روش‌های بی نظیر درمان فراموشی در جوانی

 

درمان-فراموشی-در-جوان

برای همه ما پیش آمده نام شخصی که به تازگی با او ملاقات کرده‌ایم را فراموش کنیم، فیلم خنده داری را که میلیون‌ها بار دیده‌ایم به یاد نیاوریم یا حتی کلیدهای خانه را جا بگذاریم؛ همچنین اغلب اوقات متوجه شده‌ایم که والدین، پدربزرگ و مادربزرگمان هم چیزهایی که به آن‌ها گفته‌ایم را فراموش می‌کنند! فراموش کردن بخش طبیعی از انسان بودن است در هر صورت ما یک ماشین نیستیم اما هنگامی که فراموش کردن در سنین جوانی ۲۰ یا ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد نگران کننده می‌شود. در این مقاله قصد داریم دلایل و درمان فراموشی در جوانی را بررسی کنیم همراه ما باشید.

 

جدیدترین راه های درمان فراموشی در جوانان

فراموشی یک ویژگی عادی انسان است. در واقع ما نمی‌توانیم زندگی خود را بدون فراموشی ادامه دهیم. اگر فراموشی را به‌عنوان یک عامل مزاحم یاد کنیم باز هم به ما کمک می‌کند تا حجم عظیمی از داده‌هایی که به ما می‌رسد را ساده کنیم یا خاطرات سخت و دردناکی را که داشته‌ایم فراموش کنیم. فراموشی زمانی به یک مشکل تبدیل می‌شود که تأثیرات بدی بر کیفیت زندگی ما بگذارد. راههای درمان و جلوگیری از فراموشی در جوانی به شرح زیر هستند.

1.    در لحظه زندگی کنید

برای-درمان-فراموشی-در-جوانی-در-لحظه-زندگی-کنید

هنگامی که قصد یادگیری موضوعی را دارید مغز باید بتواند آن را به‌طور کامل پردازش کند. این موضوع به راحتی تأثیر منفی عواملی که منجر به حواس پرتی می‌شوند را بر حافظه اثبات می‌کند. بهترین راهکار برای افزایش حافظه، از بین بردن تمام حواس پرتی‌ها و تمرکز کامل بر کار پیش رو است.

2.    اطلاعات را به شیوه جذاب و معناداری بازبینی کنید

برخی از کارشناسان معتقدند هر چقدر عمیق‌تر اطلاعات را پردازش کنید احتمال به خاطر سپردن آن‌ها بیشتر می‌شود؛ به‌عنوان مثال به جای اینکه موضوعی را در گوشی تایپ کنید آن را روی کاغذ بنویسید، این کار زمان بیشتری می‌برد اما احتمال به خاطر سپردن را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید گفته‌های معلمتان را یادداشت کنید به جای اینکه آن‌ها را کلمه به کلمه کپی کنید آن را با کلمات خودتان بنویسید. با این کار درکتان از یک موضوع بیشتر و احتمال یادآوری آن بهتر می‌شود.

مطالعه کنید  افراد موفق در زبان انگلیسی چه ویژگی‌هایی دارند؟

3.    برای مطالعه به خودتان زمان دهید

یکی از راه های درمان فراموشی در جوانی این است که هنگام مطالعه وقت بیشتری برای خودتان بگذارید. اکثر ما عادت کرده‌ایم که روز قبل از امتحان ۲۴ ساعت شبانه روز را به مطالعه اختصاص دهیم. پیشنهاد ما این است که روال مشخصی برای مطالعه داشته باشید و خودتان را مورد آزمایش قرار دهید تا اطلاعات را بهتر حفظ کنید و مطمئن شوید که در مواقع ضروری می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر به خاطر آورید.

4.    از تکنیک نقشه ذهنی کمک بگیرید

از-تکنیک-نقشه-ذهنی-برای-درمان-فراموشی-در-جوانی

یکی از روش های درمان فراموشی در جوانی “نقشه ذهنی” است. این روش مؤثر و کارآمد به درک موضوعات مختلف کمک می‌کند. در تکنیک نقشه ذهنی شما به‌صورت فعال موضوع مد نظرتان را با روش خلاقانه‌ای تجمیع و مرور می‌کنید. داشتن یک نقشه ذهنی کمک می‌کند تا ارتباط بین هر شاخه از اطلاعات را راحت‌تر کنید. افرادی که ادعا می‌کنند دائماً طوفان فکری دارند با کمک نقشه ذهنی می‌توانند افکارشان را راحت‌تر سر و سامان دهند.

5.    تکنیک تداعی شخصی

این تکنیک برای درمان فراموشی لحظه‌ای در جوانی و حفظ بهتر اطلاعات کاربرد دارد. تکنیک تداعی شخصی یعنی اطلاعات جدید را با اطلاعاتی که از قبل می‌دانید پیوند دهید.

6.    با صدای بلند صحبت کنید

با صدای بلند صحبت کردن یک تکنیک کاربردی برای درمان فراموشی در سنین جوانی است. دانشمندان معتقدند به خاطر سپردن اطلاعات با صدای بلند کمک می‌کند تا یاد آوری برای ما راحت‌تر شود.

7.    خوب بخوابید

یک علت فراموشی در جوانی “عدم استراحت کافی” است. شاید فکر کنید یک چرت کوتاه در میان حجم زیاد کارهایتان غیرضروری است اما این موضوع می‌تواند باعث عملکرد بهترتان شود. استراحت کافی کمک می‌کند تا هوشیاری ذهنی‌تان را حفظ کنید.

هنگام خواب مغز اطلاعاتی را که در طول روز یاد گرفته پردازش می‌کند و آن‌ها را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت انتقال می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد اگر بدون استراحت و خواب کافی به کارهایتان ادامه دهید یادآوری برای شما دشوارتر می‌شود.

مطالعه کنید  چهل گام موفقیت

8.    معلم شوید

درمان-فراموشی-در-جوانی-با-معلم-شدن

آموزش چیزهایی که می‌دانید به همسالانتان می‌تواند یک راه درمان خانگی فراموشی در جوانی باشد. پیشنهاد می‌کنیم این دفعه که برای بررسی موضوعی با دوستانتان قرار گذاشتید سعی کنید اطلاعاتتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. وقتی درباره موضوعی که مطالعه کرده‌اید صحبت می‌کنید، می‌توانید آن را به‌طور عمیق‌تری یاد بگیرید.

9.    کارهایتان را روی تقویم علامت بزنید

اگر در حال تحصیل هستید، کار می‌کنید یا خانه دارید وظایفی بر عهده شما است که باید آن‌ها را انجام دهید. شما می‌توانید با علامت گذاری کارهایتان روی تقویم از فراموشی آن‌ها جلوگیری کنید. برای یادآوری رویدادهای مهم یک تقویم ماهانه داشته باشید و برای انجام وظایف روزانه‌تان از یک تقویم کوچک دستی یا اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنید.

یک راه درمان فراموشی با تقویت حافظه این است که برای هر کاری یادآور تنظیم کنید به‌عنوان مثال آن‌ها روی کاغذ بنویسید تا جلوی چشمتان باشند یا ساعت کوک کنید. یک کار سرگرم‌کننده این است که با کارهایتان داستان بسازید. برای هر کار یک کلمه خاص انتخاب کنید و با آن‌ها یک داستان کوتاه اما خلاقانه بسازید تا مانع از فراموشی مسئولیت‌های روزانه‌تان شوید.

 

آیا می‌دانید دلایل فراموشی در سنین جوانی چیست؟

 

دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهنده مشکلات حافظه در نوجوانان و جوانان است!

  • آیا ذهنتان بیش از حد درگیر مسائل عاطفی است؟

بر اساس نظریه “فراموشی انگیزشی فروید” هنگامی که نسبت به یک تجربه بیش از حد احساس آشفتگی و ناراحتی می‌کنید میل شدیدی به فراموشی در شما ایجاد می‌شود. شما برای جلوگیری از اضطراب ناشی از یادآوری خاطرات دردناکی که برانگیخته شده از سرکوب استفاده می‌کنید.

وقتی در مورد سرکوب صحبت می‌کنید در حقیقت کاملاً آگاهانه تصمیم می‌گیرید خاطرات و افکارتان را فراموش کنید. این رویکرد به حدی از شما انرژی می‌گیرد که نمی‌توانید فضای کافی برای تجربیات جدید باز کنید. همین موضوع باعث می‌شود تا نوجوانان دچار فراموشی، حواس پرتی و عدم تمرکز شوند.

  • آیا به اندازه کافی می‌خوابید؟

نداشتن-خواب-کافی-دلیل-فراموشی-در-جوان

اکثر ما از کمبود خواب رنج می‌بریم! همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم کمبود خواب عواقب شدیدی بر سطح انرژی، تمرکز، سلامت و کیفیت کلی زندگی ما دارد.

  • آیا از داروی خاصی استفاده می‌کنید؟

گاهی اوقات یکی از دلایل فراموشی در جوانان و نوجوانان کم کاری تیروئید است. این موضوع حافظه و خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات داروهایی که برای درمان این بیماری یا موارد مشابه استفاده می‌شود حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما می‌توان با مصرف داروهای جایگزین این مشکل را حل کرد.

  • آیا سبک زندگی‌تان سالم است؟

پیشنهاد ما به افرادی که درباره راه درمان فراموشی کوتاه مدت در جوانی می‌پرسند این است که در سبک زندگی‌شان تجدید نظر کنند. برخی از عادات نادرست می‌توانند حافظه ما را تحت تأثیر قرار دهند؛ به‌عنوان مثال آیا می‌دانستید بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، آووکادو، سبزیجات سبز رنگ تیره مانند کلم بروکلی یا کلم پیچ، غلات کامل، ماهی یا انواع توت می‌توانند حافظه را تقویت کنند! شما می‌توانید با اصلاح برنامه غذایی به درمان فراموشی‌تان کمک کنید.

  • آیا خودتان استرسی هستید؟

داشتن-استرس-دلیل-فراموشی-در-جوان

در مواقع خطر، استرس کمک می‌کند تا از خودمان محافظت کنیم اما اگر ندانیم که چگونه بدن و ذهن را آرام کنیم این موضوع می‌تواند ما را بیمار کند و حتی باعث مرگمان شود. استرس تمرکز را سخت‌تر می‌کند به همین علت مانع از یادگیری مهارت‌های جدید می‌شود. اگر برای مدت طولانی در معرض موقعیت‌های استرس‌زا قرار بگیرید ممکن است دچار افسردگی شوید پس حتماً نحوه کنترل استرس را یاد بگیرید.

  • آیا در معرض مواد شیمیایی هستید؟

برخی از مشاغل مانند کشاورزان، کارگران کارخانه‌ها، نظافتچی‌ها، باغبان‌ها یا مکانیک‌های خودرو گاها در معرض مواد شیمیایی خاص قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند حافظه آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این افراد باید برای داشتن زندگی طولانی و سالم امکانات و تجهیزات کافی داشته باشند.

مطالعه کنید  روش هایی ساده برای افزایش نمره آیلتس

 

کلام آخر

درمان فراموشی حافظه بلند مدت در جوانان چالشی است که این روزها با آن درگیر هستیم! امروزه ضعف حافظه نه تنها در سنین بالا بلکه در سنین پایین هم اتفاق می‌افتد اما نباید این موضوع شما را نگران کند؛ زیرا قابل کنترل است. شما می‌توانید با آموزش مداوم مغز و انجام تکنیک‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم به افزایش حافظه و هوشتان کمک کنید.

 

سؤالات متداول در مورد درمان فراموشی در جوانی

1. چرا جوانان دچار فراموشی می‌شوند؟

مسائل عاطفی، خواب ناکافی، مصرف داروهای خاص، سبک زندگی نادرست، استرس‌های روزانه یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌تواند باعث فراموشی و مشکلات حافظه در جوانان شود.

2. بهترین تغذیه برای درمان فراموشی در جوانی چیست؟

آووکادو، چغندر، بلوبری، کلم بروکلی، کرفس، شکلات تلخ، زرده تخم مرغ، رزماری و ماهی سالمون از خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار برای تقویت حافظه هستند.

3. آیا می‌توان فراموشی در جوانی را با کمک طب سنتی درمان کرد؟

بله، درمان فراموشی در جوانی طب سنتی با خوردن غذاهای گرم، زعفران+ عسل+سعد، گردو، بادام و مویز امکان پذیر است.