بهترین راهکارهای کنترل خشم

راه های کنترل خشم

راه های کنترل خشم

چند نکته اساسی برای کنترل خشم:

عصبانیت یک نوع احساس طبیعی است و می تواند یک نوع احساس مثبت باشد هنگامی که به شما کمک کمی کند تا از طریق مسائل و مشکلات کار کنید؛ چه در محیط کاری و چه در محیط خانه.  با این حال اگر ای نعصبانتی منجر به پرخاش، طغیان و یا حتی اختلالات جسمانی شود؛ می وتاند در این صورت مشکل ساز شود. کنترل خشم بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند تا از گفتن و یا انجام کارهایی که ممکن بعدا پشیمان شوید؛ خودداری کنید پس قبل از تشدید عصبانیت سعی کنیدبهترین راهکارهای کنترل خشم را یاد بگیرید و به کار بندید. 

در ادامه چند نکته برای شما به عنوان بهترین راهکارهای کنترل خشم ارائه می شود:

بشمارید:

از 10 تا 1 و یا بالعکس بشمارید و در طول این زمان عصبانیت شما فروکش کرده و می توانید آرامتر برخورد کنید. 

 نفس بکشید:

وقتی عصبانی می شوید تنفس شما تندتر و کم عمق تر می شود. با دم و بازدم های طولانی مدت و تنفس آرام و عمیق خود را آرام تر کنید و عصبانیت خود را از بین ببرید. 

 قدم بزنید:

قدم بزنید و یا دوچرخه سوری کنید و یا ورزش و هر کاری که باعث می شود به شما آرامش دهد را انجام دهید. 

 عضلات خود را آرام کنید:

شل کردن عضلات و رهایی دادن به آن ها به شما کمک می کند تا تنش را از خود دور کنید. 

 ذکر و یا آهنگی را که دوست دارید با خود تکرار کنید:

یک کلمه یا عبارت را پیدا کنید که به شما در آرامش و تمرکز مجدد کمک می کند. وقتی ناراحت شدید، دوباره آن کلمه را دوباره و دوباره به خود تکرار کنید.

 خود را بکشید:

یوگا و تمرینات آن می تواند شما را در تحرکات بدنی و آرامش دادن و کشش دادن به آن کمک کند.

 فرار ذهنی:

روش های کنترل خشم

روش های کنترل خشم

به یک اتاق آرام بروید؛ چشمان خود را ببندید و روی جزئیات و صحنه های خیالی تمرکز کنید سعی کنید تصاویر آرام بخش را در ذهن خود تداعی کنید.

 آهنگ پخش کنید:

موسیقی باعث می وشد شما از احساسات خود رها شوید و می توانددعصبانیت شما را کاهش دهد.

 حرف نزنید:

فکر کنید زبان ندارید دقیقا مانند یک کودک که قادر به حرف زدن نیست. همین صحبت نکردن باعث می شود عصبانیت شما کاهش یابد.

 به خود زمان بدهید:

بهترین راهکارهای کنترل خشم

بهترین راهکارهای کنترل خشم

با خود خلوت کنید در این خلوت می توانید وقایع را پردازش کنید و همه اتفاقات را به صورت بی طرفانه نگاه کنید با این کار می توانید همه چیز را فراموش کنید و به زندگی روزمره خود برسید.

 کاری انجام دهید:

عصبانیت خود را با نوشتن مهار کنید. فکر کنید از یک شخص مهم درخواستی دارید آن ها را بنویسید.

 دنبال یک راه حل سریع باشید:

اگر فرزند شما اتاقش را قبل از اینکه بیرون برود به هم ریخته است می توانید به جای داد و بیدار کردن و عصبانتی در اتاق را ببندید تا خود را در شرایط و موقعیت عصبانیت قرار ندهید.

 واکنش های خود را تمرین کنید:

هر آنچه را می خواهید در مقابل فردی دیگر و یا برای حل مشکل خود ابراز کنید از قبل تمرین کنید. این کار به شما کمک می کند تا دبرباره هر آنچه میخواهید بگویید تسلط داشته باشید .

 برنامه روتین خود را تغییر دهید:

مثلا اگر خوردن قهوه و یا ماندن در ترافبک شما را عصبانی می کند؛ می توانید کمی زودتر از منزل خارج شوید و یا به جای قهوه چای بنوشید.

 با یک دوست صحبت کنید:

با یک دوست صمبیمی و دلسوز صحبت کنید این کار ممکن است به شما کمک کند تا یه راه حل تازه را به شما ارائه دهد. و اتفاقی را که برای شما افتاده است را بهتر پردازش کند.

 بخندید:

هیچ چیز مانند داشتن یک حال خوب و یا یادآوری یم خاطره خنده دار شما را آرام نمیکند. سعی کنید به یک اتفاق خنده دار فکر کنید و یا اینکه کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید.

 شکرگزار باشید:

تنها چند لحظه به هر آنچه که دارید متمرکز شوید همه ما بدون شک چیزهایی را در زندگی داریم که بخواهیم به خاطر داشتنشان خدا را شاکر باشیم پس در اوج ناراحتی و عصبانیت آن ها را پیدا کنید و به خاطر داشتنش خدا را شکر کنید.

 فرصت بدهید:

همیشه اولین چیزی که در عصبانیت به زبانتان می آید؛ درست ترین چیز نیست پس قبل از اینکه چیزی بگویید کمی مکث کنید؛ این کار می تواند کمی شما را آرام کند تا بیشتر فکر کنید.

 نامه بنویسید:

به کسی که شما را ناراحت کرده نامه و یا ایمیل بنویسید و قبل از ارسال، آن را پاره و یا پاک کنید. گاهی بیان احساستان و نوشتن آن می تواند کمک بسیار بزرگی به شما می کند و اصلا مهم نیست که آن فرد حرف های شما را بشنود و یا نشنود.

 تصور کنید افراد را بخشیده اید:

بهترین راهکارهای کنترل خشم

بهترین راهکارهای کنترل خشم

بخشیدن کسانی که شما را آررده اند مار بسیار سختی است و رشد عاطفی بسیار بالایی می خواهد؛ حتی اگر نمی توانید این کار را بکنید تظاهر کنید آن ها را بخشیده اید.

 با افراد همدلی کنید:

خود را جای کسانی که شما را ناراحت کرده اند بگذارید و چند لحظه با کفش های آن ها راه بروید و از دیدگاه آن ها به اتفاقات نگاه کنید این کار باعث می شود دید بازتری نسبت به مشکل خود داشته باشید.

 عصبانیت خود را اظهار کنید:

ابراز عصبانیت خود به دیگری

ابراز عصبانیت خود به دیگری

از یک دوست صمیمی خود بخواهید تا به شما کمک کند تا بدانید به چه شیوه ای عصبانیت خود را ابراز کنید. زیرا با خشم و تنفر نمی توانید کاری از پیش ببرید. این اظهار و بیان عصبانیت  میتواند از تنش شما کاسته و از بروز مشکلات جدی بعدی جل.گیری کند.

 یک مجرای خلاقانه پیدا کنید:

عصبانیت خود را تبدیل به یک فرآورده محسوس کنید. مثل یک نقاشی، شعر، آواز، رقش و یا هر چیزی که حال شما را خوب می کند.

 سخن آخر

عصبانیت یک احساس عادی است که هر کس هر از گاهی تجربه می کند. اما اگر متوجه شدید عصبانیت به تجاوز یا طغیان تبدیل شده است ، باید راههای سالم برای مقابله با خشم پیدا کنید.

اگر این نکات کمک نمی کند ، با پزشک خود صحبت کنید. یک متخصص روان درمانی یا درمانگر می تواند به شما کمک کند از طریق عوامل اساسی که ممکن است در عصبانیت و سایر مسائل عاطفی نقش داشته باشند، کار کنید.

 

مطالعه کنید  در 60 ثانیه حافظه خود را تقویت کنید

 

 

شما چه نظری دارید؟