حافظه چگونه عمل می کند؟

حافظه چگونه عمل می کند

حافظه چگونه عمل می کند

حافظه چگونه عمل می کند؛ این سوالی است که گاهی ممکن است ما را به فکر وا دارد. اینکه چرا گاهی فکر و حافظه ما ما را یاری نمی کند. نمی توانیم دلیل آن را بدانید. اما اگر بدانیم حافظه چگونه عمل می کند؟ شاید بتوانیم بهتر از آن درک داشته باشیم. پس بیایید با هم بخوانیم که حافظه چگونه عمل می کند؟

عملکرد حافظه برای به خاطر سپاری اطلاعات چگونه است؟

حافظه؛ برای زندگی ما یک امر ضروری است. بدون حافظه گذشته خود، قادر به تفکر در حال و آینده نیستیم. ما نمی توانیم به یاد داشته باشیم. که چه چیزی را دیروز انجام دادیم؛ آنچه امروز انجام دادیم یا آنچه که باید فردا انجام می دهیم. بدون حافظه قادر به چیزی را یادگیری چیزی نیستیم.

حافظه در پردازش مقادیر زیاد اطلاعات نقش دارد. این اطلاعات اشکال مختلفی دارد؛ به عنوان مثال تصاویر، صداها یا معنی.

برای روانشناسان واژه حافظه، سه جنبه مهم پردازش اطلاعات را پوشش می دهد:

رمزگردانی حافظه:

وقتی اطلاعات به سیستم حافظه ما وارد می شود؛ (از طریق ورودی حسی)، باید آن را به شکل دیگری تغییر داد. تا سیستم بتواند با آن روبرو شود. به طوری که بتوان آن را ذخیره کرد. از زمانی که از یک کشور به کشور دیگری سفر می کنید. پول شما به یک ارز متفاوت تغییر می کند. به عنوان مثال کلماتی که در داخل کتاب می بینید. به صورت تصویری ذخیره می شوند، و اگر آن را بشنوید به صورت شنیداری ذخیره می شود.

سه شیوه اصلی که اطلاعات را می توان کد گذاری کرد (تغییر) وجود دارد:

  • تصویری

  • شنیداری

  • معنایی

به عنوان مثال، چگونه شماره تلفنی را که در دفترچه تلفن دیده اید؛ به خاطر می سپارید؟ اگر آن را ببینید، پس از سیستم بصری و تصویری برای ذخیره سازی استفاده کرده اید. اما اگر آن را به خودتان تکرار می کنید، از سیستم شنیداری بهره برده اید.

نحوه ی عملکرد حافظه چگونه است؟

نحوه ی عملکرد حافظه چگونه است؟

حافظه کوتاه مدت

شواهد نشان می دهد؛ که اطلاعات در حافظه کوتاه مدت(STM) به صورت شنیداری رمزگردانی می شوند. وقتی که فردی به لیستی از اعداد و حروف مواجه می شود؛ سعی دارد که با تکرار و تمرین کردن آن را به حافظه کوتاه مدت خود بسپارد.

تمرین یک فرآیند کلامی است؛ صرف نظر از اینکه آیا لیست موارد به طور صوتی ارائه می شود. (کسی آنها را خوانده است) یا به صورت بصری (بر روی یک ورق کاغذ).

سیستم رمزگذاری اصلی در حافظه بلند مدت (LTM) به صورت معنایی انجام می گیرد. با این حال، اطلاعات در LTM نیز می توانند به هم به صورت دیداری باشد و هم شنیداری.

ظرفیت حافظه:

ظرفیت حافظه برمی گردد به ماهیت حافظه. به عنوان مثال:

  • اینکه در کجا ذخیره می شود،
  • چقدر زمان برای ذخیره سازی لازم است،
  • چه مقدار اطلاعات در هر دقیقه ثبت می شود.
  • اینکه چه نوع اطلاعاتی ذخیره می شوند.

نحوه ی ذخیره اطلاعات بر نحوه بازیابی آن تاثیر می گذارد. در رابطه با تفاوت حافظه کوتاه مدت (STM) و حافظه طولانی مدت (LTM)، تعداد  قابل توجهی تحقیقات انجام شده است:

تحقیقات موجود در رابطه با حافظه بلند مدت و کوتاه مدت :

اکثر بزرگسالان می توانند بین 5 تا 9 مورد در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کنند. میلر (1956) این ایده را به پیش کشید. آن را شماره جادویی 7 نامید. چرا که ظرفیت حافظه کوتاه مدت 7 مورد بود (2 مورد کمتر یا بیشتر).

با این حال، میلر مقدار اطلاعاتی را که می تواند در هر شکاف ذخیره کرد؛ را تعیین نکرد. در واقع، اگر ما بتوانیم اطلاعات را با هم جمع کنیم، می توانیم اطلاعات بیشتری در حافظه کوتاه مدتمان ذخیره کنیم. در مقابل حافظه کوتاه مدت، ظرفیت LTM یا بلند مدت، نامحدود است.

اطلاعات فقط برای مدت کوتاهی در STM ذخیره می شود (0 تا 30 ثانیه)، اما LTM می تواند به مدت طولانی باقی بماند.

برای اینکه بتوانید مغز خود را پرورش دهید و مغزی مانند انیشتین داشته باشید ما در اینجا هدیه

ارزنده ای برای شما داریم که تنها با یک کلیک می توانید آن را داشته باشید:

دقیقا همینجاست!!!

بازیابی حافظه:

این به اطلاعات ذخیره سازی اطلاعات مربوط است. اگر چیزی را بخاطر نیاوریم ممکن است به این دلیل باشد. که قادر به بازیابی آن نیستیم. هنگامی که از ما خواسته می شود چیزی را از حافظه بازیابی کنیم، تفاوت بین STM و LTM بسیار واضح می شود.

بازیابی اطلاعات در حافظه کوتاه مدت :

STM اطلاعات ذخیره شده را به صورت متوالی بازیابی می کند به عنوان مثال، اگر یک گروه از شرکت کنندگان یک لیست از کلمات برای به خار بسپارند، و سپس از آنها خواسته شود که کلمه چهارم لیست را به یاد آورند،شرکت کنندگان براساس آن چیزی که شمرده اند شروع به بازیابی می کنند.

بازیابی اطلاعات در حافظه بلند مدت:

LTM اطلاعات ذخیره شده را به صورت تداعی بازیابی می کند. به همین خاطر اگر یادمان برود از اتاق می خواستیم چه چیزی برداریم، وقتی به اتاق می رویم می توانیم از طریق تداعی آن شی را به خاطر آوریم.

سازماندهی اطلاعات به بازیابی آنها کمک می کند. می توانید اطلاعات را به صورت متوالی (مانند بر اساس حروف الفبا، اندازه و یا زمان) سازماندهی کنید. تصور کنید که یک بیمار از بیمارستان ترخیص می شود. برای درمان، نیاز به یک سری قرص، دارو تمرینات خاص دارد. اگر دکتر این دستورالعمل ها را به ترتیبی که باید انجام شود و براساس ساعات در روز به او بدهد؛ (به عنوان مثال، در جهت زمان)،به بیمار کمک می کند تا بهتر آنها را یادآوری کند.

عملکرد حافظه چگونه است

عملکرد حافظه چگونه است

 

مطالعه کنید  روش های خودآموز مکالمه انگلیسی

انتقادات وارده به تحقیقات مرتبط با حافظه نحوه ی عملکرد آن :

  • بخش بزرگی از تحقیق در مورد حافظه در آزمایشگاه ها صورت می گیرد. از کسانی که در آزمایشات – شرکت کنندگان- شرکت می کنند خواسته می شود تا وظایفی نظیر فراخوانی لیستی از کلمات و اعداد را انجام دهند.
  • هر دو موقعیت- لیست اعداد و هم آزمایشگاه- بسیار از زندگی روزمره و واقعی افراد شرکت کننده دور است.
  • در بسیاری موارد اطلاعات و موارد برای افراد بی معنی است.
  • روانشناسان از اصطلاح اعتبار اکولوژیکی استفاده می کنند تا بتوانند مواردی که از یافته های مطالعات تحقیقاتی به دست آورده اند؛ را به سایر موقعیت ها تعمیم دهند.
  • اگر بتوان شرایط یک آزمایش را به دنیای بیرون از آزمایشگاه تعمیم داد، دارای اعتبار بالایی است در غیر این صورت معتبر نیست.
  • اغلب فرض بر این است  که اگر یک آزمایش واقع بینانه یا واقعی باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوان آن را تعمیم داد. اگر واقع بینانه نباشد (اگر موقعیت آزمایشگاهی و عملکرد ها مصنوعی باشد)، این احتمال بسیار کاهش می یابد. در این مورد، آزمایش اعتبار اکولوژیکی کمی خواهد داشت.
  • آزمایشگاه یک شرایط مصنوعی است. مردم از موقعیت اجتماعی عادی خود دور می شوند و از آنها خواسته می شود تا در شرایط آزمایشگاهی شرکت کنند.
  • شرکت کنندگان توسط یک آزمایشگر هدایت می شوند. در یک موقعیت کاملا نا آشنا هستند. برای بسیاری از مردم، این یک تجربه جدید است که از زندگی روزمره آنها دور است. آیا این موقعیت بر اعمال آنها تاثیر می گذارد؛ آیا آنها عادی رفتار خواهند کرد؟
  • اغلب، کارهای خواسته شده از شرکت کنندگان می تواند؛ کاملا مصنوعی ساختگی به نظر برسد. تعداد بسیار کمی، تلاش می کنند. که یک لیست از کلمات غیر مرتبط در زندگی روزمره خود را حفظ و به یاد آوردند. مشخص نیست که چگونه می توان این شرایط را به زندگی روزمره تعمیم داد.
  • ساختگی بودن شرایط آزمایشگاهی برخی از محققان را به وا می دارد تا به سوالاتی از این دست پاسخ دهند. که آیا یافته های آنها می تواند به زندگی واقعی تعمیم دهد. در نتیجه، بسیاری از آزمایشات حافظه به خاطر داشتن روایی پایین  مورد انتقاد قرار گرفته اند.

 

مطالعه کنید  راه های بی نظیر تقویت حافظه

شما چه نظری دارید؟