10 راهکار بی نظیر ایجاد عزت نفس در کودکان

10 راهکار بی نظیر ایجاد عزت نفس در کودکان

10 راهکار بی نظیر ایجاد عزت نفس در کودکان

ایجاد عزت نفس در کودکان

قدم به عقب:

جیم تیلور نویسنده کتاب “کودکان شما در حال گوش دادن هستند” می گوید راه های بسیار بهتری از ستایش بی جای کودکان برای هر کاری که انجم می دهند وجود دارد که می تواند عزت  نفس و اعتماد به نفس را در آن ها افزایش دهد و به آن ها اجازه دهید که به افراد لایقی در دنیا تبدیل شوند. به فرزندان خود اجازه دهید کارها را انجام دهند؛ فکر کنند؛ خطر کنند؛ ریسک کنند و به عقب برگردند؛ انتخاب کنند، مشکلات را حل کنند و به آنچه که شروع کرده اند پایبند باشند. عزت نفس از همان اوان کودکی در هر فرد شکل می گیرد. 10 راهکار بی نظیر ایجاد عزت نفس در کودکان می تواند یک راهنمای کامل خوبی برای ایجاد این توانایی در کودکان تان باشد. 

ستایش بیش از حد:

ستایش و تعریف و تمجید بیش از اندازه از کودکان، نه تنها برای آن ها خوب نیست بلکه به آنان آسیب هم می رساند. تیلور می گوید: عزت نفس از احساس احترام و امنیت می آید و ناشی از رشد مهارت ها در کودک است. ما با ستایش بیش از حد و زیادی تنها به فرزندان خود آسیب می زنیم. به قول تیلور ما با این کار توقع آن ها را از خودشان پایین می آوریم؛ به این معنا که اگر ما به فرزند خود بگیووم خیلی عالی این کار را انحام دادی یعنی دیگر نیازی نیست بیش از این زحمت بکشی توان تو در همین حد است. بهتر است بدانید که اعتماد به نفس از تلاش و تمرین می آید از اینکه شکست بخورد و دوباره تلاش کند. در واقع با ستایش بی جا تنها به کودکان خود می گویید که این تعریف و تمحید دروغی بیش نیست.

اگر مدام به فرزند خود بگویید که تو با استعدادترین و بهترین هستی و مدام از او تمجید کنید وقتی که وارد اجتماع بزرگتری به نام مدرسه شود با شکست هایی روبرو می شود و با دیدن دانش آموزان موفق دیگر دچار سرخوردگی می شود و شما را یک دروغ گو می داند.

به کودک خود اجازه خطر بدهید:

بگذارید خطرات و ریسک های سالم را تجربه کند. خود را در خطرات سالمی که فرزندتان در حال تجربه کردن است عقب بکشید. برای ایجاد اعتماد به نفس، کودکان باید خطر کنند؛ انتخاب کنند و مسئولیت انتخاب خود را بر عهده بگیرند. مثلا به کودک خود اجازه دهید برای خودش آب بریزد و از دور او را نگاه کنید ممکن است آن را بریزد و یا لیوان را بشکند اما بگذارید او این تجربه را هر چند ناگوار هم داشته باشد.

به فرزندتان اجازه دهید خودش انتخاب کند:

وقتی کودکان تصمیماتی در حد توانایی های خود می گیرند در واقع احساس قدرت می کنند. مثلا به آن ها اجازه دهید که خودشان رنگ لباس و نوع لباسی می خواهند بپوشند را انتخاب کنند. حتی اگر هوا سرد بود و آن ها نخواستند لباس گرم بپوشند؛ به آن ها اصرار نکنید؛ هوای سرد بیرون به او تفاوت بین گرما و سرما را خواهد فهماند و خودشان لباس گرم را خواهند پوشید. این کار به آن ها می گوید که باید مسئولیت انتخاب خود را بر عهده بگیرند.

بگذارید در خانه کمک کنند:

در ابتدای کودکی بهتر است کارهایی را به آن ها بدهید که در حد توان آن ها باشد این کار به آن ها حس صلاحیت می دهد و احساس می کنند می توانند مفید باشند.

مقالاتی که ممکن است برای شما مفید باشند:

افزایش اعتماد به نفس در کودکان 

ناب ترین راه های اعتماد به نفس

آن ها را ترغیب کنید به دنبال علایق شان باشند:

راه دیگر برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکمان این است که آن ها را ترغیب کنیم که کارهایی را انجام دهند که دوست دارند و به آن علاقه مندند و البته آن را تا آخر انجام می دهند مهم نیست چه چیزی است؛ مهم این است کاری را که شروع کرده اند تمام کنند.

ایمان داشته باشید:

تیلور می گوید برخی از والدین فکر می کنند که شکست و ناکامی عزت نفس و اعتماد به نفس را از کودکان آن ها می گیرد اما این امر اصلا درست نیست؛ بلکه باید ایمان داشته باشید که این شکست ها یک فرصت طلایی برای ساختن عرت نفس آن هاست.

عشق بی قید و شرط:

به فرزند خود نشان دهید که او را دوست دارید حتی اگر اشتباه کند، شکست بخورد و یا تصمیم اشتباهی بگیرد. در غیر این صورت او احساس می کند همیشه باید بهترین باشد تا شما او را دوست داشته باشید و همین امر اعتماد به نفس او را پایین می آورد.

اهداف در دسترس:

مطمئن شوید که اهدافی که فرزند شما به سمت آن در حرکت است؛ قابل دسترس و در حد توان اوست. در واقع به فرزند خود واقع نگر بودن را بیاموزید و به او کمک کنید که اهداف خود را درست انتخاب و دنبال کند.

تعریف و تمجید مناسب:

اگر چه در بالا اشاره کردیم که نباید کودک را زیاد مورد ستایش قرار داد اما باید بدانید که ستایش به جا و واقع نگرایانه و به موقع می تواند کودک را به اوج برساند. مثلا به فرزند خود یاد دهید که موفقیت های هر چند کوچک و ناچیز خود مثل بستن بند کفش و یا غذا خوردن به تنهایی و … را در یک دفتر یادداشت کند و یا شما برای او یادداشت کنید و روزهایی که کار اشتباهی انجام می دهد و سرخورده است همان ها را برایش یاد آوری کنید این کار حس بسیار خوشایندی به آن ها می دهد.

چک لیست عزت نفس شما

در اینجا مواردی وجود دارد که انجمن بهداشت روان کانادا می گوید شما می توانید برای افزایش اعتماد به نفس انجام دهید:

خاص بودن: بسیار مهم است که به فرزند خود کمک کنید تا بداند استعدادها و توانایی های خاصی دارد؛ اما در کنار این احساس خوب باید به آن ها هم یاد دهید که این استعداد و توانایی به معنی برتری تو بر دیگری نیست.

تعیین اهداف : به فرزندان خود بیاموزید که در جهت رسیدن به یک هدف تلاش کنند و در کارهایشان به خود افتخار کنند. فرصت موفقیت را در اختیار آنها قرار دهید.

تلاش، تلاش و تلاش:  فرزندان خود را تشویق کنید که همه چیز را به روش خودشان امتحان کنند، با چالش هایی روبرو شوند و خطرات لازم را دنبال کنند و آن ها را بپذیرند.

 

مطالعه کنید  راه های افزایش اعتماد به نفس

شما چه نظری دارید؟