تقویت ذهن ناخودآگاه با چند روش کاربردی!

تقویت-ذهن-ناخودآگاه-

ضمیر ناخودآگاه قدرتمندتر از چیزی است که تصور می‌کنیم. این ضمیر می‌تواند خیلی چیزها را در زندگی ما کنترل کند. درک ذهن ناخودآگاه و یادگیری روش صحیح پرورش آن می‌تواند به ما کمک کند تا زندگی بهتر و رضایت‌بخش‌تری را تجربه کنیم. برای انجام این کار باید بدانیم که ضمیر ناخودآگاه چیست، چگونه می‌توان از نیروهای نهفته‌اش استفاده کرد و تقویت حاقظه و ذهن ناخودآگاه چگونه اتفاق می‌افتد! برای اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

 

درک پیشینه ذهن ناخودآگاه انسان

قطعاً با اصطلاح ضمیر ناخودآگاه یا ذهن ناخودآگاه آشنا هستید. معمولاً به ذهن با افکار، خود کنترلی، خود درمانی، قدرت اراده، حس ششم، شهود و … ضمیر ناخودآگاه می‌گویند.

تحقیقات زیادی درباره ذهن ناخودآگاه انجام شده و نظریه‌های بی‌شماری پیرامون آن وجود دارد که ساده‌ترین و مهم‌ترینش این است که شما می‌توانید روی ذهن ناخودآگاهتان کار کنید و افکار، کلمات و اعمالتان را تغییر دهید. ما می‌خواهیم با پیام‌ها و افکار آن ارتباط برقرار کنیم، این کار به تمرین ، صبر و پشتکار زیادی احتیاج دارد.

 

آیا کنترل ذهن ناخودآگاه حقیقت دارد؟

از زمان‌های قدیم تا به امروز درباره قدرت ضمیر ناخودآگاه چیزهای مختلفی گفته شده است به‌عنوان مثال می‌توانید داستان‌های شگفت انگیز افرادی مانند برایان تریسی، رابرت کیوساکی یا جک کنفیلد را بخوانید.

باور کردن ضمیر ناخودآگاه و استفاده از آن می‌تواند اثرات عجیب و طولانی مدتی بر سلامتی، شادی، رفاه، روابط، دانش و تفکر شما داشته باشد؛ حتی بیماری‌هایی را مانند مشکلات روانی، اضطراب، افسردگی، استرس یا عصبانیت را تا حدی درمان کند.

 

10 روش پنهان قدرتمند کردن ضمیر ناخودآگاه

برای استفاده بهینه از ضمیر ناخودآگاه باید بدانید که چگونه آن را آموزش دهید. در اینجا 10 روش کاربردی برای انجام این کار وجود دارد.

  • مدیتیشن را جدی بگیرید

مدیتیشن-برای-تقویت-ضمیر-ناخوداکاه

برنامه ورزشی روزانه شما باید شامل تکنیک‌های مدیتیشن باشد. یک مکان آرام را پیدا کنید، در یک وضعیت راحت بنشینید، چشمانتان را ببندید، ذهنتان را از تمام افکار خالی کنید و برای چند دقیقه دم و بازدم را تمرین کنید. این تکنیک تأثیر شگرفی در تقویت ضمیر ناخودآگاه دارد.

  • تجسم کنید

بخشی از روزتان را صرف تجسم کنید. این کار را با استفاده از چند حواس مانند بویایی و شنوایی انجام دهید.

  • تصدیق کنید

حتماً تا به حال دیده‌اید که بازیکنان قبل از شروع مسابقه به‌صورت دایره‌ای دور هم جمع می‌شوند. آیا می‌دانید آن‌ها چه کار می‌کنند؟ آن‌ها دور هم جمع می‌شوند تا با تشویق و انگیزه دادن به هم روحیه تیم را بالا ببرند و برنده شدن را تمرین کنند.

مطالعه کنید  چگونه برای امتحان آماده شویم

شما هم باید این کار را هر روز انجام دهید و برای رسیدن به اهدافتان با خودتان گفت و گوی مثبت داشته باشید؛ حتی می‌توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید. اگر فکر می‌کنید وقت کافی ندارید، می‌توانید هنگام دوش گرفتن ، رانندگی یا آشپزی این کار را انجام دهید در غیر این صورت نمی‌توانید به تقویت ذهن ناخودآگاهتان کمک کنید.

پیشنهاد: اگر به دنبال بهبود ضمیر ناخودآگاهتان هستید اطرافتان را با افرادی احاطه کنید که مثبت فکر می‌کنند.

۱۵ دقیقه قبل از خواب و بیداری امواج مغزی کندتر هستند. تحقیقات علمی این امواج را امواج آلفا نامیده‌اند. این بازه زمانی دقیقاً وقتی است که ضمیر ناخودآگاه به شدت پذیرای پیام‌های شما است پس می‌توانید در این تایم با آن ارتباط برقرار کنید.

  • موسیقی را گزینش شده انتخاب کنید

موسیقی-را-گزینش-شده-انتخاب-کنید

از موسیقی‌های آرامش بخش برای تقویت قدرت ذهن ناخودآگاه خود استفاده کنید. موسیقی می‌تواند به مغز برای رسیدن به حالت آلفا کمک کند. بعضی از موسیقی‌ها ما را پذیراتر، بیدارتر و هوشیارتر می‌کنند.

  • روی آن بخوابید

یک راه آسان برای رسیدن به ضمیر ناخودآگاه این است که روی آن بخوابید این تکنیک زمانی مؤثر است که به مشکل خورده‌اید و نمی‌توانید راه حلی را برای آن پیدا کنید؛ در این شرایط زمان بدهید و بگذارید ضمیر ناخودآگاهتان به موضوع تسلط پیدا کند و راه حل خوبی را برای آن بیابد.

  • در هنر افراط کنید

اگر به دنبال برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه خود هستید در هنر افراط کنید. نقاشی، طراحی، رقصیدن و آواز خواندن راه‌هایی برای کنترل ضمیر ناخودآگاه هستند. شما مجبور نیستید در این زمینه‌ها متخصص باشید تنها کاری که باید انجام دهید این است که از انجام آن‌ها لذت ببرید. این روش کمک می‌کند تا ضمیر ناخودآگاه شما زمینه سازی اتفاقات خوبی برای روح، بدن و ذهنتان باشد.

  • مقاومت رزمی

به‌صورت مداوم از خودتان بپرسید که برای انجام چه کاری احساس ناراحتی می‌کنید! چگونه می‌توانید بر آن غلبه کنید! با شناسایی این موارد می‌توانید راحت‌تر با آن‌ها مقابله کنید و از زندگی‌تان لذت بیشتری ببرید.

  • برای اهدافتان برنامه بریزید

برنامه-ریزی-برای-تقویت-ضمیر-ناخوداگاه

برای یک دوره زمانی خاص مانند ۱ روز دیگر، ۱ سال، ۵ سال، یا ۱ دهه دیگر برنامه‌ریزی کنید و هر چیزی که دوست دارید به آن برسید را روی کاغذ بنویسید. در این برنامه ریزی واقع بین باشید تا بتوانید با خیال راحت برای رسیدن به خواسته‌هایتان تلاش کنید.

مطالعه کنید  ضرب المثل انگلیسی درباره صداقت

هنگام برنامه ریزی روی اصول زندگی، ارزش‌ها و عواملی که به شما انگیزه می‌دهند تمرکز کنید. بهتر است اهدافتان را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید. این تکنیک به‌طور غیرقابل باوری باعث تقویت تمرکز و قدرت ذهن ناخودآگاه شما می‌شود.

  • شکرگزار باشید

از خانواده و چیزهایی که دارید قدردانی کنید. با شکرگزاری نشان می‌دهید قدردان چیزهایی هستید که زندگی به شما داده است. بعد از انجام این کار زمان تنظیم ضمیر ناخودآگاهتان فرا می‌رسد. شما باید باور کنید به چیزی که همیشه می‌خواستید، رسیده‌اید و بابت آن شکر گذاری کنید. با این کار در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان قرار می‌گیرید.

  • تکرار × تکرار

همان‌طور که تمرینات گفته شده را تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب تکرار می‌کنید، می‌توانید عضلات ذهنی‌تان را هم به‌طور مکرر تمرین دهید تا به تقویت حافظه فعال و اهداف زندگی‌تان برسید. شما باید قبل از هر قدمی چیزهایی که می‌خواهید را روشن کنید، موانع را شناسایی کنید یا دلایل احتمالی را جست و جو کنید تا با سیستم ضمیر ناخودآگاهتان ارتباط برقرار کنید.

 

آیا جملات تأکیدی در تغییر ذهن ناخودآگاه تأثیر دارند؟

جملات تأکیدی الگوهای فکری ضمیر ناخودآگاه را مجدد برنامه ریزی می‌کنند و نتیجه آن‌ها در اعمالتان منعکس می‌شود. اگر به‌طور مرتب جملات تأکیدی مثبت را به زبان آورید خیلی زود نتیجه آن را در افکار و اعمالتان می‌بینید.

  • برای داشتن تفکر مثبت می‌توانید در طول روز چند بار جملات تأکیدی را به زبان آورید.
  • برخی می‌گویند باید این کار ۳ بار در روز انجام شود: یک بار صبح قبل از بیدار شدن، یک بار در طول روز و یک بار قبل از خوابیدن.
  • هنگامی که جملات تأکیدی را می‌گویید باید حداقل ۵ دقیقه آن‌ها را تکرار کنید.

اگر این موضوع برای شما جالب است، می‌توانید چند مورد از عبارات تأکیدی کتاب چهار اثر فلورانس اسکاول شین را در ادامه بخوانید:

  • عبارت تأکیدی برای بخشایش: همه را می‌بخشایم و همه مرا می‌بخشند. همه دروازه‌ها به ناگاه گشوده می‌شوند و تأخیر و صلاحم به سویم می‌آید.
  • عبارت تأکیدی برای شادمانی: شادمانی‌ام کار خداست پس هیچ کس نمی‌تواند در آن دخالت کند.
  • عبارت تأکیدی برای ثروتمند شدن: خدا روزی رسان شکست ناپذیر من است و هم اکنون مبالغ هنگفت پول در پناه لطف الهی و به شیوه‌هایی عالی به من می‌رسد.

 

مطالعه کنید  منتظر تغییر شرایط نباشید

سخن پایانی

در این مقاله فهمیدیم ضمیر ناخودآگاه چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد. هیچ چیزی نمی‌تواند مانع شما شود فقط کافی است تکنیک‌هایی که بررسی کردیم را امتحان کنید تا هم ضمیر ناخودآگاهتان فعال شود و هم به خواسته‌ها و اهدافتان برسید. به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این تکنیک‌ها تأثیر نامطلوب و نگران کننده‌ای ندارند.

 

سؤالات پر تکرار در رابطه با تقویت ذهن ناخودآگاه

1. آیا تقویت ذهن ناخودآگاه خطرناک است؟

ضمیر ناخودآگاه زمانی می‌تواند خطرناک باشد که در مسیر افکار منفی قرار بگیرد. این اتفاق احساس بد و بی‌ارزشی به شما بدهد.

2. آیا رؤیاها از ناخودآگاه می‌آیند؟

ضمیر ناخودآگاه مسئول رؤیاهای ما است اما ضمیر ناخودآگاه افکارمان را در قالب نمادها به نمایش می‌گذارد. وقتی می‌خوابید ضمیر خودآگاه هم می‌خوابد اما ضمیر ناخودآگاه بیدار است و اطلاعات را پردازش می‌کند؛ به همین علت هم از خواب شب لذت می‌برید.

3. روش تقویت قدرت ذهن ناخودآگاه چگونه است؟

مدیتیشن، تجسم، تصدیق، تکرار، موسیقی، افراط در هنر، مقاومت رزمی، برنامه‌ریزی و شکرگزاری تکنیک‌های تقویت ذهن ناخودآگاه هستند.