تقویت حافظه تنها با 8 روش عالی در کوتاهترین زمان

تقویت حافظه

تقویت حافظه

ممکن است روزانه با صدها مقاله و مطلب در مورد اینکه چگونه حافظه خود را تقویت کنیم و چه راه هایی برای بهبود آن وجود دارد بربخورید؛ اما مؤثر بودن این راهکارها مسئله مهمی است و اینکه بتواند کمترین زمان را از افراد بگیرد ما در اینجا برای شما راهکارهایی را برای تقویت حافظه تنها با 8 روش عالی در کوتاهترین زمان ارائه می دهیم که می تواند قدرت حافظه شما را چندین برابر کند. تقویت حافظه با روش هایی که در ادامه می آید می تواند شما را در کارهای روزمره و امتحانات تا حد بسیار زیادی جلو بیاندازد و به شما در پیشرفت کارهایتان کمک کند. حال به برخی از جملاتی که اغلب می گوییم و می شنویم گوش دهید. 

  •  من اغلب در آزمون ها موفق نیستم.(برای موفقیت در امتحانات بخوانید)
  •  من نمی توانم اطلاعات زیاد را به حافطه بسپارم.
  •  گاهی اوقات من در افکارم غرق می شوم ذهنم خالی می شود.

این مکالمات برای ما بسیار آشناست و ممکن است بارها آن را شنیده باشیم و یا خودمان تجربه کرده باشیم. واقعیت این است که همه ما کم و بیش در مورد حفظ اطلاعات دچار مشکل می شویم. حفظ کردن اطلاعات با موفقیت های دانشگاهی رابطه تنگاتنگی دارد زیرا امتحانات و آزمون ها اغلب حافظه محور هستند. 

خیلی اوقات هم به راحتی برخی اطلاعات را به خاطر می آوریم مثلا نحوه ی بازی کردن یک بازی فکری مشکل را به خوبی بلدیم اما نمی توانیم جدول ضرب را به خاطر بسپاریم.

اما چیزی که در اینجا مهم است این است که روش هایی وجود دارد که به شما کمک خواهد کارد تا اطلاعات مورد نیاز خود را در زمان مناسب به یاد آورید. 

معنی دار کردن اطلاعات:

معمولا اطلاعات مهم کمی گیج کننده و غیر واضح هستند و به همین دلیل افراد زمان و تلاش بیشتری را برای به خاطر سپاری آن ها اختصاص می دهند. به یاد آوردن اطلاعاتی که به خوبی درک و فهم  نشده اند به مراتب مشکل تر است در این مواقع می توانید اطلاعات را به زبان خودمانی و محاوره برای خود تکرار کنید و خلاصه ای از آن را بگویید اگر قادر به انجام چنین کاری نباشید به این معناست که شما مفهوم را به طور کامل درک نکرده اید. 

سازماندهی اطلاعات:

تقوئیت حافظه در کوتاهترین زمان

تقوئیت حافظه در کوتاهترین زمان

سازماندهی اطلاعات به دسته‌ و طبقات منطقی یکی از مؤثرترین روش های بهبود حافظه است. به عنوان مثال، اگر می خواهید واژگانی را برای کلاس زبان به خاطر بسپارید، کلماتی را با هم دسته بندی کنید که دارای معانی مشابه هستند یا در دسته های مشابه قرار می گیرند. اطلاعات سازمان یافته بسیار بهتر و راحت رت از اطلاعات تصادفی و غیر مرتبط به خاطر سپرده می شوند. یکی دیگر از نمونه های به خاطر سپاری براساس دسته بندی مربوط به آناتومی بدن است. وجود هزارن بخش و عضو در سیستم بدنی ما به خاطر سپاری را برای هر فردی دشوار می کند یکی از را های این است که اعضایی را که کارکرد آن ها به هم مرتبط است را در یک دسته قرار دهیم و یا اینکه اعضایی که محل قرار گیری آن ها در یک جا و نزدکی به هم است را با هم سازماندهی کنیم.

“Chunking” یکی دیگر از متدهای به خاطر سپاری است ما این کار را بارها و بارها در رابطه با شماره تلفن ها انچام داده ایم زیرا حفظ کردن تعداد زیادی ارقام پشت سر هم کار دشواری است و ما آن ها را به قطعات 3 یا 4 تایی تقسیم بندی می کنیم و به راحتی به حافظه می سپاریم. دلیل آن هم بسیار ساده است زیرا افراد تنها می توانند 3 یا 4 بیت از اطلاعات را به طور همزمان به حافظه بسپارند. 

از “Chunking”  یا قطع کردن چگونه می توانیم در بهبود حافظه کمک بگیریم؟

مثلا برای تاریخ و حوادث تاریخی، آن هایی را که به طور همزمان با هم اتفاق افتاده اند را با هم به یاد می آوریم یا در مورد قطعات ماشین ویا واژگان زبان می توانید دسته بندی هایی را برای هر کدام انجام دهید و آن ها را به اطلاعات خردتر تبدیل کنید.

تصویری سازی:

راه های تقویت حافظه با 8 روش

راه های تقویت حافظه با 8 روش

به یاد آوردن یک تصویر بسیار ساده تر از حفظ کردن جملات یک کتاب یا مجله است. تجسم یکی از راهبردهایی است که می تواند برای به خاطر سپاری اطلاعاتی که در یک کتاب درسی خوانده شده است یا در طول سخنرانی صحبت می شود، مورد استفاده قرار گیرد. این استراتژی به ویژه هنگام مطالعه موضوعات انتزاعی یا گیج کننده بسیار مفید است. برای استفاده از این استراتژی، در ذهن خود تصاویری ایجاد کنید که به مفهوم انتزاعی مربوط می شوند یا شباهت هایی با آن دارند. تجسم اطلاعات آن ها را در ذهن شما ضبط می کند و احتمال اینکه آن را به خاطر بسپارید، افزایش می یابد.

تجسم به ویژه برای به خاطر سپردن سیستم ها، چرخه ها و فرایندها موثر است. به عنوان مثال ، بیایید برای آزمون علمی آتی بگویید که شما باید چرخه آب را به خاطر بسپارید. بیایید شروع کنیم. در ذهنتان ابری را شناور کنید که در آسمان بلند است. ابر بزرگتر و بزرگتر شوید و تا زمانی که ترکید. اکنون تماشا کنید که باران از ابر ریخته و به زمین برخورد می کند. شکل باران را در نهرهای کوچک و سپس رودخانه های بزرگتر مشاهده کنید که به سمت دریاچه ها و سرانجام به اقیانوس می رود.

تصور کنید خورشید بر روی اقیانوس می تابد، آب را تبخیر می کند و آب به ابرهایی تبدیل شوند که باد آن ها را به اطراف پراکنده میکند و در هم متراکم شده و باران را تشکیل می هند. همین امر می تواند یک اسده از تصویرسازی به شما بدهد. تجسم به شما امکان می دهد داستانی زنده ، معنادار و به یاد ماندنی ایجاد کنید که به شما امکان می دهد اطلاعات را به خاطر بیاورید. همچنین می توانید از نقشه ها ، نمودارها ، نمودارها یا تصاویر استفاده کنید تا به شما در تجسم و یادآوری مطالب مهم کمک کند.

مطاالعه فعال:

تقویت حافظه با 8 تکینیک در کمترین زمان

تقویت حافظه با 8 تکینیک در کمترین زمان

برای به یاد آوردن یا یادگیری یک مفهوم ، باید مطالعه فعال انجام دهید. اگر در عادات مطالعه خود منفعل باشید ، به خاطر سپردن آنچه می خوانید یا می شنوید در طول سخنرانی بسیار دشوار خواهد بود. یک راه برای اینکه یک دانش آموز فعال باشد این است که اطلاعاتی را که مطالعه می کنید به همکلاسی های خود آموزش دهید.

همچنین می توانید مطالبی را که مطالعه می کنید به طور انتقادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و آن را با مطالب دیگر ازتباط دهید. یا در مورد آنچه آموخته اید سؤال کنید، یا راه حل هایی را برای مسائل و یا نوشته های کتاب پیدا کنید. با اجرای استراتژی های مطالعه فعال در مطالعه شخصی، توانایی خود را در حفظ مفاهیم گیج کننده یا پیچیده تقویت خواهید کرد.

تداعی :

این امر شامل تداعی یک کلمه با یک شخص، رویداد و یک موقعیت است. تداعی یک استراتژی بسیار قدرتمند حافظه است که به مغز اجازه می دهد تا چیزی را که از قبل با آن آشنا شده است به چیزهای جدیدی که با آن آشنا نیست، اتصال دهد. تداعی با اتصال ناآشنا به آشنا، مغز راحت تر قادر به یادگیری و به یاد آوردن ناآشنا ها است. برای یادگیری و به یاد آوردن کلمات واژگان بسیار مؤثر است.

وقتی شما می خواهید یک واژه ی جدید را یاد بگیرید، آن را بنویسید و در کنار آن تعریف آن را نیز بنویسید. سپس در کنار آن اسم شخصی، نام مکانی و یا رویدادی را که با آن آشنا هستید؛ بنویسید و یا حتی در جمله با هم ترکیب کنید. 

برررسی های مکرر:

خیلی از افراد دقیقا قبل از آزمون به سرعت یاد می گیرند اما این یک یادگیری طولانی مدت نیست و حفظ اطلاعات برای یک تا دو جلسه بعدی در حافظه بلند مدت مقداری دشوار است. نکته مهم برای حفظ حافظه، مرور مکرر یادداشت ها و سایر مطالب مطالعه هفته ها یا چند روز قبل از امحان است.

در صورت امکان، یادداشت ها را بلافاصله پس از سخنرانی مرور کنید و اطلاعات مهم را یا مشخص کنید که احتمال اینکه در یک آرزمون آورده شود زیاد است. شما همچنین باید این استراتژی را پس از اتمام تکالیف خواندن کتاب درسی با مرور اطلاعاتی که برجسته می کنید به کار بندید. با بررسی و مطالعه مکرر، سرانجام شما می توانید اطلاعات آموخته شده را به حافظه بسپارید.

داستان گویی:

 با اداغام کلمات و جملات و داده ها و ساخت یک داستان می توانید به راحتی آن اطلاعات را به خاطره بسپارید هنگام تهیه داستان به منظور تقویت حافظه اطلاعاتی خود، به نکات کلیدی توجه کنید و آنها را (در داخل داستان) با یک ترتیب منطقی سازماندهی کنید.

اما چرا ساخت داستان می تواند در تقویت حافظه شما تاثیرگذار باشد: 

از آنجا که هر رویدادی و هر داستانی یک اتفاق دنباله دار است و شما منتظر شنیدن بقیه داستان هستید و آن ها را صورت دنباله دار به راحتی به خاطر می سپارید؛ای امر توانیی شما را برای حفظ اطلاعات بالا برده و می توانید یک توالی از اطلاعات را به خوبی بازیابی و بیان کنید. 

صحبت کردن

باور کنید یا نه، صحبت کردن یک استراتژی بسیار قدرتمند و کم مصرف برای بهبود حافظه است. چگونه کار می کند؟ فقط صحبت! درباره آنچه آموخته اید صحبت کنید. درباره اطلاعاتی که باید بخاطر بسپارید صحبت کنید. با مادر ، پدر ، برادر ، خواهر یا دوست خود بنشینید و آنچه را یاد گرفته اید به آنها بگویید.

 

مطالعه کنید  چگونه در انگلیسی به دعوت‌ها پاسخ دهیم؟

 

شما چه نظری دارید؟