10 راز ناگفتنی تقویت حافظه که تا به حال نشنیده‌اید!!

راز های تقویت حافظه

به نظر شما حافظه یک امر خدادادی و غیرقابل تغییر است یا ما در تقویت آن نقش داریم! با یک جست و جوی ساده در اینترنت افراد زیادی را می‌بینیم که توانسته‌اند قدرت حافظه‌شان را بیشتر کنند. این افراد نشان می‌دهند حافظه یک فرایند متغیر است که در طول زندگی دائماً تغییر می‌کند. این موضوع در دستورات دینی ما هم بیان شده و از امامان روایات زیادی برای تقویت حافظه داریم. اگر راز تقویت حافظه را بدانید و با آگاهی نسبت به تقویت آن اقدام کنید قطعاً به نتایج خوبی می‌رسید اما برای شروع این کار آمادگی لازم را دارید؟

پشت پرده اسرار تقویت حافظه را اکنون درک کنید

رمز موفقیت در تقویت حافظه

 

خاطرات نقش مهمی در زندگی ما دارند، بدون آن‌ها نمی‌توانیم روابط درستی را برقرار کنیم / در حرفه کاری یا مسیر تحصیلی پیشرفت کنیم یا یک زندگی عادی داشته باشیم. حقایقی در خصوص حافظه وجود دارد که لازم است شما هم آن‌ها را بدانید.

1- شما می‌توانید حافظه خودتان را هک کنید

یک روانشناس حقوقی و جنایی تحقیقی را انجام داد که مشخص کرد وقتی مردم چشمانشان را می‌بندند، می‌توانند ۲۳٪ بیشتر از حالت عادی به سؤالات مربوط به فیلمی که اخیراً تماشا کرده‌اند پاسخ درست دهند. وقتی شما چشمانتان را می‌بندید در حقیقت حواس پرتی‌های بیرونی را از بین می‌برید و به مغزتان اجازه می‌دهید روی خاطرات درست بیشتر تمرکز کند. جالب است که بدانید صاف نشستن هم در استخراج خاطرات تأثیرگذار است. محققان دریافتند صاف نشستن یا ایستادن یادآوری خاطرات را راحت‌تر می‌کند؛ زیرا در این حالت اکسیژن و جریان خون رسانی به مغز تا ۴۰٪ بیشتر می‌شود.

مطالعه کنید  چهل گام موفقیت

2- افراد چپ دست حافظه بهتری دارند

یک راز تقویت حافظه برای تمام سنین که اکثر مردم از آن بی‌اطلاع هستند همین موضوع است. طبق یک تحقیق انجام شده افراد چپ دست تنها ۱۰٪ از جمعیت را تشکیل می‌دهند اما این افراد نسبت به راست دست‌ها شانس بیشتری در به خاطر سپردن اطلاعات و یادآوری بهتر آن‌ها دارند.

3- تلویزیون باعث پوسیدگی مغز می‌شود

مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد تماشای تلویزیون به ویژه در میان افرادی که بین ۴۰ تا ۵۹ سال هستند خطر ابتلا به آلزایمر را حدوداً ۱.۳٪ افزایش می‌دهد.

4- یک چرت کوتاه می‌توانند باعث حفظ بهتر اطلاعات جدید شود

برخی از مردم فکر می‌کنند چرت زدن در طول روز کار درستی نیست و باعث کسل شدن آن‌ها می‌شود در صورتی که این تفکر اشتباه است. تعدادی از دانشمندان آلمانی عده‌ای از افراد را جمع و آن‌ها را به دو گروه مختلف تقسیم کردند؛ سپس مجموعه‌ای از کارت‌ها را به آن‌ها دادند تا به خاطر بسپارند. هنگامی که خواستند نتایج را ارزیابی کنند، فهمیدند گروهی که چرت زده بودند ۸۵٪ از کارت‌ها و گروهی که بیدار ماندند ۶۰٪ از آن‌ها را به خاطر می‌آوردند. بر اساس این تحقیق «چرت کوتاه» یکی از راز های تقویت حافظه است که اغلب مردم آن را نمی‌دانند.

5- ورزش فرآیند ذخیره سازی اطلاعات را بهبود می‌بخشد

«ورزش» راز تقویت حافظه بلند مدت است. هنگامی که شما ورزش می‌کنید علاوه بر اندام و بدنتان، ماهیچه‌های ذهنتان را هم شکل می‌دهید. این فعالیت بدنی باعث بهبود عملکرد هیپوکامپ و به‌طور کلی حافظه می‌شود. درمان فراموشی با تغذیه مناسب و ورزش همراه خواهد بود.

مطالعه کنید  چرا از زبان انگلیسی متنفرم؟

 

به جای اینکه برای تقویت حافظه هزینه‌های گزافی را متقبل شوید این 5 کار را به‌صورت رایگان انجام دهید

 

راز تقویت حافظه کوتاه مدت

 

زندگی شلوغ این روزهای ما باعث شده تا بیشتر دچار فراموشی شویم اما این اتفاق عادی است و شما می‌توانید با انجام یک سری از تکنیک‌ها از بروز مجددش جلوگیری کنید.

6- راز تقویت حافظه کوتاه مدت با کاهش مصرف شکر

مصرف بیش از حد قند باعث بروز بیماری‌های مزمن از جمله زوال شناختی می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم‌های غذایی مملو از شکر می‌تواند منجر به کاهش حجم مغز و ضعف حافظه شود. این اتفاق معمولاً در حافظه کوتاه مدت رخ می‌دهد.

7- رمز موفقیت در تقویت حافظه با خوردن مکمل روغن ماهی

روغن ماهی مقادیر زیادی اسید چرب امگا ۳ دارد. این چربی‌ها برای سلامت کلی بدن مهم هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، اضطراب، استرس و زوال ذهنی را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف مکمل روغن ماهی در صورت تجویز پزشک می‌تواند باعث بهبود حافظه در افراد مسن شود.

8- سطح ویتامین D خودتان را به حد نرمال برسانید

 

راز تقویت حافظه بلند مدت

 

محققان به تازگی نقش ویتامین D بر عملکرد مغز را بررسی کرده‌اند و فهمیدند این ویتامین نه تنها سلامت مغز و حافظ بلکه فشار خون را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. شما می‌توانید با مصرف مکمل‌ها (در صورت تجویز پزشک) یا قرار گرفتن در برابر نور خورشید سطح این ماده در بدنتان را افزایش دهید.

9- مدیتیشن را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید

یک رازی که با دانستن آن می‌توانید حافظه را تقویت کنید «مدیتیشن» است. مدیتیشن سلامت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آرامش بخش است، استرس را کم می‌کند، فشار خون را کاهش می‌دهد و باعث افزایش ماده خاکستری در مغز می‌شود. این مهارت در هر سنی قابل انجام و تأثیر گذار است.

مطالعه کنید  چگونه عاشق کارمان شویم؟

10- ذهن آگاهی را تمرین کنید

 

اسرار تقویت حافظه

 

شاید این نام به گوشتان آشنا نباشد! ذهن آگاهی یک حالت ذهنی است که شما بر وضعیت فعلی خودتان تمرکز می‌کنید و از اطرافیان و احساساتتان خود آگاهی دارید. ذهن آگاهی راز تقویت حافظه برای همه سنین و نوعی مدیتیشن است اما با آن فرق می‌کند؛ به عبارت دیگر مدیتیشن یک تمرین رسمی است در حالی که ذهن آگاهی یک عادت ذهنی می‌باشد و شما می‌توانید در هر موقعیتی آن را انجام دهید. این توانایی خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد.

و یک نکته دیگر: اکثر مردم دوست دارند هنگام انجام کارهای جدید یک فرد خبره و متخصص در کنارشان باشد تا اشتباهاتشان را اصلاح کند و شیوه صحیح انجام کار را به آن‌ها بیاموزد. این در حالی است که عده‌ای دیگر می‌توانند به تنهایی و با تماشای فیلم‌های آموزشی یک مهارت جدید را به تنهایی یاد بگیرند. اگر شما هم جزء گروه اول هستید و فکر می‌کنید اگر برای تقویت حافظه از یک فرد متخصص راهنمایی بگیرید بهتر است ما به شما مرتضی جاوید (رکورددار حافظه جهان در گینس) را معرفی می‌کنیم.