راهکارهای مطالعه برای موفقیت در دانشگاه

راه کارهای موفقیت در دانشگاه

راه کارهای موفقیت در دانشگاه

دانشجویان عزیز از چه راهکارهایی در بحث مطالعه و تقویت ذهن خود استفاده کنند که مجبور به بیراهه رفتن در زمان آزمون و امتحان نشوند. اما چه راهکارهای مطالعه برای موفقیت در دانشگاه وجود دارد؟

همه انسان ها استعداد این را دارند که با یک سری تکنیک ها و تمرینات هدفمند مغز خود را به تدریج به یک ابر مغز تبدیل کنیم. 

سؤالی که در اینجا پیش می آید و می تواند شما را به نکته ی مهمی برساند این است که آیا ما از تمامی توانایی های موبایل خود آگاه هستیم؟ و یا از همه امکانات آن بهره می بریم؟ مسلماً نه!!! اما در نهایت همه از توانایی ها و میان برهای ان آگاهی داریم حتی اگر از آن ها استفاده نکنیم. و بسیار پر واضح است که مغز ما به مراتب بیشتر از هر وسیله ای امکانات و میان برهایی دارد که ما می توانیم با یک سری تمرینات به این ظرفیت های نهفته ی مغز دست پیدا کنیم.

 در بحث راهکارهای مطالعه برای موفقیت در دانشگاه و باید سه مرحله هدفمند داشته باشد :

  • راهکارهای مطالعه برای موفقیت در دانشگاه

    راهکارهای مطالعه برای موفقیت در دانشگاه

     پیش خوانی

  •  خواندن 
  •  مرور

پیش خوانی :

در حد ورق زدن و نگاهی به مقدمه و سر فصل و عناوین فصول بزنیم انگار به یک موزه رفته اید و یا به نمایشگاه کتابی رفته اید و تنها نگاهی گذرا به آن ها می اندازید و اگر امکان داشت چند سؤال را هم مطرح کنید تا مغز ما آماده مطالعه مفصل می شود. 

خواندن:

در این بخش باید به طور کامل کلیدیابی، یادآوری و تثبیت کنیم:

کلیدیابی: یعنی هر جمله و پاراگرافی را که می خوانیم؛ دور کلمات مهم را خط بکشیم مثلا کلمات مهم پارگراف اول، دورش را دایره بکشیم، کلمات مهم پاراگراف دوم را دورش مربع بکشیم و به همین ترتیب و قبل از رفتن به پاراگراف بعدی حتما یک مرور سریع نسبت به پاراگرافی که خوانده ایم داشته باشیم. 

به انتهای هر صفحه یا مطلبی که می رسیم؛ باید مطالب را تثبیت کنیم یعنی تمامی کلیدهای صفحه را از جلو چشم خود یکبار رد می کنیم و مرور می کنیم و در اینجاست که کل مطالب مانند فیلم از جلو چشم ما عبور خواهد کرد و تجسم کلی از مطالب در ذهن ما ایجاد می شود و می توانیم خلاصه ای از مطالب در ذهن خود ایجاد کنیم و در نهایت سراغ مطلب بعدی می رویم.

پس در مرحله خواندن از روش های متعددی استفاده می شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت

یکی از این روش ها ترتیبی است:

  •  کلیدیابی 
  •  یادآوری
  •  تثبیت
  •  تهیه خلاصه 
  •  رفتن به مطلب بعدی

در روش جدول وقتی ما یک مطلب را خواندیم، خلاصه ها و کلیدها و موارد خواندنی ما کاملا مخص هستند اما نکته ای که هست این است که مطالب بسیار به هم شبیه و به هم نزدیک هستند؛ مثلا ماده و تبصره در رشته حقوق، علائم بیماری در رشته های پزشکی  یا نظریه ها در رشته های انسانی و … در اینجا راه حل ترتیب دادن یک جدول است و در داخل جدول  برای مطالب نزدیک به هم تیتری را فراهم کنیم و جلو هر تیتر کلیدهای مربوط به آن را بنویسیم و هر تیتر را به صورت زنجیر وار با کلیدهای آن به خاطر بسپاریم.

روش بعدی طرح شبکه ای یا mind map است که در این روش ابتدا مطلب اصلی را در مکز قرار می دهیم، تیترهای آن در اطراف و هر تیتر را به کلیدها و جزئیات آن ارتباط می دهیم.

 مرحله مرور:

یکی از سیکل های مرور شامل : یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد و در نهایت سه ماه بعد می توانیم مطالب را مرور کنیم تا مطلب وارد حافظه بلند مدت ما شود.

 اما در کل چه بهتر که ما از تکینک های حافظه برای تقویت حافظه خود بهره ببریم که صدها تکینک در این زمینه وجود دارد یکی از آن ها استفاده از تکینک قدرتمند ارتباط بین مطالب و تصویرسازی است که سریع تر و قوی تر این کار را برای ما انجام می دهد. در رابطه با ارتباط تصویری به اینجا مراجعه فرمائید. 

 

مطالعه کنید  لیست اصطلاحات رایج انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی

شما چه نظری دارید؟