یک خانواده موفق چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های یک خانواده موفق

ویژگی های یک خانواده موفق

ویژگی های یک خانواده موفق چه چیزهایی هستند؟ و چگونه یک خانواده می تواند به عنوان خانواده موفق تلقی شود تا بتواند از یک سری آسیب ها و موانع پیشگیری کند؟ ویژگی های بسیار زیادی از افراد خبره در دنیا برای این مورد مطرح شده است؛ که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد. بله در ادامه به شما خواهیم گفت که یک خانواده موفق چه ویژگی هایی دارد؟

ارتباط خیلی قوی و نزدیک بین افراد خانواده :

این گونه خانواده ها معمولا دوست هم هستند؛ و کاملا مصداق این شعر زیباست که می گوید:

” چو عضوی به درد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار”

همانطور که یک کشتی وقتی سوراخ شود همه مسافرین غرق خواهند شد و برای نجات همدیگر تلاش می کنند؛ ما هم در خانواده باید به نیازها و خواسته های هم توجه داشته باشیم تا با هم یک تیم قدرتمند و یک رابطه فوق العاده را بین هم رقم بزنیم. در واقع همه باید دوست هم باشیم؛ دوست ها به هم احترام می گذارند و برای هم مایه می گذارند و مشکلات و اتفاقات داخل خانوداه را از خودشان می دانند و هر کاری برای برطرف شدن آن مسئله انجام می دهند.

 داشتن جلسات منظم در خانواده :

 بهتر است اعضای خانواده هر چند وقت یکبار جلسات مرتب و منظمی را باهم داشته باشند مثلا هفتگی، ماهانه و یا حتی این دورهمی بین همه اعضای خانواده باشد و علاوه بر اینکه صله رحم می شود؛ به مشکلات هم رسیدگی کنند؛ یک صندوق وام تشکیل دهند.

اما دیگر چه نکاتی برای تشخصی این مطلب که” یک خانواده موفق چه ویژگی هایی دارد؟ ” وجود دارد؟ لطفا مقاله را تا پایان مطالعه فرمائید.

 دقت در صرف هزینه ها:

در خانواده ای که روی صرف هزینه ها خیلی دقت می شود؛ همه ی افراد خانواده خود را شریک پدر خانواده و نان آور خانواده می دانند و گاهی اوقات این نان آور می تواند مادر خانواده باشد. در چنین خانواده ای همه سعی در کاهش هرینه ها، و کمک به افزایش درآمد و به ویژه این که اسراف نکنند.

 بالابودن نرخ مطالعه:

 خانواده های موفق یک میزان زمان زیادی را به مطالعه و افزایش آگاهی خود اختصاص می دهند و بوفه کتاب آن ها از بوفه خوراکی ان ها پر رونق تر است و چه بهتر که اعضای خانواده یک کتاب را با هم بخوانند و راجع به آن با هم تبادل نظر کنند.

 مشورت کردن:

 یکی دیگر از ویژگی های خانواده های موفق این است که اعضای آن با هم مشورت می کنند؛ ممکن است حرف آخر را پدر یا مادر بزند اما شنیدن نظرات اعضای خانواده و شنیدن حرف های دیگران به جوری احترام گذاشتن به اعضای خانواده است و گاهی همبن اشتراک افکار منجر به خلق یک راه حل جدید و جرقه ای در ذهن افراد خانواده ایجاد می کند و می تواند به دیگران کمک شایانی کند مطالبی که به ذهن مادر و یا پدر خانواده نرسیده زیرا همه چیز را همه کس دانند.

توجه متقابل:

 یک خانواده موفق تنها به فکر بیزینس و رفع نیازهای خود نیستند و سعی دارند برای همدیگر وقت بگذارند و یک زمانی را به تفریح و با هم بودن و بیرون رفتن اختصاص دهند. حتی بازی کردن برای همه اعضای خانواده مفید است. 

دادن اعتماد به نفس:

افراد و اعضای یک خانواده موفق به همدیگر اعتماد به نفس می دهند. وقتی کسی موفقیتی برایش پیش می آید؛ مثلا نمره ی خوبی در آزمونی می گیرد، یا یک کار مثبتی انحام می دهد یا گره ای از کار کسی باز می کند، یا حتی کارهای ساده ای مثل جمع کردن سفره یا مرتب کردن اتاق و خانه برای کوچکترین کارها از هم تشکر می کنند؛ به هم اعتماد به نفس می دهند و همدیگر را تشویق می کنند و حامی هم هستند.و از عباراتی چون تو نمی توانی استفاده نمی کنند؛ دانشمندان ثابت کرده اند که تأثیر امواج منفی از روی ناخودآگاه خیلی دیر پاک می شود. اگر به فرزند خود بگویید من نمی توانم، باید 17 بار بگوییم تو می توانی تا تاثیر آن یک بار حرف منفی از بین برود. 

خیلی ها یک تشکر خشک و خالی را از افراد خانواده ی خود دریغ می کنند باید بدانیم افراد وظیفه ای در قبال ما ندارند و  هم به ما لطف می کنند.

البته در زندگی نباید از دیگران توقع داشت و اینکه ما انتظار داشته باشیم برای هر کاری که انجام می دهیم همگی از ما تشکر کنند این تفکر هم اشتباه است. ما باید بی دریغ محبت کنیم و بدون داشتن انتظار عشق بورزیم و برای خود همه کارهای را وظیفه بدانیم اما کار دیگران را لطف بدانیم ایبنگونه آرامش بیشتری داریم و زندگی شیرین تر می شود بدانیم اگر کسی کاری برای ما انجام می دهد به خاطر لطفی است که به ما دارد اما اگر هم انجام نداد ناراحت نشویم و بدانیم کسی وظیفه ای در قبال ما ندارد.

پذیرش:

افراد یک خانواده سالم و موفق همه اعضا را همانطور که هستند کی پذیرند و همدگیر را دوست دارندو سعی در تغییر دادن همدیگر ندارند و در یک فضای آرام از همدیگر نظرخواهی می کنند. در چنین خانواده هایی فضای امری وجود ندارد بلکه هر حرف و درخواستی نوعی شکل درخواست دارد. خیلی مهم است که با افراد در یک فضای محبت آمیز صحبت کنیم طوری که به او این را بفهمانیم که حق انتخاب دارد. 

احترام متقابل:

خانواده های موفق خیلی با ادب و احترام با هم صحبت می کنند.

توجه به مناسبت ها :

خانواده های موفق وقتی را برای توجه به مناسبت ها اختصاص می دهند. مثلا برای تولد، سالگرد ازدواج و … را با هم جشن می گیرند و و قتی را برای مرور خاطرات صرف می کنند و از تجربات هم استفاده می کنند. 

توجه به معنویات:

 یک خانواده ی موفق زمانی را به خدا، نماز، معنویت و .شکرگذاری اختصاص می دهند. کتاب های خوب شکرگذاری مثل معجزه شکرگذاری راندا برن را فراموش نکنید. این شکرگذاری در تمامی ادیان و عقاید وجود دارد و بارها و بارها گفته شده که چقدر باعث خیر و برکت در زندگی می شود. حتما زمانی را برای شرکت در جلسات مذهبی اختصاص دهید تا به نوعی تغذیه معنوی شوید. و با ایجاد این ارتباط با مدیر کل دنیا؛ خدای منان، قطعا موفقیت های بیشتری را کسب خواهیم کرد. 

مطالعه کنید  راه های افرایش انگیزش

شما چه نظری دارید؟