آیا کنجد برای تقویت حافظه مفید است؟

تاثیر-کنجد-بر-تقویت-حافظه

اگر فکر می‌کنید دانه‌های کنجد فقط برای اضافه کردن به نان و شیرینی کاربرد دارند کاملاً در اشتباه هستید. این دانه‌های ریز شاید مانند سایر دانه‌ها جلب توجه نکنند اما فواید زیادی برای سلامتی به ویژه حافظه دارند. کنجد معمولاً در هند و آفریقا یافت می‌شود. این گیاه بسیار حساس است و با کوچک‌ترین فشاری از هم جدا می‌شود. معمولاً در هر غلاف حدوداً ۵۰ تا ۱۰۰ دانه وجود دارد. دانه‌های کنجد رنگ منحصر به فردی دارند و سرشار از پروتئین، روی، مس، منگنز، آهن و منیزیم هستند. احتمالاً شما هم شنیده‌اید که مردم از کنجد برای تقویت حافظه استفاده می‌کنند اما این موضوع از لحاظ علمی اثبات شده است؟

 

تأثیر کنجد بر تقویت حافظه

کنجد به دلیل داشتن مقادیر زیادی مس و فسفر می‌تواند عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد و باعث باهوش‌تر شدن شما شود. مقدار مصرف کنجد برای هر فرد معمولاً ۱۵ گرم است و در صورت استفاده بیش از حد معمول باعث نفخ و یبوست می‌شود! شما می‌توانید کنجد را در قالب پیشنهادات زیر مصرف کنید:

  • کنجد را روی نان بپاشید.
  • سالاد یا غذاهایتان را با روغن کنجد طعم دار کنید.
  • کنجد را به‌صورت ارده و همراه با شیره خرما یا انگور میل کنید.
  • از دانه‌های کنجد در کنار مغزها و آجیل‌های دیگر استفاده کنید.
  • از کنجد برای تزیین غذاها یا دسرهایی مانند حلوا یا شله‌زرد استفاده کنید.

 

مطالعه کنید  چرا زبان انگلیسی بین المللی است؟

آیا تا به حال معجون کنجد و عسل برای تقویت حافظه خورده‌اید؟

معجون-کنجد-و-عسل-برای-تقویت-حافظه

کنجد و عسل معجونی است که از گذشته تا به امروز برای تقویت حافظه تجویز شده است. این دو ترکیب به‌صورت جداگانه ارزش غذایی زیادی دارند و می‌توانند باعث تقویت بدن و پیشگیری از بیماری‌های زیادی شوند اما هنگامی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر حافظه می‌گذارند.

کنجد حاوی مواد معدنی زیادی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، روی و اسیدهای چرب اشباع شده است. این گیاه با ترکیبات فراوانی که دارد می‌تواند خستگی ذهنی را کاهش دهد.

لیستین موجود در کنجد نوعی چربی حاوی فسفر است که یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی برای بدن می‌باشد. عسل با نرم نگه‌داشتن رگ‌های مغزی علاوه بر اینکه باعث می‌شود مواد مغذی راحت‌تر به مغز و اعصاب برسند، کارایی مغز را هم افزایش می‌دهد.

این معجون علاوه بر تقویت حافظه به تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان یبوست، رفع مشکل معده مانند ورم معده، تقویت استخوان‌ها درمان ناباروری، سلامت پوست و مو کمک می‌کند.

 

تذکر: برای تهیه این معجون حتماً از عسل طبیعی و کنجد مرغوب استفاده کنید؛ زیرا عسل‌های مصنوعی برای سلامتی مضر هستند و ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شدید شود. دقت کنید که از کنجد به مقدار لازم استفاده کنید زیرا کنجد دیر هضم است و در صورت مصرف زیاد عوارض دارد.

 

کنجد و خواص دیگرش

تا این بخش خواص کنجد برای تقویت حافظه را فهمیدید اما مزایای خوردن کنجد به این موضوع محدود نمی‌شود.

1.     کنجد خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد

دانه‌های کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده دانه کنجد می‌تواند آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا کاهش دهد.

مطالعه کنید  صداقت مایه‌ی برکت

2.     کنجد فشار خون را مدیریت می‌کند

کنجد-فشار-خون-را-مدیریت-می‌کند

افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض مشکلات جدی قلبی عروقی هستند و دانه‌های کنجد می‌توانند به محافظت از این افراد کمک کنند. تحقیقی انجام شد و در آن افرادی که در معرض فشار خون بالا قرار داشتند به مدت یک ماه دانه کنجد سیاه مصرف کردند. بعد از پایان آزمایش میزان فشارخون این افراد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود.

3.     تقویت سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین خواص کنجد محافظت از قلب است. کنجد به پیشگیری از وضعیتی به نام آترواسکلروز که به‌عنوان سخت شدن شریان‌ها شناخته می‌شود کمک می‌کند.

4.     ارتقاء سلامت مغز

ایا کنجد برای تقویت حافظه مفید است؟ روغن دانه کنجد حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه است که به بهبود عملکرد طبیعی مغز کمک می‌کند و باعث دوپینگ مغز می شود. این چربی‌ها می‌توانند از شروع زوال شناختی جلوگیری کنند.

5.     پوست نرم

کنجد دارای خواص ضد باکتریایی است و روغن کنجد به کاهش ناراحتی‌های پوستی کمک می‌کند.

6.     محکم نگه داشتن استخوان‌ها

دانه کنجد حاوی کلسیم است. این ماده معدنی علاوه بر اینکه به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند باعث قوی‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

7.     تقویت حافظه با خوردن کنجد و بهبود هضم

یکی از مزایای دانه کنجد نقش آن در دستگاه گوارش است. این دانه سرشار از فیبر می‌باشد به همین علت به عملکرد صحیح روده‌ها، کاهش یبوست و بهبود هضم کمک می‌کند.

8.     سلامت دهان و دندان

سلامت-دهان-و-دندان-با-کنجد

روغن دانه کنجد باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود. اگر مقداری از روغن کنجد را در دهانتان بگردانید باکتری‌های مضر از بین می‌روند و دندان‌ها زیباتر دیده می‌شوند.

مطالعه کنید  مهمترین تفاوت بین اعتماد به نفس و عزت نفس

9.     سلامت تنفسی

اکثر افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند دچار کمبود منیزیم هستند! بر اساس مطالعات انجام شده دانه‌های کنجد حاوی منیزیم هستند و می‌توانند به سلامت تنفسی انسان کمک کنند.

10.     کاهش اضطراب

در دنیای پر استرس این روزها میلیون‌ها نفر از مشکل اضطراب رنج می‌برند، برخی از این افراد دچار کمبود روی هستند. بزرگسالان می‌توانند بین ۸ تا ۱۲ میلی گرم و کودکان بین ۲ تا ۱۱ میلی گرم دانه کنجد مصرف کنند.

 

لازم به ذکر است که کنجد و تقویت حافظه هم می‌توانند به انجام بهتر کارها و آرامش روانی شما کمک کنند.

 

کلام آخر

این روزها افزایش قدرت یادگیری و تقویت حافظه با کنجد موضوعی است که به گوش اکثر ما خورده است. همان‌طور که مشاهده کردید کنجد خواص زیادی برای سلامتی دارد و در انواع مختلف غذاها قابل استفاده است. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا درباره اضافه کردن کنجد به رژیم غذایی‌تان با یک پزشک مشورت کنید سپس آن را به برنامه روتینتان بیفزایید.

 

سؤالات پر تکرار در خصوص تأثیر کنجد بر تقویت حافظه

1. کنجد چه خواصی دارد؟

کنجد برای تقویت حافظه خوب است، فشار خون را کنترل می‌کند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، باعث سلامت مغز و قلب می‌شود، به نرمی پوست کمک می‌کند، باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود، به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند، باعث هضم بهتر غذا می‌شود، برای سلامت تنفس خوب است و اضطراب را کاهش می‌دهد.

2. آیا مصرف «کنجد» باعث فراموشی می‌شود یا تقویت حافظه می‌شود؟

کنجد به قدری خاصیت دارد که نه تنها برای تقویت حافظه بلکه برای سلامت کلی بدن هم مفید است.

3. معجون تقویت حافظه چیست؟

معجون کنجد و عسل برای تقویت حافظه بسیار مفید است.