درمان حافظه ضعیف با انجام چند روش کاربردی!

درمان-حافظه-کم

بسیاری از ما به‌صورت مقطعی درجاتی از مشکلات حافظه را در طول زندگی تجربه می‌کنیم. از دست دادن حافظه کوتاه مدت چیزی است که نباید نسبت به آن سهل انگاری کرد. برخی از مشکلات حافظه قابل درمان هستند. آسیب‌های جزئی به سر، کمبود ویتامین، تیروئید، عوارض جانبی برخی از داروها، اختلالات عاطفی مانند استرس / اضطراب / افسردگی، بیماری‌های مغزی مانند تومور، اعتیاد به الکل، سیگار کشیدن، کم خوابی، اختلال استرس پس از سانحه یا اختلال شناختی عملکردی از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث از دست دادن حافظه شوند اما قابل درمانند. اگر از، از دست دادن حافظه رنج می‌برید بهترین کار مشورت با پزشک است اما اگر به دنبال تقویت حافظه و درمان حافظه ضعیف خودتان هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

پیشنهاد برای درمان حافظه کم که در ایران رایج است

علی رغم اینکه هیچ روش بالینی ثابت شده‌ای برای معکوس کردن روند بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر وجود ندارد اما تکنیک‌هایی هستند که می‌توانند به زوال ذهنی طبیعی مرتبط با سن کمک کنند. هنگامی که شما در سنین کم مغزتان را تحریک می‌کنید در حقیقت رشد آن در سال‌های آینده را افزایش می‌دهید.

از شایع‌ترین نشانه های ضعف حافظه می‌توان به سوءتغذیه، برخی از بیماری‌ها یا داروها، دلیریوم یا افسردگی اشاره کرد. برای درمان ضعیف شدن حافظه بلند مدت تکنیک‌های زیر را امتحان کنید.

 

1. سرگرمی جدید پیدا کنید

یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند ذهن را تحریک کند، خستگی را از بین ببرد و حس و حال خوبی را به زندگی روزانه شما ببخشد. “آموزش مداوم” یک راه مطمئن برای تیز نگه داشتن مغز است. از جذاب‌ترین فعالیت‌های تحریک کننده ذهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیاطی
  • نجاری
  • باغبانی
  • پخت و پز
  • عکاسی
  • بافندگی
  • شنا کردن
  • گلف بازی
  • صید ماهی

 

2. یک زبان خارجی یاد بگیرید

تقویت-حافظه-با-یادگیری-زبان

حتی اگر اهل سفرهای خارجی نباشید باز هم یادگیری یک زبان جدید می‌تواند برای شما مفید باشد. بر اساس مطالعه‌ای که انجام شد دانشمندان فهمیدند یادگیری یک زبان جدید که یکی از راههای تقویت حافظه و تمرکز است، عملکرد شناختی را در افراد مسن بهبود ببخشد.

مطالعه کنید  مؤثرترین راه های مطالعه

جالب است که بدانید برای یادگیری یک زبان خارجی مجبور به شرکت در کلاس‌های حضوری نیستید شما می‌توانید با کمک اپلیکیشن‌های آموزشی، وب سایت‌های رایگان یا حتی تماشای فیلم این مهارت را یاد بگیرید.

 

3. نواختن ساز یا گوش دادن به موسیقی را امتحان کنید

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد دانشمندان دریافتند گوش دادن به موسیقی و نواختن آن علاوه بر اینکه یک کار لذت بخش است می‌تواند عملکرد حافظه را در افراد مسن بهتر کند.

اگر فکر می‌کنید یافتن آهنگ‌های مورد علاقه‌تان کار دشواری است برای شما چند پیشنهاد داریم:

  • YouTube:

یک راه کلاسیک برای جست و جوی آهنگ‌ها، نماهنگ‌ها یا آموزش سازهای مختلف پلتفرم YouTube است. شما می‌توانید به‌صورت رایگان هر چیزی را که دوست دارید در این فضا پیدا کنید.

  • Spotify:

یک پلتفرم محبوب که آهنگ‌های جدید و قدیمی سراسر جهان را جمع کرده Spotify می‌باشد. شما می‌توانید لیست پخش مورد علاقه‌تان را در این پلتفرم ایجاد کنید و هر زمانی که دوست داشتید به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید.

  • Pandora:

اگر می‌خواهید موسیقی را به‌صورت رایگان گوش کنید، با هنرمندان جدید و پیشنهادها آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید این اپلیکیشن را نصب کنید.

 

4. بازی کنید

یک کتاب رنگ آمیزی مخصوص بزرگسالان را برای خودتان بخرید و در مواقع بیکاری آن را رنگ کنید، قلم و کاغذ بردارید و نقاشی بکشید، بازی‌های فکری را انجام دهید، سودوکو حل کنید یا بازی‌های آموزش آنلاین زبان انگلیسی فکری را انجام دهید. بازی کردن راهکار ساده برای درمان ضعف حافظه است.

 

5. خوب بخوابید

تقویت-حافظه-با-خوب-خوابیدن

آیا می‌دانستید محرومیت از خواب می‌تواند سلامت جسمی و روانی شما را تهدید کند و باعث کاهش تمرکز، تغییرات خلقی و بدتر شدن حافظه شود! بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر باید هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابند و اگر بین ۲۶ تا ۶۴ سال هستید ۷ و ۹ ساعت خواب در شب برای شما کافی است.

اگر به دنبال درمان ضعیفی حافظه هستید پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر خواب خوب نکات زیر را هم انجام دهید:

  • ثابت بمانید:

برای خوابتان ساعت مشخصی را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. این کار کمک می‌کند تا بهتر بخوابید و حتی صبح‌ها راحت‌تر بیدار شوید.

  • از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید:

وعده‌های بزرگ می‌تواند معده را تحریک کند و باعث بی‌خوابی شود. اگر شب‌ها گرسنه می‌شوید ترجیحاً از میان وعده‌های کوچکی مانند میوه، آجیل، بلغور جوی دوسر، شیر گرم با عسل یا دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید.

  • نوشیدنی‌های محرک مصرف نکنید:

ترجیحاً ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا شکلات مصرف نکنید.

  • به‌طور منظم ورزش کنید:

فعالیت بدنی روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بخوابید و خواب طولانی‌تری داشته باشید.

مطالعه کنید  ضرورت تندخوانی | چرا یادگیری تندخوانی اهمیت بالایی دارد؟

 

6. برای تناسب اندامتان تلاش کنید

اگر والدین و معلمانتان به شما گفتند که صاف بنشینید حق با آن‌ها است، صاف نشستن باعث بهبود گردش خون و جریان خون رسانی به مغز می‌شود.

اگر به دنبال درمان حافظه ضعیف با چند روش کاربردی هستید برای شما سه پیشنهاد داریم:

  • با ستون فقراتتان در یک راستا بخوابید:

بر اساس گفته دانشمندان خوابیدن به پشت یا پهلو معمولاً فشار کم‌تری را به ستون فقرات وارد می‌کند. اگر عادت دارید به پهلو بخوابید سعی کنید سرتان را در حالت خنثی و چانه‌تان را به سمت جلو نگه دارید.

  • تعادلتان را بهبود ببخشید:

کلاس یوگا فرصت خوبی برای درمان حافظه ضعیف شنیداری است.

  • وزنتان را در حد نرمال نگه دارید:

حمل وزن اضافی به عضلات شما فشار زیادی را وارد می‌کند پس همیشه به دنبال تناسب اندامتان باشید.

 

7. رژیم غذایی سالم بگیرید

تقویت-حافظه-با-رژیم-غذایی

حتماً می‌دانید که خوردن ماهی یا آجیل با سلامت مغز مرتبط است اما شاید ندانید که کاهش مصرف قند هم می‌تواند به تحریک ذهن کمک کند. برای درمان حافظه کم و تقویت حافظه کوتاه مدت بیشتر مغز چند پیشنهاد غذایی مؤثر برای شما داریم:

  • چای و قهوه می‌توانند هوشیاری و تمرکز را بهبود ببخشند. این دو نوشیدنی سرشار از پلی فنول ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که باعث تقویت خاطرات جدید می‌شوند.
  • توت‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای هستند که می‌توانند به‌طور قابل توجهی کاهش حافظه را به تأخیر بیندازند.
  • گردو سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم است که می‌تواند به بهبود حافظه، کاهش فشار خون و تمیز شدن عروق کمک کند.
  • ماهی‌های چرب مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با بلوک‌های اصلی ساختمان مغز مرتبط‌اند.
  • اگر به دنبال درمان حافظه ضعیف با گیاهان دارویی هستید، می‌توانید از آویشن / اسطوخودوس / انجیر / بادام / جینسینگ / جینکو / زعفران / سیر یا سعد کوهی استفاده کنید.

 

8. به‌طور مکرر بنویسید

نوشتن حافظه کاری و توانایی‌های ارتباطی را بهبود می‌بخشد. مهم نیست که چه چیزی می‌نویسید مهم این است که این کار باعث افزایش فعالیت مغز و درمان ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت می‌شود. اگر ایده‌ای برای نوشتن ندارید می‌توانید از نوشتن شعر، متن آواز، داستان‌های خلاقانه، نامه‌های دست‌نویس یا پست در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی شروع کنید.

 

مطالعه کنید  چگونه خود را به انگلیسی معرفی کنیم؟

9. مطالعه را به عادت همیشگی خودتان تبدیل کنید

دانشمندان معتقدند خواندن و نوشتن منظم می‌تواند با کاهش حافظه مبارزه کند. اگر می‌خواهید مطالعه را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید، می‌توانید از راه‌های زیر کمک بگیرید:

  • در کتابخانه نزدیک به خانه یا محل کارتان ثبت‌نام کنید و هر از گاهی از آن کتاب بگیرید.
  • از مجله‌ها یا روزنامه‌های آنلاین استفاده کنید.
  • مطالبی را که دوست دارید، بخوانید.
  • هر روز زمان مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیرید.

 

10. یک برنامه ورزشی انتخاب کنید و به آن پایبند باشید

ذهن و بدن با یکدیگر مرتبط هستند. هر چیزی که برای بدن مفید است قطعاً برای مغز هم مفید می‌باشد. دکتر اسکات مک گینیس معتقد است ورزش منظم حتی پیاده‌روی ساده می‌تواند تا حد زیادی به درمان حافظه ضعیف کودکان و بزرگسالان کمک کند.

دانشمندان عقیده دارند ضربه پا در حین پیاده‌روی باعث افزایش جریان خون می‌شود. شما می‌توانید به‌صورت روزانه یا هفتگی در مسیرهای سرسبز پیاده‌روی کنید، ایروبیک یا ورزش در آب را امتحان کنید، تنیس بازی کنید یا در کلاس‌های یوگا و تای چی ثبت نام کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله روش درمان حافظه ضعیف را با یکدیگر بررسی کردیم. از دست دادن حافظه، سردرگمی، مشکل در توانایی‌های بصری و فضایی، مشکل در استدلال یا حل مسئله، مشکل در برقراری ارتباط منسجم، مشکل در برنامه ریزی و سازماندهی، ناتوانی در انجام کارهای پیچیده، عملکرد حرکتی ضعیف یا تغییرات روانی مانند رفتار نامناسب / تغییرات شخصیتی / افسردگی / بی‌قراری / پارانویا / توهم و اضطراب از علائم زوال عقل هستند.

اگر مضطرب هستید و احساس می‌کنید خودتان یا اطرافیانتان در معرض زوال عقل هستند بهتر است نسبت به علائم این بیماری آگاهی کافی داشته باشید و در صورت مشاهده آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

سؤالات پرتکرار در ارتباط با درمان حافظه ضعیف

1. علل ضعیف شدن حافظه چیست؟

فراموش کردن شماره تلفن، فراموش کردن مکالمات، فراموش کردن چهره افراد، کج خلقی، گم شدن در وسط کار، خواندن یک مطلب و عدم یادآوری آن و گیج بودن از نشانه‌های موقتی ضعف حافظه است.

2. بهترین درمان خانگی حافظه ضعیف چیست؟

پیشنهاد ما این است که مصرف شکرتان را کاهش دهید، ورزش و مدیتیشن کنید، به میزان کافی بخوابید، بازی‌های ذهنی را انجام دهید، سطح ویتامین D بدنتان را در حد تعادل نگه دارید، زردچوبه و کاکائو را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید.

3. تقویت حافظه در طب سنتی چگونه است؟

باکویا، جینسینگ با گوارانا، رزماری، گل راعی و کندر بهترین راه درمان حافظه ضعیف در طب سنتی هستند.