بررسی کامل تفاوت لهجه بریتیش و امریکن

تفاوت-لهجه-بریتیش-و-امریکن-

تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در چیست؟ درباره این موضوع بحث‌های زیادی وجود دارد اما انتخاب اینکه کدام یک از آن‌ها درست‌تر است؟ کدام لهجه برای برقراری ارتباط بهتر است؟ یا درک و یادگیری کدام یک آسان‌تر است؟ چالشی است که معمولاً زبان آموزان در آموزش زبان با آن مواجه می‌شوند و هیچ پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. اگر برای شما هم پیش آمده در انتخاب این دو لهجه و تفاوتی که میان آن‌ها وجود دارد گیج شده باشید در ادامه با ما همراه باشید تا:

  • این موضوع را بررسی کنیم.
  • تکنیک منحصر به فردی که راهگشای این چالش است را به شما معرفی کنیم.

 

فرق های لهجه بریتیش و امریکن در چیست؟

هنگامی که تاریخ زبان انگلیسی را بررسی می‌کنید دلیل تفاوتی که میان انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی وجود دارد را راحت‌تر متوجه می‌شوید. در قرن ۱۶ و ۱۷ بریتانیایی‌ها زبان انگلیسی را همراه خودشان به آمریکا بردند. در این دوران استاندارد خاصی برای واژگان انگلیسی مشخص نشده بود.

هنگامی که اولین دیکشنری‌ها به وجود آمد شکل استاندارد واژگان انگلیسی هم مشخص شد. وقتی که در انگلستان محققان دیکشنری‌هایی را تدوین کردند در ایالت متحده هم فرهنگ نویسی به نام noah webster این کار را به عهده گرفت. این شخص املای کلمات را تا حدودی تغییر داد و نسخه آمریکایی زبان انگلیسی را ارائه کرد. هدف او از این کار نشان دادن استقلال زبانی و فرهنگی آمریکا بود.

تفاوت اصلی لهجه بریتیش و امریکن در موارد زیر است:

1.     لهجه

بارزترین تفاوت لهجه امریکن و بریتیش در لهجه است. در ایالات متحده انگلیسی زبانان آهسته و یکنواخت صحبت می‌کنند در صورتی که انگلیسی‌ها گویاتر حرف می‌زنند و حروف صدادار را طولانی‌تر ادا می‌کنند.

 

2.     املا

American English British English
color colour
behavior behaviour
theater theatre
meter metre
organize

organise

traveled travelled

 

انگلیسی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی
رنگ رنگ
رفتار – اخلاق رفتار – اخلاق
تئاتر تئاتر
متر متر
سازمان دادن سازمان دادن

سفرکرده

سفرکرده

3.     واژگان

American English British English
apartment flat
college university
theater theatre
vacation holiday
chips crisps
(french) fries chips
the movies the cinema
soda / pop / coke / soft drink soft drink / fizzy drink
sneakers / tennis shoes trainers
sweater jumper
mailbox postbox
band-aid plaster
drugstore chemist’s
soccer football
cookie biscuit
مطالعه کنید  آموزش گام به گام نوشتن ایمیل انگلیسی رسمی

انگلیسی آمریکایی

انگلیسی بریتانیایی
آپارتمان تخت
دانشکده دانشگاه
تئاتر تئاتر
تعطیلات تعطیلات
چیپس چیپس
سیب زمینی سرخ کرده چیپس
فیلم‌ها سینما
نوشابه / پاپ / کک / نوشابه نوشابه / نوشابه گازدار
کفش کتانی / کفش تنیس مربیان
ژاکت جامپر
صندوق پستی صندوق پستی
چسب زخم گچ
داروخانه شیمیدان
فوتبال فوتبال
کوکی

بیسکویت

4.     گرامر

املا-فرق-بین-بریتیش-و-امریکن

فرق بین لهجه بریتیش و امریکن از لحاظ گرامر به‌صورت زیر است:

  • حروف اضافه

تفاوت‌های زیر یک قانون کلی هستند اما برخی از تفاوت‌هایی که میان این دو لهجه در زمینه حرف اضافه وجود داشته امروزه مانند گذشته برجسته نیست.

American English British English
I’m going to a party on the weekend. I’m going to a party at the weekend.
What are you doing on Christmas؟ What are you doing at Christmas؟
Monday through Friday. Monday to Friday.
It’s different from/than the others. It’s different from/to the others.
انگلیسی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی
من در آخر هفته به یک مهمانی می‌روم. من آخر هفته به یک مهمانی می‌روم.
در کریسمس چه کار می‌کنید؟ در کریسمس چه کار می‌کنید؟
دوشنبه تا جمعه دوشنبه تا جمعه
از / با بقیه متفاوت است. با دیگران متفاوت است.

 

  • گذشته ساده در مقابل حال کامل

آمریکایی‌ها هنگام توصیف چیزی که اخیراً رخ داده تمایل دارند از زمان گذشته ساده استفاده کنند در حالی که مردم بریتانیا بیشتر از زمان حال کامل استفاده می‌کنند.

American English British English
I ate too much. I’ve eaten too much.
I went to the store. I’ve been to the shop.
Did you get the newspaper؟ Have you got the newspaper؟
انگلیسی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی
من زیاد خوردم من زیاد خورده‌ام
به فروشگاه رفتم. من به مغازه رفته‌ام
روزنامه را گرفتی؟ روزنامه داری؟

 

  • فعل ماضی get

در بریتانیا، “gotten” به‌عنوان فعل ماضی “get” قدیمی تلقی می‌شود و مدت‌ها پیش به نفع “got” کنار گذاشته شد. با این حال، در ایالات متحده، مردم هنوز از “gotten” به‌عنوان ماضی استفاده می‌کنند.

American English British English
get — got — gotten get — got — got
I haven’t gotten any news about him. I’ve not got any news about him.
انگلیسی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی
گرفتن – گرفت – گرفت گرفتن – گرفت – گرفت
هیچ خبری ازش نگرفتم من هیچ خبری از او ندارم

 

  • اسم جمع

در انگلیسی بریتانیایی یک اسم جمع مانند تیم یا دولت می‌تواند مفرد یا جمع باشد اما اکثر اوقات جمع است و بر اعضای گروه تأکید می‌کند. اسم‌های جمع در ایالت متحده همیشه مفرد هستند و بر گروه به‌عنوان یک موجودی تکامل تأکید می‌کنند.

مطالعه کنید  از تفاوت یادگیری زبان در سنین مختلف چه می دانید؟
American English British English
The government is doing everything it can during this crisis. The government are doing everything they can during this crisis.
My team is winning. My team are winning.
انگلیسی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی
دولت در این بحران هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد. دولت در این بحران تمام تلاش خود را می‌کند.
تیم من برنده است. تیم من برنده است.

 

  • افعال با قاعده یا بی‌قاعده

یکی از تفاوت‌های لهجه بریتیش و امریکن افعال با قاعده یا بی‌قاعده است که می‌توان آن را در گفتار نادیده گرفت اما در شکل نوشتاری آشکار می‌شود. تعداد زیادی از افعالی که در زمان گذشته و در بریتانیا بی‌قاعده بودند (leapt, dreamt, burnt, learnt) در آمریکا اصلاح شده‌اند (leaped, dreamed, burned, learned).

5.     کوتاه شدن کلمات

یک نمونه دیگر از تفاوت لهجه‌ی بریتیش و امریکن در کوتاه شدن کلمات و یادگیری تلفظ صحیح زبان آن ها است. انگلیسی‌ها معمولاً برای تلفظ وقت بیشتری می‌گذارند و معمولاً از شر حروف خلاص نمی‌شوند در صورتی که آمریکایی‌ها این‌گونه نیستند و هنگام تلفظ کلمات حروف را کنار می‌گذارند.

 

لهجه بریتیش یا امریکن؟

لهجه-بریتیش-یا-امریکن

طبیعتاً در زبان انگلیسی هیچ لهجه‌ای بر لهجه دیگر ارجحیت ندارد. این دو لهجه دو سبک متفاوت هستند که بر اساس آنچه در بخش قبل خواندید در تلفظ، املای واژه‌ها، نحوه استفاده از حروف اضافه، لغات کاربردی و چند مورد دیگر با یکدیگر تفاوت دارند. با توجه به این موارد این شما هستید که انتخاب می‌کنید زبان انگلیسی را بر اساس کدام لهجه یاد بگیرید.

اختلاف لهجه بریتیش و امریکن تا چه حد اهمیت دارد؟ تفاوت موجود میان این دو لهجه خیلی حائز اهمیت نیست معمولاً در ایران انگلیسی با سیستم امریکن آموزش داده می‌شود در صورتی که آزمون‌های PTE یا IELTS با لهجه بریتیش هستند اما نگران نباشید. در آزمون‌های بین‌المللی لهجه اهمیت زیادی ندارد و به دلیل لهجه نمره شما بالا یا پایین نمی‌شود. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هیچ مشکلی در سفر ندارند و می‌توانند به راحتی ارتباط برقرار کنند.

  • پیشنهاد ما: اگر تصمیم گرفته‌اید زبان انگلیسی را یاد بگیرید اما این زبان را به خوبی نمی‌شناسید و در انتخاب نوع لهجه گیج شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم با تهیه “پکیج ۲۰ راز مگو در یادگیری زبان انگلیسی” استاد جاوید به چالش‌های ذهنی خودتان پاسخ دهید. در این پکیج آموزش زبان انگلیسی می‌فهمید که چرا باید زبان دوم را یاد بگیرید، این زبان چه تأثیری در کار یا زندگی شما دارد، مسیر یادگیری زبان انگلیسی چگونه است، چگونه می‌توان برنامه ریزی کرد و چگونه می‌توان این مهارت را با سرعت بالایی یاد گرفت.
مطالعه کنید  جملات کاربردی در مصاحبه انگلیسی که باید بدانید به همراه 5 نکته برای موفقیت

 

کلام آخر

در این مقاله فرق لهجه بریتیش و امریکن را به خوبی متوجه شدید. اگر تا به حال برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل اقدام کرده باشید حتماً نگران نوع لهجه خود شده‌اید.

در بخش listening آزمون آیلتس است ترکیبی از لهجه‌های آمریکایی، بریتانیایی، نیوزلندی کانادایی و استرالیایی به چشم می‌خورد. این موضوع نشان می‌دهد که لهجه تأثیری در این آزمون‌ها ندارد و شما هر لهجه‌ای را که انتخاب کنید، می‌توانید با موفقیت از عهده آزمون‌های مختلف برآیید.

 

سؤالات متداول در خصوص تفاوت لهجه بریتیش و امریکن

هنگام انتخاب لهجه بریتیش و امریکن باید چه فاکتورهایی را ملاک قرار دهیم؟

شما باید تصمیم بگیرید که کدام لهجه برایتان راحت‌تر است. بدون شک با هر دو لهجه می‌توانید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید زیرا اکثر مردم با هر دو آشنا هستند اما موضوعی که اهمیت دارد این است که شما می‌خواهید با چه افرادی ارتباط برقرار کنید و لهجه اصلی آن‌ها چه لهجه‌ای است، استعداد و علاقه شما چگونه است، کدام لهجه برای شما جذاب و راحت می‌باشد، پادکست‌ها / موسیقی‌ها / فیلم‌ها یا کلیپ‌هایی که می‌بینید چه لهجه‌ای هستند و کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ پاسخ به این سؤالات کمک می‌کند تا راحت‌تر لهجه نهایی را برای خودتان انتخاب کنید. حواستان باشد که معمولاً موضوعات محاسباتی و علمی با لهجه امریکن هستند.

تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در چیست؟

این دو لهجه درس ۶ موضوع که شامل املا واژگان، تلفظ کلمات، لغات کاربردی، اسامی جمع، نحوه استفاده از حروف اضافه و موارد گرامری می‌شود با یکدیگر تفاوت دارند.

اختلاف لهجه بریتیش و امریکن تا چه حد برای زبان آموزان اهمیت دارد؟

این موضوع نباید بیش از حد صحنه زبان آموزان را به خود درگیر کند. موضوعی که باید به آن توجه شود انتخاب لهجه و ثبات لهجه است. شما به‌عنوان یک زبان آموز یک لهجه مشخص را برای خودتان انتخاب کنید، مهارت خودتان را در آن زمینه تقویت کنید و نگران ارتباط برقرار کردن با مردم نباشید؛ زیرا این روزها اغلب مردم به هر دو لهجه تسلط نسبی دارند.