چرا خیلی راحت فراموش می کنیم؟

چرا خیلی راحت فراموش می کنیم؟

چرا خیلی راحت فراموش می کنیم؟ اغلب اوقات نمی توانیم مطالبی را که حتی 1 ساعت قبل خوانده ایم، به یاد آوریم و چرا نمی توانیم مطالب را به خاطر بسپارید. اینکه اغلب اوقات مطالب و کارهای مهم خود را فراموش می کنیم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. چرا خیلی راحت فراموش می کنیم؟ مطلبی است که سعی شده است در این مقاله به آن اشاره کنیم.

چرا راحت فراموش می کنیم؟

چرا راحت فراموش می کنیم؟

دلایل فراموشی چیست؟

چرا گاهی خیلی از اطلاعات به خاطرمان نمی آید، چرا نمی توانیم گاهی سر امتحان هر آنچه را که خوانده ایم را به خاطر آوریم.

خودپنداره منفی :

افرادی که باور دارند نمی توانند چیزی را به یاد بیاورند بیشتر چیزی شبیه به فراموشی در آن ها شکل می گیرد. شما باید به توانایی های خود اعتماد کنید.

عدم یادگیری

وقتی مواد به اندازه کافی آموخته نمی شود، به راحتی فراموش می شود. اگر می خواهید چیزی حفظ شودو به خاطرسپرده شود، ابتدا باید آن را به درستی یاد بگیریم.

عدم به کارگیری اطلاعات:

وقتی از اطلاعات و دانسته های خود استفاده نکنید، فراموشی آن هم طبیعی است و هم اجتناب ناپذیر.

چرا خیلی ساده فراموش می کنیم

چرا خیلی ساده فراموش می کنیم

تداخل:

موارد جدیدی که یادگرفت می شوند، کاملا تمایل به تداخل در موارد قبلا یاد گرفته شده دارند؛ به خصوص اگر این موارد به هم مشابه باشند. هر چه بیشتر شباهت بین یادگیری فعلی و گذشته وجود داشته باشد؛ احتمال بیشتر برای فراموشی، سردرگمی و یادگیری نادرست وجود دارد. یکی دیگر از دلایلی که باید بدانیم چرا خیلی راحت فراموش می کنیم؟ این است که بار زیاد حافظه مانع بزرگی بر سر راه یادگیری است و اگر ذهن شما درگیر موارد دیگر باشد، یادگیری یک چیز جدید سخت خواهد بود. مثلا حفظ کردن یک فصل از کتاب تاریخ، اگر با نگاه کردن به تلویزیون، یا فکر کردن به امتحان بعدی و یا فکر کردن به مسائل شخصی همراه باشد، دشوار است. 

آیا می خواهید مغزتان تا آخر عمر مثل ساعت کار کند؟ 

ما در همین جا به شما یک پکیج عالی و کاربردی را به شما معرفی می کنیم و تنها با یک کلیک از پیری مغز خود جلوگیری کنید.

همچنین مطالعه مداوم بی وقفه، ممکن است باعث خستگی و درماندگی شود، بنابراین توانایی تمرکز را کاهش می دهد.

علائم و نشانه ها را تغییر دهید:

ممکن است تمامی اطلاعاتی را که نیاز دارید در ذهن داشته باشید، اما اگر نشانه ها را به یاد نیاورید؛ قادر به یادآوری مطالب نخواهید بود. به عبارت دیگر اگر سؤال به شیوه ی دیگری بیان شود شما قادر به یادآوری آن نخواهید بود. 

سعی کنید هر آنچه را که می خوانید به زبان خود، برای خود تکرار کنید، این کار باعث درک بهتر و عمیق تر مفاهیم می شود.

کمبود توجه و تلاش:

هنر حافظه، هنر توجه به تمامی موارد است. علاوه بر این، باید تلاش و قصد یادگیری و یادآوری را هم داشته باشیم.  پس احتمال فراموشی به دلایلی است که در بالا ذکر شد.

راه حل جلوگیری از فراموشی:

قبل از هر گونه تست و آزمونی راه حل های فراموشی را یاد بگیرید و  به کار ببرید. 

در زمان امتحان و آزمون، اضطراب افزایش می یابد همین امر یادآوری مطالب را دشوار و گاهی غیر ممکن می کند اما تکرار بیش از حد، این امر را ساده می کند و می توانید به راحتی موارد را به یاد آورید.

دوره کردن روزانه:

حداقل 10 تا 15 دقیقه از زمان خود را قبل از هر کاری به مرور مطالبی اختصاص دهید که در کلاس آموخته اید. نکات مهم را روی فیش هایی بنویسید و آنها را همیشه همراه خود داشته باشید، و هر کجا امکان داشت آن ها را دوره کنید و بخوانید.

اما چرا باید این کار را انجام دهیم؟

این کار می تواند راه حلی برای آزمون و امتحانات شما باشد. زیرا وقتی شما چیزی را یاد می گیرید و از کلاس و یا جو یادگیری خارج می شوید، موارد را فراموش می کنید و به کارهای روزانه دیگر خود مشغول می شوید به همین دلیل فراموشی بسیار سریع رخ می دهد. با مرور کردن شما خیلی راحت می توانید موارد را از طریف فعال سازی و بازیابی به یاد آورید و فراموش نکنید.

بلند بلند بخوانید:

تنها خواننده و یا شنونده ی محتوا نباشید، بلکه در باره آن صحبت کنید. و می توانید آن را برای هر کسی که می خواهید توضیح دهید. اما چرا؟ این کار چه تأثیری دارد؟

هر حافظه و هر فردی از اطلاعاتی که به او می رسد، ساختار و  برداشت متفاوتی دارد، مثلا از لحاظ شنوایی، دیداری، گفتاری و غیره. و به این ترتیب شانس بیشتری برای به حافظه سپردن اطلاعات دارید. یعنی با تکرار آن برای دیگران، ممکن است در حین گفتن شما برداشتی متفاوت از آنچه دوستتان داشته، داشته باشید،آن ها را به اشتراک بگذارید و همین امر یادگیری موارد را راحت تر می کند. 

آیا می خواهید مغزتان تا آخر عمر مثل ساعت کار کند؟ 

ما در همین جا به شما یک پکیج عالی و کاربردی را به شما معرفی می کنیم و تنها با یک کلیک از پیری مغز خود جلوگیری کنید.

نمودار و یا شکل بکشید:

یک نمودار، طرح کلی و یا یک تصویر بکشید، و یا یک کلمه تخصصی را با یک تصویر به معنای آن اتصال دهید. اما چه فایده ای دارد؟

وقتی ایده ها را به نمودار، طرح، ماتریس  یا قالب های دیگر ترجمه کنید، می توانید تصمیم بگیرید چه اطلاعاتی را انتخاب کنید و چگونه آنها را بیان کنید. 

تست های تمرینی طراحی کنید:

همانطور که در حال مرور نوشته های خود هستید؛ سوالات خود را بر روی کاغذها و فلش کارت های کوچک بنویسید و جواب ها را پشت برگه بنویسید. 

بین ایده ها اتصال برقرار کنید:

ایده ها و مفاهیم اصلی و بزرگ راحت تر از ایده های جزئی به یاد آورده می شوند. وقتی این مفاهیم را به هم متصل کنیم و با این اتصال تمامی جزئیات را هم به راحتی می توان به یاد آرود. 

استفاده از کلمه کلیدی:

دور کلمه های کلیدی که در داخل سؤالات وجود دارد، خط بکشید. مترادف هایی برای این کلمه کلیدی ها بنویسید و سعی کنید از جواب ها به سمت کلمه کلیدی ها برگردید. این کار به این دلیل است که بیشتر اوقات، سؤالاتی که در آزمون آورده می شود به شکل های متفاوتی بیان می شوند و اگر شما بتوانید از نشانه ها و کلمه کلیدی های متفاوتی استفاده کنید، می توانید بهتر سؤالات و جواب های آنها را به یاد آورید. در این مقاله فهمیدیم که چرا خیلی راحت فراموش می کنیم؟ 

 

مطالعه کنید  آموزش مهمترین اصطلاحات مربوط به تجارت به انگلیسی

 

شما چه نظری دارید؟