آیا تندخوانی واقعیت دارد؟

واقعیت-تند-خوانی-

تند خوانی مهارتی است که شما را به یک ابرقدرت تبدیل می‌کند. توانایی خواندن و درک سریع کتاب‌ها، مقالات یا سایر مطالب نوشتاری می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد اما آیا تندخوانی مهارتی است که باید از بدو تولد آن را داشته باشید یا چیزی است که هر کسی می‌تواند آن را یاد بگیرد؟ اپلیکیشن‌های زیادی هستند که ادعا می‌کنند به‌صورت رایگان یا پولی می‌توانند آموزش تندخوانی را به خوبی انجام دهند اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟ آیا می‌توان ۱۲۰۰ کلمه در دقیقه را خواند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا واقعیت تند خوانی را متوجه شوید.

 

تندخوانی از دروغ تا واقعیت

اغلب ما تمایل داریم حدود ۲۰۰ _ ۴۰۰ کلمه را در دقیقه بخوانیم اما تندخوان‌ها ادعا می‌کنند که می‌توانند حدود ۱۰۰۰ _ ۱۷۰۰ کلمه را در دقیقه را بخوانند! بیایید به نحوه عملکرد خودمان هنگام خواندن نگاه کنیم.

  • وقتی می‌خوانیم چشم‌هایمان به بخشی از متن خیره می‌شود سپس سراغ بخش بعدی می‌رود. این حرکت “ساکاد” نام دارد. ساکاد خیلی سریع اتفاق می‌افتد و حدوداً ۲۵ الی ۳۰ میلی ثانیه طول می‌کشد.
  • چشم به گونه‌ای طراحی شده که اجازه می‌دهد ما بخش کوچکی از یک متن که فونت نسبتاً کوچکی دارد را (مانند اکثر کتاب‌های چاپی) ببینیم. هنگامی که به یک نقطه نگاه می‌کنیم چیزهایی که در اطراف آن ناحیه است به‌صورت تار دیده می‌شود. در تندخوانی تلاش می‌کنند تا دید محیطی را گسترش دهند.

 

عادات نادرست مطالعه!

عادات-نادرست-مطالعه

  • بازه زمانی ساکاد بسیار کوتاه است و گاهی اوقات بیشتر زمانمان را صرف تمرکز بر بخش خاصی از متن می‌کنیم! این کار از نظر تندخوان‌ها یک عادت بد است اما می‌توان با تمرین اصلاحش کرد. جالب است که بدانید وقتی زمان تثبیت بیشتر می‌شود که درک محتوا برای ما سخت است؛ به همین علت زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به جمله می‌کنیم.
  • عادت بد دیگری که تندخوان‌ها سعی در رفعش دارند چیزی است که اصطلاحاً رگرسیون نامیده می‌شود. علی‌رغم اینکه ما بیشتر وقتمان را صرف خواندن “به جلو” می‌کنیم اما چشمان ما اغلب به قسمت‌هایی از متن که قبلاً خوانده‌ایم برمی‌گردند. این موضوع معمولاً ۱۵٪ مواقع اتفاق می‌افتد. این کار عادت بدی نیست زیرا مغز می‌خواهد محتواها را به یکدیگر پیوند دهد اما هنگامی که می‌خواهید سریع‌تر بخوانید نباید اتفاق بیفتد.
  • تندخوانی واقعیت دارد اما مشکل اینجا است که شاید ما همه کلمات را متوجه نشویم. متخصصان این حوزه معتقدند می‌توان با کمک تکنیک‌ها و روش‌های تندخوانی سرعت مطالعه را افزایش داد اما معمولاً میزان درک انسان نسبت به متن کاهش پیدا می‌کند. تندخوان‌ها برای رفع این مشکل یک محتوا را چند بار مرور می‌کنند.

 

مطالعه کنید  یادگیری زبان در سه سوت-قسمت دوم

انواع خواندن

انواع-خواندن

برای درک حقیقت تند خوانی بهتر است روش‌های مختلف خواندن را بشناسید:

  • خواندن ذهنی:

این خواند زمانی اتفاق می‌افتد که کلمات در ذهن به صدا در می‌آیند. خواندن ذهنی بهترین شکل خواندن با میانگین ۲۵۰ کلمه در دقیقه است.

  • خواندن شنیداری:

این خواندن زمانی اتفاق می‌افتد که به یک کتاب صوتی گوش می‌دهید و کلمات را می‌شنوید. خواندن شنیداری در مقایسه با خواندن ذهنی سریع‌تر است و به‌طور متوسط ۴۵۰ کلمه در دقیقه می‌باشد.

  • خواندن بصری:

در زمینه این سبک اطلاعات جدیدی موجود نیست اما زمانی اتفاق می‌افتد که معنی کلمات را بدون شنیدن درک می‌کنید یا تصاویر مرتبط با متن در ذهنتان ظاهر می‌شود. سرعت خواندن بصری ۷۰۰ کلمه در دقیقه است.

اگر بفهمید چه سبک خواندنی برای شما مناسب‌تر است، می‌توانید خیلی راحت‌تر سرعت مطالعه‌تان را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که هیچ تکنیک جادویی نمی‌تواند سرعت مطالعه شما را نسبت به میانگین‌های تعیین شده افزایش دهد مگر اینکه به درک شما آسیب بزند.

 

3 روش حیرت انگیز تندخوانی

سه-روش-حیرت-انگیز-تندخوانی

حالا که واقعیت تند خوانی را فهمیدید بهتر است با چند روش محبوبش آشنا شوید.

  • یک تکنیک جالب نگاه کردن به متن است. در این تکنیک شما باید بخش‌های مهم را برای خواندن پیدا کنید. اگر چه این روش برای تندخوانی توصیه می‌شود اما به شما یاد نمی‌دهد که سریع‌تر بخوانید بلکه شما را برای نادیده گرفتن قسمت‌های کم اهمیت متن آماده می‌کند.
  • هدایت متا یک تکنیک قدیمی است. زمانی که از انگشت اشاره یا ابزاری مانند خودکار برای هدایت چشم‌هایتان استفاده می‌کنید در حقیقت حواس پرتی‌ها را کاهش می‌دهید، روی کلمات خاص‌تر تمرکز می‌کنید و سرعت مطالعه‌تان را بالاتر می‌برید.
  • تکنیک گسترش دید محیطی شما را برای خواندن چند خط به‌طور همزمان آماده می‌کند. این تکنیک نسبت به سایر تکنیک‌ها باعث افزایش تمرکز می شود.

 

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی با فیلم‌های کوتاه

کند خواندن هم مزایای خاص خودش را دارد

مزایای-کند-خواندن

شما می‌توانید به جای تلاش برای افزایش سرعت مطالعه، کاری کنید که درکتان نسبت به یک متن بیشتر و میزان به خاطر سپردن آن بهتر شود. شما می‌توانید به جای اینکه یک فهرست طولانی از کتاب‌هایی که هیچ اطلاعات خاصی نسبت به آن‌ها ندارید را برای خودتان ردیف کنید کتاب‌های مفید اما کم‌تری را بخوانید تا تفکرتان بهبود یابد.

  • آهسته خواندن استرس را کاهش می‌دهد:

یک مطالعه ۳۰ دقیقه بدون وقفه می‌تواند تأثیر مثبتی بر اضطرابتان داشته باشد. این کار زمانی انجام شدنی است که تلفن همراهتان را کنار بگذارید.

  • آهسته خواندن کمک می‌کند تا بیشتر بخوانید:

در حالی که تندخوان‌ها برای بهره‌وری بیشتر تلاش می‌کنند خواننده‌های کند زمان می‌گذارند تا از آنچه می‌خوانند لذت ببرند.

  • آهسته خواندن یادگیری شما را تقویت می‌کند:

وقت گذاشتن برای خواندن یک کتاب به مغز کمک می‌کند تا ارتباط مفیدی میان محتوای فعلی و محتوای قدیمی برقرار کند. این موضوع معمولاً در تکنیک تندخوانی کم‌تر اتفاق می‌افتد.

برای آهسته خواندن نیازی به آموزش خاصی ندارید فقط باید برنامه ریزی کنید، عواملی که باعث حواس پرتی می‌شوند را حذف کنید و تمرکزتان را عمیقاً روی کتاب بگذارید.

 

سخن پایانی

در این مقاله همراه با هم، حقایقی درباره تند خوانی فهمیدیم. تندخوانی به تقویت تمرکز و حافظه و تلاش ذهنی زیادی احتیاج دارد. هنگامی که از تکنیک تندخوانی استفاده می‌کنید شاید بخشی از اطلاعات را از دست بدهید! اگر فردی هستید که دوست دارید از خواندن یک کتاب یا مقاله لذت ببرید شاید تندخوانی برای شما مناسب نباشد.

مطالعه کنید  چگونه از قدرت ذهن استفاده کنیم؟

 

سؤالات پر تکرار در خصوص واقعیت تند خوانی

1. آیا تندخوانی واقعیت دارد؟

بله تندخوانی وجود دارد و افراد موفقی در این زمینه هستند اما به یاد داشته باشید که قرار نیست تندخوانی شما را به یک ماشین درک مطلب فوق سریع تبدیل کند.

2. کدام اپلیکیشن‌ها تندخوانی را آموزش می‌دهند؟

اگر حقیقت تند خوانی را درک کردید، می‌توانید از برنامه‌های کاربردی و مفید Spreed، Outread یا Accelerator استفاده کنید.

3. تندخوانی برای چه افرادی مناسب است؟

هر کس واقعیت تند خوانی را درک کند، می‌تواند این مهارت را یاد بگیرد اما پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال لذت بردن از کتاب‌هایتان هستید تندخوانی نکنید.