چرا آموزش زبان انگلیسی در جامعه ما موفق نبوده است؟

موفق-نبودن-آموزش-زبان

به نظر شما دلیل اصلی موفق نبودن آموزش زبان انگلیسی در کشور ما چیست! چرا دانش آموزان و دانشجویان علی رغم خواندن زبان در دوران مدرسه یا دانشگاه باز هم نمی‌توانند تا حد قابل قبولی بر این مهارت مسلط شوند! آیا مشکل در بهره هوشی آن‌ها است یا دلیل دیگری وجود دارد! برای پاسخ به این سؤالات در ادامه با ما همراه باشید.

 

چرا آموزش زبان انگلیسی در جامعه با عدم موفقیت روبرو شده است؟

علت-عدم-موفقیت-اموزش-زبان-انگلیسی

یادگیری زبان دوم هرگز آسان نیست به خصوص اگر شخصی که در حال یادگیری سریع زبان انگلیسی است، خارج از این کشور زندگی کند! بزرگ‌ترین چالش‌هایی که زبان آموزان ایرانی با آن روبرو است به شرح زیر می‌باشد.

 

  • استفاده بیش از حد از زبان مادری یکی از دلایل موفق نبودن آموزش زبان انگلیسی درایران است!

معلمان باید دانش آموزان را مجبور به برقراری ارتباط به زبان انگلیسی کنند، در این صورت آن‌ها بهتر این مهارت را یاد می‌گیرند؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید در طول کلاس به افرادی که با زبان مادری صحبت می‌کنند توجهی نکنید تا مجبور شوند سؤالشان را به زبان انگلیسی مطرح کنند.

 

  • جدی نگرفتن زبان

یکی از دلایل موفق نبودن آموزش گرامر انگلیسی این است که دانش آموزان فکر می‌کنند انگلیسی که در خانه یا خیابان استفاده می‌شود با چیزی که در امتحانات می‌نویسند یکسان است در صورتی که اینگونه نیست. دانش‌آموزان اصولاً نکاتی که در مدرسه یاد می‌گیرند را رعایت نمی‌کنند، به‌درستی آموزش نمی‌بینند و نمی‌توانند به‌درستی ارتباط برقرار کنند؛ زیرا فقط به مباحث تدریس شده در کلاس اکتفا می‌کنند و مطالعه بیشتری ندارند.

مطالعه کنید  روش اصولی یادگیری زبان انگلیسی چگونه است؟

آن‌ها بعد از اتمام هر کلاس منتظر کلاس بعدی می‌مانند و در این مدت مقاله جدیدی نمی‌خوانند، روی تلفظشان کار نمی‌کنند و لغات جدیدی را حفظ نمی‌کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود تا به چالش بزرگی بخورند.

 

  • وابستگی بیش از حد دانش آموزان به معلم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری «نحوه حل مشکلات به تنهایی» است. دانش‌آموزان عادت کرده‌اند که وقتی به یک مشکل کوچک برمی‌خورند سریعاً نزد معلم بروند! در این صورت آن‌ها هیچ‌گاه یاد نمی‌گیرند به تنهایی مشکلاتشان را حل کنند. معلمان وظیفه دارند به بچه‌ها اطمینان دهند که می‌توانند از عهده حل هر مشکلاتشان برآیند.

 

  • ترس از یادگیری زبان

ترس-از-یادگرفتن-زبان

یکی از مهم‌ترین عوامل موفق نبودن آموزش زبان انگلیسی “ترس” است. اکثر ما فکر می‌کنیم زبان انگلیسی سخت‌ترین درسی است که باید بخوانیم به همین علت هم هیچ وقت از مطالعه آن لذت نمی‌بریم! سیستم آموزشی ما به جای اینکه بر تلفظ تأکید کند همیشه بر متن تأکید کرده است؛ در نتیجه به جای اینکه افرادی را داشته باشیم که به زبان انگلیسی مسلط هستند و می‌توانند خیلی راحت ارتباط برقرار کنند افرادی را داریم که بیشتر شبیه مترجم هستند.

 

  • تسلط دانش آموزان قوی بر کلاس

یک از دلایلی که باعث عدم موفقیت آموزش زبان انگلیسی در جامعه ما شده تفاوت‌های ملموس میان دانش آموزان خوب و ضعیف است. تنظیم سرعت کلاس برای هماهنگی این دو گروه و وادار کردن همه برای مشارکت در بحث‌ها و فعالیت‌های کلاسی بهترین راه برای حل این مشکل است.

 

  • اهمیت بیش از حد به speaking

هر زبانی از فارسی گرفته تا ترکی، آلمانی یا انگلیسی چهار عنصر خواندن _ صحبت کردن _ نوشتن و گوش دادن را دارد. اگر شخصی بخواهد یک زبان جدید را یاد بگیرد باید بر هر چهار عنصر مسلط شود. یکی از دلایل عدم موفقیت آموزش زبان انگلیسی در جامعه ما تأکید بیش از حد بر امر خواندن است! وقتی هدف یادگیری یک زبان جدید است عنصر نوشتن و خواندن اهمیت کم‌تری پیدا می‌کند. بی‌توجهی به این اصل باعث تربیت افراد بی‌سواد می‌شود.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی به روش ساده

 

  • تکیه بیش از حد بر vocabulary و grammar

وقتی درباره علل موفق نبودن آموزش زبان انگلیسی تحقیق می‌کنیم متوجه می‌شویم که تمرکز آموزش ما بیشتر روی حفظ لغات است. همه ما در دوران مدرسه دیکشنری کوچکی از لغات انگلیسی، معانی، مترادف و متضاد داشتیم که باید آن‌ها را حفظ می‌کردیم حتی این روال هنوز هم ادامه دارد!

در جامعه ما تأکید زیادی بر دستور زبان می‌شود در صورتی که در دنیای واقعی این موضوع اهمیت کم‌تری دارد. گرامر و دستور زبان در هر زبانی یک موضوع تخصصی است که برخی از رشته‌های دانشگاهی به‌طور کامل آن را بررسی می‌کنند. این اتفاق نشان می‌دهد که صحبت کردن به زبان انگلیسی با رعایت کلیه دستورات گرامری کار تقریباً غیرممکنی است!

 

  • محدودیت‌های محیط آموزشی

منظور ما محدودیت آب و هوایی، دسترسی به معلم یا محیط آموزشی نیست بلکه محدودیت‌های خارج از فضای کلاسی مد نظر است. دانش‌آموزان و دانشجویان زمانی می‌توانند این مهارت را یاد بگیرند که علاوه بر کلاس درس، خارج از آن هم در معرض زبان انگلیسی باشند.

آن‌ها باید به ابزار آموزشی مانند کتاب درسی، فایل صوتی، فیلم آموزشی و … دسترسی داشته باشند تا این مهارت را در محیط واقعی یاد بگیرند، لهجه‌های رسمی و عامیانه را بشناسند، تلفظ صحیح لغات را بیاموزند و با اصطلاحات بیشتری آشنا شوند.

 

  • معلمان فاقد صلاحیت

معلمان-فاقد-صلاحیت-دلیل-یادنگرفتن-زبان

هنگامی که درباره زبان انگلیسی و دلایل موفق نبودن آن در جامعه تحقیق کردیم فهمیدیم که در کشور ما معلمان زیادی هستند که زبان انگلیسی را آموزش می‌دهند؛ این موضوع باعث می‌شود تا زبان آموزان نتوانند یک معلم خوب را از بد تشخیص دهند و در نتیجه فرایند یادگیری به مشکل بخورند!

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی از اول در 20 روز

 

  • متون درسی و ساعات آموزشی غیراستاندارد

نگارش متنی _ گرامری کتاب‌های درسی یکی از عوامل دخیل در موفق نبودن آموزش زبان انگلیسی در خانه است. علی رغم اینکه در سال‌های اخیر تغییراتی انجام شده اما هنوز هم نیاز به اصلاح احساس می‌شود.

محتوای کتاب‌ها اغلب به درک مطلب‌ها اختصاص داده شده و بر مهارت خواندن تمرکز کرده است؛ این موضوع جذابیت زبان انگلیسی را کم می‌کند. موضوعاتی که در کتاب‌ها بررسی می‌شوند اغلب مورد علاقه نسل جوان نیستند به همین علت دانش‌آموزان و دانشجویان نمی‌توانند ارتباطی میان مباحث آموزشی و دنیای واقعی برقرار کنند.

علاوه بر این موضوع ساعات آموزشی بسیار محدود است. معمولاً زبان انگلیسی یک ساعت در هفته تدریس می‌شود؛ به همین علت دانش آموزان نمی‌توانند به‌طور کامل این مهارت را یاد بگیرند و حتی مباحث تدریس شده را هم فراموش می‌کنند.

 

با وجود این موارد، می‌توانی فرصت‌های از دست رفته در سال‌های آموزش را با اتخاذ روشی درست جبران کرد. یکی از روش‌های یادگیری زبان که مناسب بزرگسالان است، استفاده از پکیج‌های آموزشی است که می‌توان ادعا کرد پکیج استاد جاوید بهترین پکیج آموزش زبان انگلیسی موجود است.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا بفهمیم چرا آموزش زبان انگلیسی در ایران موفق نیست! مهم‌ترین دلیل این است که تکلیف ما در زمینه یادگیری زبان هنوز مشخص نشده است.

دولت و سیستم آموزشی تلاش می‌کنند تا از یک طرف زبان و فرهنگ کشور را حفظ کنند و از طرف دیگر از فرهنگ انگلیسی تأثیر نپذیرند. تعصب عامل اصلی عدم پیشرفت ما در یادگیری زبان است! مادامی که از روش‌های منسوخ شده و قدیمی برای آموزش زبان استفاده می‌کنیم شاهد تغییرات چشمگیری نخواهیم بود.