آموزش تند خوانی

روش های تند خوانی و تقویت حافظه

روش های تند خوانی

تنها در 20 دقیقه تندخوانی را یاد بگیرید

اگر مدت زمانی که به مطالعه اختصاص می دهید؛ به 1/3 یا 1/5 کاهش یابد؛ به طوری که تمامی نیازهای مطالعه شما را در آن روز و در کوتاه ترین زمان جبران کند؛ چقدر درکارهای روزانه خود جلو می افتید؟ آیا تاکنون به این امر فکر کرده اید؟ مقاله ای که در ادامه می آید با عنوان آموزش تندخوانی و تقویت حافظه در 20 دقیقه است که می تواند توانایی خواندن و درک مطلب شما را 300% برابر کند و موجب موفقیت شما در بسیاری از عرصه های زندگی شود.

 

 

روش PX برای تند خوانی  چیست؟

این مقاله یک روش به نام PX  را برای شما بیان می کند و ادعا دارد که تاکنون شکست نخورده و افراد زیادی با آن به موفقیت رسیده اند. در ادامه سریع ترین راه برای و تندخوانی به شما پیشنهاد داده می شود و در ضمن می توانید یک ویدئو هم از استاد در این زمینه ببینید:

پروژه PX برای افزایش تندخوانی:

پروژه PX یک آزمایش انفرادی 3 ساعته است؛ که متوسط سرعت خواندن را تا 386% افزایش می دهد. این تست توسط 5 سخنران به پنج زبان مختلف انجام شده است؛ و حتی کسانی که اختلال خواندن داشتند هم مشروط به خواندن مطالب فنی با بیش از 3000 کلمه در دقیقه یا 10 صفحه در دقیقه بودند. و هر صفحه را در 6 ثانیه می خوانند.

اگر چندین اصل اساسی سیستم بصری انسان را درک کنید؛ می توانید ناکارآمدی ها را حذف کرده و سرعت حافظه را بالا ببرید. برای انجام این تمرین شما نیاز به یک کتاب 200 صفحه ای، یک قلم و یک تایمر دارید. در هر جلسه تمرین باید 20 قیقه را به این کار اختصاص دهید.

 

 

اول، تعارف و تمایز خاص برای فرایند خواندن:

  • برای افزایش سرعت باید تعداد و مدت زمان تثبیت هر خط را به حداقل برسانید.
  • لازم نیست حتما یک خط صاف و مستقیم را بخوانید؛ بلکه می توانید به صورت پرشی و یکی در میان و به صورت زیگزاگ متن را بخوانید؛ در این حالت یک سری از کلمات در ذهن شما به خوبی تثبیت می شوند.
  • برای موضوعات آموزش داده نشده مدت زمان ثتبیت معمولا بین 1/4 تا 1/2 ثانیه است. برای اثبات این موضوع، یک چشم را ببندید، با یک دست یکی از پلک های خود را بگیرید و چشم تان را ببندید. سپس به آرامی با یک چشم دیگر خود، یک خط افقی را اسکن کنید – حرکات مشخص و جداگانه و دوره های تثبیت را احساس خواهید کرد.

برای افزایش سرعت باید بازگشت به عقب را از بین ببرید.

موضوعات جدید و یا تدریس نشده 30 درصد از زمان مطالعه را به خود اختصاص می دهند زیرا شما مجبورید به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه به عقب برگردید و مطالب را مرور کنید. گاهی تنها با حرکت چشم و گاهی کاملا آگاهانه و برای درک مطلب این کار را انجام می دهید که باعث افزایش زمان مطالعه می شود.

شما باید از تمرین های بهبود جهت افزایش میدان افقی دید خود و در نتیجه افزاش تثبیت کلمات در یک نگاه، استفاده کنید:

موضوعات جدید و یا تدریس نشده تمرکز را بر روی مرکز صفحه قرار می دهند نه بر روی حرکت افقی، و همین 50% میزان درک را پایین می آید.

مراحل برای آموزش تندخوانی :

  • اول تکنیک را یاد بگیرید
  • سپس تکنیک را همراه با بهبود در سرعت به کار ببرید.
  • سپس میزان درک خود را چیزی که خوانده اید؛ ارزیابی کنید.

این مراحل از هم جدا هستند و انطباق شما با این توالی و ترتیب بستگی به این دارد که بتوانید آن ها را از هم جدا کنید.

به عنوان مثال:

اگر می خواهید تندخوانی کنید. فعلا تا یاد گرفتن تکنیک تندخوانی نگران بخش درک مطلب نباشید. می توانید این مراحل را به صورت جدا جدا در خود نهادینه کنید.

در کل شما باید هدف خود را روی 3 برابر سرعت خوانش بگذارید. یعنی در حالت عادی چقدر در دقیقه می خوانید؛ همان را باید به 3 برابر برسانید. مثلا اگر اکنون در یک دقیقه 300 کلمه را می خوانید باید بعد از به کارگیری این تکینیک آن را به 900 کلمه برسانید.

اول- تعیین سطح:

برای این کار لازم است که کتاب خود را باز کنید و سپس تعداد کلمات را در 5 خط بشمارید. این تعدا کلمات را بر 5 تقسیم کنید؛ و میانگین تعداد کلمات را در یک خط در نظر بگیرید.

مثلا در 5 خط 62 کلمه داشته ایم؛ آن را تقسیم بر 5 می کنیم که تقریبا می شود 4، پس میانگین تعداد کلمات در هر خط باید 12 کلمه باشد.

در مرحله بعد تعداد خطوط را در 5 صفحه بشمارید؛ و سپس آن را بر 5 تقسیم کنید تا به میانگین تعداد خط در هر صفحه برسید. این میانگین را با میانگین تعداد کلمات در هر خط ضرب کنید و با این کار شما میانگینی از تعداد خطوطی که باید در هر صفحه بخوانید را خواهید داشت.

مثلا :

154 خط در کل 5 صفحه است؛ که تقسیم بر 5 می شود 30/8 که تقریبا می شود 31 خط در هر صفحه، حال 31 را در 12 (میانگین میزان کلماتی که در هر خط در مرحله قبل به دست آوردیم) ضرب می کنیم؛ که می شود 372 کلمه در هر صفحه.

چگونه انجام دهیم؟

اولین خط را مشخص کنید و آن را به مدت 1 دقیقه به دقت بخوانید و حتما تایمر را هم روشن کنید؛ خوانش شما نباید بیشتر از حد نرمال آن باشد. بعد از دقیقا 1 دقیقه، میزان خطوطی را که خوانده اید در میانگین کلمات در هر خط ضرب کنید؛ تا میزان کلماتی را که می توانید در یک دقیقه بخوانید؛ تعیین شود. به این ترتیب میانگین خوانش شما دستتان می آید. حال باید سعی کنید این میزان را بعد از تکرار و تمرین تکنیک تند خوانی 3 برابر افزایش دهید.

دوم- روش ردیابی:

می توانید میزان برگشت پذیری را با این روش کاملا به حداقل برسانید. آیا در شمارش تعداد کلمات یا سطرها در محاسبات پایه بالا از قلم یا انگشت استفاده کرده اید؟ اگر این کار را انجام داده اید؛ به منظور ردیابی و استفاده از یک ابزار بصری برای کمک به تثبیت موثر و کارآمد است.

برای رسیدن به هدف، از یک قلم استفاده کرده و آن را بر روی کلمات و خطی می گذاریم که مورد نظر ماست و چشم خود را بر روی نوک قلم نگه میداریم؛ این کار نه تنها به عنوان ردیاب عمل می کند؛ بلکه میزان تثبیت را بیشتر کرده و مدت زمان آن را به حداقل می رساند (در کمترین زمان ممکن ثتبیت می شود.)

تکنیک (دو دقیقه):

تمرین کنید که از قلم به عنوان ردیاب استفاده کنید. زیر هر خط، خط بکشید؛ و بر روی نوک مداد تمرکز کنید. به خودتان و درک مطلب تمرکز نکنید. هر خط را حداکثر در 1 ثانیه بخوانید و هر صفحه که پیش می روید؛ سرعت را افزایش دهید. سعی کنید برای هر خط بیشتر از 1 ثانیه را اختصاص ندهید.

سرعت (3 دقیقه):

تکنیک را تکرار کنید. هر خط را بیش از 1/2 ثانیه نخوانید. (میزان خوانش هر خط را نصف ثانیه قرار دهید). برخی اوقات آنچه که انتظار دارید را از متن درک نخواهید کرد.

  • تکنیک و سرعت خود را حفظ کنید.
  • شما رفلکس های ادراکی خود را بهبود می بخشید.
  • و این یک تمرین سرعتی است که میزان انطباق پذیری شما را سرعت می بخشد.

سرعت را کاهش ندهید. به مدت 3 دقیقه هر خط را با نصف ثانیه بخوانید؛ بر روی نوک مداد، سرعت خود و تمرین خود تمرکز کنید و افکار پوچ را از خود دور کنید و نگذارید چیزی مزاحم شما شود.

اگر افکار مزاحمی دارید که مانع از تمرکز شما می شوند حتما بر روی لینک زیر کلیک کنید:

افکار مزاحم را به مراحم تبدیل کنید

سوم – گسترش ادراکی:

اگر بر روی مرکز کامپیوتر خود متمرکز شوید؛ می توانید طرفین صفحه خود را درک و ثبت کنید. یادگیری دید پیرامونی می تواند برای افزایش سرعت مطالعه موثرتر باشد و آن را تا 300% افزایش دهد. خوانندگانی که آموزش ندیده اند؛ می توانند از 1/2 دامنه دید پیرامونی خود در حاشیه استفاده کنند و این کار را از اولین کلمه به آخرین کلمه انجام می دهند و حدود 25 تا 50 درصد از زمان خود را برای خواندن حاشیه هایی صرف می کنند که هیچ نوع مطلبی را هم ندارد.

گسترش ادراکی چگونه اتفاق می افتد؟

بگذارید این تئوری را در یک خط به شما ثایت کنیم : ” زمانی بود که دانش آموزان از 4 ساعت مطالعه در روز لذت می بردند”. اگر می توانستد خوانش خود را از کلمه “زمان” شروع کنید و با کلمه “4 ” خاتمه دهید؛ بقیه کلمات را حذف می کردید و به این ترتیب خوانش خود را چندین برابر می کردید. این مفهوم بسیار کاربرد آسانی دارد و می توانید به راحتی آن را پیاده سازی کنید. و با متد ردیابی که بالاتر یاد گرفتیم و تمرین کردیم؛ ترکیب کنید.

تکنیک (1 دقیقه):

از یک قلم برای ردیابی رعت خوانش در هر یک ثانیه استفاده کنید. خوانش خود را با خواندن اولین کلمه در هر خط شروغ کرده و با آخرین کلمه در همان خط پایان دهید. نگران درک مطلب نباشید و بر آن تمرکز نکنید. هر خط را یک ثانیه بخوانید و با پیش رفتن در هر صفحه سرعت خود را افزایش دهید. اما مراقب باشید که بیشتر از 1 ثانیه نشود.

در هرثانیه یک خط را بخوانید این بار خوانش را با خواندن دو کلمه اول خط شروع کنید و با خواندن دو کلمه آخر همان خط به پایان برسانید.

سرعت ( 3 دقیقه):

با 3 کلمه اول خط شروع کرده و با 3 کلمه آخر همان خط کارتان را تمام کنید. این تکنیک را تکرار کنید. هر خط را بیش از 1/2 ثانیه وقت نگذارید و نخوانید.

چهار : محاسبه کنید:

سرعت خواندن خود را محاسبه کنید. خط اول را علامت گذاری کنید؛ و دقیقا یک دقیقه به خود فرصت دهید. با سریع ترین میزان ممکن برای درک مطلب، متن را بخوانید. و سپس براساس فرمولی که در بالا ذکر شد؛ میانگین سرعت خود را در 1 دقیقه محاسبه کرده و آن را با سرعت قبلی و نرمال خود مقایسه کنید. 

این روند و تمرین را هر روز انجام دهید؛ همین امر باعث می شود تا بهتر و سریع تر مطالب را بخوانید و در زمان خود صرفه جویی کنید و موفقیت های بی نظیری مخصوصا در زمینه تحصیلی می شود. 

9 راه استثنایی برای تندخوانی

تندخوانی یکی از فنون و تکنیک هایی است که در این روزگاری که همه چیز سرعت فضایی پیدار کرده است، می تواند به ما کمک کند تا بهانه کتاب نخواندن  را کنار بگذاریم و در کمترین زمان بیشترین مطالعه را داشته باشیم البته با درک مفاهیم کتاب. در این مقاله و مقالات مشابه برای شما فنون زیادی را درباره این کار شگفت انگیز آورده ایم که شما را در تند خوانی مسلط می کند. پس با ما و 9 راه استثنایی برای تندخوانی همراه باشید.

9 راه استثنایی برای تندخوانی

9 راه استثنایی برای تندخوانی

مرور اجمالی:

اگر متنی که میخوانید نوشتار دشواری دارد، یک مرور اجمالی روی سرفصل ها و عنوان و سر تیترها می تواند برای اهداف شما بسیار مفید باشد. 

اما چگونه انی کار را انجام دهیم؟ برای هر موضوعی که فکر می کنید مهم است، دو پاراگراف اول و سپس پاراگراف آخر را بخوانید، با این کار می توانید 50% از متن را در کمترین زمان ممکن متوجه شوید. 

سطحی بخوانید:

این نوع مطالعه را می توانید درباره متون کمتر پیچیده ای مانند روزنامه و مجله به کار ببرید. در این روش باید سرعت حرکت چشمان خود را بالا ببرید و تنها کلمات کلیدی را بخوانید .

این فن به شما یک ایده کلی درباره متنی که در حال خواندن آن هستید می دهد و زمان خواندن و مطالعه شما را به نصف کاهش می دهد. اما باید این تکینک را زیاد تمرین کنید تا یاد بگیرید که کلمات کلیدی را یا یک اسکیم کردن به راحتی پیدا کنید در غیر این صورت متن را نخواهید فهمید. 

دسته بندی کنید:

توجه به سرعت و فهم متن، هدف اصلی ما در روش اسکیم کردن است. ما از دوران کودکی خود آموخته ایم که هر وقتی که یک متن را میخوانیم، انگشت خود را زیر هر کلمه قرار شدهیم و با صدای بلند بخوانیم. پس برای اینکه بتوانید خیلی خوب فن اسکیم را به کار بگیرید مقاله 9 راه استثنایی برای تندخوانی را در ادامه بخوانید :

متن را کلمه به کلمه نخوانید، بلکه آنها را به صورت گروهی بخوانید در این گروه بندی ها، 3 یا 4 کلمه را در یک نگاه گذرا بخوانید اما به یاد داشته باشید این کار نیاز به تمرین و ممارست بسیار زیادی دارد. هر چه بیشتر تمرین کنید، محدوده ی چشم شما بیشتر خواهد شد (محدوده ی چشم شما به معنای میزان و تعداد کلماتی است که در یک نگاه می توانید ببینید). 

با صدای بلند نخوانید:

با صدای بلند خواندن مطالب و کلمات شاید عادت خیلی از ماها باشد و زیر خوانی همان کاری است که در مغز خود، با صدای بلند مطلب را می خوانید. این کار به شدت سرعت شما  را در خواندن کاهش می دهد. این کار خصوصا هنگامی اتفاق می افتد که افراد کاملا از آنچه انجام می دهند، آگاه هستند. برای جلوگیری از این کار باید خود را مجبور کنید که با صدای بلند متن را نخوانید. 

وسعت و محدوده ی چشم خود را گسترس دهید:

اینکه چشم خود را روی تک تک کلمات می چرخانید، کاری است که در دوران کودکی انجام میدادیم، اکنون ما دیگر کودک نیستیم باید سعی کیند خود را رشد دهید و سریعتر بخوانید. 

اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

از گوشه چشم خود استفاده کنید. باید از این تمرین برای گسترش وسعت دید خود استفاده کنید. صاف بنشینید و به روبرو نگاه کنید، و مردمک چشم های خود را در جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید. این کار هم ماهیچه های چشم شما را قوی می کند و هم بینایی شما را بهبود می بخشد. 

به متن برنگردید:

در اینجا برگشت به این معناست که به متن و خطوطی که تا کنون خوانده اید برنگردید هر چند که کار سختی است اما سعی کنید این کار را ترک کنیداما به یاد داشته باشیداگر دوباره برگردید متن قبلی کاملا برای شما بی معنی خواهد بود و آن را درک نخواهید کرد. 

برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید به صورت فعال مطالعه کنید. کاهش سرعت در خواندن بسیار اتفاق می افتد اما اگز از همان ابتدا درست شروع کنید می توانید از این کار اجتناب کنید. 

متمرکز باشید:

خواندن و مطالعه در هر جایی و همه جا امکان پذیر نیست. شما به محیط مناسبی نیاز دارید، تا هر آنچه را که میخوانید، متوجه شوید. خود را از مزاحمت های داخلی و خارجی دور سازید. اگر بر روی میز کار و مطالعه خود مدام فیس بوک و واتس اپ شما فعال است، هیچ وقت نمی توانید مترکز باشید( این امر در مورد تمامی اتفاقات و کارهای زندگی ما صادق است.) .شما باید با 100% وجودی خود با منبع مورد مطالعه خود باشید، زیرا انجام دادن چند کار هنگام مطالعه سرعت و درک شما را پایین می آورد. 

همانطور که باید محیط درونی را برای مطالعه مناسب کنید، محیط بیرونی باید به همین منوال باشد، یعنی به فیس بوک و رابطه و گوشی و سایر موارد فکر نکنید و دائم در ذهن خود چیزهای غیر م تبط را مرور نکنید. به افکار خود کمی استراحت دهید. 

به علاوه، مطالعه مهلتی است تا ما را برای مدتی از هر آنچه ناراحتمان می کند دور سازد و برای مدتی عادت گفتگوی درونی را کنار بگذارند و کم کم به این نتیجه می رسید که بهترین مکالمه همان چیزی است که بین شما و کتاب می گذرد. 

هنر پرش:

این دقیقا همان چیزی است که در مطالعه خیلی عالی است. هنر پرش به این معنی است که شما برای اینکه شما در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید، هر آنچه را که بلدید مطالعه نکنید.

 مثلا در حال خواندن یک کتاب دانشگاهی درباره بازاریابی هستید، می توانید مثال هایی آن را رد کنید زیرا کاملا آنها را بلدید. 

ارتباط دادن و برجسته سازی:

برخی از متون جامع نیاز دارند تا از طریق مثال ها فهم شوند. سعی کنید چنین صفحاتی را برای مطالعه و فهم بهتر متن به عنوان مرجع هایلایت کنید و به متن و مفاهیمی که در حال خواندن آن هستید متصل کنید.

همانطور که قبلا گفتیم برجسته کردن متون می تواند کارایی و تاثیر خواندن شما را بالا ببرد. اگر متن شما جدول، نمودار و یا تصویری دارد، حتما آنها را مطالعه کنید. این ها ابزاری هستند که به شما کمک می کند تا یک نگا گذرا و سریع به متن و مفاهیم داشته باشید. 

سوالات متداول

جدیدترین روش آموزش تند خوانی چه نام دارد؟

روش PX

مطالعه کنید  چگونه با یادگیری زبان درآمد خود را چند برابر کنیم؟

در ایران چه فردی روش PX (آموزش تندخوانی) را آموزش می‌دهد؟

استاد مرتضی جاوید

روش PX تا چند درصد، متوسط سرعت خواندن را ارتقا می‌دهد؟

۳۸۶٪

شما چه نظری دارید؟


  1. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید من خیلی علاقه دارم ب مطالعه و خیلی دوست دارم این روش یاد بگیرم چکار کنم ک خیلی زود موفق بشم.

    • خانوم محمدی (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام ودرود با همکارم ارتباط بگیرید راهنماییتون میکنند
      09027010394

  2. ناشناس گفت:

    خییییلی عالی بود ممنون

  3. امیر گفت:

    سلام. یعنی یادگیری تندخوانی نیاز به کلاس ندارد؟

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام تند خوانی یه بخشش تکنیکه یه بخشش ام درک مطلبتونه که ذهن قابلیت و امادگی پذیرش مطالب و داشته باشه برای اطلاعات بیشتر با شماره 09368800072 تماس بگیرین

  4. Afshan گفت:

    استاد جاوید نیا آموزش تند خوانی به زبان انگلیسی هم دارن ؟

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      ســـلام و دورود دوره تند خوانی در پکیج دوپینگ مغز هست برای اطلاعات بیشتر با شماره 09368800072 در ارتباط باشید

  5. لیلا گفت:

    واقعا واقعا واقعا عالی بود

  6. مهدی گفت:

    استاد شما فوق العاده ای
    من از تمامی آموزش هاتون نهایت استفاد رو دارم میبرم
    خیلی ممنونم ازت

  7. جلال ظریفی نژاد گفت:

    با سلام و عرض ادب
    خدمت جناب آقای دکتر جاوید خیلی مطالبتون آموزنده بود لطفا من رو راهنمایی کنید چطور میتونم در کلاس های تند خوانی و مهرت های اون شرکت کنم آیا در تبریز نمایندگی دارید ؟
    با تشکر

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با مشاورین در ارتباط باشید 09368800072