10 راه افزایش اعتماد به نفس

10 راهکار افزایش اعتماد به نفس

10 راهکار افزایش اعتماد به نفس

“اعتماد به نفس پایین مانند رانندگی با ترمز دستی است.”

هیچ کس با اعتماد به نفس بی حد و حصر به دنیا نمی آید. اگر به نظر می رسد شخصی اعتماد به نفس باورنکردنی دارد؛ این امر به این دلیل است که او سال ها در ساخت آن کار کرده است. اعتماد به نفس چیزی است که شما باید آن را بیاموزید و آن را بسازید زیرا دنیای چالش برانگیز تجارت و زندگی به طور کلی می تواند به راحتی آن را از بین ببرد. مقاله 10 راه افزایش اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند تا با چالش های خود بهتر و مؤثرتر کنار بیایید.

به طور مثال یک مصاحبه و یا در جمع صحبت کردن در یک جمع می تواند، به راحتی اعتماد به نفس شما را بگیرد در صورتی که یک بازخورد منفی بگیرید  و اما عکس این قضیه هم صدق می کند؛ یعنی گرفتن یک سری اظهار نظرهای مثبت در مورد خودمان می تواند به راحتی اعتماد به نفس ما را بالا ببرد پس می بیند خیلی راحت می توان اعتماد به نفس خود را دچار نوسان کنیم و همه این موراد به محیط اطراف شما برمی گردد.

هر آنچه می خواهید بشوید را تصویرسازی کنید: 

هرآنچه را که ذهن تصور کند و به آن باور داشته باشد، می تواند به آن دست یابد. تجسم، تکنیک دیدن تصویری از خود است که می توانیم به آن افتخار کنیم. وقتی با اعتماد به نفس پایین می جنگیم، در واقع داریم با تصویر غلطی که سال ها از خود داشته ایم می جنگیم و مبارزه می کنیم. تمرین تجسم خلاق را برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید. 

خود را تأیید کنید:

تأیید کردن ابزارهای قدرتمندی هستند که به ما امکان می دهد که یک سری باورهای مطلوب را به خود نسبت دهیم. ما اغلب براساس تصویری که از خود داریم؛ رفتار می کنیم پس با ترفند ایجاد تغییر پایدار در تصور خود می توانیم عملکرد خود را نیز تغییر دهیم.

تأییدکننده ها جملات مثبت و متعالی دهنده ای هستند که ما می توانیم به خودمان بگوییم. و وقتی این جملات با صدای بلند گفته شود تأثیر بیشتری دارد و مؤثرتر است زیرا ما هر آنچه را که به خود می گوییم کم کم به آن هم باور خواهیم کرد. مثلا اگر از ظاهر خود بیزارید و یا از آن فراری هستید؛ وقتی در آینه به خود نگاه می کنید سعی کنید خود را ستایش کنید و جملات مثبت به خود بگوئید.

اگر می خواهید جملاتی که به خودتان می گویید تأثیر بیشتری داشته باشد؛ حتما آن ها را به صورت سؤالی مطرح کنید. مثلا به جای اینکه بگویید من در این معامله خوب عمل کردم؛ از خود بپرسید چرا من در انجام معملات خیلی خوب عمل می کنم؟ با این سؤال مغز ما شروع به مخابره کردن جواب می کند بدون اینکه ببیند سؤالی که مطرح شده معتبر است یا نه. 

هر روز یک کار که شما را می ترساند انحام دهید:

اکر شما از موقغیت ها و یا یک سری چیزها می ترسید، مطمئن باشید بقیه افراد دنیا هم همینطور هستند. پس خود را مقایسه نکنید و دست کم نگیرید. بهترین راه غلبه بر ترس و افزایش اعتماد به نفس، روبرو شدن با ترس هایتان است. پس از منطقه راحتی خود خارح شوید و با ترس هایتان روبرو شوید. 

از منتقد درونی خود سؤال کنید:

شما سال هاست که خود را مورد انتقاد قرار داده اید؛ اما تأثیری نداشته است؛ پس حالا کاری متفاوت انجام دهید و خود را تشویق کنید و به خود اعتماد به نفس بدهید. و ببنید چه اتفاقی می افتد. بسیاری از اظهار نظرهایی که درباره خود می کنید به دلیل وجود یک منقد درونی فعال و منفی نگر است .

راهکارهایی مانند رفتار درمانی شناختی به شما كمك می كند تا از منتقد درونی خود سوال كنید و به دنبال شواهدی برای حمایت یا انكار چیزهایی باشید كه منتقد درونی به شما می گوید. به عنوان مثال، اگر فکر می کنید که شما یک شکست خورده هستید، از خود بپرسید ، “چه شواهدی وجود دارد که من را یک شکست خورده می داند؟” و “چه شواهدی وجود دارد که این عقیده را انکار کند؟ “

در هر فرصتی به خود پاداش بدهید. به قول مارک تواین انسان بدون این پاداش هایی که خودش به خودش می دهد نمی تواند زنده باشد.

100 روز، نه بشنوید:

جیا جینگ به مدت 100 روز از مردم می خواست که کارهای دیوانه وار انجام دهند و هر بار مردم درخواست او را رد می کردند و او عادت کرد که شنیدن نه. او هدفش افزایش اعتماد به نفس خود بود تا با نه شنیدن مردم ناراحت نشود.

خود را در موقعیت های موفقیت آمیز قراردهید:

دنیس ویتلی می گوید: برای ایجاد اعتماد به نفس باید بر موفقیت های خود متمرکز شویم و نقاط منفی و شکست های خود را فراموش کنیم. افراد با قرار دادن اهداف سخت در زندگی خود، و بدون اینکه توانایی ها خود را در نظر بگیرند، اعتماد به نفس را در خود کاهش می دهند. وقتی موقعیتی موفقیت آمیز را برای خود تعیین می کنید و به آن می رسید کاملا احساس غرور و اعتماد به نفس می کنید. پس، از گام های کوچک شروع کنید و برای رسیدن به آن ها تلاش کنید و خود را تصشویق نمایید و با تهیه یک چک لیست با رسیدن به هر هدف می توانید بفهمید که چه دستاوردهایی داشته اید.

به دیگران کمک کنید:

با کمک کردن به دیگران هم در ما حس خوبی ایجاد می شود هم با تشکر افراد از ما، اعتماد به نفس در ما افزایش پیدا می کند. یا مثلا برای آموزش دادن هر آنچه بلد هستید داوطلب شوید این کار می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

از خود مراقبت کنید:

مراقبت از خود به هیچ عنوان به معنای خودخواهانه عمل کردن نیست. اعتماد به نفس به ترکیبی از سلامت جسمی، سلامت عاطفی و سلامت اجتماعی گفته می شود و اگر از بدن خود متنفر باشید یا دائم کم  انرژی باشید، احساس خوب در مورد خودتان نخواهید داشت. با داشتن عادت های درست تغذیه و ورزش کردن به طور منظم، و پوشیدن لباس های مناسب می توانید اعتماد به نفس را در خود افزایش دهید.

مرزهای شخصی ایجاد کنید:

اجازه ندهید دگبرنا با حرف هایشان به شما آزاری برسانند و هیچ تعریفی از چیزهایی مانند زیبایی، خوشبختی و … را از دیگران قبول نکنید؛ بلکه خودتان برای خودتان تعریف متفاوتی داشته باشید. 

به دیگران بیاموزید که حد و حدود شما را بشناسند و از کنترل کردن شما دست بردارند. 

داشتن ذهنبیت برابری:

از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید هیچ کس از شما کمتر و یا بیشتر نیست بلکه این منحصر به فرد بودن شماست که شما رامتفاوت می کند. 

مطالعه کنید  بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی برای هر 4 مهارت که باید بدانید

شما چه نظری دارید؟