کدام گیاه برای تقویت حافظه مناسب است؟

گیاه-تقویت-حافظه---

همانطور که بدن برای قوی و سالم ماندن به تغذیه مناسب احتیاج دارد مغز هم به غذاهایی نیاز دارد که قدرت حافظه و تمرکزش را بالاتر ببرد. باور کنید یا نه ارتباط قوی میان غذایی که می‌خورید و حافظه شما وجود دارد. آشنایی با این گروه از مواد غذایی تأثیر زیادی در سلامتی و روند زندگی شما خواهد داشت. این مقاله را اختصاص داده‌ایم به بررسی انواع گیاه تقویت حافظه پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

درمان گیاهی تقویت حافظه

علی رغم این که اکثر افراد بالای ۶۰ سال با تغییراتی در عملکرد شناختی و ساختار مغز به ویژه حافظه مواجه می‌شوند اما جوانان و نوجوانان هم گاهی اوقات این موضوع را تجربه می‌کنند! دلیل ضعف حافظه در گروه‌های سنی مختلف، فرق می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده گیاهانی وجود دارند که می‌توانند به تقویت حافظه کمک کنند. این علم را “گیاه شناختی” نامیدند. در ادامه لیست گیاهان دارویی تقویت حافظه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

·        یربا میت (Yerba Maté)

یربا میت درختی است که بیشتر مردم از آن برای کاهش افسردگی و افزایش تمرکز استفاده می‌کنند. این درختچه به‌عنوان داروی گیاهی تقویت حافظه کوتاه مدت شناخته می‌شود.

·       شقایق (Periwinkle)

Periwinkle گردش خون و اکسیژن رسانی را در مغز بهبود می‌بخشد و به او اجازه می‌دهد تا عملکرد خوبی داشته باشد. vincamine موجود در این گیاه یکی از مواد رایج در داروهای آلزایمر و زوال عقل است.

·        جینسینگ

جینسینگ یک گیاه دارویی برای تقویت حافظه است که باعث بهبود سلامت روان مصرف کننده می‌شود. محققان معتقدند جیسینگ فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی را تحریک می‌کند و همین موضوع باعث تقویت حافظه می‌شود؛ همچنین از سموم سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند و باعث عملکرد بهتر بدن و مغز می‌شود.

·        زغال اخته

زغال-اخته-داروی-گیاهی-برای-تقویت-حافظه

ترکیبات موجود در زغال اخته می‌تواند درک کلامی، قدرت تصمیم گیری، توانایی استدلال و حافظه را بهبود ببخشد. مصرف زغال اخته می‌تواند از فرد در برابر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر محافظت کند. بر اساس تحقیقات انجام شده نوشیدن آب زغال اخته می‌تواند عملکرد مغز را در افراد مسن بهبود ببخشد.

مطالعه کنید  معرفی بهترین کتاب تقویت حافظه

·        ریحان مقدس (Holy Basil)

این گیاه باعث تأمین اکسیژن مغز و بهبود گردش خون می‌شود همچنین می‌تواند به درمان افسردگی و عملکرد شناختی کمک کند. شما می‌توانید Holy Basil را به‌صورت خام، همراه با آب یا به‌صورت ترکیبی در سالاد یا غذا مصرف کنید.

       قارچ ریشی (Reishi Mushroom)

قارچ ریشی در لیست گیاه داروی تقویت حافظه قرار دارد و تا به حال توانسته به افراد زیادی کمک کند. این گیاه افسردگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد به عبارت دیگر استرس و اضطراب را مختل می‌کند و باعث می‌شود تا شخص واضح‌تر فکر کند و راحت‌تر به خاطر بسپارد. قارچ ریشی نمی‌تواند مستقیماً این مشکل را حل کند اما می‌تواند علائم آن را کاهش دهد.

·        گوتو کلا (Gotu Kola)

این گیاه از هند می‌آید. گوتو کلا به‌طور قابل توجهی گردش خون را در مغز تقویت کرده و از قدرت حافظه پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید برای کاهش سطح استرس و بهبود حافظه از آن استفاده کنید.

·        کندر برای تقویت حافظه

کندر-برای-تقویت-حافظه

کندر یک ماده خوراکی شناخته شده برای تقویت هوش و حافظه است. این ماده خوراکی به دلیل طعم تلخ و گسی که دارد توسط افراد زیادی مصرف نمی‌شود در صورتی که از گذشته تا به حال درمانگران طب سنتی مصرف خوراکی، بخورد یا موضعی این ماده را برای تقویت هوش و حافظه و رفع فراموشی توصیه می‌کردند. بهترین روش خوردن کندر صبح‌ها به‌صورت ناشتا و به میزان یک قاشق مرباخوری است. شما می‌توانید آن را در آب حل کنید یا به‌صورت آدامس در دهانتان بگذارید و میل کنید.

·        پرچم شیرین / واچا (Vacha / Sweet Flag)

واچا گیاه دارویی است که معمولاً برای افراد مبتلا به اختلالات سیستم عصبی توصیه می‌شود. این گیاه تأثیر زیادی بر خلق و خو دارد همچنین می‌تواند باعث بهبود تمرکز و یادآوری شود.

·        آشواگاندا

آشواگاندا معمولاً برای درمان خستگی عصبی و جلوگیری از تحلیل سلول‌های مغز استفاده می‌شود. اگر به دنبال داروی گیاهی تقویت حافظه هستید و می‌خواهید عملکردهای شناختی خود را تقویت کنید، می‌توانید آشواگاندا را امتحان کنید.

·        باکوپا موننیری (Bacopa Monnieri)

این گیاه دارویی می‌تواند به افراد مبتلا به آلزایمر یا کسانی که مشکلات اضطرابی دارند کمک کند. باکوپا موننیری منبع خوبی برای داشتن یک ذهن بدون استرس و اضطراب است. شما می‌توانید این گیاه را با غذا ترکیب کنید.

مطالعه کنید  آموزش گام به گام زبان انگلیسی

·        نعنا فلفلی

نعنا فلفلی گیاهی برای تقویت حافظه این گیاه توانایی‌های یادگیری و ذهن خلاق شما را بهبود می‌بخشد. بر اساس تحقیقات علمی انجام شده بوییدن این گیاه تأثیر مثبتی بر خلق و خو دارد. محققان معتقدند عطر نعنا فلفلی می‌تواند سطح بالایی از انرژی را القا کند و باعث افزایش هوشیاری و عملکرد حافظه شود. شما می‌توانید به راحتی از این گیاه در غذاهای مختلف استفاده کنید.

·        آویشن

یکی از بهترین گیاه برای تقویت حافظه آویشن است. آویشن آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی از چربی‌های سالم مانند امگا ۳ را در مغز افزایش می‌دهد. علی رغم اینکه اطلاعات زیادی درباره رابطه بین آویشن و حافظه وجود ندارد اما محققان معتقدند این گیاه اثرات مثبت زیادی بر سلول‌های مغزی می‌گذارد. آویشن سرشار از لوتئولین است که یک فلاونوئید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌باشد.

·        رزماری

رزماری-برای-تقویت-حافظه

شما نمی‌توانید از رزماری به‌عنوان یک گیاه برای تقویت حافظه صرف نظر کنید. این گیاه از دیرباز برای رایحه درمانی و تقویت کننده حافظه استفاده می‌شد. اسانس رزماری برای تقویت حافظه، تمرکز و افزایش کارایی در کارهای ذهنی استفاده می‌شود و شما می‌توانید این گیاه را بخورید یا آن را به‌عنوان اسانس استفاده کنید. در هر صورت رزماری یک آنتی‌اکسیدان عالی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است.

·        کلم پیچ

کلم پیچ با داشتن بالاترین تراکم مواد مغذی یک منبع طبیعی عالی برای حفظ سلامت روان است. کلم پیچ شامل اسیدهای چرب امگا ۳ می‌شود همچنین دارای ترکیبی به نام لوتئین است که قدرت یادگیری و حافظه را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید کلم پیچ را در قالب سالادهای مختلفی بخورید یا آن را به غذاهایتان اضافه کنید.

·        جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا از زمان‌های قدیم به دلیل فواید شناختی که داشته معروف شده است. این گیاه قدرتمند می‌تواند سلول‌های مغز را بازسازی کند، آن‌ها را التیام ببخشد، توجه و هوش را تقویت کند و به‌طور کلی بر سلامت روان تأثیر مثبت بگذارد. فقط هنگام استفاده از این داروی گیاهی احتیاط کنید.

·        لوبیا

کوبین یک ماده مغذی است که در بیشتر لوبیاها یافت می‌شود. کولین از زوال شناختی جلوگیری می‌کند و به‌عنوان یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین گیاهی شناخته می‌شود. شما می‌توانید لوبیا را بخار پز کرده و با کمی نمک میل کنید.

·        هوپرزیا (Huperzia)

Huperzia گیاه درمانی تقویت حافظه است که در چین و آسیای جنوب شرقی یافت می‌شود.

·        زعفران

برای-تقویت-حافظه-زعفران

زعفران را به‌عنوان یک گیاه شادی‌آور می‌شناسیم در صورتی که این گیاه برای کاهش استرس و تقویت اعصاب هم مؤثر است. زعفران با کاهش تحریکات مغزی از آسیب رسیدن به سلول‌های خاکستری جلوگیری می‌کند.

مطالعه کنید  تقویت حافظه با مصرف اسیدفولیک

·        مریم گلی

مریم گلی هم به تقویت حافظه کمک می‌کند. وجود سینئول و تیون در مریم گلی باعث می‌شود تا ارتباطات بین سلول‌های مغزی حفظ شود و وجود نیاسین، فلاون ها و اولئیک اسید هم از سلول‌های مغز و انتقال دهنده‌های عصبی میان آن‌ها حفاظت می‌کند. مجموع این عوامل باعث می‌شود تا مریم گلی تأثیر خوبی در مقابله با آلزایمر داشته باشد.

·        زنجبیل

این گیاه خواص ضد التهابی شگفت انگیزی دارد و به شکل قدرتمندی با بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون مبارزه می‌کند. بر اساس تحقیقات علمی مشخص شد زنجبیل می‌تواند توجه بزرگسالان جوانان و میانسالان را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تقویت حافظه کاری شود.

 

کلام آخر

گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در بهبود حافظه کمک کنند. شما می‌توانید به جای اینکه به دنبال قرص گیاهی تقویت حافظه باشید این گیاهان را در گلدان‌های کوچک پرورش دهید و به‌صورت مستقیم از آن‌ها استفاده کنید؛ با این کار به حافظه کمک کرده‌اید.

اگر به دنبال سریع‌ترین راه تقویت حافظه می‌گردید و دوست ندارید با خوردن گیاهان دارویی مختلف منتظر تقویت حافظه‌تان بمانید به شما پیشنهاد می‌کنیم پکیج دوپینگ مغز جاوید را تهیه کنید. در این پکیج می‌توانید تکنیک‌های تقویت دو نیمکره و حواس پنج‌گانه را به راحتی یاد بگیرید و نه تنها به تقویت حافظه خود کمک کنید بلکه مهارت‌های جانبی دیگری را هم یاد بگیرید.

 

سؤالات متداول در خصوص بهترین گیاه تقویت حافظه :

1. دارو گیاهی تقویت حافظه چیست؟

هوپرزیا، لوبیا، زنجبیل، جینکو بیلوبا، کلم پیچ، رزماری، آویشن، نعنا فلفلی، باکوپا موننیری، آشواگاندا، واچا، گوتو کلا، قارچ ریشی، ریحان مقدس، جینسینگ، شقایق، زغال اخته و یربا میت بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه هستند.

2. محبوب‌ترین گیاه تقویت حافظه که در هر خانه وجود دارد چیست؟

زنجبیل، آویشن، رزماری، کلم پیچ و لوبیا معمولاً در هر خانه‌ای یافت می‌شوند اما اکثر مردم خاصیت اصلی این گیاهان دارویی را نمی‌دانند! از این پس اگر به دنبال تقویت حافظه‌تان بودید با آگاهی بیشتری همین گیاه‌ها را مصرف کنید.

3. بهترین زمان استفاده از کندر چه زمانی است؟

کندر گیاه تقویت حافظه است که می‌تواند به‌صورت موضعی، خوراکی یا بخور استفاده شود. شما می‌توانید کندر را به تکه‌های کوچک قسمت کنید و آن را به‌صورت آدامس در دهانتان بگذارید، می‌توانید آن را با عسل مخلوط کنید یا یک قاشق مرباخوری از آن را با آب حل کرده و صبح‌ها به‌صورت ناشتا میل کنید.