چند روش یادداشت برداری که یادگیری تو متحول می‌کنه

یادداشت برداری درست و مؤثر از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در مدرسه و دانشگاه است. دانش آموزان باید زمان زیادی را باید به بررسی اطلاعات و سخنرانی های معلم اختصاص دهند و خیلی وقت ها به یاد آوردن تمامی جرئیات و اطلاعات مهم بدون یک یادداشت برداری درست، بسیار دشوار است. این استراتژی های یادداشت برداری به شما کمک می کند تا نوت برداری های بهتری انجام دهید. چند روش یادداشت برداری که یادگیری تو متحول می‌کنه

یادداشت های خود را واضح و دقیق بنویسید:

چند روش یادداشت برداری که یادگیری تو متحول می‌کنه

از آنجایی که به یاد آوردن جزئیات پس از پایان یافتن کلاس امر کاملا طبیعی است؛ پس سعی کنید نوشته های خود را خوانا و واضح بنویسید. غالبا دانش آموزان در هنگام صحبت کردن معلم تمامی سخنان او را متوجه شده و درک می کنند و فکر می کنند آن ها را بعدا به راحتی به یاد خواهند آورد؛ به همین دلیل جزئیات را یادداشت نخواهند کرد. 

دانش آموزانی که یادداشت برداری های دقیق دارند؛ می توانند بعدا در موارد اضطراری آن ها را مرور کنند و به خوبی نکات مهم و جزئی را به یاد آورند و حتی یک سری موارد را که در هنگام سخنرانی متوجه نشده اند را به راحتی درک می کنند و همین یادداشت های خوب می تواند دانش آموزان را روی مسائل کلیدی متمرکز کند. 

آماده در کلاس حاضر شوید:

دانش آموزانی که از قبل برای کلاس آماده شده اند معمولا در کلاس یادداشت های بهتری نسبت به دانش آموزان دیگر خواهند داشت. دانش آموزانی که یادداشت های جلسه قبل خود را قبل از آمدن به کلاس مرور می کنند بهتر می توانند موضوعات جدید را یاد بگیرند و حتی اگر مسئله و موضوعی را متوجه نشده اند را سؤال کنند و رفع اشکال کنند. 

یادداشت های خود را مقایسه کنید:

یادداشت های خود را با هم کلاسی های خود مقایسه کنید این کار باعث می شود تا مواردی را که شما و یا آنها ننوشته اند کامل کنید و جزوه ی دقیق و خوبی را در اختیار داشته باشید. 

به حداقل رساندن حواس پرتی:

کسانی که قصد یادداشت برداری در کلاس دارند حواس پرتی در کلاس ایجاد نمی کنند. مثلا با دوستان خود حرف نمی زنند و تمام حواس خود را به معلم می دهند.

یادداشت های خود را سازماندهی کنید:

یادداشت هایی که بر اساس تاریخ و روز و موضوع دسته بندی و جداسازی شده اند مؤثرتر هستند و پیدا کردن آن ها راحت تر است.

از اختصارات و نمادها استفاده کنید:

از آنجا که معلمان معمولاً در طول هر سخنرانی اطلاعات زیادی را پوشش می دهند، نوشتن هر آنچه که می گویند دشوار است. به همین دلیل توصیه می کنیم از نمادها استفاده کنید و کلمات طولانی را کوتاه کنید و در صورت امکان از عبارات کوتاه استفاده کنید. بسیاری از دانش آموزان هنگام یادداشت برداری از نمادها و اختصارات استفاده می کنند؛ اما باید در جایی نشانه های این علامت ها را بنویسید که فراموش نکنید هر علامت نشانه ی چه چیزی است.

واضح بنویسید:

اگر نتوانید نوشته های خود را بخوانید حتی دقیق ترین آن ها هم دیگر کاربردی برای شما نخواهند داشت. آن ها را مرتب و منظم بنویسید و در حاشیه نوشته های خود جاهای خالی قرار دهید تا بتوانید نکات جلسات بعدی را در کنار آنها بنویسید. 

یادداشت های خود را مرور کنید:

برای حفظ اطلاعات مورد بحث در طول سخنرانی، بهتر است یادداشت ها را بلافاصله پس از کلاس مرور کنید. این کار به شما کمک می کند بر روی هر آنچه آموزش داده شده است تمرکز بهتری داشته باشید و بهتر یاد بگیرید. شما باید یادداشت های خود را بار دیگر قبل از سخنرانی بعدی خود مرور کنید. این کار کمک خواهد کرد موضوعات و مفاهیم مهم در ذهن شما تثبیت شود و شما را برای سخنرانی بعدی آماده کند و بتوانید موضوعات جدید را بهتر یاد بگیرید. 

سؤالات را بنویسید:

اینکه یک دانش اموز چقدر باهوش است مهم نیست؛ همه دانش آموزان امکان دارد دچار حواس پرتی شده و سؤالاتی را مطرح کنند. پس بهتر است سؤالات را پس از کلاس، یا در حین سخنرانی از معلم خود، یا از طریق سرچ کردن در اینترنت،از کتاب های مرجع و یا دوستان خود بپرسید. اگر می خواهید اثربخشی مطالعه و عملکرد خود را در امتحانات افزایش دهید، یادگیری نحوه یادداشت برداری ضروری است. نت برداری موثر یکی از عناصر اصلی فرمول موفقیت برای دانشجویان و دانش آموزان موفق است. 

از یادداشت برداری دیجیتالی خودداری کنید:

سراسر دنیا به طور چشمگیری به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، و دانش آموزان راغب تر می شوند که با استفاده از تبلت و لپ تاپ خود یادداشت برداری کنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که یادداشت برداری با این دستگاه ها، در واقع میزان یادگیری دانش آموز را کاهش می دهد. وقتی به صورت دستی نکات را یادداشت برداری می کنید؛ هم در سخنرانی بیشتر درگیر می شوید و هم می توانید چیزهایی را به راحتی کم و یا زیاد کنید و ثابت شده است که وقتی کسی چیزی را به صورت دستی بر روی کاغذ می نویسد بهتر هم آن را به یاد می آورد. 

از پاورپوینت چشم پوشی کنید:

اگر مدرس شما به شدت وابسته به پاورپونت است پس سعی کنید زیاد به پاورپونت زل نزنید زیرا به شدت متن محور است و تنها می توانند حافظه شنیداری و دیداری شما را به طور همزمان درگیر کنند. اگر در کلاسی می نشینید که معلم دقیقا همان مطالب روی پاورپوینت را منتقل می کند پس به پاورپوینت زیاد نگاه نکنید؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که دانش آموزانی که همزمان می خوانند و گوش می کنند مطالب کمتری را به خاطر می سپارند زیرا تمام سعی خود ا می کنند که اطلاعات صوتی و تصویری را طور همزمان پردازش کنند به این امر “اثر افزونگی و یا حشو” گفته می شود که بار اضافی را بر مغز تحمیل می کند و بار شناختی را بالا برده و فهم مطالب را برای دانش اموزان سخت می کند. 

هنگامی هم که دانش آموز سعی در نوشتن از روی نوشته های پاوپوینت دارد این امر همان مشکل نوشتن دیجیتالی را به همراه دارد زیرا دانش آموز ارتباط شنیداری خود را با سخنران قطع کرده و (این درحالی است که اعظم یادگیری انسان از طریق شنیداری است) و مشغول نوشتن شده و هیچ گونه یادگیری فعالی صورت نخواهد گرفت؛ برای بهبود نت برداری دانش آموزان باید بر روی آنچه که گفته می شوند متمرکز شوند و هر آنچه را که می خواهند به صورت انتخابی یادداشت کنند نه هر آنچه را که به آن ها دیکته می شود. 

روش های یادداشت برداری:

با گذشت زمان، روش های مختلف یادداشت برداری توسعه داده شد. این سیستم ها برای کمک به دانش آموزان طراحی شده اند. آن ها پس از یادگیری روش می توانند به طور مؤثرتر در کلاس همراه با سخنان معلم یادداشت برداری کنندو با او پیش بروند. این رویکردها به منظور کاهش زمان و افزایش توجه دانش آموزان جهت یادداشت برداری مؤثر اختصاص داده شده است و باعث می شود تا بتوانند روی سخنرانی تمرکز بیشتری داشته باشند.

 روش رئوس مطالب :

روش رئوس مطالب زمانی را که دانش آموزان به نوشتن جزئیات و زیرنویس ها کاهش داده و می توانند به مختصر و ساده نویسی روی آورند. در انی قسمت می توان گفت اولین عنوان که در بالای همه نوشته می شود، عنوان اصلی، خط دوم زیر عنوان و خط سوم شامل متنی است که این عناوین را پشتیبانی کرده و درباره آن ها توضیح می دهد به این ترتیب با کلی نویسی دانش آمزوان زمان بیشتری را برای گوش دادن خواهند داشت  ولی از آنجا که این رویکرد، اطلاعات را محدود می کند ممکن است برای مباحث متراکم اطلاعاتی مانند علوم و ریاضیات زیاد مناسب نباشد.

روش دیگری که می تواند کمک کند، روش نمودار است:

روش نمودار شامل ایجاد مقدار صفحه گسترده است. ستون اول صفحه گسترده شامل مباحثی است که پوشش داده می شود و هر ستون بعدی شامل اطلاعات دقیق تر درباره موضوع است. این رویکرد صفحه گسترده برای مستند کردن مقدار زیادی از اطلاعات مناسب است ، بنابراین بهتر است وقتی اطلاعات زیادی وجود دارد از این روش بهره برد. این روش می تواند برای مطالعه مستقل بسیار مناسب باشد. 

 

مطالعه کنید  از کجا بفهمیم عاشق شده‌ایم؟! (نشانه‌های عاشقی)

شما چه نظری دارید؟