به صورت تضمینی عملکرد مغز خود را افزایش دهید

تقویت مغز و عملکرد آن

تقویت مغز و عملکرد آن

8 تمرین مغزی که بهبود حافظه را تضمین می کند

افراد اغلب تمریناتی برای بهبود کارکرد مغز خود انجا می دهند که معمولا به صورت بازی است، شاید خود شما هم اینکار را کرده باشید. اما اینکه چگونه به صورت تضمینی عملکرد مغز خود را افزایش دهید بحث دیگری است که ما در ادامه آن را برای شما بازگو خواهیم کرد.

خیلی از این بازی های به اصطلاح فکری که بر روی گوشی های شما نصب است، ضرورتا بازی فکری نیستند و حتی ممکن است ذهن را هم درگیر نکند.

 تمرین مغزی :

در واقع خیلی از بازی های فکری، مغز شما را پرورش نمی دهند. این اپلیکیشن ها به جای اینکه به شما کمک کند، بیشتر شما را در تکمیل کردن یک سری کارها در این بازی ها ترغیب می کند. این بازی ها باید به گونه ای باشد که هم توانایی های فیزیکی شما را تقویت کند و هم مهارت های مغزی و ذهنی.

 به جای تمرینات مغزی مجازی، از تمرینات واقعی بهره ببرید:

اگر از بازی ها و یا تمرینات مجازی برای تقویت مغز و ذهن خود استفاده می کنید اما در دنیای واقعی هیچ گونه تمرین خاصی برای تناسب اندام و یا سلامت فیزیکی خود انجام نمی دهید، باخته اید. در تقویت ذهن، شما باید یک سری اهداف مشخص را هدف خود قرار دهید تا به نتایج مخصوص برسد.

و اگر می خواهید تمرینات مغزی را که انجام می دهید، ذهن شما را تقویت کند، و تمرینات مهم و بزرگی را به شما بدهد، تمرینات آسان زیر را امتحان کنید. من قول می دهم که آنها سرگرم کننده باشند و در کوتاه مدت به بهبود حافظه شما کمک کنند.

 تمرین مشاهده جزئیات:

مثلا درباره هر آنچه می بینید دقت کنید و 4 قسمت خیلی جزئی آن را با دقت مشاهده کنید. مثلا به عکس زیر توجه کنید.به رنگ انگشتر، رنگ مو، حالت مو، یا نوع کلاه و .. همه اینها می تواند به شما در بالا بردن تمرکز کمک کند.

 

مطالعه کنید  یادگیری آسان زبان انگلیسی

مهم این است که ابتدا به جزئیات دقت کنیم و سپس آن ها را به یاد آوریم. برخی از دانشمندان اسم این تمرینات را ” تمرینات مغزی منفعل” می نامند. آنها منفعل هستند زیرا هیچ کدام از این تمرینات از تکنیک ویژه و خاصی استفاده نمی کنند بلکه شما تنها از مغز خود می خواهید کاری را انجام دهد که برای آن طراحی شده است، همین.

اما چرا این موضوع مهم است؟

از آنجا که ما بر روی مشاهدات خود تمرین نمی کنیم، مشاهدات خود را از دست می دهیم و تمرینات ساده ای را دریافت می کنیم که از ما می خواهد اطلاعات را به یاد آوریم.

ما همچنین دیدن یک سری چیزها را ازدست داده ایم ولی ذهن بعدا از آنها یک سری تصاویر ذهنی خواهد ساخت.ولی من به شما یاد خواهم داد که چگونه با همین سه تمرین تجسمی ساده این کار را انجام دهید.

اگر می خواهید یک ناظر خوبی بر دنیای اطراف خود باشید ، توجه و تجسم کردن جزئیات به مراتب بهتر از استفاده از نرم افزار آموزش مغز می تواند به شما کمک کند.

شما می توانید با مشاهده یک نفر در روز شروع کنید. هنگامی که در مورد یک نفر، چهار مورد از جزئیاتش را به خوبی دیدید و توانستید در مورد آن صحبت کنید می توانید کم کم مشاهدات خود را گسترش دهید؛ وحتی می توانید این توجه بر روی افراد را، به چیزهای دیگر هم تعمیم دهید، مثلا ساختمان ها، ماشین ها، غذاها، فیلم هاو آهنگ ها و هر چیزی دیگری که بتواند در این امر به شما کمک کند.

اما تمرکز بر روی افراد تمرین بهتری است توجه به اطرافیان و افراد واقعی دور و برتان می تواند مهارت اجتماعی شما را هم افزایش دهد.

 تمرین ذهنی “شمارش”  و کار با اعداد:

شمارش یک مهارت و توانایی قدرتمند است. برای شروع یک بازی که مرتبط با شمارش باشد، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است یک عدد 3 رقمی انتخاب کنید، سپس این عدد را به علاوه 3 کنید و سپس از عدد جدید 7 بار عدد 7 کم کنید.

این کار را دوباره تکرار کنید و یا حتی می توانید از یک عدد 4 رقمی شروع کنید و بازی جدیدی را شروع کنید. مثلا می توانید با عدد 1278 شروع کنید آن را با عدد 12، 12 بار جمع کنید؛  سپس از عدد 11، 11 بار کم کنید. این کار شما را به چالش می کشد و می توانید با تغییر دادن؛ اعداد را سخت تر کنید و همچنین کارکرد حافظه شما را تقویت می کند زیرا برای تکمیل این فرایند نیاز به یک سری جزئیات دارید که باید به حافظه بسپارید تا بتوانید عملیات را کامل کنید.

 آنچه را که مردم می گویند با خود تکرار کنید و به حافظه بسپارید:

ما از ته قلبمان می دانیم که وقتی در حال صحبت کردن هستیم کسی به ما گوش نمی دهد و این بسیار دردناک است. اما خبر خوب این است که: شما محبور نیستید مانند عروسک سر خود را پایین بیندازید و به فرد دیگری تبدیل شوید بلکه می توانید درباره هر چیز دیگری فکر کنید. مثلا اینکه می توانید به خود آموزش دهید که به دقت به سخنان دیگران گوش فرا دهید و هر آنچه را دیگران می گویند به خاطر بسپارید.

و همه اینها با یک حضور در لحظه بودن ساده می تواند امکان پذیر شود. هر کسی هر چیزی که می گوید را با خود تکرار کنید.

مثلا تصور کنید کسی به شما می گوید:

“فردا می خواهم فیلمی با این عنوان “Memory Maverick” ببینم. درباره ی مردی است که نمی تواند چیزی را فراموش کند. و توسط یک گروه که به نام “آژانس ” شناخت شده اند، استخدام شده تا در یک گروه رقیب نفوذ کند. اما وقتی که قهرمان اسرار را می فهمد، نمی خواهد آنها را تحویل دهد. اما از آنجایی که نمی تواند چیزی را فراموش کند، آژانس تصمیم به نابودی زندگی او می کند. “

تمام آن چیزی که نیاز دارید، این است که به طور کامل هر آنچه را که فرد می گوید، به آرامی در ذهن خود تکرار کنید. و به مرور زمان این کار را به صورت خودکار انجام می دهید.

این ترفند کارساز است زیرا شما از ذهن خود می خواهید که اطلاعات را تمرین کرده است را به خاطر آورد. هر چه اطلاعات چالش براگیزتر و تمرین بیشتر باشد، مغز شما بیشتر تقویت خواهد شد.

نکته مهم : اینکه تمرین ها را خیلی ساده نگیرید زیرا باعث می شود به مرور زمان خسته شوید. همه ما برای داشتن انگیزه به مقداری چالش نیاز داریم.

 رازهای تمرین تصویرسازی و تجسم:

برای اینکه بتوانید اطلاعات را بیشتر به یاد آورید، می توانید از تصویر هم استفاده کنید. مثلا در مورد فیلم بالا که با هم صحبت کردیم، می توانید یک ساختمان آژانس را تصور کنید که تعدادی مرد بدجنس در حال شکنجه دادن قهرمان هستند.

برای اینکه بتوانید در مورد آنچه مردم می گویند و تصویر سازی آن، تمرین بیشتری داشته باشید، ایده هایی که در ادامه می آید را امتحان کنید:

  • حضور بیشتر در لحظه
  • همه آنچه را که گفته می شود به خاطر داشته باشید.
  • افرادی را که به آنها علاقه بیشتری دارید را برای خود شاخص کنید.
  • زمانی که شما همه چیز را با جزئیات به یاد می آورید و تضادها را مطرح می کنید، راحت تر می شود با آنها کنار آمد.
  • هر آنچه را که دیگران می گویند، به یک سری تصویر، احساسات، مفاهیم مرتبط و حتی بو و مزه تفسیر و ترجمه کنید به زبان ساده تر اینکه هر آنچه را می شنوید به چیزهای ملموس تر تبدیل کنید.

این تمرین را جدی بگیرید زیرا از این طریق ارتباطات شما با افراد بهتر خواهد شد و احساس بهتری خواهید داشت.

 یک زبان خارجی یاد بگیرید:

شاید شنیده باشید که دو زبانه ها، حافظه بهتری دارند، درست است؟ بله درست است و دلیل آن این است که مدام مغز شما از شما می خواهد که اطلاعات را به خاطر آورید و البته دانستن یک زبان دیگر، به شما کمک می کند تا با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید.

مکالمه مداوم، تولید مواد شیمیایی سالم را تحریک می کند و همچنین آواز خوانی به زبان دیگر می تواند توانایی مغزی شما را بهبود بخشد و تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز شما دارد.

  ترسیم نقشه ذهنی:

چرا ترسیم نقشه ذهنی می تواند برای تقویت ذهن مؤثر باشد؟

یک دلیل می تواند این باشد که نقش سلول های مغزی را با آوردن آن بر روی کاغذ، چند برابر می کنید.

درست همانطور که یک سلول مغزی هسته ای مرکزی سیناپس هایی دارد که مانند یک رودخانه جریان دارند، نقشه ذهنی هم دارای یک ایده مرکزی است که  قدرت ذهنی را تغذیه می کند.

 تمرینات هوازی و ورزش انجام دهید:

رفتن به باشگاه، تنها روی بدن کار نمی کند، بلکه تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز و کارکرد آن می گذارد.

 

مطالعه کنید  چگونه زبان را فراموش نکنیم؟

 

شما چه نظری دارید؟