7 راز افزایش انگیزه در نوجوانان – قسمت دوم

7 راز افزایش انگیزه در نوجوانان - قسمت دوم

7 راز افزایش انگیزه در نوجوانان – قسمت دوم

7 راز افرایش انگیزه در نوجوانان  – قسمت دوم

در مقاله قبلی درباره راه های افزایش انگیزه در نوحوانان و رمز و رازهای آن با هم صحبت کردیم و مطالبی را به شما ارائه دادیم امروز و در این مقاله که در ادماه مقاله قبلی آمده است به راه های دیگر در افزایش انگیزه نوجوانان می پردازیم پس با ما و 7 راز افزایش انگیزه در نوجوانان – قسمت دوم همراه باشید و سایت استاد مرتضی جاوید را به بهترین های خود معرفی کنید. 

آن ها را در به خاطر سپاری کمک کنید:

دلیل انجام ندادن کارها از سمت نوجوان همیشه به دلیل نبود انگیزه  و یا تنبلی نیست؛ بلکه گاهی اوقات فراموش می کنند. آن ها در  این سن ذهن مشوش و فعالی دارند و مدام از یک تکلیف به کار دیگری جهش دارند و همین امر تمرکز آن ها را کاهش می دهد می توانید با برنامه ریزی و مدیریت زمان آن ها را در پیش بردن کارهایشان کمک کنید. 

اگر نوحوان کاری را فراموش کرده است، تذکر مداوم از سمت والدین کاری از پیش نمی برد بلکه او را مضطرب تر می کند. به جای این کار به آن ها نحوه ی هدف گذاری وبرنامه ریزی روزانه را یاد دهید. در واقع به جای این که به او ماهی بدهید به او ماهی گیری را یاد دهید تا در شرایط عدم حضور شما هم بتواند به صورت مستقل عمل کند. 

مثلا برای آن ها یک جدول برنامه ریزی بسازید و یا از آن ها بخواهید برای هر کار خود آن را بر روی یادآوری گوشی خود تنظیم کنند تا آن را فراموش نکنند. 

تکالیف قابل دستیابی به آن ها بدهید:

گاهی اوقات وظایف و تکالیفی که به عهده نوجوانان قرار می دهیم؛ آن قدر مشکل است که نوجوان نمی داند از کجا شروع کند. اگر آن ها کاری را شروع کرده اند می تواند در پروسه انجام کار با ان ها حرف بزنید و روند کار را از آن ها بپرسید. اینک هچه احساسی دارند و کارها چطور پیش می رود؟ این کار می تواند در پیش برد کارهایشان به آن ها کمک کند.

آن ها اغلب با برنامه ریزی  واهداف بلند مدت رابطه خوبی ندارند. ولی اگر اهداف و کارهای آن ها را به قسمت های کوچک تر تقسیم بندی کنید می توانند بهتر عمل کنند. زیرا در کارهای کوچک تر نتیجه هم زودتر حاصل می شود و همین امر انگیزه آن ها را افزایش می دهد. 

 ایجاد انگیزه :

7 راز افزایش انگیزه در نوجوانان

7 راز افزایش انگیزه در نوجوانان

این بخش دقیقا به نکته ی اول در مقاله قبلی اشاره دارد اینکه ” این کار به چه درد من می خورد؟” 

همانطور که قبلا گفته شد همه کارهای نتیجه آشکاری ندارند تا بتوان از آن به عنوان یک انگیزاننده استفاده کرد. و همچنین برخی از تکالیف را هم نمی توان با برخی نتایج بزرگ و چشم گیری که نوحوان منتظر ان است مرتبط ساخت؛ برای نوحوانی که فاقد انگیزه و اعتماد به نفس است واردار کردنش به انجام برخی کارها و دادن وعده وعیدهای دور می تواند ناکارآمد باشد. مثلا نمی توان چنین نوجوانی را به امید این که روزی هیکل زیبایی پیدا می کند او را تحریک کنیم که ورزش کند. 

پس باید برای چنین افرادی دنبال انگیزاننده های بیشتری بود. مثلا دادن هدیه و یا اجازه انجام کاری که از آن لذت می برد می تواند او را سر ذوق آورد  وحتی گاهی تشویق های کلامی و با محبت می تواند او را تشویق به بهتر انحام دادن کارهایش کند. برای این کار باید بدانید چه چیزی به نوجوان شما انگیزه می دهد و او را خوشحال می کند؟ 

تکالیف را سرگرم کننده کنید:

سرگرم کننده بودن یک کار نه تنها برای نوحوانان بلکه برای افراد بزرگسال هم می تواند خوشایند باشد. سرگرمی ماده اصلی فعال شدن و انگیزه نوجوانان برای شرکت در فعالیت های اجتماعی است. اگر می خواهید نوجوان شما از خانه خارج شود، فعال شود و دوستان جدیدی پیدا کند، باید بدانید که از انجام چه فعالیتهایی لذت می برند و آنها را به انجام این کار تشویق می کنند. همیشه به خاطر داشته باشد که قرار نیست آن ها از همان چیزی لذت ببرند که شما می برید. مطمئن باشید که علاقه و ارزش خود را هرچه که هست نشان می دهد که نوجوان شما را جالب و سرگرم کننده می داند.

نوجوانان، به ویژه پسران، در کارهای رقابتی بهتر عمل می کنند. مهم نیست که چه کاری را انجام دهند، اگر جنبه رقابتی در آن دخیل باشد، هر شغلی را می توانند به یک فعالیت پر از شور تبدیل کنید. این رقابت همیشه به معنای رقابت با دیگران نیست، بلکه گاهی اوقات افراد خود را با خود مقایسه می کنند و همین پیشرفتی که در ان ها ایجاد شده است می تواند به عنوان یک نوع رقابت با خود تلقی شود. 

اگر نوجوان شما می تواند با بازی کردن ، تماشای فیلم یا جستجوی اینترنت چیزی را یاد بگیرد ، آنها را ترغیب به انجام این کار کنید. استفاده از تکنولوژی به عنوان بخشی از هر کار باعث می شود که برای نوجوان شما همه چیز را جذاب تر کند. 

این 7 راز افزایش انگیزش در نوجوانان برای شما در اینجا بیان شد. لطفا طبق معمول همیشه ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع کرده و اگر موردی به نظر شما مهم هست برای ما بفرستید تا با دیگران به اشتراک بگذاریم.

 

مطالعه کنید  بهترین روش های تقویت حافظه در چهل سالگی

 

شما چه نظری دارید؟