آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

اگر دغدغه آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالانی را دارید که هیچ اطلاعاتی نسبت به این زبان ندارند کاملاً طبیعی است. بدون شک آموزش به افرادی که حتی کلمات انگلیسی را هم نمی‌دانند دشوار و چالش بر انگیز است اما می‌تواند سرگرم کننده هم باشد؛ فقط کافی است کمی خلاقیت را چاشنی آموزش کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان از پایه را یاد بگیرید.

 

آموزش زبان انگلیسی بزرگسالان در سال 2022

فهرست محتوا

یادگیری زبان انگلیسی به بزرگسالان

 

۷ راه برای شروع آموزش زبان انگلیسی به افراد مبتدی وجود دارد که باید گام به گام انجام شود.

1.    درس‌ها را جدا و واژگان را دسته بندی کنید

اگر کمی فکر کنید متوجه می‌شوید که یادگیری یک زبان جدید چقدر سخت است و در روزهای اول طاقت فرسا به نظر می‌رسد؛ پس برای آموزش به یک ساختار دقیق و اصولی نیاز دارید. هنگام آموزش زبان انگلیسی در خانه از پایه برای بزرگسالان حتماً مباحث درسی را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید تا به راحتی در ذهن ثبت شوند. ترجیحاً واژگان را به‌صورت دسته بندی شده آموزش دهید تا زبان‌آموزان راحت‌تر آن‌ها را یاد بگیرند؛ به‌عنوان مثال لغات را به دسته‌های حیوانات، غذاها، رنگ‌ها یا اعداد گروه بندی کنید.

2.    در تکرار مطالب جدید وسواس به خرج ندهید

عادت به تکرار مباحث کتاب آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان به شاگردانتان کمک می‌کند تا درس را بهتر درک و عبارات و کلمات کلیدی را راحت‌تر حفظ کنند؛ به‌عنوان مثال اگر هر بار کلاس درسی را با Hi how are you شروع کنید شاگردانتان یاد می‌گیرند که سریعاً به آن پاسخ دهند. تمرکز بر تکرار کلمات مشابه به این معنی است که دانش آموزانی که هیچ تجربه‌ای درباره زبان انگلیسی ندارند، می‌توانند کلمات را با سرعت بیشتری یاد بگیرند و آن‌ها را بهتر بفهمند. سعی کنید هر درس را با نوشتن تکالیف به پایان برسانید تا دانش‌آموزان برای جلسه بعدی چیزهایی که گفته‌اید را فراموش نکنند و متوجه شوند که باید دقیقاً چه کاری انجام دهند.

3.    از وسایل متنوع کمک آموزشی استفاده کنید

فرض کنید هنگام آموزش زبان انگلیسی از صفر برای بزرگسالان باید کلمه «گربه» را توصیف کنید! راحت‌ترین کار این است که تصویر آن را نشان دهید یا یک گربه روی تخته بکشید. بخش مهمی از آموزش زبان انگلیسی پیدا کردن تصاویر و اشیایی است که درک مفاهیم را برای زبان آموزان آسان‌تر کند. شما می‌توانید از طریق اینترنت یا پینترست پوسترهای مرتبط با موضوعات مختلف را به راحتی پیدا کنید.

مطالعه کنید  ضرب المثل های مهم انگلیسی درباره غذا

4.    برای درک بهتر زبان انگلیسی از تمام قابلیت‌های خودتان استفاده کنید

آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان از پایه

گاهی اوقات مفاهیمی را باید توضیح دهید که هیچ تصویر یا شکلی برای آن‌ها وجود ندارد! در این شرایط می‌توانید از صدا یا حرکات بدنتان استفاده کنید. شاید کمی احمقانه به نظر برسد اما این کار کمک می‌کند تا در بسیاری از موقعیت‌ها منظورتان را به دیگران بفهمانید. برای جالب‌تر شدن آموزش می‌توانید دانش‌آموزان را هم درگیر کنید و از آن‌ها بخواهید با شما مشارکت کنند.

 

5.    شاگردانتان را به چالش بکشید

آموزش زبان انگلیسی ویژه بزرگسالان زمانی دشوار می‌شود که علی رغم تمام تلاش‌های شما برای آموزش باز هم با چهره‌هایی مواجه می‌شوید که با حالت متعجب و بی‌خبر به شما نگاه می‌کنند! در این شرایط حتماً از دانش‌آموزان بپرسید که آیا متوجه منظور شما شده‌اند یا نه.

 

6.    به دنبال فعالیت‌های گروهی باشید

برای اینکه فضای کلاس خشک و خسته کننده به نظر نرسد گاهی اوقات از روش‌های آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان که ترکیبی از موسیقی و بازی هستند کمک بگیرید و در قالب فعالیت‌های گروهی آن‌ها را انجام دهید. در اینترنت سایت‌های مختلفی هستند که فعالیت‌های آموزشی و سرگرم کننده‌ای را پیشنهاد می‌دهند.

 

7.    تشویق را به یک عادت تبدیل کنید

بهتر است شیوه آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان با تحسین و تشویق همراه باشد. به‌طور طبیعی در ماه‌های اول همه چیز جدید است پس اگر شاگردانتان هنگام صحبت کردن یا نوشتن دچار اشتباه شدند تعجب نکنید اما برای اینکه در ادامه مسیر انگیزه کافی داشته باشند آن‌ها را تشویق کنید. اشتباه باعث یادگیری می‌شود پس بعد از مواجهه با آن غمگین و ناامید نشوید.

 

برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی به دنبال معلم بومی باشیم یا غیربومی!

آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان از پایه

 

باید باور کنیم که این روزها معلمان انگلیسی غیربومی هم به اندازهٔ معلمان بومی خوب هستند و حتی گاهی اوقات بهتر از آن‌ها زبان انگلیسی را آموزش می‌دهند؛ اما اگر برای یادگیری زبان انگلیسی به بزرگسالان چنین دغدغه‌ای دارید در ادامه مزایا و معایب هر دو گروه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

§       بررسی جایگاه معلمان بومی در آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان

  • مزایا: 
  • آن‌ها می‌دانند که مردم بومی چگونه طبیعی صحبت می‌کنند: مهم‌ترین مزیت معلمان بومی این است که می‌توانند خیلی روان صحبت کنند. این حد از دانش و تسلط می‌تواند برای زبان آموزان مفید باشد.
  • آن‌ها می‌توانند چیزهای جالبی را درباره اینکه اهل کجا هستند به شما بگویند: گویشوران بومی آگاهی بیشتری نسبت به زبان انگلیسی، تاریخچه و فرهنگ آن دارند در نتیجه می‌توانند به گونه‌ای درباره آن صحبت کنند که علاقه شما نسبت به یادگیری چندین برابر شود. اکثر افرادی که زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم یاد می‌گیرند کنجکاوند تا درباره افراد بومی بیشتر بدانند.
  • شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را پیدا کنید: شاید تا ۲۰ سال گذشته پیدا کردن یک معلم بومی کار بسیار دشواری بود در حالی که امروزه به لطف اینترنت و کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی آنلاین شما می‌توانید خیلی راحت به این افراد دسترسی داشته باشید و آن‌ها را به‌عنوان شریک مکالمه‌تان انتخاب کنید.

 

  • معایب: 
  • آن‌ها درک کافی از گرامر ندارند: اگر برای یادگیری زبان به بزرگسالان یک معلم بومی را انتخاب کردید باید بدانید که آن‌ها درک محدودی نسبت به دستور زبان دارند؛ زیرا از کودکی با آن بزرگ شده‌اند و خیلی از قواعد را به‌صورت حسی رعایت می‌کند.
  • آن‌ها معمولاً علاقه زیادی به آموزش زبان ندارند: این معلمان مشتاق آموزش زبان انگلیسی نیستند و معمولاً برای امرار معاش این کار را انجام می‌دهند. این افراد دوست دارند به جای تدریس، سفر کنند و چیزهای جدیدی را کشف کنند؛ این در حالی است که در آموزش و تدریس بسیار خوب هستند.
مطالعه کنید  10 نکته‌ی کلیدی برای یادگیری زبان جدید

 

تحلیل معلمان غیربومی در آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان مبتدی

  • مزایا: 
  • امکان دسترسی به این معلمان بیشتر است: اگر در یک کشور انگلیسی زبان زندگی نمی‌کنید احتمالاً پیدا کردن یک معلم غیربومی برای شما کار آسانی باشد و بتوانید به‌صورت حضوری یا مجازی با آن‌ها کلاس برگزار کنید.
  • افراد موفق غیربومی زیادی هستند که زبان انگلیسی را آموزش می‌دهند: یک ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید “you can’t be what you can’t see” یعنی “شما نمی‌توانید چیزی باشید که نمی‌توانید، ببینید”. داشتن یک الگو به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به چیزهایی که می‌خواهید دست یابید. انتخاب یک معلم غیربومی به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا موفقیت خودشان را در آینده تجسم کنند و دستیابی به این مهارت را ممکن و آسان ببینند. این افراد موانعی که بر سر راه یادگیری زبان انگلیسی بزرگسالان است را شناسایی کرده‌اند و می‌دانند که قرار است چه چالش‌هایی رخ دهد پس کمک می‌کنند تا شما سریع‌تر به موفقیت برسید.
  • آن‌ها می‌توانند تدریس بهتری داشته باشند: این معلمان می‌توانند با آموزش زبان انگلیسی در زمینه، مباحث مختلف را معنادارتر کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده این معلمان دقت بیشتری دارند و زبان آموزان خیلی راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

 

  • معایب: 
  • این معلمان معمولاً در زبان انگلیسی رسمی یا عامیانه خیلی عمیق نشده‌اند: معلمان بومی نسبت به غیربومی آگاهی سطحی‌تری نسبت به زبان دارند؛ به‌عنوان مثال شاید برخی از موضوعات یا گویش‌های خاص را نشناسند!
  • احتمال دارد آموزش با آن‌ها شما را وسوسه کند: هنگامی که زبان مادری معلم با شما مشترک باشد احتمال دارد نسبت به استفاده از آن وسوسه شوید و گاهی اوقات به‌صورت ناخودآگاه از آن استفاده کنید!

 

حالا باید چه‌کار کنیم!

آموزش زبان انگلیسی ویژه بزرگسالان

اگر علی رغم بررسی مزایا و معایب بخش قبلی همچنان در انتخاب یک معلم خوب شک دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا:

  • یک معلم بومی را انتخاب کنید:

  1. اگر به دنبال آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان با هدف و نیت خاصی هستید به‌عنوان مثال می‌خواهید برای یک حرفه یا رشته دانشگاهی خاص آن را یاد بگیرید.
  2. اگر لهجه خاصی دارید.
  3. اگر سطح زبان شما بالا است.

 

  • یک معلم غیربومی را پیدا کنید:

  1. اگر به دنبال نحوه آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان مبتدی هستید.
  2. اگر دغدغه هزینه بالای کلاس‌های حضوری را دارید.
  3. در یک کشور انگلیسی زبان زندگی نمی‌کنید.
  4. به دنبال یک انگیزه محکم برای یادگیری هستید.

 

وقت کافی برای یادگیری زبان انگلیسی ندارم!

آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان

بزرگ‌ترین چالش یادگیری زبان انگلیسی برای بزرگسالان «کمبود وقت» است. آن‌ها معمولاً به دلیل مشغله‌های مختلف زمان کافی برای یادگیری این مهارت را ندارند اما چند استراتژی کاربردی وجود دارد که این امکان را به شما می‌دهد تا انگلیسی را وارد برنامه‌های عادی زندگی‌تان کنید.

§       اهداف و اولویت‌هایتان را مشخص کنید

اگر یادگیری زبان واقعاً برای شما اهمیت دارد پیدا کردن زمان برای آن آسان است فقط باید به اهدافتان فکر کنید؛ این کار انگیزه و اشتیاق شما را برای یادگیری دوچندان می‌کند.

 

§       فعالانه یاد بگیرید

بهترین تکنیک یادگیری زبان برای بزرگسالان «یادگیری فعال» است. هنگامی که شما به‌صورت فعال با یادگیری زبان از طریق فیلم، پادکست یا کتاب درگیر می‌شوید سریع‌تر یاد می‌گیرید و در زمانتان صرفه جویی می‌کنید.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 12 ساله

 

§       زمان کوتاهی را به یادگیری اختصاص دهید

وقتی تصمیم به یادگیری زبان گرفتید باید زمانی را برای آن در نظر بگیرید. حداقل زمان لازم برای این کار ۳۰ دقیقه است به‌عنوان مثال به خودتان قول دهید هر روز از ساعت ۵ بعد از ظهر تا ۵: ۳۰ زبان انگلیسی کار کنید. تمرین روزانه نتایج بسیار خوبی دارد حتی اگر مدتش کوتاه باشد.

 

§       کارهایی که قبلاً انجام می‌دادید را به زبان انگلیسی انجام دهید

بهترین راه یادگیری زبان برای افرادی که پرمشغله هستند «انجام کارهای روتین و روزانه به زبان انگلیسی» است؛ به‌عنوان مثال اگر عادت دارید همیشه هنگام انجام کار صدایی پخش شود می‌توانید از آهنگ‌ها یا پادکست‌های انگلیسی استفاده کنید / اگر به مطالعه علاقه دارید بهترین کتاب آموزش مکالمه زبان انگلیسی برای بزرگسالان را تهیه کنید و هر روز بخش‌های از آن را بخوانید. اگر کارهایی را انجام دهید که از صمیم قلب به آن‌ها علاقه دارید نه تنها زمان مناسبی را برایش پیدا می‌کنید بلکه از انجامش لذت می‌برید و آن را بهتر یاد می‌گیرید.

 

§       به یک جامعه انگلیسی‌زبان بپیوندید

برای شما هم پیش آمده در حال انجام کاری باشید و وقتی دیگران شما را تشویق می‌کنند انگیزه بیشتری پیدا کنید! این موضوع برای زبان هم صادق است. اگر همراه با گروهی این مهارت را یاد بگیرید که دائماً تشویقتان می‌کنند نه تنها زبان را در اولویت قرار می‌دهید بلکه با یادگیری‌اش حس خوبی به شما دست می‌دهد.

 

کلام آخر

خیلی طبیعی است که افراد بزرگسال به دلیل مشغله‌ها و محدودیت‌هایشان برای یادگیری زبان دو دل باشند. اکثر آن‌ها فکر می‌کنند اگر به جای یادگیری زبان کتاب‌هایی که دوست دارند را بخوانند، مهارت دیگری را یاد بگیرند، پیاده‌روی کنند یا به سفر بروند بیشتر لذت می‌برند اما اگر علی رغم این موضوعات تصمیم به یادگیری زبان گرفتید باید زمان کافی را به آن اختصاص دهید. اگر تا چند سال فقط ۱۰ دقیقه در روز زبان بخوانید قطعاً تسلط خوبی بر این مهارت پیدا نمی‌کنید پس با خودتان صادق باشید و کارهایتان را اولویت بندی کنید یا شما می توانید از پکیج آموزش زبان انگلیسی برای تقویت زبان خود استفاده کنید. اگر زبان انگلیسی برای شما اولویت دارد باید به اندازه کافی برایش جای خالی باز کنید.

 

سؤالات پرتکرار در رابطه با آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان :

بهترین تکنیک تدریس و آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان چیست؟

اگر قصد تدریس این مهارت را به زبان آموزان بزرگسال دارید حتماً مباحث درسی را دسته بندی کنید، تکرار و مرور را به‌عنوان یک اصل اساسی رعایت کنید، شاگردانتان را هر چند وقت یک بار به چالش بکشید و ارزیابی‌شان کنید، برای تأثیرگذارتر کردن آموزش از وسایل جانبی کمک بگیرید.

آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان با اساتید بومی نتیجه بخش تر است یا اساتید غیربومی؟

پاسخ مشخصی برای این سؤال وجود ندارد زیرا معلمان بومی و غیربومی هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. شما باید بر حسب شرایط شخصی خودتان، میزان تسلط فعلی و هدفی که دارید این تصمیم را بگیرید.

چه تکنیک‌هایی برای تسریع روند آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان وجود دارد؟

هدف‌گذاری، مطالعه روزانه، یادگیری فعال و عضویت در گروه‌های مختلف انگلیسی به شما کمک می‌کند تا روند یادگیری خودتان را افزایش دهید.