6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

ما در این مقاله 6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب را به شما ارائه خواهیم داد، تا بتوانید هر آنچه را که می خواهید و هر مطلبی که به شما ارائه می شود را به حافظه بسپارید. اگر متدها و مقالات ما را دنیال کنید حتما در امتحانات خود بهترین خواهید شد پس به ما اعتماد کنید و با ما همراه باشید و اکنون به سراغ این 7 روش قدرتمند می رویم.

مقدمه:

آیا می خواهید تنها با یک روش ساده و معجزه گر به بهبود حافظه خود کمک کنید؟ پس تنها کافی است به کاخ و سلطان حافظه ی خود متکی باشید. 

تمامی متخصصان و رکورداران حافظه معتقدند که این یکی از مؤثرترین روش ها برای تقویت و بهبود حافظه است، در واقع برترین های حافطه دنیا با این متد تا 112000 آیتم را به حافظه می سپارند.

این روش حافظه در یونان باستان توسعه یافت. گاهی اوقات به عنوان “روش لوچی” یا “روش سیسرو” نیز خوانده می شود. ممکن است شما آن را “اتاق رومی” یا “روش سفر” نیز شنیده باشید.

 کاخ حافظه (یکی از بهترین توصیه های ما):

گرچه بسیار گسترده است اما ما در اینجا به شما به طور خلاصه خواهیم گفت که چگونه کار می کند. در این روش تنها کاری که باید انجام دهید ارتباط دادن چیزهای آشنا به چیزهای نا آشناست. مثلا مکانی را که فقط یک بار به آنجا دیده اید، برای اینکه نام و مکان آن در خاطر شما باقی بماند باید به جایی که برای شما آشناست آن را ربط دهید. مثلا ارتباط دادن منزل تان با یک جای تفریحی که از طرف مدرسه رفته اید و یا مثال هایی از این قبیل. خوب فکر کنید حتما می توانید این ارتباط ها را بیشتر و قوی تر کنید پس تمام سعی خود را بکنید. 

چرا تکنیک LOCI خیلی برای ما مبهم است:

در روش حافظه مغناطیسی ، ما از اصطلاح loci استفاده نمی کنیم. خیلی مبهم است. در عوض ، ما با ایستگاه های مغناطیسی کار می کنیم. در این ایستگاه ها تصاویر مغناطیسی خود را قرار می دهیم. به عنوان مثال ، اگر می خواهید تعدادی از تاریخ های مهم درباره جنگ جهانی دوم را به خاطر بسپارید  می توانید آنها را در کابینت پزشکی خود ثبت کنید؛ یا بهتر بگویم، آنها را در جای خود مگنت کنید و بچسبانید. ارتباط هر داده با یک جسم فیزیکی در یک فضای آشنا به مغز کمک می کند تا اطلاعات را ذخیره کند. 

مغز شما بیشتر از آن که موارد و اطلاعات را ذخیره کند؛ مواد مورد مطالعه را به صورت سیستماتیک ذخیره می کند و در صورت نیاز آن را به راحتی بازیابی می کند.

همچنین می توانید بخش هایی از اطلاعات را با صداها، بوها، لامسه- عناصر مختلف حسی مرتبط کنید. شما این کار را با استفاده از طیف گسترده ای از حالت های مغناطیسی که در اینجا دقیقاً در این اینفوگرافیک خاص آموزش داده شده اند انجام می دهید:

6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

6 راه قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

6 راه قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

6 راهکار قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

6 راهکار قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

روش های قدرتمند برای حفظ مطالب به یاد داشته باشید برای به یاد سپاری بهتر مفاهیم و مطالب و هر گونه متنی، باید با تمام این حواس آن را درگیر کنید تا مطمئن شوید هر آنچه را که خوانده اید کاملا در حافظه شما ثبت شده است.

احتمالاً بزرگترین قدرت تکنیک Memory Palace این است که می توانید برای بهبود حافظه بلند مدت خود، آن را با سایر روش های یادگیری ترکیب کنید.

 کلمات اختصاری برای بهبود حافظه

کلمات اختصاری رایج ترین روش جهت بهبود حافظه هستند و برای به خاطر سپردن لیست های کوتاه یا دنباله ها بسیار عالی هستند.

مثلا همین COG KAV، اول کلماتی بود که در نمودار آمده بود و با این متد می توان این روش را به راحتی به خاطر سپرد. مسئله ای که افراد با آن مشکل دارند این است که گاهی اول این کلمات یا صامت هستند و یا بعد از اینکه ساخته شدند بسیار بی معنا و تلفظ آن ها سخت است به طوری که نمی توان به راحتی آن را به خاطر سپرد. 

اگر می خواهید این سرنام ها به راحتی به خاطر سپرده شوند، و در کاخ مغز جایگزین شوند، بهتر است هر کدام از کلمات را به شی و یا چیزی که برای شما آشناست یا آن را دوست دارید و حتی دوست ندارید، مرتبط کنید. 

 

مطالعه کنید  تقویت ذهن ناخودآگاه با چند روش کاربردی!

 تکرارهای با فاصله:

همیشه در مدرسه و جاهای علمی به ما گفته شده است تکرار و تمرین شرط یادگیری است، اما اینگه چگونه و با چه هدفی این تکرار صورت پذیرد مهم است و تنها تکرار طوطی وار مطالب کمکی به حافظه شما نمی کند.

بهتر است این تکرارها، با فاصله و در زمان های مشخص باشد. برای این کار فلش کارت بسازید و آنها را مرور کنید. 

بار بعدی که آن ها را مرور کردید، به سه قسمت تقسیم کنید:

  • قسمت های سخت،
  • متوسط
  • و آسان.

در این بخش آن هایی که آسان هستند را کنار بگذارید، آن هایی را که حدوداً و به طور متوسط یاد گرفته اید؛ کنار بگذارید تا بتواند دوباره دوره کنید و آن ها را یکی دو روز بعد دوباره مرور کنید و اگر مواردی وجود دارد که به هیچ عنوان به حافظه شما سپرده نمی شود، آنها را در دسته ی سخت ها قرار دهید و 10 دقیقه بعد آن ها را دوباره مرور کنید.

6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطلب ها

این کار بسیار ساده و در عین حال بسیار مؤثر است؛ هر زمان که با لغت یا متنی که دشوار است مواجه می شوی آن را دسته بندی کنید و در فلش کارت های مربوطه قرار دهید. 

قبل از اینکه ادامه مقاله را بخوانید روی لینک کلیک کنید تا برای همیشه از شر استرس امتحان و حفظیات راحت شوید. ما در اینجا برای هر مشکل شما یک راه حل داریم:

مغز جاوید به توان بی نهایت

 

یک روش عمده برای تقویت حافظه:

آیا به دنبال یک روش بی دردسر برای حفظ کردن تاریخ ها، فرمول ریاضیات و .. هستید؟

تمرکز خود را بالا ببرید تا بتوانید حافظه خود را بهبود بخشید.

هنگام مطالعه چندبار مزاحم ها مانع مطالعات شما می شوند؟

اس ام اس، یو تیوب، اینستاگرام، فیس بوک و هزاران مزاحم دیگر که خیلی راحت شما را به خود مشغول می کنند، تمامی این ها می توانند تمرکز شما را تا حد بسیار زیادی پایین آورند. محققان دریافته اند که توجه بیش از حد به یک چیز می تواند آن را به حافظه بلند مدت انتقال دهد؛ پس اگر می خواهید حافظه خود را تقویت کنید؛ حتما موانع را از سر راه تمرکز خود بردارید و تمام توجه خود را به آنچه که در حال مطالعه آن هستید بدهید.

در اینجا برای شما راهکارهایی داریم که تمرکز خود را بالا ببرید:

  • در هنگام مطالعه، همه اعلان ها مانند اس ام و پیام و زنگ ها را بی صدا کنید.
  • به یک جای خلوت بروید؛ مثلا کتابخانه و یا کافی نتی جایی.
  • مراقبه حداقل روزی یکبار می تواند تمرکز شما را بالا ببرید. 
  • چند کار را با هم انجام ندهید.

 سبک زندگی خود را تغییر دهید:

سبک زندگی شما شامل : تغذیه- ورزش – خواب  و همه این ها می باشد؛ که بر روی حافظه شما تأثیر دارد؟

خواب:

این جمله که در بالا خواندید به این معناست که اگر از خواب خود بگذرید برای اینکه زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشید، این کار فقط همه چیز را بدتر خواهد کرد و نمی تواند در حافظه شما تاثیر مثبتی داشته باشد و حتی می تواند در آن تأثیر منفی هم داشته باشد. 

8 ساعت خواب ایده آل است اما اگر نمی توانید، حتما 7 ساعت خواب را در شب داشته باشید. 

غذا:

غذاهای فراوان در چربی های اشباع و چربی های ترانس مانند گوشت قرمز، کره و غیره برای یادگیری و حافظه بسیار مضر هستند. دانش آموزان همچنین تمایل به خوردن غذاهای مضر دارند (به خصوص در زمان امتحان) که برای مغز آن ها بدتر است.

مطالعات بی شماری نشان داده اند که این غذاها حتی در طولانی مدت و در شرایط دیگر که به سلامت مغز آسیب می رسانند و باعث از بین رفتن حافظه می شوند، حتی می توانند منجر به بیماری آلزایمر شوند.

در عوض، برای بهبود قدرت حافظه خود برای یادگیری، سعی کنید در رژیم خود بیشتر ماهی، روغن زیتون، غلات کامل، گردو، زغال اخته داشته باشید. غذاهای دیگری نیز وجود دارند که در “رژیم مدیترانه ای” قرار دارند که برای مغز شما عالی هستند.

ورزش :

ورزش برای بهبود عملکرد شناختی به چندین روش عمل می کند؛ از جمله جهت بهبود خلق و خو، تمرکز بهتر، هوشیاری بیشتر و غیره شناخته شده است.

بنابراین، به طور طبیعی برای بهبود حافظه بسیار مؤثر است. ورزش همچنین باعث آزاد شدن پروتئینی به نام کاتپسین B در مغز می شود. این رشد سلولهای عصبی (سلولهای مغزی) را تحریک می کند و اتصالات اضافی را در هیپوکامپ ایجاد می کند – منطقه ای از مغز که برای یادگیری و حافظه طولانی مدت حیاتی است.

 قبل از نوشتن یادآوری کنید:

معلمان اغلب ما را تشویق می کنند تا برای یادگیری بهتر، مطالب را بنویسیم. اما ما در اینجا دو نکته ی اضافی دیگر را هم پیشنهاد می کنیم که در توانایی شما در یادگیری و به یاد سپردن سریع چیزها – به ویژه قبل از امتحان می تواند تأثیر گذار باشد:

 اول اینکه به یاد آورید و سپس هر آنچه را که نوشته اید؛ به صورت ذهنی با خود تکرار کنید. انجام این کار پروسه طولانی ندارد و خیلی راحت اطلاعات را در عرض 10 تا 20 ثانیه به حافظه کوتاه مدت شما منتقل می کند. البته اگر متمرکز باشید. و به صورت ذهنی و با خود تکرار کردن مطالب راهی است که باعث می شود اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مذت منتقل شود. 

قدم بعدی این است که به حافظه خود اجازه دهید که اطلاعاتی را که در کاخ حافظه خود ذخیره کرده اید، تثبیت شود.

شما چه نظری دارید؟


  1. آرزو گفت:

    سلام من از نظر عقلی دچار مسئله ای شدم
    یک روز به طور کامل درس می خونم. اما وقتی به امتحانات میرسم اصلا درس نمیخونم . و اینکه کی بخونم و کی نخونم دست من نیست

  2. نگار گفت:

    من تاریخ توکتم نمیره مطالب زیادی داره چیکار کنم تو اینترنتم راه های مطالعه تاریخ رو زدم ولی جواب نداد

  3. نگار گفت:

    سلام من تاریخ واقتصاد و جغرافیا نمی تونم حفظ کنم
    مخصوصا تار یخ روزی امتحان تاریخ دارم غصم میگیره امسال دهمم وبهمون تازه اضافه شده حجم زیاد ومطالبه زیادی داره اصن توکتم نمیره چیکارکنم

  4. ستایش گفت:

    من درس هارو بلدم ولی در موقع امتحان همه را از یاد می برم

  5. ناشناس گفت:

    سلام
    من نمیتوانم اقتصاد را حفظ کنم چی کار کار کنم؟فردا امتحان دارم

    • خانوم رضایی (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر استاد جاوید تکنیک های برای به خاطر سپاری و تقویت دروس حفظی دارن که در این سالها خیلی برای محصلین و دانشجوها موثر بوده میتونم برای تکنیک ها راهنماییتون کنم ۰۹۳۶۰۹۷۸۶۷۳ رضایی هستم

  6. ابولفض گفت:

    سلا
    م من ی کمی تو درس هام ضعیف هستم امتحانم هام زیر ۱۵ هست میشه ی راه حل ساده بگید

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام وقتتون بخیر باشه برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 09368800072 تماس بگیرین

  7. عبدالواحد کریمی گفت:

    سلام ممنون از این معلومات ارزشمند تان واقعا تاثیر گذار بود👍👏🌹

  8. Taranom گفت:

    من برا امتحانا ی آخر ترم کم کم روزی ده ساعت دارم میخونم و کم تر از 6 ساعت هر روز میخوابم الان اخرای امتحانات و من واقعا خسته شدم سرعت یادگیری پایین اومده البته به زیاد خوندن عادت دارم ولی به بی خوابی نه چیزی که یه بار میخوندم حفظ بودم الان باید سه بار بخونم و خیلی نگران دو امتحان باقی مونده ام

    • خانوم ایزی (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام دوست عزیز
      خداقوت به شما
      تجربه بشه براتون که درسهارو در طول ترم بخونید و همه رو واسه شب امتحان نذارید:D
      برای اطلاع از تکنیک های حافظه و تندخوانی و تمرکز استاد جاوید میتونید به واتساپ یا تلگرام این شماره پیام بدید 09158052672 پشتیبان و کارشناس آموزشی:فاطمه ایزی

  9. من گفت:

    سلام خسته نباشید ، من نمیتونم درس حفظ کنم و همیشه نمره پایین میارم لطفاً یه راه حل ساده بگید من نمی‌فهمم

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      ســـلام و دورود برای مشاوره رایگان با شماره 09368800072 در ارتباط باشید

  10. الناز ساحلی گفت:

    عالی👍🏻☺🌹

  11. میشه جواب بدید گفت:

    ببخشید من نمیتونم درس هامو خوب حفظ کنم چیکار باید بکنم

  12. ناشناس گفت:

    ببخشید من نمیتونم درس هامو حفظ کنم و همش به صورت طوطی وار تکرار میکنم

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام وقتتون بخیر برای مشاوره رایگان با شماره 09368800072 در ارتباط باشید

  13. ناشناس گفت:

    عالی

  14. عبدالوهاب کریمی گفت:

    تشکر از معلومات مفید تان

  15. فرشته سادات گفت:

    عالی🌹🌹

  16. علی گفت:

    سلام من دانش اموز هستم نمیتوانم درس مطالعات اجتماعی راحفظ بکنم چیکار باید بکنم

    • خانوم رضایی (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دوست عزیز برای مشاوره رایگان با این شماره تماس بگیرید. ۰۹۳۶۰۹۷۸۶۷۳خانم رضایی

  17. NEGIN گفت:

    عوم خیلی ممنون عام خوب بودن🙂🤝🏿

  18. بنده خدا گفت:

    خوب بود

  19. آیناز استکی گفت:

    عالی ممنون

  20. ساینا گفت:

    عالی

  21. نویسنده گفت:

    خوب بود

  22. نازنین علای گفت:

    عالی بود ممنون

  23. ناشناس گفت:

    👌🏼

  24. عجوبه گفت:

    عالی 👌👌👌