بهترین روش های تقویت حافظه در چهل سالگی

تقویت-حافظه-در-چهل-سالگی-

بالا رفتن سن باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی درباره سلامتی می‌شود که مهم‌ترین آن از دست دادن حافظه است. نظرسنجی در سال ۲۰۱۲ انجام شد. در این نظر سنجی ۱۳۵۰۰۰ نفر شرکت کننده حضور داشتند. دانشمندان با آزمایشی که انجام دادند فهمیدند ۶۴% از نگرانی این افراد هوشیاری ذهنی است. تحقیق دیگری هم در سال ۲۰۱۷ انجام شد که بر اساس آن دانشمندان گفتند بیشتر از اینکه افراد نگران مرگ باشند نگران آلزایمر یا زوال عقل هستند. اگرچه بسیاری از مردم معتقدند هیچ کاری نمی‌توانند برای جلوگیری از زوال شناختی انجام دهند اما اقدامات زیادی برای جلوگیری از این موضوع و به تأخیر انداختن آن وجود دارد. اگر می‌خواهید تکنیک‌های تقویت حافظه در چهل سالگی را بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

 

راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی در چهل سالگی

خاطرات ما در نتیجه سه فعالیت جداگانه دریافت، ضبط و بازیابی ساخته می‌شود. این فرآیند پیچیده معمولاً با افزایش سن به دلیل تغییرات فیزیکی کندتر انجام می‌شود.

تحقیقات اثبات کرده‌اند این موضوع در افرادی که سطح تحصیلات بالایی دارند کم‌تر دیده می‌شود؛ زیرا یادگیری، مغز را قوی نگه می‌دارد همان‌طور که وزنه‌برداری باعث ساخت عضله می‌شود.

اگر مغزتان را با چیزهای جدید به چالش بکشید، می‌توانید ارتباطات مغزی زیادی را ایجاد و حفظ کنید. تحریک ذهن می‌تواند با داوطلب شدن در یک موسسه خیریه یا یادگیری یک مهارت جدیدی که همیشه به آن علاقه داشتید، باشید.

 

پیشنهاد ما برای تقویت حافظه در چهل سالگی موارد زیر است.

 

1.  از ترفندهای حافظه استفاده کنید

  • اگر در به خاطر سپردن ایده‌های جدید، نام افراد جدید، وظایف و موارد مشابه مشکل دارید از ترفندهای حافظه مانند قصر حافظه استفاده کنید. این تکنیک‌ها نحوه عملکرد حافظه را بهتر می‌کنند. به خاطر داشته باشید که تکرار اطلاعات جدید بازیابی آن‌ها را در روزهای آتی آسان‌تر می‌کند؛ زیرا مغز با رمزگذاری بیشتر اطلاعات را بهتر به خاطر می‌سپارد و ارتباطات بین سلول‌های مغزی را تقویت می‌کند.
  • حتماً هنگام حفظ اطلاعات جدید از تکنیک تداعی سازی استفاده کنید به‌عنوان مثال اطلاعات جدیدی که یاد می‌گیرید را با داستان‌های قدیمی که می‌دانید پیوند دهید.
  • اگر اطلاعاتی که می‌خواهید به ذهن بسپارید طولانی هستند آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • برای یادگیری موضوعات پیچیده آن‌ها را فهرست بندی کنید تا راحت‌تر یاد بگیرید.

 

مطالعه کنید  چگونه می‌توان زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟

2.  در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

در-شبکه‌های-اجتماعی-فعالیت-کنید

حضور صحیح در شبکه‌های اجتماعی و مشارکت با کاربران دیگر می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سلامت مغز داشته باشد. شبکه‌های اجتماعی ابزار خوبی برای سنجش قدرت حافظه هستند.

حتماً تا به حال پست‌هایی را در اینستاگرام درباره کارهایی که یک مادر مسن می‌تواند انجام دهد یا مهارت‌هایی که یک فرد مسن می‌تواند یاد بگیرد دیده‌اید اما در حقیقت خود این افراد در این فضا حضور ندارند و از این اطلاعات استفاده نمی‌کنند.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند یکی از راه های تقویت حافظه در چهل سالگی باشند. بر اساس مطالعاتی که انجام شد دانشمندان فهمیدند گروهی از افراد مسن که در یک دوره ۸ هفته‌ای فیسبوک را یاد گرفته بودند و از آن استفاده می‌کردند، توانستند حافظه کاری‌شان را افزایش دهند.

 

3.  انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان را متوقف کنید

احتمالاً اگر فردی را ببینید که می‌تواند به‌طور هم‌زمان سه یا چهار کار را انجام دهد به او لقب ابرقدرت را می‌دهید اما بر اساس مطالعات انجام شده این کار برای حافظه سخت است به ویژه اگر مسن باشید. محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان دادند انجام چند وظیفه‌ای، حافظه فعال کوتاه مدت را تا حد بسیار زیادی در افراد مسن قطع می‌کند.

با افزایش سن، مغز نمی‌تواند اطلاعات را در مواجه با حواس پرتی نگه دارد! در این شرایط فرد فراموش می‌کند که در حال انجام چه کاری بوده است. بهترین کار این است که در مواجهه با افراد مسن از آن‌ها بخواهیم تمرکزشان را روی انجام یک کار مشخص بگذارند.

 

4.  با حافظه‌تان غذا بخورید

 

مطالعه کنید  مغزی به قدرت انیشتین

با-حافظه‌-تان-غذا-بخورید

آیا جمله “تو چیزی که می‌خوری، هستی” را شنیده‌اید! دانشمندان تحقیقی را با هدف بررسی “نقش رژیم غذایی بر حافظه” انجام دادند و فهمیدند هر چقدر افراد مواد مغذی بیشتری مصرف می‌کنند نمرات آن‌ها بهتر می‌شود.

رژیم غذایی ارتباط زیادی با مهارت‌های تفکری انسان دارد. متخصصان توصیه می‌کنند تا مردم رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل میوه جات، سبزیجات، روغن زیتون، ماهی، غلات کامل و آجیل می‌شود را بگیرند تا خطر زوال شناختی را کاهش دهند.

 

5.  ورزش منظم داشته باشید

یکی از روش های تقویت حافظه در 40 سالگی “ورزش کردن” است. بیشتر مردم فکر می‌کنند برای بدنشان ورزش می‌کنند اما تحقیقات علمی نشان داده ورزش تأثیر عمیقی بر مغز می‌گذارد و باعث حفظ و بهبود مهارت‌های تفکری و تقویت حافظه بزرگسالان می‌شود. دانشکده پزشکی هاروارد تحقیقی را انجام داد و فهمید:

  • ورزش به‌طور فیزیکی باعث افزایش جریان خون، تعادل قند خون و افزایش رشد رگ‌های خونی جدید می‌شود.
  • ورزش به مغز کمک می‌کند تا سلول‌های مغزی موجود را حفظ و به ساخت آن‌ها کمک کند.
  • ورزش باعث خستگی می‌شود و این موضوع کمک می‌کند تا خواب خوبی داشته باشید، اخلاقتان بهتر و استرستان کم‌تر شود.
  • بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند بزرگسالان بالای ۷۵ سال که فعالیت بدنی منظمی دارند مغز بزرگ‌تری هم دارند و خطر ابتلا به زوال عقلشان کم‌تر است.

 

6.  ۷ ساعت بخوابید

۷-ساعت-بخوابید

هرچه سن ما بالاتر می‌رود احتمال اینکه شب‌ها بدون وقفه بخوابیم کم‌تر می‌شود. متأسفانه این موضوع علاوه بر اینکه باعث خستگی ما در روز بعد می‌شود، می‌تواند تأثیر عمیقی بر حافظه بگذارد. خواب خوب نیازمند عدم استفاده از تلویزیون / لپ‌تاپ / گوشی موبایل عدم حضور در فضایی که نور یا سر و صدای زیادی دارد، تجهیزات کافی برای استراحت مانند تشک خوب و ساعات خواب منظم می‌شود.

مطالعه کنید  20 اصطلاح عجیب زبان انگلیسی که نمی‌دانید!

اگر همه شرایط را برای داشتن یک خواب خوب فراهم کردید و باز هم خواب خوبی نداشتید این احتمال وجود دارد که داروهایتان بر کیفیت خوابتان تأثیر می‌گذارد. شما می‌توانید این موضوع را با پزشکتان مطرح کنید. خواب یکی از بهترین روش های تقویت حافظه در چهل سالگی است. اگر بتوانید خواب عمیق را تجربه کنید قطعاً سرعت روند زوال شناختی شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

بیماری آلزایمر با افراد مسن چه می‌کند

سالمندانی که کم‌کم در مسیر بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند ابتدا در پردازش اطلاعات مبتنی بر دانش دچار مشکل می‌شوند اما با پیشرفت این بیماری در انجام وظایف بسیار ساده هم به کمک احتیاج پیدا می‌کنند. لذا بهتر است برای پیشگیری از الزایمر با تقویت حافظه به مواردی که اشاره شد حتما توجه کنند.

 

کلام آخر

اگر در رنج سنی ۴۰ سالگی و بالاتر هستید و دغدغه تقویت حافظه‌تان را دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله تکنیک‌هایی که باعث بهبود حافظه در افراد مسن می‌شود را با یکدیگر بررسی کردیم. شما می‌توانید با اضافه کردن برخی از این کارها به عادات روزانه‌تان شاهد نتایج بسیار خوبی باشید.

 

سؤالات متداول در مورد تقویت حافظه در 40 سالگی

1. برای تقویت حافظه در چهل سالگی از کدام داروهای گیاهی استفاده کنیم؟

زعفران، رزماری، آویشن و کندر بهترین داروهای گیاهی برای تقویت حافظه در جوانان و بزرگسالان هستند.

2. برای تقویت حافظه در چهل سالگی چه بازی‌های اینترنتی را نصب کنیم؟

پیشنهاد ما Lumosity، Brains Trainer، Brain Matrix Elevate، Memory Games یا Brain Workout Trainer است.

3. برای تقویت حافظه در چهل سالگی چه کارهایی را انجام دهیم؟

برای تقویت حافظه در سنین بالا فقط لازم است خواب کافی داشته باشید، ورزش کنید، رژیم غذایی سالمی بگیرید، از ترفندهای تقویت حافظه استفاده کنید، تمرکزتان را روی یک کار بگذارید و در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید.