5 روش برتر ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی

ایجاد-انگیزه-برای-یادگیری-زبان-انگلیسی-

ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی یک اصل ضروری است. افرادی که نگرش خوبی نسبت به انگلیسی دارند سخت‌تر کار می‌کنند و علی رغم چالش‌های مسیر به راه خود ادامه می‌دهند. انگیزه به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شود. انگیزه درونی از درون فرد می‌آید و اشاره به زمانی دارد که شما از انجام کاری لذت می‌برید. انگیزه بیرونی از خارج می‌آید و اشاره به وقتی دارد که می‌خواهید پاداشی را به دست آورید یا از تنبیه اجتناب کنید.

زمانی که یک فرد انگیزه درونی دارد پاداش دادن به او این انگیزه را کاهش می‌دهد اما وقتی به موضوعی علاقه ندارد، این پاداش می‌تواند انگیزه بخش باشد. اغلب زبان آموزان انگیزه درونی دارند یعنی برای تحصیل، کار، مهاجرت یا شرکت در آزمون‌های مختلف به دنبال یادگیری زبان هستند. در این شرایط تحسین بیش از حد مانع یادگیری می‌شود به همین علت باید روی تمایل آن‌ها نسبت به یادگیری تمرکز کنید. پیشنهاد شما برای ایجاد انگیزه چیست؟

 

5 تا از راه های ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی

اکنون که نقش انگیزه در یادگیری زبان دوم درک کردید با تکنیک‌های هوشمندانه زیر انگیزه خود را افزایش دهید.

انگیزه بیرونی

1.     ایجاد روابط عمیق‌تر

ارتباط بر قرار کردن با دانش آموزان بسیار مهم است و در افزایش انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی تأثیرگذار می‌باشد. شما باید به‌عنوان یک معلم یا استاد به شاگردانتان نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید. شاید در ابتدا فکر کنید این کار فقط وقت کلاس را هدر می‌دهد در صورتی که این کار پایه‌های ارتباطی شما را با دانش آموزانتان تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا آن‌ها نسبت به یادگیری زبان تشویق شوند.

مطالعه کنید  چگونه برای امتحان آماده شویم

2.     بازخورد دهی مثبت

کمیت و کیفیت بازخورد برای ایجاد روابط صحیح با دانش آموزان و بالا بردن انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی مهم است. اگر دائماً از شاگردانتان ایراد بگیرید آن‌ها را از خود دور می‌کنید. شاید این بازخورد دادن باعث شود تا آن‌ها به شما احترام بگذارند اما در واقعیت آن‌ها نمی‌توانند به‌صورت قلبی با شما ارتباط برقرار کنند. همان قدر که بازخورد مثبت حائز اهمیت است انتقاد صحیح و به جا هم اهمیت دارد.

3.     سرگرم کننده کردن کلاس

سرگرم-کننده-کردن-کلاس-برای-ایجاد-انگیزه

اگر به دنبال انگیزه برای یادگیری زبان هستید فرایند یادگیری را برای خودتان سرگرم کننده تر کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم:

  • از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • فیلم‌ها، مجلات یا موسیقی‌های مورد علاقه‌تان را به زبان انگلیسی دنبال کنید.
  • ویدئوهای آموزشی را در پلتفرم‌های مختلف ببینید.

4.     ترکیب انگلیسی با دنیای واقعی

مردم از انجام کارهای بیهوده خوششان نمی‌آید. آن‌ها دوست دارند، بدانند پشت هر کاری چه هدفی نهفته است حتی اگر این هدف خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد. “هدف” انگیزه یادگیری زبان انگلیسی است.

  • اگر به‌صورت خودآموز زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید حتماً برای خودتان هدف‌های قابل دستیابی تعیین کنید.
  • اگر در کلاس آموزشی ثبت نام کرده‌اید حتماً از استادتان بخواهید تا هدفش را از تدریس مباحث آموزشی توضیح دهد. وقتی زبان آموزان موضوعاتی را یاد می‌گیرند که خارج از فضای کلاس کاربرد دارد اشتیاق بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کنند.

5.     ارتباطی کردن کلاس درس

برای افزایش انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی به دنبال ایجاد ارتباطات بیشتر در کلاس باشید. برقراری ارتباط قسمت لذت بخش یادگیری زبان انگلیسی است. زبان آموزان وقتی بتوانند افکارشان را به زبان آورند و به زبان انگلیسی صحبت کنند انگیزه زیادی پیدا می‌کنند. ایجاد ارتباط همان انگیزه درونی تمام زبان‌آموزان است به عبارت دیگر همان عاملی هست که آن‌ها را وارد مسیر یادگیری کرده است. برخی از زبان آموزان دوست دارند برای پیشرفت تحصیلی نحوه صحیح ارتباطات را یاد بگیرند، برخی دیگر به دنبال کشف جهان هستند و عده‌ای به دنبال پیشرفت در حوزه تجارت‌اند. برای اینکه ارتباطات خود را در کلاس گسترش دهید، می‌توانید:

  • فعالیت‌های گروهی بیشتری داشته باشید.
  • به جای پروژه‌های تک نفره به دنبال پروژه‌های دسته جمعی باشید.
  • به جای اینکه از زبان آموزان بخواهید تا تمرین‌هایشان را در خانه انجام دهند این کار را در تایم کلاس انجام دهید.
  • زمان مکالمه و صحبت کردن در کلاس را افزایش دهید.
مطالعه کنید  با تنبلی خداحافظی کنیم!

انگیزه درونی

1.     خودتان را باور کنید

خودتان-را-باور-کنید-برای-ایجاد-انگیزه-درونی-یادگیری-زبان

آیا شما هم نسبت به مهارت‌های خود دید منفی دارید به‌عنوان مثال فکر می‌کنید در مکالمه ظریف هستید، از صحبت کردن می‌ترسید یا هیچ شانسی برای تبدیل شدن به یک زبان آموز موفق ندارید! این تفکرات مانع از یادگیری می‌شوند. قبل از هر کاری باید تصوری که نسبت به خودتان دارید را اصلاح کنید.

2.     از موفقیت‌هایتان یک دفترچه بسازید

یک دفترچه بردارید و در آن خلاصه از اطلاعاتی که آموخته‌اید را بنویسید این کار کمک می‌کند تا:

  • اطلاعات در حافظه شما تثبیت شوند.
  • مرور مطالب برای شما راحت‌تر شود.
  • با نگاه کردن به مطالبی که آموخته‌اید و تلاش‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید، انگیزه‌تان برای ادامه مسیر بیشتر شود.

3.     فقط یک قدم بردارید

یادگیری زبان انگلیسی شاید سال‌ها طول بکشد پس طبیعی است که گاهی اوقات احساس بی‌حوصلگی و تنبلی کنید. زمان‌هایی که حس می‌کنید به هیچ عنوان دلتان نمی‌خواهد انگلیسی بخوانید به خودتان بگویید که فقط ۵ دقیقه کتاب می‌خوانم، فقط یک ویدئوی آموزشی می‌بینم، فقط یک پادکست انگلیسی گوش می‌دهم. این تمرین‌های به ظاهر کوچک باعث می‌شود تا دوباره انگیزه لازم را برای یادگیری پیدا کنید.

4.     هدف نهایی خود را تصور کنید

هر وقت خواستید مطالعه را شروع کنید برای چند دقیقه هدفتان را تصور کنید، گویی که به آن هدف رسیده‌اید. این کار کمک می‌کند تا تأثیر انگیزه در یادگیری زبان را عمیقاً درک کنید.

5.     نگاه سازنده داشته باشید

به جای اینکه از اشتباهاتتان خجالت بکشید یا از انتقادات دیگران ناراحت شوید از آن‌ها درس بگیرید. مهم‌ترین انگیزه آموزش زبان “برقراری ارتباط با دیگران” است. اگر اشتباهاتی که دارید را اصلاح نکنید، نمی‌توانید ارتباط برقرار کنید پس از دفعه بعد نگاه سازنده‌ای نسبت به خطاها و نقاط قوت و ضعفتان داشته باشید و از آن‌ها به‌عنوان فرصتی برای یادگیری استفاده کنید.

مطالعه کنید  نکاتی برای تقویت فن بیان

سخن پایانی

در این مقاله نحوه ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه را با یکدیگر بررسی کردیم اما ایرادی ندارد اگر گاهی اوقات یادگیری را کنار بگذارید. تنها کسی که می‌تواند به شما انگیزه دهد خودتان هستید. پیشنهاد ما این است که آرزوهایتان را به دیگران بگویید تا زمانی که احساس بی‌انگیزگی کردید آن‌ها آرزوهایتان را به شما یادآوری کنند، این کار باعث می‌شود تا انگیزه شما مجدداً برگردد.