چگونه استرس امتحان را کاهش دهیم؟

چگونه استرس امتحان را کاهش دهیم؟

چگونه استرس امتحان را کاهش دهیم؟

کمی استرس در طول زمان امتحان می تواند یک چیز خوب باشد ، زیرا باعث می شود که کار را انجام دهید. اما بعضی اوقات ، به خصوص در پایان سال تحصیلی ، میزان استرس غیر قابل کنترل می شود.

وقتی دچار استرس می شوید، شاخه های سیستم عصبی به صورت اتومات روشن می شوند. در ابتدا می تواند امر خوبی باشد؛ زیرا باعث آزاد شدن هورمون آدرنالیم می شود – و این باعث می شود که شما به کار خود توجه کنید. اما مشکل زمانی شروع می شود که مدت زمان استرس طولانی تر می شوند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، عصب های سمپاتیک به طور دائم آدرنالین را در بدن ترشح می کنند و شما را در معرض هوشیاری قرار می دهد و این باعث می شود بیشتر نگران شوید، اضطراب و افسردگی را تجربه کنید، دچار کم خوابی شوید و  دچار فراموشی و غرق شدن شوید، زودرنج تر شوید و بر روی احساسات و استرس خود کنترل نداشته باشید. این امر می تواند بر توانایی شما در آماده سازی برای تکالیف و امتحانات تأثیر منفی گذاشته و سطح عملکرد و احساس خوب شما را متاثر سازد.

چه کاری می توانیم برای کاهش استرس امتحان انجام دهیم؟

یک قدم ساده و بسیار عملی این است که با آماده سازی مناسب و مدیریت زمان و کار می توان انجام داد؛ این است که  یک برنامه عملی تهیه کنید. این امر کمک خواهد کرد که حس کنید همه چیز را تحت کنترل دارید.

قدم دوم این است که شروع به درک واکنش های فیزیولوژیکی در بدن خود کنید و سعی کنید آنها را تنظیم کنید.

همانطور که از نام آن برمی آید؛ سیستم عصبی اتوماتیک، غیر قابل کنترل است اما می توانید تکنیک هایی را یاد بگیرید که به شما کمک می کنند احساسات خود را مدیریت کنید و آرامش داشته باشید. اگر می توانید این کار را انجام دهید، شاخه دوم سیستم عصبی اتوماتیک، یعنی پاراسمپاتیک فعال می شود.

این سیستم دقیقا در تقابل با سیستم سمپاتیک عمل می کند و سلول های عصبی شیمیایی را در بدن فعال می کند که می تواند آرامش را برای شما به ارمغان آورد. تمریناتی مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس و تقویت افکار مثبت می توانند این روند را سرعت بخشند.

تکنیک های تنفسی روش های سریع و مؤثری هستند که به سادگی آموخته می شوند و می توانند در هر زمان و هر مکانی تمرین شوند – زیرا نفس شما همیشه با شماست. روش این کار این است که با کشیدن نفس خود را به داخل شکم بکشید، نفس عمیق بکشید. این نوع نتفس می تواند نفس های کم عمق شما را که از استرس ناشی می شود را بهبود بخشد. 

هر زمانی که دچار استرس شدید این تمرین تنفسی را انجام دهید و اثرات شگرفت آن را ببینید.

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی یک تکنیک پیشرفته تری است که بر تمرکز بر حضور کامل در لحظه و تجربه آنچه در لحظه و در اطراف شما اتفاق می افتد؛ سرو کار دارد. وقتی یاد می گیرید با انجام این تکنیک یاد می گیرید که تمامی حواس و تمرکز خود را بر روی کار و تکلیفی که در آن لحظه در حال انجامش هستید قرار دهید. آگاهی از لحظه حال به سیستم پاراسمپاتیک هم کمک می کند تا استرس کاهش یافته و بهتر احساسات خود را کنترل کنید.

چه کار دیگری از ما ساخته است؟

تمامی این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا از آنچه در حال فکر کردن درباره اش هستید آگاه باشید. هنگامی که از این امر آگاهی داشتید ، می توانید یاد بگیرید که افکار منفی را در موضع مثبت تری تنظیم کنید و به جای اینکه شما را کنترل کنند شما بر آن ها مسلط باشید. 

تعادل در نحوه گذراندن وقت خود نیز مهم است. خوب غذا بخورید،ورزش کنید، استراحت ، مطالعه و خواب کافی داشته باشید همه این ها می توانند سطح استرس شما را کنترل کنند.

شما همچنین باید با انجام کارهایی که برای شما در زندگی مهم هستند، عملکرد خود را در کارها و تکالیف تان بهبود بخشید. این مهم است، زیرا تحقیقات نشان داده اند که  برای سلامتی و رفاه شما ضروری است و به شما کمک می کند تا در ایام امتحانات، احساس تعادل و آرامش بیشتری داشته باشید.

مطالعه کنید  از فواید تندخوانی چه میدانید ؟

شما چه نظری دارید؟