یک راز بی نظیر تقویت حافظه برای همه سنین!

رازهای-تقویت-حافظه

آیا می‌توانید لباسی را که سه شنبه گذشته در محل کار پوشیده‌اید را به یاد آورید، آخرین مکالمه‌ای که در آخرین مهمانی داشته‌اید را با خودتان مرور کنید یا تمام جزئیات مربوط به اتفاقات دوستانه‌تان را به یاد آورید! در حقیقت ما نمی‌توانیم خاطرات را مانند یک فیلم ضبط شده به یاد آوریم اما این توانایی را داریم تا آن را مانند اثر هنری یک هنرمند به خاطر آوریم. هنرمند نمی‌تواند همه چیزهایی که تجربه کرده است را به تصویر بکشد اما تا حد ممکن یک صحنه را روی کاغذ ترسیم می‌کند. موضوعی که می‌خواهیم در این مقاله بررسی کنیم “راز تقویت حافظه در تمام سنین” است پس حتماً تا انتها با ما باشید.

 

راز تقویت حافظه برای همه سنین!

راز-تقویت-حافظه-برای-همه-سنین!

بسیاری از مشکلات زودگذر حافظه که به دلیل افزایش سن رخ می‌دهند منعکس کننده تغییرات طبیعی در ساختار و عملکرد مغز هستند. این تغییرات می‌توانند فرایندهای شناختی خاصی را کندتر یا یادگیری سریع چیزهای جدید را سخت‌تر کنند! بدون شک این تغییرات می‌توانند ناامید کننده باشند به ویژه زمانی که قصد یادگیری مهارت‌های جدید یا انجام مسئولیت‌های زیادی را به عهده داریم. بر اساس سال‌ها تحقیق و پژوهش دانشمندان توانستند راز تقویت حافظه را شناسایی کنند. برای دانستن این رموز موارد زیر را به دقت مطالعه کنید.

 

  • زندگی پر مشغله‌ای داشته باشید

شاید این موضوع به نظر شما غیرمنطقی باشد اما بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که مشغول بودن باعث تقویت حافظه می‌شود. از لحاظ علمی هنگامی که شما درگیر انجام کارهای مختلف هستید تحریکات ذهنی بیشتری انجام می‌شود. این امر یک نوع ورزش برای ذهن است.

 

  • مطالعه / تست و تکرار را جدی بگیرید

تقویت-حافطه-با-مطالعه-و-تست

اگر مجبورید اطلاعاتی را به ذهن بسپارید پس باید علاوه بر مطالعه، تکرار و آزمایش داشته باشید. بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که خودشان را به‌طور مکرر مورد آزمایش قرار می‌دهند می‌توانند ۸۰ درصد اطلاعات را به یاد آورند در صورتی که اگر فردی فقط یک بار موضوعی را مطالعه کند احتمال یادآوری برایش به ۳۵ درصد می‌رسد.

مطالعه کنید  9 راهکار مؤثر آموزش انگلیسی در خانه

 

  • پیاده‌روی کنید

یک راز تقویت حافظه برای تمام سنین «پیاده روی و ورزش» است. سلامت مغز با سلامت بدن در ارتباط است و افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند حافظه بهتری دارند.

 

  • از افراد دیگر کمک بخواهید

تحقیقات نشان می‌دهند وقتی اطلاعاتی را با افراد دیگر در میان می‌گذارید نسبت به زمانی که می‌خواهید آن‌ها را به تنهایی به خاطر بسپارید فرآیند یاد آوری برای شما راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود.

 

  • استراحت کافی داشته باشید

احتمالاً با خودتان فکر می‌کنید خوابیدن در زندگی پر مشغله این روزها کار غیرضروری است در صورتی که این کار می‌تواند سرعت یاد آوری اطلاعات را چندین برابر کند. خوابیدن به تثبیت خاطرات کمک می‌کند بدون خوابیدن مغز نمی‌تواند از تمام ظرفیتش استفاده کند در نتیجه هنگام یادآوری دچار مشکل می‌شود.

در یک مطالعه شرکت‌کنندگان کارت‌هایی را حفظ کردند تا قدرت حافظه‌شان مورد آزمایش قرار بگیرد. یک گروه بعد از حفظ کارت‌ها ۴۰ دقیقه استراحت کردند و گروه دیگر بیدار ماندند سپس هر دو گروه مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان دریافتند کسانی که خوابیده بودند به‌طور متوسط ۸۵ درصد از الگوها و گروهی که بیدار مانده بودند ۶۰ درصد از آن‌ها را حفظ کردند.

از لحاظ علمی هنگامی که اطلاعات برای اولین بار در مغز ثبت می‌شوند حالت شکننده‌ای دارند و به راحتی فراموش می‌شوند به خصوص اگر مغز بخواهد چیزهای بیشتری را به خاطر بسپارد.

هنگامی که شخص بعد از حفظ اطلاعات چرت می‌زند، می‌تواند خاطرات را برای مدت طولانی‌تری نگه دارد و از فراموشی آن‌ها جلوگیری کند. خوابیدن نه تنها بعد از یادگیری بلکه قبل از یادگیری هم نتایج مثبتی دارد پس از امروز به بعد دیدتان را نسبت به خوابیدن تغییر دهید.

 

  • با دست بنویسید

 

تقویت حافظه با دست نوشتن جای موبایل

یک راز  تقویت حافظه برای تمام سنین نوشتن است پس از امروز به بعد لپ‌تاپ یا گوشی موبایلتان را کنار بگذارید و هر چیزی که می‌خواهید بنویسید را با دست انجام دهید چند دلیل برای این کار وجود دارد:

  • اول اینکه نوشتن به‌صورت فیزیکی و با کمک دست سلول‌های پایه‌ای مغز را تحریک می‌کند.
  • دوم اینکه مغز در تشکیل و تشخیص حروف فعال‌تر عمل می‌کند. هنگامی که با کمک لپ تاپ یا موبایل چیزی را می‌نویسید حروف به‌صورت یکسان نمایش داده می‌شوند و مغز برای تشخیص حروف کار زیادی انجام نمی‌دهد.
  • سوم اینکه از لحاظ علمی وقتی شما با کمک لپ تاپ یادداشت برداری می‌کنید به جای اینکه از ذهنتان کمک بگیرید بیشتر رونویسی می‌کنید مانند هنگامی که می‌خواهید صحبت‌های یک سخنران را یادداشت کنید؛ در عوض هنگامی که این کار را با دست انجام می‌دهید معمولاً اطلاعات را با کلمات خودتان می‌نویسید و این امر باعث یادگیری فعال می‌شود.

 

  • به کاربرد اطلاعاتی که حفظ می‌کنید فکر کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که فکر کردن به اهمیت اطلاعاتی که می‌خواهید حفظ کنید توانایی شما در به خاطر آوردن را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. انجام این کار فشار بیشتری را به مغز وارد می‌کند و باعث انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت می‌شود.

مطالعه کنید  چگونه زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

 

  • به خودتان ایمان داشته باشید

طرز تفکری که یک فرد نسبت به حافظه‌اش دارد بر عملکرد نهایی حافظه تأثیر می‌گذارد. اگر فردی با خودش فکر کند حافظه خوبی دارد عملکرد حافظه‌اش بهتر می‌شود زیرا برای بهبود و پیشرفت آن بیشتر تلاش می‌کند؛ در صورتی که اگر شخصی دیدگاه خوبی نسبت به عملکرد حافظه‌اش نداشته باشد ناخودآگاه برای بهبود آن تلاشی نمی‌کند در نتیجه احتمال ابتلایش به زوال شناختی بیشتر می‌شود.

 

  • کارهای عجیب اما مفید را امتحان کنید

شما می‌توانید از میان این تمرینات هر کدام که به نظرتان جالب‌تر است را انتخاب کنید:

 

کارهایی که هر روز صبح بعد از بیدار شدن انجام می‌دهید را تغییر دهید

بر اساس تحقیقاتی که روی مغز انجام شد دانشمندان فهمیدند انجام کارهای جدید باعث پرورش بخش‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود. این نتایج نشان می‌دهد که کارهای روزمره و تکراری می‌توانند تا حد زیادی فعالیت مغز ما را کاهش دهند پس از امروز به بعد هوشمندانه روزتان را شروع کنید.

با دست غیر غالب مسواک بزنید

دانشمندان معتقدند مسواک زدن با دست غیر غالب قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که دریافت کننده اطلاعات لمسی هستند را گسترش می‌دهند. هنگامی که با دست غیر غالب کارهایتان را انجام می‌دهید قسمت مخالف مغز شروع به فعالیت می‌کند.

با چشم بسته دوش بگیرید

هنگامی که با چشم بسته دوش می‌گیرید، برق را روشن می‌کنید یا دمای آب را تنظیم می‌کنید حس لامسه شما فعالیتش بیشتر می‌شود و پیام‌های جدیدی را به مغز ارسال می‌کند که احتمالاً قبلاً آن را انجام نمی‌داده است.

یک پروژه هنری را قبول کنید

هنر رمز موفقیت در تقویت حافظه است زیرا قسمت‌های غیرزبانی و عاطفی قشر خارجی مخچه را مجبور به فعالیت می‌کند. هنگامی که کار هنری انجام می‌دهید مغز درگیر رنگ‌ها و چیزهای جدیدی شده و فرایندهای فکری از حالت منطقی روزمره خارج می‌شوند.

مطالعه کنید  ضرب المثل های مهم انگلیسی درباره تلاش

غذاهای جدید را امتحان کنید

سیستم بویایی انسان قادر است میلیون‌ها بوی مختلف را تشخیص دهد. این سیستم با مرکز احساسی مغز ارتباط مستقیم دارد. هنگامی که شما غذاهای جدید را امتحان می‌کنید و با بوهای جدید آشنا می‌شوید حافظه‌تان هم تقویت می‌شود.

به شیوه متفاوتی کتاب بخوانید

این بار به جای اینکه خودتان کتاب بخوانید به کتاب خواندن دیگران گوش دهید تا مدارهای مغزی‌تان تغییر کند.

ارتباطات اجتماعی‌تان را گسترش دهید

انزوا و دوری از انسان‌ها تأثیرات مخربی بر حافظه و توانایی‌های شناختی فرد می‌گذارد به همین منظور سعی کنید ارتباطات اجتماعی‌تان را گسترش دهید؛ به‌عنوان مثال این دفعه که برای خرید رفتید به جای اینکه سرتان را پایین بیندازید به اطرافتان نگاه کنید یا با فروشنده و مشتریان حرف بزنید.

 

آیا تا به حال چیزی درباره راز تقویت حافظه فیثاغورث شنیده‌اید!

راز-تقویت-حافظه-فیثاغورث

فیثاغورث و شاگردانش هر روز تکنیک زیر را انجام می‌دادند:

آن‌ها تلاش می‌کردند تا هر شب قبل از خواب اتفاقاتی که در طول روز برایشان افتاده است را به یاد آورند. شرط اصلی این کار یادآوری با حداکثر جزئیات بود. آن‌ها باید از اول صبح شروع می‌کردند و اتفاقاتی که بعد از بیدار شدن تا آخر شب برایشان رخ می‌داد را به یاد می‌آوردند.

این کار در عین سادگی تأثیر زیادی در تقویت حافظه و افزایش هوش آن‌ها داشت به همین علت هم امروزه می‌تواند برای شما مفید باشد. برای شروع ۳ روز این کار را انجام دهید و پیشرفتتان را ارزیابی کنید.

معمولاً ما در طول روز وقت کافی برای این کار را نداریم پس انجام آن قبل از خواب علاوه بر اینکه به تقویت حافظه و تمرکز کمک می‌کند، می‌تواند مشکلات مرتبط با بی‌خوابی را رفع کند. از مزایای تقویت حافظه فیثاغورث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این تکنیک کمک می‌کند تا اطلاعات مختلفی مانند اسامی یا شماره تلفن‌ها را به راحتی به ذهن بسپارید.
  • انجام آن وقتی کمی را از شما می‌گیرد.
  • مهم‌تر از همه کمک می‌کند تا برنامه زندگی‌تان را بفهمید و با دید بازتری تصمیم‌گیری کنید و روزهایتان را پشت سر بگذارید.

 

کلام آخر

در این مقاله راز تقویت حافظه را با یکدیگر فهمیدیم و پیشنهادات مختلفی را بررسی کردیم. این کارها زمان زیادی را از شما نمی‌گیرند اما می‌توانند زندگی‌تان را دگرگون کنند. اگر شما مغزتان را آموزش ندهید بدون شک در سنین بالا دچار مشکلات مختلفی می‌شوید پس از همین حالا شروع کنید.