15 تکنیک برای تقویت هوش در کودکان

تقویت-هوش-در-کودکان-

آیا پدر و مادری را می‌شناسید که علاقه‌ای به تقویت هوش فرزندشان نداشته باشند، توجهی به مشکلات آن‌ها در مدرسه نکنند یا موفقیت آن‌ها در بزرگسالی برایشان اهمیتی نداشته باشد! بدون شک همه پدر و مادرها دوست دارند فرزندشان باهوش باشد و برای تقویت حافظه کودکان خود و موفقیت آن‌ها در آینده تلاش می‌کنند. واقعیت این است که هیچ مسیر مشخصی برای تضمین موفقیت والدین در این مسیر وجود ندارد اما دستورالعمل‌های علمی و اثبات شده‌ای هستند که می‌توانند شانس آن‌ها را برای تقویت هوش در کودکان چندین برابر کنند. آیا قول می‌دهید بعد از یادگیری این تکنیک‌ها، آن‌ها را امتحان کنید؟

 

تقویت هوش اجتماعی در کودکان

بر اساس یک مطالعه ۲۰ سال که توسط محققان ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه دوک انجام شد دانشمندان فهمیدند ارتباط مثبتی بین مهارت‌های اجتماعی کودکان در مهدکودک و موفقیتشان در اوایل بزرگسالی وجود دارد. بر اساس این تحقیق اثبات می‌شود که آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان می‌توانند مسیر خوبی را برای آن‌ها در آینده باز کند

به‌عنوان مثال شما می‌توانید به آن‌ها یاد دهید که چگونه مسائل و مشکلات را با دوستانشان حل کنند، وسایلشان را با آن‌ها به اشتراک بگذارند یا به اعضای خانه در انجام کارها کمک کنند.

1. بیش از حد از آن‌ها محافظت نکنید

در دنیای امروز والدین به سختی اجازه می‌دهند تا فرزندشان مشکلات را حل کنند زیرا آن‌ها برای حل چالش‌ها عجله زیادی دارند. بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد دانشمندان فهمیدند اجازه دادن به بچه‌ها برای اشتباه کردن به آن‌ها برای موفقیت بیشتر در آینده کمک می‌کند. البته منظور ما این نیست که بچه‌ها را رها کنید بلکه باید در عین محافظت از آن‌ها، اجازه دهید تا مشکلاتشان را حل کنند.

 

2. فرزندانتان را با مسائل علمی درگیر کنید

برای-افزایش-هوش-فرزندانتان-را-با-مسائل-علمی-درگیر-کنید

این ترفند یک راه تقویت حافظه و هوش کودکان است. تحقیقات نشان می‌دهند خواندن و تقویت هوش ریاضی در کودکان، تأثیر زیادی بر موفقیتشان در سال‌های بعد دارد. حواستان باشد که در مقطع ابتدایی به بچه‌ها در انجام تکالیفشان کمک نکنید زیرا این کار مانع رشدشان می‌شود. به جای این کار آن‌ها را تشویق کنید تا از طریق روش‌های مختلف مسئولیت کارشان را به عهده بگیرند.

مطالعه کنید  نکاتی برای تصمیم گیری بهتر

 

3. اجازه ندهید برای ساعات طولانی تلویزیون تماشا کنند

یک روش تقویت هوش کودکان “مدیریت ساعات تماشای تلویزیون” است. استفاده بیش از حد از تلویزیون با چاقی، مشکلات رفتاری و خواب نامنظم در دوران کودکی مرتبط است.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد محققان فهمیدند بازی‌های تیراندازی علاوه بر اینکه به مغز آسیب می‌زند باعث از دست دادن سلول‌های مغزی می‌شود؛ به همین علت پزشکان و دانشمندان تأکید می‌کنند بچه‌ها هر بازی را انجام ندهند.

بهترین کار این است که فرزندانتان را تشویق کنید تا به جای تماشای بی‌رویه تلویزیون یا بازی‌های موبایلی، برنامه نویسی/ مدل سازی سه بعدی و کارهای از این قبیل را یاد بگیرد.

 

4. دائماً از آن‌ها بابت ویژگی‌های ذاتی مانند هوش یا ظاهر تعریف و تمجید نکنید

آیا شما هم شنیده‌اید که بعضی از والدین به بچه‌ها می‌گویند تو بدون درس خواندن هم بسیار باهوشی! بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد دانشمندان فهمیدند تمجید از کودکان با جملاتی که بر هوش آن‌ها متمرکز است، می‌تواند باعث عملکرد ضعیفشان شود. شما می‌توانید به جای چنین صحبت‌هایی فرزندتان را بابت مشکلی که حل کرده، اراده، پشتکار یا سخاوتمندی که دارد تشویق کنید.

 

5. به آن‌ها مسئولیت دهید

یکی از روش های تقویت هوش در کودکان “دادن مسئولیت به آن‌ها” است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انجام کارهای خانه برای رشد کودکان مفید است.

این در حالی هست که بر اساس یک نظرسنجی انجام شده محققان فهمیدند حدود ۲۸ درصد از والدین به‌طور منظم کارهای خانه را به فرزندشان محول می‌کنند و سایر والدین این کارها را خودشان انجام می‌دهند. جالب است که بدانید یافته‌های محققان نشان می‌دهد انجام کارهای خانه توسط کودکان ۳ / ۴ ساله می‌تواند باعث موفقیت آن‌ها در بزرگسالی شود.

 

7. استفاده درست از اینترنت

استفاده-درست-از-اینترنت-برای-تقویت-هوش-فرزندان

همانطور که می‌بینید این روزها والدین ساعات زیادی را با گوشی موبایلشان درگیر هستند و حواسشان از کارها و زندگی روزمره پرت می‌شود. طبیعتاً ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم به‌صورت ۲۴ ساعت به اینترنت دسترسی داشته باشیم اما باید بدانید که چه زمانی ارتباطتان را با آن قطع کنید و تمرکزتان را روی خانواده و تقویت هوش کودکتان بگذارید.

 

8. فضای خانه را آرام و گرم نگه دارید

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه ایلینویز انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند کودکانی که در خانواده‌های پر تعارض بزرگ می‌شوند در مقایسه با کودکانی که والدینشان با هم کنار می‌آیند وضعیت بدتری دارند. فضای آرام، محبت‌آمیز و حمایت گر خانه یکی از پارامترهای اصلی برای داشتن فرزندانی سالم است.

مطالعه کنید  شروع آموزش زبان دوم در کودکان

 

9. بیش از حد سخت گیر یا مهربان نباشید

والدین مستبد، بیش از حد سخت گیر و والدین سهل گیر، بیش از حد نرم هستند. با توجه به اینکه کودک از والدینش الگو می‌گیرد پس به‌عنوان پدر و مادر باید هیجانات، درک اجتماعی و رفتارهای خودتان را مدیریت کنید تا فرزندتان چیزهای درستی را یاد بگیرد.

 

10. بخوانید

شواهد قابل توجهی وجود دارد که فواید مطالعه و کتاب تقویت هوش کودکان را اثبات می‌کند. با انجام این کار هنگامی که آن‌ها نوزاد یا خردسال هستند مهارت زبانی و شنیداری‌شان توسعه پیدا می‌کند، دایره لغاتشان قوی می‌شود، خلاقیتشان ارتقاء پیدا می‌کند، مهارت‌های شناختی آن‌ها بهبود می‌یابد و در نهایت باهوش‌تر می‌شوند.

مادامی که فرزندتان کوچک است شما برایش کتاب می‌خوانید اما زمانی که بزرگ‌تر می‌شود باید از او بخواهید تا برای شما کتاب بخواند. این کار علاوه بر اینکه درک آن‌ها را گسترش می‌دهد باعث حفظ علاقه‌شان نسبت به مطالعه می‌شود.

 

11. بازی برای تقویت هوش کودکان

بازی-برای-تقویت-هوش-کودکان

به‌طور طبیعی کودکان کاشفان کوچک و کنجکاو هستند و از طریق تقویت حافظه با بازی چیزهای زیادی را یاد می‌گیرند. هنگامی که با آن‌ها بازی بدون ساختار می‌کنید باعث تقویت رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی آن‌ها می‌شوید. بازی خلاقیت کودک را تقویت می‌کند، مهارت حل مسئله را به آن‌ها یاد می‌دهد باعث استقلالشان می‌شود. والدینی که به دنبال تقویت هوش و حافظه کودکان هستند، می‌توانند در موقعیت‌های مختلف با آن‌ها بازی کنند.

 

12. اجازه دهید اشتباه کنند

بدون شک تماشای تقلای کودکان سخت و ناراحت‌کننده است اما اگر همیشه به آن‌ها برای حل مشکلشان کمک کنید هیچ‌گاه چیزی را یاد نمی‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهند شکست بهترین معلم است.

بچه‌ها از اشتباهات و ناامیدی‌هایشان یاد می‌گیرند، رشد می‌کنند و در مراحل بعدی زندگی‌شان موفق می‌شوند. اگر آن‌ها بیش از حد به دردسر میفتند باید راهنمایی‌شان کنید اما این به آن معنی نیست که فرصت اشتباه کردن را از آن‌ها بگیرید.

 

13. مغز آن‌ها را ورزش دهید

تا به حال درباره فواید فیزیکی ورزش به ویژه تمرینات هوازی چیزهای زیادی را شنیده‌ایم اما درباره تأثیری که این تمرینات بر تقویت هوش کودکان دارند چیز زیادی نمی‌دانیم.

این تمرینات کمک می‌کنند تا کودکان در مقاطع پایین تحصیلی تمرکز بیشتری داشته باشند، بهتر گوش کنند و مطالب را بهتر به خاطر بسپارند. اگر به دنبال تربیت فرزندان باهوش هستید حتماً این تمرینات را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.

مطالعه کنید  Latina America Fidanzato Tips -- How to Fidanzato in Latin America

 

14. برنامه مشخصی برای خواب داشته باشید

خواب کافی نقش مهمی در تقویت هوش کودکان پیش دبستانی دارد. تحقیقات نشان می‌دهند بین هوش و خواب همبستگی مستقیم وجود دارد. کودکانی که به اندازه کافی می‌خوابند عملکرد بهتری دارند. اگر به دنبال تربیت کودکان باهوش و موفق هستید باید مطمئن شوید که آن‌ها به میزان کافی می‌خوابند. توصیه اغلب متخصصان آن به‌صورت زیر است:

  • نوزادان زیر 1 سال: 12-16 ساعت
  • کودکان 1-2 ساله: 11-14 ساعت
  • کودکان 3-5 ساله: 10-13 ساعت
  • کودکان 6-12 ساله: 9-12 ساعت
  • نوجوانان 13-18 سال: 8-10 ساعت

 

15. مطمئن شوید که فرزندتان تغذیه خوبی دارد

یکی از راه های تقویت هوش در کودکان اصلاح برنامه غذایی آن‌ها است. تغذیه خوب مزایای زیادی برای کودکان دارد به‌عنوان مثال:

  • انرژی آن‌ها را تثبیت کنید.
  • حواس آن‌ها را تقویت کنید.
  • نگرش‌های آن‌ها را یکنواخت کنید.
  • به آن‌ها کمک کنید تا قدرت عضلانی خود را حفظ کنند.

 

کلام آخر

در این مقاله راهکار تقویت هوش کودکان را با یکدیگر بررسی کردیم. در حال حاضر راه‌های زیادی برای تقویت انواع هوش در کودکان و تربیت فرزندان موفق وجود دارد فقط باید والدین آن‌ها را یاد بگیرند و در برنامه روزانه فرزندشان بگنجانند.

تقویت هوش محدودیت زمانی ندارد و حتی افراد بزرگسال هم می‌توانند به تقویت هوششان کمک کنند اما بهتر است این کار از کودکی شروع شود. تقویت هوش در سنین پایین باعث موفقیت بیشتر در بزرگسالی می‌شود پس برای تربیت صحیح فرزندانتان وقت بگذارید.

 

سؤالات متداول در مورد تقویت هوش در کودکان

چگونه راه های تقویت هوش کودکان را یاد بگیریم؟

مهارت‌های اجتماعی را به آن‌ها یاد دهید، کودکان را با مسائل علمی درگیر کنید، بیش از حد به آن‌ها توجه نکنید، برای تماشای تلویزیون ساعت تعیین کنید، به آن‌ها مسئولیت بدهید، بیش از حد از آن‌ها تعریف و تمجید نکنید، گاهی کودک شوید، فضای خانه را آرام نگه دارید سختگیری یا محبت بیش از حد نداشته باشید، مطالعه / بازی و ورزش کنید، به بچه‌ها اجازه دهید اشتباه کنند و در نهایت برنامه غذایی و خواب آن‌ها را مدیریت کنید.

چه تکنیک‌هایی برای تقویت هوش هیجانی در کودکان وجود دارد؟

مهارت حل مسئله را به آن‌ها آموزش دهید، با آن‌ها همدلی کنید، راه حل کنترل هیجانات را به آن‌ها آموزش دهید و برای فرزندتان الگوی خوبی باشید.

آیا مطالعه باعث تقویت هوش و حافظه در کودکان می‌شود؟

بله مطالعه نه تنها به تقویت هوش کودکان کمک می‌کند بلکه باعث افزایش رضایت، بهبود تمرکز، کاهش استرس، تقویت تفکر تحلیلی، گسترش دایره لغات و بهبود مهارت آن‌ها می‌شود و در کل نوعی تمرین برای مغز است.