افراد خجالتی چطور زبان خود را تقویت کنند؟

 

تقویت-زبان-برای-افراد-خجالتی-

خجالتی بودن اصلاً چیز بدی نیست. همه افراد نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند. خجالتی بودن در یادگیری زبان نمی‌تواند مانع از یادگیری شود. برای شروع باید یاد بگیرید دست از مقایسه کردن بردارید. هرچقدر بیشتر خودتان را با دیگران مقایسه کنید بیشتر می‌ترسید و بیشتر حس می‌کنید که خوب نیستید. مقایسه فقط باعث می‌شود تا بیشتر خجالت بکشید پس به جای مقایسه خودتان با دیگران خود اکنونتان را با خود گذشته‌تان مقایسه کنید.

اگر اشتباهاتی که در گذشته مرتکب می‌شدید را اکنون مرتکب نمی‌شوید یعنی پیشرفت کرده‌اید، اگر کلمات انگلیسی را به خوبی تلفظ می‌کنید یعنی یادگیری تلفظ صحیح زبان یا دایره لغاتتان گسترده‌تر شده یعنی شما مسیر یادگیری را به خوبی طی کرده‌اید. عدم مقایسه با دیگران باعث می‌شود تا بیشتر به خودتان اعتماد کنید و انگیزه لازم را برای یادگیری پیدا کنید. اگر شما در دسته افراد خجالتی قرار می‌گیرید در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک‌های تقویت زبان برای افراد خجالتی را همراه با هم یاد بگیریم.

بهترین روش تقویت زبان انگلیسی برای زبان آموزان خجالتی

بسیاری از زبان آموزان هنگامی که آموزش زبان را شروع می کنند و شروع به صحبت می‌کنند به دلیل خجالتی بودن دچار حس ناامنی، ناراحتی یا سرخوردگی می‌شوند و صحبتشان را قطع می‌کنند! این ترس در بین اکثر زبان آموزان مشترک است اما نباید شما را از یادگیری این مهارت منع کند. بر اساس تحقیقات مختلفی که انجام دادیم، فهمیدیم راهکارهای زیر می‌توانند حس خجالت شما را تا حد زیادی از بین ببرند.

برای خودتان با صدای بلند کتاب بخوانید

علی رغم اینکه یکی از راه‌های تقویت زبان برای زبان آموز های خجالتی «مکالمه متنی» است اما آن‌ها باید با صدای بلند کتاب خواندن را هم تمرین کنند تا راحت‌تر بر ترسشان غلبه کنند. در ادامه چند تمرین گفتاری به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • با خودتان صحبت کنید.
  • همه چیز را با صدای بلند بخوانید.
  • پیام صوتی بفرستید.
  • صدای خودتان را ضبط کنید.
مطالعه کنید  بهترین مکان برای ثبت نام آموزش زبان انگلیسی کجاست؟

شما می‌توانید هر کاری که دوست دارید را به زبان انگلیسی انجام دهید به‌عنوان مثال اگر در حال تماشای یک فیلم هستید سعی کنید آن را به زبان انگلیسی ببینید یا فیلم‌های زبان اصلی بازیگر مورد علاقه‌تان را تماشا کنید و دیالوگ‌های آن را به‌صورت هم‌زمان با خودتان تکرار کنید به این صورت به راحتی خودآموز مکالمه انگلیسی انجام می دهید. برای همه ما پیش آمده هنگام انجام کارهایمان با خودمان حرف زدیم به‌عنوان مثال گفتیم تلفنم را کجا گذاشتم. شما می‌توانید همین فکرهای ساده را به زبان انگلیسی بر زبان آورید. اگر می‌خواهید صدای خودتان را هنگام حرف زدن بشنوید، می‌توانید هنگام کتاب خواندن و تمرین زبان صدایتان را ضبط کنید و با گوش دادن به آن ببینید که چقدر مکث می‌کنید، چقدر سریع صحبت می‌کنید یا برای بیان چه کلماتی دچار مشکل می‌شوید.

با مکالمات متنی شروع کنید

با-مکالمات-متنی-شروع-کنید

متأسفانه یا خوشبختانه هیچ راهی برای یادگیری مکالمه انگلیسی وجود ندارد مگر اینکه به‌صورت واقعی این کار را انجام دهید. شاید صحبت رودررو با مردم استرس زا باشد اما راه‌های زیادی برای تمرین speaking وجود دارد؛ به‌عنوان مثال می‌توانید از طریق متن با افراد دیگر صحبت کنید. تحقیقی روی تعدادی از دانش آموزان انجام شد. دانشمندان از دانش آموزان خواستند به جای شرکت در کلاس‌های حضوری در کلاس‌های آنلاین حاضر شوند. نتایج تحقیقات نشان داد که بحث‌های آنلاین می‌تواند دانش آموزان خجالتی را هم به مشارکت بیشتر تشویق کند. اپلیکیشن‌های مختلفی هستند که به شما اجازه می‌دهند زبان انگلیسی را در قالب فضای آنلاین یاد بگیرید. برای تقویت زبان در انگلیسی برای زبان آموزان خجالتی پیشنهاد می‌کنیم در این برنامه‌ها ابتدا افراد همه فکر خود را پیدا کنید سپس با آن‌ها درباره موضوعات مختلف حرف بزنید.

با دوستانتان تماس صوتی بگیرید

یک راهکار تقویت زبان برای زبان آموزان خجالتی «صحبت آنلاین یا تلفنی» است. شما می‌توانیم یک شریک مکالمه یا معلم خصوصی پیدا کنید و با او به‌صورت آنلاین حرف بزنید. برای اینکه هنگام صحبت کردن دچار خجالت نشوید حتماً دوربین سیستم خود را خاموش کنید و اگر بعد از گذشت مدتی احساس راحتی کردید، می‌توانید شریک مکالمه خود را هم هنگام صحبت ببینید.

مطالعه کنید  مثلث موفقیت چیست؟

همراه با افراد غیربومی زبان انگلیسی را یاد بگیرید

گاهی اوقات زبان آموزان هنگام صحبت با انگلیسی زبانان بومی خجالت می‌کشند. اگر شما هم این مشکل را دارید، می‌توانید ابتدا صحبت کردن با افراد غیربومی را تمرین کنید. شما می‌توانید یک دوست، همکلاسی، همکار یا هر کسی که با او احساس راحتی می‌کنید را برای تمرین مکالمه انتخاب کنید. معمولاً معلمان غیربومی در میان زبان‌آموزان محبوبیت بیشتری دارند و اغلب دانش آموزان با آن‌ها احساس راحتی می‌کنند. معلمان معمولاً راهکار های عالی برای زبان آموزان خجالتی دارند.

موضوعات اصلی مکالمه را تمرین کنید

اگر خجالتی هستید احتمالاً دوست ندارید اشتباه کنید. یک راه خوب برای جلوگیری از اشتباه در مکالمه تمرین صحبت کردن درباره موضوعات روتینی است که معمولاً در گفتگوها مطرح می‌شوند به‌عنوان مثال:

  • صحبت درباره خودتان
  • اینکه شما اهل کجا هستید.
  • خانواده شما چه کسانی هستند.
  • کار شما چیست.
  • چرا انگلیسی را یاد می‌گیرید.

برای تمرین این موضوعات بهتر است یک شریک گفتگو داشته باشید و اصطلاحات و عبارات کاربردی را یاد بگیرید تا سریع‌تر پیشرفت کنید.

خوب گوش دهید و خوب ببینید

یکی از روش های کاربردی برای زبان آموزان خجالتی «گوش دادن و تماشای محتوای انگلیسی» است. شما می‌توانید با این کار برای مکالمات واقعی آماده شوید. برای شروع فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی یا ویدئوهای یوتیوب را تماشا کنید. اگر به محتوای صوتی علاقه بیشتری دارید پادکست‌های زیادی برای گوش دادن وجود دارند. هنگام انجام این کارها حتماً به کلمات، عبارات و الگوهای جملات دقت کنید، بدون شک تکنیک‌ها و موارد زیادی را می‌بینید که می‌تواند در زندگی شما قابل استفاده باشند. پیشنهاد ما این است که برای شروع اگر به پیاده‌روی علاقه دارید چند ویدیو یوتیوب را درباره پیاده‌روی تماشا کنید و کلمات و اصطلاحاتی که در این موقعیت استفاده می‌شوند را یاد بگیرید سپس سعی کنید تا از آن‌ها در مکالمات خودتان استفاده کنید.

دستاوردهای کوچک را دنبال کنید تا به نتایج بزرگ برسید

اگر قصد تقویت مهارت های انگلیسی برای زبان آموزهای خجالتی را دارید باید آن‌ها را تشویق کنید تا اهداف خیلی سختی را برای خودشان تعیین نکنند. بهتر است آن‌ها ابتدا تمرکزشان را روی چالش‌های کوچک بگذارند به‌عنوان مثال:

  • یک هدف روزانه تعیین کنند و با خودشان بگویند که من امروز ۵ لغت جدید یاد می‌گیرم.
  • سپس این ۵ لغت را جلوی آینه تلفظ کنند.
  • کم‌کم جسارتشان را افزایش دهند و خودشان را به چالش بکشند به‌عنوان مثال این لغات را جلوی کسی تلفظ کنند.
  • در قدم بعدی این ۵ لغت را در کلاس درس یا جلوی یک غریبه به زبان آورند.
  • به تدریج آن‌ها نه تنها انگیزه لازم را برای یادگیری پیدا می‌کنند بلکه برای استفاده از زبان حس اعتماد به نفس بیشتری می‌کنند.
مطالعه کنید  بهترین راهکارهای آموزش زبان به کودکان

 لبخند بزنید

 لبخند-بزنید-برای-رفع-خجالتی-بودن-در-یادگیری-زبان

لبخند زدن تکنیک ساده اما مؤثری در تقویت زبان برای زبان آموزان خجالتی است. وقتی مجبور می‌شوید انگلیسی صحبت کنید و به شدت حس خجالت دارید لبخند بزنید و ارتباط چشمی خودتان را با طرف مقابل حفظ کنید؛ زیرا یک لبخند ساده می‌تواند باعث شود تا راحت‌تر جملات انگلیسی را در ذهنتان بسازید و روی محتوای مکالمه تمرکز کنید. در حقیقت لبخند شما محتوای شما است.

به هیچ عنوان ترجمه نکنید

هرگز چیزهایی که به زبان مادری در فکرتان می‌آید را به زبان انگلیسی ترجمه نکنید. این کار فقط وقت تلف کردن است. شما باید یاد بگیرید که مستقیماً به زبان انگلیسی فکر کنید. برای شروع سعی کنید از ساختارهای ساده استفاده کنید و هنگامی که احساس اعتماد به نفس پیدا کردید و مهارت زبانی شما تقویت شد، می‌توانید جملات پیچیده‌تری بسازید.

سخن پایانی

در این مقاله یاد گرفتیم چگونه در کلاس زبان خجالتی نباشیم. به یاد داشته باشید که تلاش برای کنترل موقعیتی که در آن به زبانی صحبت می‌کنید که زبان مادری شما نیست مضحک به نظر می‌رسد. کنترل فقط یک خیال و توهم است. شما باید هرج و مرج، اشتباه و مشکلات مختلف را بپذیرید و حتی از آن استقبال کنید. شما باید یاد بگیرید که با یک زبان جدید زندگی کنید و تحت هر شرایطی از مسیر یادگیری لذت ببرید در غیر این صورت انگیزه خود را به سرعت از دست می‌دهید. حتماً تحت هر شرایطی به تمرین ادامه دهید، بعد از یک بازه زمانی به‌طور واضح نتیجه زحماتتان را می‌بینید.