رازهای شاد زیستن

رازهای شاد زیستن از زبان استاد مرتضی جاوید

رازهای شاد زیستن از زبان استاد مرتضی جاوید

چه عواملی به ما کمک می کند تا ما زندگی شادتری را تجربه کنیم؟ چقدر شاد بودن در زندگی اختیاری است و چه مفدار آن اجباری است؟ به اعتقاد استاد مرتضی جاوید شاد زیستن یک مهارت است کاملا ارادی است و آشنایی با یک سری تکنیک ها به ما کمک می کند تا با یک روحیه قدرتمند پیش برویم و با همین روحیه شاد بر مشکلات غلبه کنیم. رازهای شاد زیستن از زبان استاد مرتضی جاوید شامل تنها چند متد ساده است که در ادامه آن را بیان خواهیم کرد. 

  •  داشتن عزت نفس بالا 
  •  داشتن اعتماد به نفس بالا
  •  سپاسگذار باشید

یکی از نکاتی که برای شاد زیستن و شاد شدن بسیار مؤثر است و کمک می می کند؛ توجه به عزت نفس ما است و در واقع دوست داشتن خودمان است. باید خود را دوست داشته باشیم و کاملا به این موضوع ایمان داشته باشیم که ما اشرف مخلوقات هستیم و هر آنچه را که اراده کنیم می توانیم انجام دهیم و به آن برسیم. باید خود را با وجود تمام کم و کاستی ها بپیذیریم و بر روی داشته ها و توانمندی هایمان تمرکز کنیم.

 یکی دیگر از نکاتی که در شاد زیستن به ما کمک می کند؛ اعتماد به نفس ما است و بدانیم هم چیز را همه کس دارند و همه کس دانند؛ هیچ کس در دنیا وجود ندارد که در همه چیز از همه افراد و موجودات جلوتر باشد حتی در حوزه هوش هم ثابت شده است که مثل قدیم اعتقاد به IQ  و  EQ  وجود ندارد (هوش منطقی و عاطفی).

اکنون انواع  هوش ها مطرح می شود و از هوش های نه گانه بحث به میان می آید ( هوش عاطفی – هوش منطقی – هوش ریاضی – هوش بدنی – هوش کلامی – هوش معنوی – هوش تجسمی -هوش موسیقایی و … ) و ثابت شده اگر کسی در یکی از هوش ها توانایی کمی دارد در هوش دیگری نسبت به بقیه سرآمد است.

شاید در واقع مجموعه هوش انسان ها برابر باشد اما در ظرف های مختلف به صورت متفاوت پخش شده است و کسی هم که از نظر ما هوش پایینی دارد؛ توانمندی هایی دارد که من و شما از انجام آن ها عاجز هستیم. چه بسا خداوند انسان را به گونه ای خلق کرده که اگر کم و کاستی در جایی از بدن ما رخ می دهد و یا وجود دارد؛ حواس دیگر آن را جبران می کنند به همین دلیل اعتقاد بر این است که انسان معلول وجود ندارد. بارها مشاهده شده افرادی که دست ندارند از پاهای خود برای انجام وظایفشان کمک می گیرند.

پس برای اینکه شاد باشیم نباید بر روی نداشته های خود تمرکز کنیم و همین امر راز اصلی اعتماد به نفس است و موجب شادی می شود. معمولا روند زندگی اکثر افراد به این گونه است که داشته های دیگران را میبینیم و نداشته های خود را. باید توجه کنیم که هر کسی ضعف و قوتی دارد و ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنیم.

سپاسگذار باشید:

باید شاکر باشیم نسیت به خدای بزرگ و مهربان که ما را در این جایگاه آفریده زیرا می توانست شرایط خیلی بدتر باشد. برای هر چیزی که داریم خدا را شکر کنیم و اگر چیزی پیدا نکردیم کافی است چند ثانیه نبض خود را بگیریم و برای آن خدا را شاکر باشیم. برای داستن عقل، بینش، چشم، گوش، دست ، پا و بچه ی سالم، آرامش، خانوااده، پدر و مادر و خیلی نعمت هایی که گاهی به دلیل وجود همیشگی آن ها، آن ها را طبیعی قلمداد می کنیم در صورتی که می توان در چشم بر هم زدنی از دستش داد. مثل همین نفس کشیدن.

“سلامتی تاجی است بر سر انسان های سالم که تنها انسان های بیمارقادر به دیدن آن هستند”

 

مطالعه کنید  6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

شما چه نظری دارید؟


  1. س .رمضان پور گفت:

    سلام استادجان عالییییییی