مدیریت زمان برای یادگیری زبان انگلیسی

مدیریت-زمان-برای-یادگیری-زبان-انگلیسی-

آیا شما هم فکر می‌کنید زمان کافی برای مطالعه زبان انگلیسی ندارید، حافظه‌تان برای یادگیری و آموزش زبان به قدر کافی توانا نیست یا یادگیری زبان فقط یک کار زمان‌گیر و طاقت فرسا است! همه ما احتمالاً با این دغدغه‌های ذهنی مواجه شده‌ایم. بهترین راه حل “مدیریت زمان برای یادگیری زبان انگلیسی و تهیه یک برنامه آموزشی درست” است.

 

تعریفی از زمان

معیار اولیه برای برنامه ریزی هر کاری “زمان” است به‌عنوان مثال اگر قصد مهاجرت دارید، می‌دانید که باید تا چه تاریخی به قدر کافی بر زبان مسلط شوید یا اگر برای آزمون آیلتس آماده می‌شوید، می‌دانید که تاریخ برگزاری آزمون چه روزی است. فرض کنید شما دو سال برای یادگیری زبان فرصت دارید در صورتی که دوستتان باید در عرض شش ماه به زبان انگلیسی مسلط شود، طبیعتاً نوع برنامه ریزی شما با دوستتان کاملاً متفاوت است.

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند بهترین زمان مطالعه برای هر فردی متفاوت است؛ به‌عنوان مثال برخی از افراد صبح‌ها بهتر مطالعه می‌کنند و عده‌ای شب‌ها را ترجیح می‌دهند. شما باید بفهمید که در چه ساعتی از روز، آمادگی بیشتری برای مطالعه دارید. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات شما باید هنگام برنامه ریزی ابتدا راحتی خودتان را در نظر بگیرید سپس به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که هر روز هفته مطالعه داشته باشید و ترجیحاً ساعات اولیه روز را برای خود انتخاب کنید.

 

8 روش مدیریت زمان برای یادگیری زبان انگلیسی 

بهترین-روش-مدیریت-زمان-برای-یادگیری-زبان-انگلیسی

در زبان انگلیسی چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد به همین علت هم یادگیری سریع زبان انگلیسی به‌عنوان یک کار بزرگ تلقی می‌شود. برنامه ریزی زمانی کمک می‌کند تا این کار بزرگ را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید و با تمرکز بیشتری این مهارت را یاد بگیرید. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر میزان پیشرفتتان را اندازه گیری کنید و با سرعت مناسب خودتان این مهارت را یاد بگیرید. اگر فکر می‌کنید نسبت به اهمیت زمان قانع شدید و برای یک برنامه ریزی صحیح آماده هستید طبق لیست زیر پیش بروید.

مطالعه کنید  حافظه چگونه عمل می کند؟

 

1. انگیزه خود را مشخص کنید

اگر به‌طور واضح بدانید که چرا باید زبان انگلیسی را یاد بگیرید خیلی راحت می‌توانید هدف گذاری کنید؛ به‌عنوان مثال اگر بدانید که برای شرکت در یک جلسه کاری مجبور به یادگیری زبان انگلیسی هستید، می‌توانید با شرکت در یک دوره فشرده آموزشی برای این جلسه آماده شوید و صرفاً اصطلاحات و عباراتی را یاد بگیرید که در این موقعیت برای شما کاربرد دارد یا اگر بدانید که برای مهاجرت تحصیلی به زبان انگلیسی نیاز دارید، می‌توانید با انگیزه بیشتر و هدف واضح‌تری این مهارت را یاد بگیرید.

 

2. سبک یادگیری خود را پیدا کنید

چگونگی مدیریت زمان در یادگیری زبان و نوع منابع آموزشی به سبک یادگیری شما بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال اگر مطمئنید که سبک یادگیری‌تان تصویری است پس می‌توانید لغات یا گرامر را در قالب اپلیکیشن‌های مختلف و یا بهترین سایت آموزش زبان انگلیسی یاد بگیرید.

 

3. سطح تسلط خود را به زبان مشخص کنید

برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی باید بر اساس سطح فعلی شما تعیین شود. برای برنامه ریزی نمی‌توان یک نسخه یکسان را برای همه توصیه کرد، طبیعتاً نوع برنامه ریزی برای فردی که در سطح مبتدی است نسبت به فردی که در سطح پیشرفته قرار دارد فرق می‌کند. شما باید ابتدا سطح خود را مشخص کنید سپس منابع متناسب با آن را تهیه کنید و بر اساس ساعات خالی که در طول روز دارید تایم‌هایی را برای مطالعه در نظر بگیرید.

 

4. مهارت‌هایی که نیاز به تقویت دارند را تعیین کنید

شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که کدام مهارت زبان نسبت به سایرین با اهمیت‌تر است! هر چهار مهارت اصلی زبان بسیار حیاتی و با اهمیت هستند و هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارند اما هدف شما از یادگیری زبان می‌تواند آن‌ها را اولویت بندی کند؛ به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید زبان را یاد بگیرید تا با دیگران ارتباط برقرار کنید مهارت speaking برای شما اولویت بیشتری پیدا می‌کند اما اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را یاد بگیرید تا به‌عنوان یک مترجم یا ویراستیار فعالیت کنید باید بیشتر روی مهارت writing تمرکز کنید.

مطالعه کنید  استفاده از قانون 80/20 برای افزایش فالوور در اینستاگرام

 

5. میزان ساعات خالی خود را برای مطالعه روزانه مشخص کنید

میزان-ساعات-خالی-خود-را-برای-مطالعه-روزانه-مشخص-کنید

مدت زمانی که می‌توانید به مطالعه روزانه اختصاص دهید بسیار حائز اهمیت است. شما باید تلاش کنید تا هر روز حداقل ۳۰ دقیقه مطالعه داشته باشید. (اگر در کلاس آموزشی ثبت نام نکرده‌اید و به‌صورت خودآموز این مهارت را یاد می‌گیرید باید زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید.)

 

6. جدول برنامه ریزی مخصوص به خود را طراحی کنید

بهتر است برنامه ریزی به‌صورت هفتگی باشد.

  • یک تکه کاغذ بردارید و با تا کردن آن را به ۸ ستون تقسیم کنید.
  • نام هر روز را بالای کاغذ بنویسید و یک ستون اضافه را برای یادداشت‌هایتان خالی بگذارید.
  • در هر ستون ساعات را به ترتیب بنویسید.
  • در بالای آن زمان بیدار شدن و در انتهای آن زمان خوابیدن خود را مشخص کنید سپس در بین این بازه زمانی تمام ساعاتی که وجود دارند را در نظر بگیرید و بهترین تایم‌ها را برای خودتان علامت بزنید. برای اینکه تایم‌های مطالعه را راحت‌تر پیدا کنید بهتر است ابتدا عادات روزانه خود را به برنامه اضافه کنید.
  • حتماً زمانی را برای جابه‌جایی صحیح فعالیت‌ها در نظر بگیرید.

در ادامه یک مثال می‌زنیم تا درک این برنامه ریزی برای شما راحت‌تر شود.

شنبه

  • ساعت 7: صبحانه
  • ساعت 8: مطالعه انگلیسی در خانه
  • ساعت 9: مطالعه انگلیسی در اتوبوس هنگام رفتن به محل کار
  • ساعت 9:30: شروع به کار
  • ساعت 17: اتمام کار
  • ساعت 17:30: پیاده‌روی
  • ساعت 18: مطالعه انگلیسی در اتوبوس هنگام برگشت به خانه
  • ساعت 18:15: استراحت
  • ساعت 20: شام
  • ساعت 20:30: ریلکس کردن
  • ساعت 21: خواب
مطالعه کنید  بهترین ایبوک داشتن سخنرانی آتشین

اگر طبق یک برنامه ریزی حساب شده پیش بروید بعد از گذشت مدتی تأثیر مدیریت زمان بر یادگیری زبان انگلیسی را به خوبی درک می‌کنید.

 

7. بهانه تراشی نکنید

قبل از اینکه به دنبال آموزش مدیریت زمان در یادگیری زبان انگلیسی بگردید باید بهانه گیری کردن را کنار بگذارید. شما باید به این ذهنیت برسید که می‌توانید هر کاری را انجام دهید. یادگیری زبان انگلیسی هر چقدر هم سخت به نظر برسد اما غیرممکن نیست. شما می‌توانید با یک برنامه ریزی اصولی، تاکتیک‌های مدیریت زمان، اساتید خوب و پارتنر باهوش شانس موفقیت خودتان را بیشتر کنید.

برای اینکه بهانه‌هایی که مانع شما می‌شوند را شناسایی کنید یک کاغذ بردارید و هر بهانه‌ای که به ذهنتان می‌رسد را روی آن یادداشت کنید. بعد از شناسایی بهانه‌ها متوجه می‌شوید که آن‌ها صرفاً به دلیل درک نادرست شما نسبت به روند یادگیری یا نبود یک راهنمای خوب به وجود آمده‌اند و یادگیری زبان یک کار لذت بخش و هیجان انگیز است پس نباید باعث استرستان شود. یادگیری انگلیسی نه تنها باعث دوری شما از زندگی اجتماعی‌تان نمی‌شود بلکه به آن رنگ و لعاب بیشتری می‌بخشد.

 

8. بهترین پارتنر را برای مطالعه پیدا کنید

یک پارتنر خوب می‌تواند تأثیر زیادی در سرعت یادگیری‌تان داشته باشد. اگر تا به حال هیچ پارتنری نداشتید، می‌توانید از دنیای واقعی (دوستان فعلی / همکاران / همکلاسی‌ها / اعضای خانواده) یا مجازی (شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام / توییتر / فیسبوک) شروع کنید.

 

کلام آخر

نحوه مدیریت زمان در یادگیری زبان انگلیسی کار چندان دشواری نیست. اگر نحوه برنامه ریزی کردن را یاد بگیرید و به برنامه‌ریزی‌هایتان متعهد باشید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. فقط حواستان باشد که آخر هفته‌ها را به بررسی نقاط قوت و ضعفتان اختصاص دهید و مطالبی که در طول هفته خوانده‌اید را مرور کنید تا بتوانید با شروع هفته جدید پرقدرت‌تر به راهتان ادامه دهید. همچنین میتوانید در کنار آموزش ها، از فیلم آموزش زبان انگلیسی از صفر، بهره‌مند شوید تا یک پلن کمکی برای شما باشد.