راه‌های تقویت حافظه برای آموزش زبان که تا حالا نمی‌دانستید!!

تقویت-حافظه-برای-آموزش-زبان

تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی یک نگرانی مشترک در بین زبان آموزان تمام سطوح است. احتمالاً برای شما هم پیش آمده هنگام یادگیری زبان با خودتان فکر کنید حافظه من مانند ماهی است و نمی‌توانم اطلاعات را در طولانی مدت نگه دارم یا اینکه چطور می‌توانم تمام آن لغات و قواعد جدید را به ذهن بسپارم! این افکار طبیعی هستند اما پایه و اساس ندارند، حتی می‌توانند به روند یادگیری آسیب بزنند. در این مقاله قصد داریم نگاه دقیقی به راه های تقویت حافظه برای زبان بیندازیم، همراه باشید.

حافظه شما واقعاً برای یادگیری زبان انگلیسی خوب است

قبل از اینکه راهکار های تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی را بررسی کنیم لازم است این حقیقت را بدانید که حافظه‌تان واقعاً برای یادگیری زبان خوب است. شما قبلاً زبان مادری خودتان را با موفقیت یاد گرفته‌اید. اگر حافظه شما به اندازه کافی خوب نبود قطعاً از عهده این کار برنمی‌آمدید. خبر جالب این است که یادگیری زبان به تنهایی حافظه شما را تقویت می‌کند و هر چقدر برای به خاطر سپردن واژگان و قواعد گرامری تلاش بیشتری کنید این کار به نظرتان آسان‌تر می‌شود. تکرار روند کار را راحت‌تر می‌کند اما در صورتی که بیش از حد انجام شود خاصیتش را از دست می‌دهد. انسان کمال گرا است و دوست دارد برای رسیدن به بهترین حد از یک چیز تمام تلاشش را بکند اما کمال گرایی گاهی اوقات باعث ناامیدی و ناراحتی می‌شود! شما باید برای تسلط کامل به زبان انگلیسی تلاش کنید اما خودتان را بیش از حد اذیت نکنید.

10 چیزی که هرگز انتظارش را ندارید حافظه را برای یادگیری زبان تقویت کنید

مهم نیست که چقدر حافظه شما عالی است، یادگیری راه های تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی کمک می‌کند تا سریع‌تر و کارآمدتر یاد بگیرید و از مسیر پیش روی‌تان لذت ببرید.

 

1- مطالب را تکه‌تکه کنید

به جای اینکه به دنبال بهترین راه های تقویت حافظه برای آموزش زبان باشید قبل از هر چیز مطالبی که می‌خواهید به خاطر بسپارید را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم بندی کنید و آن‌ها را در دسته‌های جداگانه و مشخص قرار دهید. به عقیده دانشمندان و محققان تقسیم یک مطلب به سه یا چهار بخش کوچک فرآیند حفظ را آسان‌تر می‌کند. فرض کنید باید فهرستی از ۱۵ رنگ مختلف را به خاطر بسپارید. ابتدا آن‌ها را گروه بندی کنید به‌عنوان مثال رنگ‌هایی که حرف اولشان مشابه است را در یک دسته قرار دهید در این حالت کار شما خیلی ساده‌تر از قبل می‌شود.

 

2- مباحثی که می‌خوانید را تجسم کنید

تجسم-کردن

یکی از برترین راه های تقویت حافظه برای آموزش زبان «تجسم کردن» است. فقط باید خودتان را در مکانی که می‌خواهید درباره آن مطالعه کنید یا کاری که باید انجام دهید تصور کنید؛ به‌عنوان مثال اگر درباره جنگ می‌خوانید خودتان را در میدان جنگ تصور کنید تا مطالبی که یاد می‌گیرید را بهتر به خاطر آورید.

مطالعه کنید  فواید یادگیری مکالمه زبان انگلیسی

 

3- از دستگاه Mnemonic استفاده کنید

Mnemonic یا دستگاه‌های حافظه اصطلاحی است که برای اشاره به مجموعه وسیعی از ابزارها که کمک می‌کنند شما کلمات، الگوها، عبارات و سایر موارد لازم برای زبان را راحت‌تر یاد بگیرید به کار می‌رود به‌عنوان مثال:

✅ تکنیک پیوند : یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی «تکنیک پیوند» است. این تکنیک کلمات انگلیسی را به کلماتی که در زبان مادری استفاده می‌کنیم پیوند می‌دهد. گاهی اوقات این پیوندها مسخره کننده به نظر می‌رسند اما کمک می‌کنند تا یادآوری راحت‌تر شود. نکته مهم تکنیک پیوند این است که پیوندها باید به یاد ماندنی باشند تا بهتر در حافظه ثبت شوند.

✅ استفاده از شعر / آهنگ و قافیه : اشعار، ترانه‌ها و قافیه‌های مختلف هم می‌توانند یک ابزار یادگیری باشند.

✅ قصر حافظه : قصر حافظه یکی از قویترین راه های تقویت حافظه برای آموزش زبان است. در این تکنیک ابتدا لیستی از کلمات یا عباراتی که می‌خواهید به خاطر بسپارید را تهیه می‌کنید سپس چشمانتان را می‌بندید و یک فضای فیزیکی که به خوبی می‌شناسید مانند خانه، مدرسه یا محل کارتان را انتخاب می‌کنید.

اگر فضای شما یک یا دو اتاق داشته باشد بهتر است در غیر این صورت می‌توانید از فضاهای دیگر مانند درها، پله‌ها یا گذرگاه‌ها استفاده کنید. در قدم بعدی باید تصور کنید که در این فضا قدم می‌زنید و در حین قدم زدن اشیایی که می‌خواهید به خاطر بسپارید را در مکان‌های خاصی قرار می‌دهید. برای درک بهتر این تکنیک یک مثال خوشمزه و دوست داشتنی می‌زنیم.

بیایید این تکنیک را برای یک پیتزا امتحان کنیم. شما باید ۶ واژه Flour، water، dry yeast، tomato sauce، cheese و basil یا آرد، آب، مخمر خشک، سس گوجه فرنگی، پنیر و ریحان را به ذهن بسپارید. چشمانتان را ببندید و یک خانه را تصور کنید.

قصر-حافظه

  •  ابتدا در ورودی را باز می‌کنید و کیسه آرد را روی زمین می‌گذارید. کیسه پاره شده و مقداری از آن روی زمین ریخته است. شما نگران هستید که مبادا لیز بخورید پس با احتیاط از آنجا رد می‌شوید.
  •  در مرحله دوم وارد اتاق خوابتان می‌شوید. بالای تخت یک فنجان آب گذاشته شده که شبیه یک تکه پیتزا وارونه به نظر می‌رسد و شما با خودتان فکر می‌کنید که این صحنه چقدر خنده دار است.
  •  در مرحله سوم وقتی وارد اتاق نشیمن می‌شوید یک قاشق بزرگ مخمر خشک را می‌بینید که روی مبل هستند و تلویزیون تماشا می‌کنند.
  •  در مرحله چهارم در اتاق نشیمن ایستاده‌اید و متوجه می‌شوید که اتاق بوی عجیبی می‌دهد؛ به بالای تلویزیون نگاه می‌کنید و یک تکه پنیر را می‌بینید که آنجا آویزان شده است.
  •  در مرحله پنجم وارد آشپزخانه می‌شوید و ۲ گوجه فرنگی را می‌بینید که له شده‌اند و کف آشپزخانه را حسابی قرمز کرده‌اند.
  •  در مرحله ششم به حیاط می‌روید و دسته بلندی از ریحان‌های سبز شده را می‌بینید که انگار با صدای بلند به یکدیگر می‌خندند.

یک نکته جالبی که در تکنیک قصر حافظه وجود دارد و در این مثال هم به آن اشاره شد تصاویر طنز و خنده داری بود که یادآوری را برای ما راحت‌تر می‌کند. برای اینکه ببینید این تکنیک را به خوبی متوجه شده‌اید یا نه به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  •  روی دیوار بالای تلویزیون چه بود؟
  • گوجه‌ها کجا بودند؟
  • کدام شیء بالای تخت بود؟
  • مخمر کجا بود؟
  • وقتی در حیاط را باز کردید چه دیدید؟
مطالعه کنید  چگونه آموزش زبان را شروع کنیم ؟

حدس من این است که شما به‌راحتی جواب این سؤالات را می‌دهید و این اتفاق خوبی است.

 

4- تکرار و تجدید نظر

تکرار یک اصل مهم در تقویت حافظه برای یادگیری زبان انگلیسی است که اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت انتقال می‌دهد. اگر ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ کلمه انگلیسی را حفظ کنید اما هیچ تکراری نداشته باشید حتی اگر حافظه‌تان فوق‌العاده قدرتمند باشد باز هم بخشی از آن‌ها را فراموش می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای یاد آوری مطالبی که حفظ کرده‌اید «تکرار فاصله دار» داشته باشید.

 

5- از آنچه آموختید استفاده کنید

یادگیری-دستور-زبان

“استفاده از زبان یا از دست دادن آن” یک شعار جالب برای افرادی است که به دنبال تقویت حافظه برای یادگیری زبان می‌گردند. یادگیری دستور زبان به معنای این نیست که شما بتوانید بلافاصله از آن در مکالماتتان استفاده کنید. هنگامی که آموزش گرامر انگلیسی را می بینید باید به‌طور منظم آن‌ها را تکرار کنید، و در موقعیت‌های مختلف به کار ببرید تا به مرور زمان برای شما تبدیل به عادت شوند.

اغلب افرادی که فکر می‌کنند حافظه ضعیفی دارند معمولاً مشکلشان در همین بخش است! آن‌ها عادت ندارند از کلمات در صحبت‌هایشان استفاده کنند و ساده‌ترین راه حل این است که از همین امروز این کار را انجام دهند. اگر مبتدی هستید احتمالاً فکر می‌کنید این کار خیلی سخت است اما فراموش نکنید که در ماه‌های اول مجبور نیستید مکالمه طولانی داشته باشید؛ بلکه کارهای ساده و زیادی هستند که می‌توانید انجام دهید؛ به‌عنوان مثال از جملات کوتاه شروع کنید، در گروه‌های آفلاین و آموزش آنلاین زبان انگلیسی شرکت کنید یا نیازهای روزانه‌تان را به زبان انگلیسی بیان کنید.

 

 6- کلمات را در زمینه یاد بگیرید

به خاطر سپردن کلمات، عبارات و قواعد جدید زمانی مؤثر است که معنا دار باشد. پیشنهاد ما به افرادی که می‌خواهند روش تقویت حافظه برای آموزش زبان را یاد بگیرند این است که این موضوعات را در متن بیاموزند به عبارت دیگر به جای اینکه کلمات را به‌صورت مجزا حفظ کنند آن‌ها را همراه با تصویر، یک خاطره، کتاب، نمایش یا هر چیز دیگری که می‌توانند یاد بگیرند. در این حالت فرایند یادآوری برای آن‌ها راحت‌تر می‌شود.

 7- تمرینات بدنی منظم داشته باشید

تمرینات-بدنی

احتمالاً با خودتان فکر می‌کنید ورزش چه ربطی به حافظه و یادگیری زبان انگلیسی دارد! مغز ما ممکن است یک عضله نباشد اما بخشی از بدن است. هرچقدر بدن سالم‌تری داشته باشید مغزتان هم بهتر کار می‌کند. بر اساس تحقیقات علمی انجام شده ارتباط قوی میان سلامت کلی بدن و آموزش وجود دارد. ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود. این هورمون علاوه بر اینکه خلق و خو را بهبود می‌بخشد باعث افزایش انگیزه و یادگیری آسان‌تر زبان انگلیسی می‌شود. برخی از تمرینات بدنی مانند پیاده روی‌های کوتاه هم نتیجه بخش هستند.

 

8-  استفاده از صداها و تصاویر

به‌طور طبیعی تصاویر و صداها روی احساسات و تجربیات انسان تأثیر می‌گذارند. به احساساتی که با نگاه کردن به یک عکس قدیمی، حس یک بو یا شنیدن یک آهنگ به شما دست می‌دهد فکر کنید! همین موضوع می‌تواند بهترین شیوه تقویت حافظه برای آموزش زبان باشد. از حالا به بعد مطالب جدید انگلیسی را با حس و حال و خاطرات مختلفتان ترکیب کنید تا راحت‌تر آن‌ها را به ذهن بسپارید.

 

9- برنامه اصولی برای تغذیه‌تان داشته باشید

تغذیه تأثیر زیادی در تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی دارد شما باید به‌طور منظم از ویتامین‌ها و مواد مغذی استفاده کنید به‌عنوان مثال:

مطالعه کنید  روش برخورد با مشکلات از نظر استاد جاوید

✅ امگا 3: ماهی / مغزیجات / زرده تخم مرغ
✅ B6: مرغ / بوقلمون / ماهی / نان / تخم مرغ / سبزیجات / غلات / شیر / بادام زمینی
✅ B12: گوشت / ماهی / غلات / لبنیات
✅ روی: گوشت / ماهی / حبوبات / قارچ / اسفناج / بروکلی / سیر / غلات / لبنیات / آجیل
✅ ید: ماهی / بوقلمون / ماست / تن ماهی / تخم مرغ / توت فرنگی

 

 10- شب‌ها یک خواب خوب را تجربه کنید

خواب خوب شب به مغز اجازه استراحت، پردازش آموخته‌ها و یادگیری بیشتر در روز بعد را می‌دهد.

 

چه کسانی نمی‌توانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند!

آسان-یا-دشوار-بودن-زبان-انگلیسی

همه انسان‌ها در هر شرایطی که هستند شانس یادگیری زبان انگلیسی را دارند فقط این کار برای برخی راحت‌تر و برای برخی دیگر دشوارتر است. عواملی که آسان یا دشوار بودن زبان انگلیسی را تعیین می‌کنند موارد زیر هستند:

✅ آشنایی قبلی شما با زبان انگلیسی
✅ محدودیت زمانی شما برای یادگیری این مهارت
✅ پیچیدگی برخی از مباحث
✅ موضوعاتی که می‌خواهید به خاطر بسپارید.
✅ مزایایی که یادگیری زبان برای شما دارد.
✅ تأثیری که زبان انگلیسی بر زندگی شما می‌گذارد.

 

یک نکته فراموش نشدنی!

تلفن-همراه-را-کنار-بگذارید

قبل از اینکه طریقه تقویت حافظه برای آموزش زبان را یاد بگیرید نیاز به آمادگی دارید. شما باید برای به خاطر سپردن این مطالب جدید آمادگی کافی داشته باشید. پیشنهاد ما این است که ۴ کار زیر را حتماً انجام دهید:

✅ موسیقی را خاموش کنید: موسیقی بی‌کلام می‌تواند شما را روی درسی که می‌خوانید متمرکزتر کند اما برخی از دانش آموزان با گوش دادن به هر گونه صدایی حواسشان پرت می‌شود؛ پس بهتر است قبل از مطالعه صداهای اطرافشان را قطع کنند.
✅ تلفن همراه را کنار بگذارید: موبایل، لپ تاپ یا تلفنتان را در هنگام مطالعه روی حالت بی‌صدا بگذارید تا دائماً حواستان پرت نشود.

 

✅ به بدنتان حرکت دهید: گاهی اوقات در حین مطالعه قدم بزنید، این کار اکسیژن رسانی به مغز را بیشتر می‌کند.
✅ از زمانتان بهینه استفاده کنید: هر فردی در بخشی از روز بهتر یاد می‌گیرد پس باید بفهمید که چه موقع برای شما حکم «زمان طلایی مطالعه» را دارد. اگر این موضوع را مشخص نکنید هنگام مطالعه دائماً احساس خستگی می‌کنید، مرتباً حواستان پرت می‌شود، مطالب جدید را نمی‌توانید یاد بگیرید و فقط زمانتان را از دست می‌دهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور مفصل «نحوه تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی» را همراه با هم بررسی کردیم. تکنیک‌های حافظه تنوع زیادی دارند و هر کدام از آن‌ها روی برخی از افراد بیشتر یا کم‌تر تأثیر می‌گذارند. شما باید با صبر و حوصله آن‌ها را امتحان و بهترین تکنیک‌هایی که برای شما جوابگو هستند را انتخاب کنید. برای یادگیری زبان حتماً هدف گذاری کنید و استراتژی داشته باشید تا به نتایج بهتری برسید.

 

سؤالات متداول در ارتباط با تقویت حافظه برای آموزش زبان

جدیدترین تکنیک‌های تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی در سال ۲۰۲۲ را معرفی کنید؟

Mnemonic، تقسیم بندی مطالب به بخش‌های کوچک‌تر، تجسم کردن، تکرار فاصله دار، یادگیری در زمینه، صداها و تصاویر، فعالیت بدنی، تغذیه مناسب و خواب درست از متداول‌ترین و مؤثرترین روش‌ها هستند.

کدام راهکار تقویت حافظه برای آموزش زبان توسط رکوردداران حافظه استفاده می‌شود؟

قصر حافظه

آیا تکنیک‌های تقویت حافظه برای آموزش زبان انگلیسی محدودیت سنی دارد؟

خیر، همان‌طور که یادگیری زبان انگلیسی محدودیت سنی ندارد استفاده از این تکنیک‌ها هم برای همه افراد انجام پذیر است.