کنند. به نظر می رسد که نشستن زیاد تنها برای سلامت جسمی خطرناک نیست؛ بلکه یک خطر برای اعصاب هم می باشد.

عوارض نشستن زیاد بر روی مغز و آلزایمر: 

نویسندگان زیادی در مقالات خود نوشته اند که این امکان وجود دارد که نشستن زیادی ایجاد آسیب در ساختار مغز را پیش بینی کند مثلا مثل نازک کردن لوپ میانی مغز. این عادت به نشستن حتی هنگامی که شما در طول روز هم فعالیت داته باشید؛ نمی تواند ضررهای زیادی نشستن را جبران کند.

شما می توانید با یک سری کارهای مداخله گرانه مثلا:

  • ایستادن در جلساتی که همه نشسته اند.
  • راه رفتن در طول روز
  • در محل کار خود زمان هایی را به قدم زدن اختصاص دهید؛ میزان نشستن خود را در طول روز کاهش دهید.

5. صفحه نمایش می تواند بر سلامت جسمی و ذهنی ما تاثیر منفی بگذارد:

امروزه تعاملات رو در رو با ابزارهای دیجیتال جایگزین شده است. و مردم بیشتر عمر خود را به صورت آنلاین سپری می کنند. تام کرستینگ، روان درمان گر و متخصص در زمینه سلامت روان و فرزندپروری در عصر دیجیتال توضیح می دهد:

“هر چیزی با صفحه نمایش – تلویزیون ، تلفن ، تبلت ، رایانه ، بازی های ویدئویی – زمان نمایش را تشکیل می دهد. بیشتر ساعات روز ما مستلزم نگاه کردن به یکی از این صفحات می باشد، و با همین می توان فهمید که چقدر زمان زیادی را صرف نگاه کردن به این صفحات خواهیم کردو  از آن بی اطلاعیم.”

تاثیر ارتباطات رو در رو بر مغز و سلامت آن :

مکالمه چهره به چهره برای مغز شما فوق العاده مفید است. مطالعه ای در دانشگاه میشیگان نشان داد که، حتی فقط 10 دقیقه در روز مکالمه با شخص دیگری باعث بهبود حافظه و شناخت می شود.

اسکار یبارا، روانشناس مؤسسه تحقیقات اجتماعی UM (ISR) و یک نویسنده اصلی این مطالعه با ISR گفت: “در مطالعه ما، معاشرت و ارتباط رو در رو با دیگران به همان اندازه ای که تمرین ذهنی در تقویت حافظه و عملکرد ذهنی موثر بودند؛ تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز و ذهن داشتند.”

عوارض عدم ارتباطات اجتماعی بر سلامت مغز :

فقدان تعامل شخصی واقعی، فرصت های مغز را برای برقراری ارتباط بهتر محدود می کند. همچنین می تواند منجر به تنهایی و افسردگی شود – شرایط روحی که به میزان قابل توجهی در کاهش سلامت مغز نقش دارند.
نگاه کردن به صفحه نمایش ها در تمام طول روز می تواند به چشم، گوش، گردن، شانه ها، پشت، مچ و ساعد شما آسیب برساند. همچنین در داشتن خواب خوب شب هم مداخله می کند.به گفته کارشناسان، بیش از حد نگاه کردن و کار کردن با صفحه نمایش، تأثیر منفی بر توانایی های فکری و عاطفی می گذارد.
برای جلوگیری از ایجاد عادت های مضر، مرزهاو چهارچوب های خود را با صفحه نمایش مشخص کنید. هدف این نیست که استفاده از صفحه نمایش را به طور کامل پرهیز کنیم، زیرا در زندگی مدرن واقع بینانه نیست. با این حال، اگر قصد استفاده از یک دستگاه را دارید، مراقب باشید.

6. گوش دادن به موسیقی با صدای بلند 

اگر شما هر روز به طور مداوم صدای موسیقی را که گوش می دهید؛ اگر با صدای خیلی بلند گوش دهید؛ حتما به گوش شما آسیب خواهد رساند. اما این کار تنها به شنوایی شما آسیب نمی رساند؛ بلکه در دوران پیری در شما موجب آلزایمر و از بین رفتن ارتباطات مغزی می شود.

وقتی که مغز شما به سختی کار می کند تا آنچه را که در اطرافتان هست را درک کند؛ می تواند آنچه را که شنیده اید را درحافظ شما ذخیره کند. پس با تنظیم صدای موسیقی می توانید از شنوایی خود حفاظت کنید. همین امر باعث می شود حافظه شما بهتر کار کند. و در سنین بالاتر دچار آلزایمر نشوید. 

7. کم خوابیدن مغز شما را ضعیف می کند:

کمبود خواب در بسیاری از افراد امروزه تبدیل به یک مشکل شده است. همین کمبود خواب می تواند مشکلات بسیار جدی و غیر قابل جبران را ایجاد کند. می تواند زمان واکنش، سطح گلوکز، خلق و خوی ، سردرد ، اختلال در حافظه و عدم تعادل هورمون را به تأخیر بیندازد. تحقیقات اخیر نشان می دهد؛ که نداشتن خواب کافی ممکن است مغز شما را کوچک کند.

خواب کاملاً برای مغز شما ضروری است. جرا؟

هنگامی که شما مغز خود را از خواب سالم محروم می کنید،در نحوه پردازش اطلاعات، ادغام خاطرات، ایجاد اتصالات و پاک کردن سموم دچار مشکل خواهد شد.

کمبود خواب باعث کاهش تفکر در شما می شود، حافظه، تمرکز، قضاوت و تصمیم گیری را مختل می کند و مانع یادگیری می شود. بهبود عادات خواب شما می تواند راهی مهم برای بهبود سلامت مغز باشد. داشتن خواب خوب در حد 7 تا 8 ساعت در شب برای تحریک اتصالات جدید و رشد مغز ضروری است.

مطالعه کنید  با این روش ها مانع از فراموشی شویم

شما چه نظری دارید؟