مؤثرترین راه های مطالعه

تحصیل و مطالعه در ابتدای سنین کودکی می تواند دلهره آور باشد اما باید بدانید که در هر صورت یکی از مهمترین مهارت هاست. اما اینکه این مطالعه و خواندن را چگونه انجام دهید بسیار مهم است و اگر به درستی و کارآمد یاد بگیرید به راحتی می توانید موفقیت های بسیار چشمگیری در زندگی و تحصیل خود داشته باشید. این مهارت و یادگرفتن آن در ابتدا کمی با کندی پیش  می رود اما به مرور زمان در آن خبره خواهید شد. پس در ادامه با ما باشید تا با این مهارت مهم و حیاتی بیشتر آشنا شوید و مؤثرترین راه های مطالعه را در اینجا بخوانید. 

عادت های درست و مناسب برای مطالعه پیدا کنید:

مؤثرترین راه های مطالعه

مؤثرترین راه های مطالعه

رویکرد مطالعه با ذهنیت درست:

محققان دریافتند که رویکردی که به مطالعه در فرد وجود دارد به اندازه این که چه چیزی را مطالعه می کنند و چگونه این مطالعه را انجام می دهند مهم است. 

مثبت اندیش باشید، به خودتان اجازه غرق شدن در افکار منفی و یا ترس را ندهید به خودتان و توانیایی های تان باور داشته باشید و بدانید که شما می توانید این مهارت را به خوبی هر چه تمام تر یاد بگیرید.

به حالت ها و موقعیت های بدی که امکان دارد پیش آید فکر نکنید، بلکه تنها به قسمت های مثبت مهارت مطالعه فکر کنید.

زمانتان را مدیریت کنید. حتی اگر این شرایط ناخوشایند و یا استرس زا باشد؛ باز هم به قسمت های خوب مطالعه و تحصیل خود فکر کنید.

فقط از این شرایط و هدف مطالعه خود غافل نشوید، یا خوش بینی شما باعث نشود که از جدی بودن امتحان غافل شوید و یا به راحتی حواس خود را پرت کنید.

هر مانع را به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد ببینید. نمرات خود را با سایرین مقایسه نکنید. تفکر رقابتی فقط شما را عقب می اندازد.

یک روال منطقی را برای مطالعه پیش بگیرید:مؤثرترین راه های مطالعه

داشتن یک برنامه زمانی برای مطالعه می تواند به شما در مدیریت زمان و کاهش حجم کاری کمک کند و تمرکز شما را روی کارها بیشتر کند. برای انجام کارهای خود سعی کنید برنامه زمانی خود را با تاریخ وارد کنید زیرا با این کار امر مطالعه را جدی تلقی خواهید کرد. 

برای داشتن مطالعات کارآمد تر، محیط اطراف خود را تغییر دهید. تخقیقات نشان داده اند با تغییر محیط اطراف خود که در آن به طور مدام در حال مطالعه هستیم می تواند بر مطالعات ما تأثیر مثبتی بگذارد. ببینید در محیط شلوغ می توانید بهتر طمالعه کنید یا در محیط آرام. سعی کنید در هوای آزاد و یا در محیطی که پنجره های آن باز است مطالعه کنید.

مؤثرترین راه های مطالعه کردن

تا جایی که امکان دارد جای راحتی را انتخاب کنید و در آن احساس آرامش داشته باشید:

مثلا صندلی را انتخاب کنید که بتوانید راحت  یک ساعت بر روی آن بنشینید و یا میزی را برگزینید که بتوانید وسایل مطالعه خود را به راحتی بر روی آن ولو و پخش کنید. از رختخواب خود دور باشید، ممکن است آنقدر احساس راحتی کنید که خوابتان ببرد پس سعی کنید محیط کار و مطالعه را از محیط بستر و خواب خود دور کنید زیرا این موارد حالت تداعی دارند و ممکن است محل خواب شما را به جای پر استرسی تبدیل کند که حتی خواب را برای شما مشکل کنید و یا برعکس با ایجاد راحتی خیلی زیاد قادر به مطالعه درست و مؤثر نباشید.

مؤثرترین روش های مطالعه

بدون هر گونه مزاحمت و حواس پرتی مطالعه کنید:

تلفن همراه و تلویزیون خود را خاموش کنید و در برابر فشار برای بررسی و نگاه کردن به رسانه های اجتماعی  مقاومت کنید. این نوع حواس پرتی ها می تواند شما را از کار باز دارد و حفظ اطلاعاتی که در حال یادگیری آن هستید را دشوار سازد.
ممکن است فکر کنید که انجام چند کار باهم چقدر خوب هستید، اما در حین مطالعه انجام کارهای دیگری مانند استفاده از فیس بوک، اینستاگرام و موارد مشابه دیگر اصلا خوب نیست.بهترین راه های مطالعه

عجله نکنید:

 برای اینکه خود را برای امتحان آماده کنید با سریع و فشرده خواندن تنها کیفیت مطالعه خود را پایین می آورید و این کار هیچ گونه نتیجه خوبی را در امتحانات نصیب شما نخواهد کرد، بهتر است آن را تقسیم بندی کرده و با سازماندهی و برنامه ریزی درست تمامی محتوا را در طی چند روز و یا حتی چند هفته بخوانید، این کار فهم مطالب را بهتر کرده و یادگیری آن بیشتر است و امکان فراموشی آن را بسیار پایین می آورد. 

قبل از شروع به مطالعه مقداری قهوه بنوشید:

این کار شما را هوشیار و متمرکز نگه می دارد. خوردن کافئین نه تنها باعث بالا رفتن هوشیاری و تمرکز می شود بلکه در بهبود حافظه هم بسیار مؤثر است. اما در خوردن آن زیاده روی نکنید، زیرا خوردن بیش از حد آن باعث افزایش اضطراب، استرس و تنش می شود پس تنها 1 تا نهایتا 2 لیوان در روز از آن مصرف کنید. 

روزانه تمرین و ورزش کنید: بهترین راه های مطالعه

اینکار در بالا بردن و بهبود حافظه شما بسیار مؤثر و خوب است. 

به یک گروه مطالعاتی بپیوندید: محققان بیان می کنند که وقتی گروهی از دانش آموزان و یا دانشجویان با هم به مطالعه می پردازند، می توانند بهتر یاد بگیرند.

از روی یادداشت های کلاسی مطالعه کنید:

گفته ها و کنفرانس ها و هر آنچه که مهم است را در کلاس ضبط کنید و در راه برگشت به خانه آن را گوش کنید. البته قبل از هر گونه ضبطی از معلم و مربی و هر کسی که در حال حرف زدن است اجازه بگیرید. و اگر ضبط کردید هم بعد از کلاس گوش کنید و هم جلسه بعد قبل از رفتن به سر کلاس آن را گوش کنید. یادداشت برداری

یادداشت های خود را در کلاس تلفیق و ترکیب کنید:

تنها نکات مهم مانند نام ها، رویدادها و تاریخ و یا موارد مهم را بنویسید نه مو به مو گفته های استاد را. 

هر روز نوشته های خود را مرور کنید و اگر امکانش را داشتید بهترین زمان برای مرور دقیقاً بعد از کلاس است و اگر امکان نداشت در همان روز و هر ساعتی زمان داشتید این کار را انجام دهید و آن را به روز بعد موکول نکنید؛ زیرا هر نوع یادگیری بعد از 24 ساعت کم کم به فراموشی سپرده می شود. تلفیق و ترکیب یادداشت ها

هر آنچه را که یادداشت و یا ضبط کرده اید را در یک دفتر مخصوص و مرتب پاک نویس کنید؛ این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات مهم را به صورت یکجا گردآوری کنید و به شما امکان یک مرور دوباره را می دهد به شرطی که تمامی تمرکز خود را بر روی نوشته اهی خود بدهید تا بتوانید آنها را درک کنید. 

تمامی یادداشت های طول هفته را، آخر هفته مرور کنید. با این کار تمامی مطالب را چارچوب بندی می کنید و می توانید آن ها را بهتر به هم مرتبط و متصل کنید.

تبدیل درس خواندن به هلو برو تو گلو!!!

یکی از بهترین پکیج های تندخوانی که به تقویت مغز و حافظه شما کمک بسیار زیادی می کند را در همین اینجا و همین الان دانلود کنید و از مطالعه و یادگیری سریع خود لذت ببرید. 

بهترین پکیج برای تندخوانی و تقویت مغز

نوشته های خود را سازمانبندی کنید:

مثلا نام گذاری سر فصل ها و یا رنگی نوشتن آنها می تواند در به خاطرسپاری مطالب به شما بیشتر کمک کند. یا مثلا می توانید آنها را بر اساس تاریخی که درس داده شده اند، یا مثلا نام و تشابه آنها با هم و یا مواردی از این قبیل دسته بندی کنید. 

فلش کارت بسازید و از آن استفاده کنید:

فلش کارت ها در یادآوری تاریخ ها، نام ها، اتفاقات و مفاهیم به شما کمک شایانی می کند. این فلش کارت ها برای هر موضوعی در مدرسه می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. مثلاً نام ها و یا تاریخ های مهم را بنویسید و در پشت فلش کارت توضیحات آن را. 

یا مثلاً در مورد ریاضی و یا دروس محاسباتی می توانید در یک طرف مسئله و در سمت دیگر فلش کارت راه حل ها را بنویسید و آنها را مرور کنید. پس از اینکه بر مطالب تسلط پیدا کردید، حال سعی کنید از روی پاسخ به سؤال برسید و در واقع چالشی را برای خود ایجاد کنید. 

اصطلاحات و مفاهیم را با اشیاء ارتباط دهید

از روی کتاب مطالعه کنید:

هر فصل را قبل از مطالعه بخوانید. به دنبال متونی باشید که به صورت بلد و یا نمودار و یا رنگی نوشته شده اند. و یا در انتهای هر فصل به دنبال خلاصه ها و یا نتیجه گیری هایی باشید که از فصل گرفته شده است. 

اکنون کل فصل را با دقت بخوانید. حالا که به کلیت فصل و قسمت های کلیدی آن اشراف پیدا کرده اید، به سراغ جزئیات بروید. 

خواننده ای فعال باشید:نوین ترین راه های مطالعه

این فعال بودن شامل نوشتن، خواندن و یادداشت برداری و این کار بسیار مؤثرتر از تنها به پایان رساندن فصل است. پس کیفیت مهم تر از کمیت است. مثلا دور مطالب مهم خط بکشید و یا بخش ها و مفاهیم مهم را در گوشه ای از کتاب یادداشت کنید.

مفاهیم کلیدی را مجدداً بنویسید:

این کار به شما کمک می کند تا مفاهیم را بهتر به خاطر بسپارید. هنگام نوشتن موارد کلیدی و یا یادداشت برداری از نکات مهم به هیچ عنوان از روی نوشه کپی نکنید بلکه کاملا مطلب را فهم کنید سپس مفاهیم را بر اساس فهم و درکی که از مطلب کرده اید و از زبان خودتان بنویسید.

به محض اتمام فصل، همه چیزهایی را که خوانده اید مرور کنید. به یادداشت های خود و کارت های مرتبی که ایجاد کرده اید نگاهی بیاندازید. وقتی چندین بار تمام یادداشت های خود را خواندید، از خود آزمون بگیرید. باید بتوانید بیشتر مفاهیم کلیدی، نام ها و تاریخ ها را به خاطر بیاورید. این روند بررسی را هر چند وقت یکبار تکرار کنید تا در هنگام آمادگی برای آزمون ها اطلاعات را در ذهن خود نگه دارید.

این کار را به یکباره انجام ندهید. مطالعات نشان داده اند که باید تمامی مطالب را تکه تکه بخوانید و بین آن ها وقفه ایجاد کنید تا بهتر فهم شود. 

در هر جلسه مرور و یا اگر در یک روز چند بار میخواهید مرور داشته باشید، این مرور را روی مطالب متنوع داشته باشید. این کار بسیار کارآمدتر و مؤثر تر از این است که تنها بر روی یک ماده درسی تمرکز کنید. و هر آنچه را که جدید یاد می گیرید سعی کنید به موارد قبلی ارتباط دهید. 

مطالعه کنید   نحوه تقویت حافظه

شما چه نظری دارید؟