تقویت حافظه در طب سنتی

برنامه‌های شلوغ و استرس‌های بسیار زیاد این روزها مردم را خسته کرده است! این موضوع باعث شده تا آن‌ها به دنبال راهی برای دریافت انرژی و هوشیاری بیشتر بگردند. علی رغم اینکه خواب کافی، رژیم غذایی سالم، حفظ وزن بدن، مراقبت از خود و مدیتیشن باعث حس و حال بهتر و تقویت حافظه می‌شود اما داروهای گیاهی می‌توانند تأثیر بیشتر و خطر کمتری داشته باشند. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد تقویت حافظه در طب سنتی را با یکدیگر بررسی کنیم. همراه ما باشید.

 

روش‌های تقویت حافظه در طب سنتی اصلاً سخت نیست، شما فقط به یک راهنمای عالی احتیاج دارید!

مغز انسان دائماً در حال پردازش، تجزیه و تحلیل، تصمیم گیری و واکنش است در نتیجه برای داشتن عملکرد بهتر به حمایت احتیاج دارد. در این بخش 26 گیاه محبوب در دنیا که به تقویت حافظه کمک می‌کنند را خواهیم شناخت.

 

✅ جینسینگ

جینسینگ

جیسینگ یک مکمل گیاهی محبوب است که خاصیت انرژی زایی دارد و می‌تواند عملکرد مغز را تحریک کند. جیسینگ حاوی ترکیباتی مانند جین سنوزیدها، الوتروسیدها و سیوجیانوزیدها است که باعث افزایش عملکرد و انرژی می‌شود. بر اساس مطالعات انسانی انجام شده جیسینگ می‌تواند باعث بهبود عملکرد فیزیکی در افراد کم تحرک شود، خاصیت ضد خستگی دارد و به هوشیاری ذهنی کمک می‌کند. فقط حواستان باشد که استفاده از آن می‌تواند عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، اسهال، افزایش ضربان قلب و فشار خون داشته یا با داروهای افسردگی، دیابت یا بیماری‌های قلبی تداخل داشته باشد.

✅ زردچوبه

یک عنصر رایج در کاری «زردچوبه» است که به‌عنوان گیاه فوق قهرمان و معجون تقویت حافظه در طب سنتی شناخته می‌شود. زردچوبه می‌تواند به درمان مشکلات پوستی، زوال عقل، درد و آرتریت کمک کند و در مبارزه با سرطان و پیشگیری از آلزایمر نقش مفیدی را از خودش نشان دهد.

 

✅ رودیولا روزا

این گیاه یک معجون فوق العاده برای تقویت حافظه در طب سنتی جهان است که می‌تواند به کاهش خستگی ذهنی، تقویت عملکرد مغز، خلق و خو، بهبود عملکرد ورزشی و مقابله با فرسودگی و خستگی شغلی کمک کند.

✅ گوارانا

گوارانا

این ماده گیاهی معمولاً به‌عنوان ترکیبی در نوشیدنی‌های انرژی زا و مکمل‌ها استفاده می‌شود و تأثیر مفیدی بر عملکرد مغز و انرژی می‌گذارد. حواستان باشد گوارانا به‌طور کلی بی‌خطر است اما مکمل‌های آن می‌توانند منجر به عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و اضطراب (در صورت مصرف در دوزهای بالا) شوند.

✅ آشواگاندا

از زمان‌های قدیم آشواگاندا به‌عنوان گیاه قدرتمندی که بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد شناخته می‌شود. این گیاه می‌تواند تأثیر مفیدی بر تولید انرژی سلولی و ابزار مفیدی برای افزایش عملکرد ورزشی باشد.

 

✅ ریحان

در تقویت حافظه با طب سنتی به ریحان به‌عنوان گیاه برگ داری که در دسترس عموم مردم قرار دارد و سرشار از خاصیت است اشاره می‌شود. این گیاه دارای آنتی‌اکسیدان‌های مبارزه کننده با سموم است و می‌تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند.

مطالعه کنید  ضرب المثل های مهم انگلیسی درباره پول

 

✅ گوتو کولا

گوتو کولا اثرات مفیدی بر عملکرد مغز، هوشیاری و خلق و خو دارد و تحقیقات زیادی این موضوع را اثبات کرده‌اند. این گیاه هزاران سال است که در آسیا به‌عنوان دارو و حتی غذا استفاده می‌شود. گوتو کولا گردش خون در مغز را بهبود می‌بخشد، از عملکرد شناختی حمایت و از بافت مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. جالب است که بدانید گوتو کولا بر کیفیت پوست هم تأثیر دارد و برای افرادی که در اثر استرس دچار ترک خوردگی پوستی شده‌اند عالی است.

✅ ماکا

ماکا گیاه بومی پرو است که به دلیل پتانسیل بالایش در افزایش انرژی معروف شده است. در مطالعات انسانی انجام شده این گیاه عملکرد خوبی را در بهبود خلق و خو و سطح انرژی از خودش نشان داده است.

 

✅ جینکو

جینکو بیلوبا یا جینکو درخت مقاوم و منحصر به فردی است که جزء قدیمی‌ترین گونه‌های درختی باقی مانده روی سیاره محسوب می‌شود و از طریق راه‌های مختلفی به حفظ عملکرد مغز کمک می‌کند. جینکو تاریخچه طولانی و فواید زیادی دارد به‌عنوان مثال از عملکردهای شناختی مانند یادآوری / تشخیص / حافظه / توجه و تمرکز حمایت می‌کند و باعث بهبود خلق و خو و ارتقاء سطح انرژی بدن می‌شود.

 

✅ رزماری

رزماری

برای افزایش هوش و حافظه در طب سنتی به مصرف رزماری اشاره شده است. استنشاق این اسانس به دلیل داشتن ترکیبی به نام ترپن سریعاً وارد جریان خون می‌شود و از آنجا مستقیماً روی مغز تأثیر می‌گذارد. تحقیقی روی ۲۰ فرد بزرگسال که در معرض اسانس رزماری قرار گرفتند انجام شد و نتایج نشان دادند عملکرد آن‌ها در کارهای شناختی از جمله سرعت و دقت تا حدی بهبود پیدا کرده است.

✅ تولسی

تولسی که به ریحان مقدس معروف شده گیاه پرخاصیتی است که بر اساس اعتقادات قدیمی ذهن را بیدار می‌کند و باعث آرام شدن سیستم عصبی می‌شود. این پادزهر برای فشارهای زندگی مدرن بسیار مناسب است. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که با قرار گرفتن در معرض امتحانات یا چالش‌های زندگی بسیار مضطرب می‌شوند پس می‌توانید از آن استفاده کنید تا علاوه بر بهبود عملکرد فیزیولوژیکی مغز به افزایش حافظه و ظرفیت یادگیری‌تان هم کمک کنید.

 

✅ باکوپا

باکوپا که به نام‌های hyssop, herb of grace, and Indian pennywort شناخته می‌شود از عملکرد ذهن پشتیبانی می‌کند و می‌تواند باعث بهبود یادگیری و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شود.

 

✅ نعنا فلفلی

نعنا-فلفلی

استنشاق عطر نعنا فلفلی یا استفاده از این ترکیب به تقویت انرژی، خلق و خو و هوشیاری کمک می‌کند. اسانس نعنا خاصیت ایمنی خوبی دارد اما در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند سمی باشد.

✅ مریم‌گلی

یکی از راهکارهای تقویت حافظه در طب سنتی استفاده از مریم گلی است. این گیاه تأثیر قابل توجهی در تقویت شناختی بزرگسالان دارد و به دلیل داشتن ترکیباتی مانند لوتئولین، رزمارینیک اسید، کورستین، کافور و آپیژنین خواص دارویی چشمگیری دارد. مریم گلی نه تنها به هوشیاری، توجه، حافظه و یادآوری کلمات بلکه به بهبود خلق و خو هم کمک می‌کند.
بر اساس مطالعه‌ای که روی ۳۶ فرد بزرگسال سال انجام شد دانشمندان دریافتند مریم گلی می‌تواند به بهبود وظایف حافظه و توجه، کاهش خستگی ذهنی و افزایش هوشیاری کمک کند. شما می‌توانید از مریم گلی به‌عنوان چاشنی روی سالاد، پاستا یا سوپ استفاده کنید یا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش حل کرده و مانند چای میل کنید.

مطالعه کنید  چگونه استرس را در کودکان خود کاهش دهیم

 

✅ اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که در عین زیبایی تأثیر زیادی در بهبود عملکرد شناختی، کاهش استرس و بهبود خواب دارد.

 

✅ آلوئه ورا

آلوئه-ورا

اغلب مردم می‌دانند که آلوئه ورا خاصیت درمانی دارد و به بهبود سوختگی پوست کمک می‌کند اما خاصیت او به همین مورد محدود نمی‌شود و به بدن در جذب مواد مغذی کمک شایانی می‌کند.

✅ رازیانه

این گیاه کوچک و برگ‌دار به دلیل داشتن رایحه قدرتمند و ارزش غذایی بالا محبوبیت زیاد دارد. طعم دانه‌های آن شبیه شیرین بیان است.

 

✅ نعنا

یکی از پرکاربردترین گیاه‌ها در آشپزخانه که برای افزایش حافظه در طب سنتی هم استفاده می‌شود نعناع است. نعنا در چیزهای مختلفی از دهان‌شویه گرفته تا مربا به کار می‌رود و از کیفیت حافظه کاری و فضایی پشتیبانی می‌کند.

 

✅ بابونه

بابونه

اگر یک فرد استرسی هست که معمولاً به دلیل فشارهای کاری یا زندگی نمی‌توانید به‌راحتی بخوابید بهترین معجون تقویت حافظه در طب سنتی برای شما گیاه بابونه است. شما می‌توانید در ساعات پایانی شب به جای چای یک فنجان بابونه بنوشید و با این کار نه تنها به اضطرابتان کمک کنید بلکه باعث قدرت بیشتر سلول‌های مغزی‌تان شوید.

✅ چای

چای سفید، سیاه، سبز و بنفش از نوشیدنی‌های محبوبی هستند که توصیه می‌شود به جای قهوه یا کافئین مصرف شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده چای سبز می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند.

 

✅ زعفران

یکی از ترکیباتی که معمولاً در غذاهای ایرانی به چشم می‌خورد «زعفران» است. زعفران سابقه طولانی دارد و در سیستم پزشکی یونان باستان، ایران، مصر و هند کاربرد دارد. این ترکیب نه تنها به عملکرد مغز بلکه به بهبود سلامت زنان، مغز، کبد و ریه کمک می‌کند. تحقیقاتی که اخیراً انجام شدند اثبات کردند زعفران در حمایت از حافظه و سلامت مغز تأثیر گذار است و می‌تواند از انسان در برابر پیری حمایت کند.

 

✅ دارچین

برای تقویت حافظه در طب سنتی اسلامی به مصرف دارچین اشاره شده است. این ادویه شیرین و خوشمزه باعث بهبود حافظه کاری در افراد مسن می‌شود و جریان خون در قشر جلوی مغز را بهبود می‌بخشد. روش صحیح مصرف دارچین به‌صورت زیر است:  شما می‌توانید یک قاشق چای خوری دارچین را در شیر بریزید و با انرژی فوق‌العاده‌ای روزتان را شروع کنید.

 

✅ بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه پر استفاده در صنایع دارویی آرایشی و حتی آشپزی است. این گیاه از خانواده نعناع محسوب می‌شود و به تقویت حس آرامش و حفظ تعادل سیستم عصبی کمک می‌کند.

 

✅ زنجبیل

زنجبیل یک عامل ضد التهابی است و می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های عصبی محافظت کند همچنین می‌تواند استرس اکسیداتیو که باعث پیری و مرگ سلول‌های مغزی می‌شود را کاهش دهد. زنجبیل خاصیت ضد تهوع دارد به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

 

✅ جوز هندی

جوز-هندی

این ادویه معطر حاوی میریستسین است که به جلوگیری از تشکیل پلاک‌هایی که در بیماری آلزایمر دیده می‌شود کمک می‌کند همچنین دارای ژنو است که از قلب محافظت می‌کند بهترین روش برای استفاده از جوز هندی ریختن آن در پخت غذاهای مختلف است.

مطالعه کنید   نحوه تقویت حافظه

✅ آویشن

اگر دغدغه نحوه تقویت حافظه در طب سنتی را دارید و نمی‌دانید که چه بخورید به شما توصیه می‌کنیم استفاده از آویشن را امتحان کنید. این گیاه معطر از نورون‌های مغز در برابر پیری زودرس محافظت می‌کند و مقدار امگا ۳ فعال در مغز را افزایش می‌دهد. آویشن طعم دهنده خوبی است که می‌تواند در غذاهای مختلف استفاده شود. ترکیب آویشن و جعفری برای افرادی که از مشکلات آلزایمر کوتاه مدت، استرس و اضطراب شدید یا پارکینسون رنج می‌برند پیشنهاد بسیار خوبی است. این ترکیب می‌تواند باعث ارتباط قوی میان سلول‌های مغز شود.

 

◊ سایر پیشنهادات

علاوه بر گیاهانی که در بخش قبلی بررسی کردیم شما می‌توانید از خوراکی‌های خوشمزه دیگری هم برای تقویت حافظه و تمرکزتان استفاده کنید:

  •  موویز: مویز یک نوع کشمش است که توصیه می‌شود برای جذب بهتر، آن را به‌صورت ناشتا بخورید. این ماده غذایی می‌تواند به‌عنوان یک میان وعده مغذی استفاده شود. روایات و احادیث زیادی را درباره خواص و فواید مویز داریم.
  •  عسل: اگر به‌صورت ناشتا عسل بخورید حافظه‌تان به خوبی تقویت می‌شود.
  •  کندر: کندر ماده‌ای است که به تقویت حافظه کمک می‌کند اما به دلیل طعم تلخش معمولاً استفاده نمی‌شود. اگر مقدار کمی کندر را به‌صورت دو بار در هفته مصرف کنید یا صبح‌ها به‌صورت ناشتا بخورید بعد از گذشته مدتی شاهد نتایج خوبی خواهید بود.

 

سخن پایانی

در این مقاله شیوه تقویت حافظه در طب سنتی را با یکدیگر بررسی کردیم و فهمیدیم گیاهان دارویی و ادویه جات زیادی هستند که تا به حال نمی‌دانستیم باعث تقویت حافظه می‌شوند و بدون آگاهی از آن‌ها استفاده می‌کردیم. بهترین راه برای اینکه متمرکز و پر انرژی باشید داشتن سبک زندگی سالم است. این سبک زندگی شامل یک رژیم غذایی خوب، خواب فراوان، عدم استفاده از غذاهای چرب / الکل و شیرینی جات، انجام تمرین‌های ذهنی و تکنیک‌های کاهش استرس، ورزش و مصرف مکمل‌های گیاهی می‌شود. فقط دقت کنید که برخی از این گیاهان در صورت تداخل با داروهای رایج یا در صورت عدم استفاده صحیح منجر به عوارض جانبی می‌شوند.

سؤالات پرتکرار در ارتباط با تقویت حافظه در طب سنتی

برای تقویت حافظه در طب سنتی از چه گیاهانی استفاده کنیم؟

بهترین گیاهانی که در طب سنتی برای بهبود حافظه و تمرکز توصیه می‌شوند عبارت‌اند از جینسینگ، مریم‌گلی، نعنا فلفلی، گوارانا، رزماری، رودیولا روزاا، آشواگاندا، گوتو کولا، ماکا، اسطوخودوس، آلوورا، چای، جینکو، باکوپا، تولسی و بابونه.

برای تقویت حافظه در طب سنتی چه ادویه جاتی توصیه می‌شوند؟

آویشن، جوز هندی، زنجبیل، دارچین، زردچوبه، بادرنجبویه، نعنا، زعفران، رازیانه و ریحان محبوب‌ترین ادویه جات در طب سنتی هستند.

بهترین راه تقویت حافظه در طب سنتی چیست؟

پیشنهاد ما این است به جای اینکه فقط به طب سنتی اکتفا کنید به دنبال یک سبک زندگی سالم برای خودتان باشید. اگر شما رژیم غذایی سالم + خواب کافی داشته باشید و استرس + اضطرابتان را به درستی مدیریت کنید، می‌توانید با کمک مکمل‌های گیاهی و طب سنتی انرژی و قدرت حافظه‌تان را چندین برابر کنید.