بررسی مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مدارس

آموزش-زبان-انگلیسی-در-مدارس

ما می‌دانیم که آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران با مشکل مواجه است به همین علت هم علی رغم اینکه در طول دوران مدرسه مجبور به خواندن زبان هستیم اما مجبور می‌شویم به دلیل تدریس نادرست مجدداً در آموزشگاه‌های زبان ثبت نام کنیم یا از طریق روش‌های خودآموز این مهارت را طور دیگری یاد بگیریم! با توجه به اینکه زبان انگلیسی پر مخاطب‌ترین زبان در جهان است پس یادگیری آن مزایای بی‌شماری دارد. در این قسمت قصد داریم چالش‌های پیش روی معلمان و زبان آموزان را با یکدیگر بررسی و تا حدی به رفع این مشکل کمک کنیم. همراه ما باشید.

 

مشکلات یادگیری زبان انگلیسی در مدارس که باعث دیوانگی همه می‌شود را بشناسید

زبان انگلیسی از نظر افرادی که می‌خواهند آن را به‌عنوان زبان دوم یاد بگیرند به دلیل داشتن املا و تلفظ گیج کننده یا ساختارهای دستوری عجیب و غریب دشوار به نظر می‌رسد! این در حالی است که امروزه توصیه می‌شود همه مردم در حد رفع نیازشان اطلاعاتی درباره این زبان داشته باشند. یادگیری زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران اجباری است و در طول دوران مدرسه دانش‌آموزان مجبور به یادگیری آن هستند اما مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که روند یادگیری را مختل می‌کند. در ادامه 8 مشکل برجسته را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  • یادگیری بدون هدف

مهم‌ترین مشکلی که در آموزش زبان در مدارس وجود دارد و باید بر آن غلبه شود “هدف نداشتن” است. برای اینکه بتوانید در آموزش یا یادگیری زبان موفق باشید باید هدفی را برای خودتان مشخص کنید. هر چقدر این هدف احساساتی‌تر باشد بهتر است به مثال زیر توجه کنید:

✅ هدف اول: می‌خواهم زبان انگلیسی را یاد بگیرم تا با افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند آشنا شوم.
✅ هدف دوم: می‌خواهم زبان انگلیسی را یاد بگیرم تا فرصت‌های بیشتری را در زندگی برای خودم به وجود آورم.

با یک نگاه ساده متوجه می‌شوید که انگیزه کم‌تری در هدف اول و اشتیاق بیشتری در هدف دوم وجود دارد و این موضوعی است که شما را نسبت به یادگیری متعهدتر می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر مدرس زبان هستید از دانش‌آموزانتان بخواهید تا قبل از شروع یادگیری برای خودشان اهدافی را مشخص کنند. این اهداف باید با معنی باشند تا در طول یادگیری آن‌ها را راهنمایی کنند.

مطالعه کنید  بهترین روش یادگیری لغات آیلتس

 

  •  روش‌های سنتی خسته‌کننده

مشکلات-آموزش-زبان-انگلیسی-در-مدارس-ایران

یک موضوعی که سرچشمه اصلی مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران است روش‌های سنتی و خشک قدیمی می‌باشد. کودکان و بزرگسالان هنگامی که در محیط کلاس زبان قرار می‌گیرند با روش‌های سخت و دشواری آشنا می‌شوند که آن‌ها را می‌ترساند و دلسرد می‌کند؛ اما راه حل‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند جایگزین این روش‌ها شوند به‌عنوان مثال شما می‌توانید درس را با فیلم‌های آموزشی / بازی‌های گروهی / موسیقی / تکنولوژی و زندگی روزمره ترکیب کنید. اگر فکر می‌کنید دانش آموزانتان عاشق بازی هستند، می‌توانید به‌صورت فیزیکی یا الکترونیکی این فرصت را به آن‌ها بدهید تا در عین بازی و سرگرمی زبان را یاد بگیرند و نسبت به این کار علاقه‌مند‌تر شوند.

  •  محتوای نامناسب کتاب‌های آموزشی

کتاب‌های آموزش آسان زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی یا متوسطه معمولاً قدیمی و ناکارآمد هستند! معلمان با توجه به فرصت کوتاه، کتاب‌های نامناسب و تعداد زیاد دانش آموزان نمی‌توانند به‌درستی زبان را آموزش دهند و این مشکل تا حدی به کم توجهی نظام آموزش و پرورش بر می‌گردد. (لازم به ذکر است که محتوای کتاب‌های آموزشی در چند سال اخیر تغییرات مثبتی کرده است.)

 

  •  عدم توجه کافی به زبان انگلیسی

بیشترین-مشکلات-آموزش-زبان-انگلیسی-در-مدارس

زبان انگلیسی شامل چهار مهارت نوشتن، خواندن، گوش دادن و صحبت کردن می‌شود این در حالی است که در کلاس‌های دسترسی معمولاً به مهارت خواندن تأکید می‌کنند و همین عامل باعث ضعف دانش آموزان می‌شود. این مشکل یادگیری زبان مدرسه بیشتر به دلیل “کتاب‌های آموزشی نامناسب” است که بیش از حد بر متن تأکید می‌کنند و خلاقیت زبان آموزان را نادیده می‌گیرند!

  •  عدم تعامل با زبان مادری

افرادی که به دنبال آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران هستند اما به‌طور منظم با افرادی که به زبان فارسی صحبت می‌کنند تعامل دارند معمولاً دچار چالش می‌شوند اما راه‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به رنج سنی زبان آموزانتان از آن‌ها بخواهید تا از طریق اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی با افرادی که تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارند صحبت کنند یا اپلیکیشن‌های آموزشی را روی تلفن همراهشان نصب و از آن استفاده کنند. این کار کمک می‌کند تا خارج از محیط آموزشی هم انگلیسی را تمرین کنند.

مطالعه کنید  آموزش مشاغل مختلف به انگلیسی

 

  •  زمان ناکافی

آموزش-زبان-انگلیسی-در-مدارس-ایران

“زمان” چالش بزرگی بر سر راه یادگیری زبان در مدارس است! طبیعتاً ۳ ساعت آموزش زبان انگلیسی در خانه در طول هفته نمی‌تواند به‌طور مؤثری این مهارت‌ها را آموزش دهد. بهترین راه این است که زبان آموزان را مجبور کنید تا به‌صورت روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از وقتشان را به تمرین اختصاص دهند و در ازای این کار به آن‌ها پاداش دهید. اینگونه آن‌ها وسوسه می‌شوند تا یادگیری زبان را متوقف نکنند و به‌طور مؤثرتری این مهارت را یاد بگیرند.

  •  حجم زیاد دانش آموزان در کلاس‌های درسی

بیشترین مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مدارس به حجم زیاد دانش آموزان در کلاس‌های درسی برمی‌گردد. این موضوع بهره‌وری را کاهش می‌دهد و باعث صدمه به تکنیک‌های آموزشی می‌شود.

 

  •  احساس خجالت

هنگامی که به وضعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بیشتر بچه‌ها از صحبت کردن به این زبان خجالت می‌کشند به خصوص اگر در اطرافشان افرادی باشند که تسلط بیشتری دارند! شما باید به آن‌ها بیاموزید که می‌توانند خیلی راحت‌تر این زبان را یاد بگیرند به‌عنوان مثال برای بیان نیازهای روزمره‌شان از کلمات انگلیسی استفاده کنند و به‌تدریج این کار را گسترش دهند. به آن‌ها بگویید که برای شروع این کار را هنگامی که در اتاق یا هر فضای دیگری تنها هستند انجام دهند و با صدای بلند با خودشان صحبت کنند در این صورت احساس اطمینان بیشتری نسبت به خودشان پیدا می‌کنند و می‌توانند این کار را با دیگران هم انجام دهند.

 

برای حل این مشکلات چه پیشنهادی دارید؟

وضعیت-آموزش-زبان-انگلیسی-در-مدارس-ایران

پیشنهاد می‌کنیم:

✅ روی چهار مهارت اصلی زبان تمرکز کنید : از این پس به جای این صرفاً روی متن تأکید کنید تمرکزتان را به‌صورت هم‌زمان روی چهار مهارت اصلی زبان بگذارید تا زبان آموزانتان در همه جنبه‌ها رشد کنند.

✅ تدوین کتب درسی : برای حل مشکل آموزش زبان انگلیسی مدرسه باید کتاب‌هایی تدوین شوند که تمام مهارت‌های زبان را آموزش می‌دهند و متناسب با شرایط فرهنگی و بومی کشور هستند به‌عنوان مثال می‌توان از متونی استفاده کرد که به فرهنگ، باورهای دینی، اعتقادات و رسم و رسوم اشاره می‌کند. در این صورت نه تنها ترویج فرهنگ مبتذل غربی به وجود نمی‌آید بلکه زبان آموزان ارتباط بیشتری میان مطالب آموزشی و زندگی واقعی احساس می‌کنند و آن‌ها را راحت‌تر می‌پذیرند.

مطالعه کنید  یادگیری زبان در سه سوت- قسمت اول

✅ استخدام معلمان توانمند : استخدام معلمان متخصص، توانمند و با انگیزه باعث می‌شود تا دانش آموزان زبان انگلیسی را به شیوه بهتری یاد بگیرند.

✅ ایجاد انگیزه در دانش آموزان : ایجاد انگیزه در دانش آموزان مهم‌ترین عامل است که می‌تواند آموزش زبان را تأثیرگذارتر کند. شما باید آن‌ها را وادار به کار گروهی، استفاده از مطالب آموزشی و ابراز خلاقیت کنید.

✅ استفاده بهینه از زمان : توصیه می‌شود زبان انگلیسی به جای ۱ ساعت در هفته به ۴ ساعت در هفته تغییر پیدا کند تا دانش‌آموزان انگیزه خودشان را از دست ندهند و مطالب آموزشی را فراموش نکنند. معلمان هم باید استفاده بهینه از زمان را یاد بگیرند و با برنامه‌ریزی دقیق هم مطالب جدید را آموزش دهند و هم دانش آموزان را به مشارکت در فعالیت‌های کلاسی وادار کنند.

✅ ایجاد هماهنگی میان دانش آموزان : اگر نحوه تقسیم دانش آموزان در کلاس‌های درسی بر اساس سطح دانششان باشد روند آموزشی بهتر طی می‌شود و در حین آموزش همه بچه‌ها در فعالیت‌های کلاسی مشارکت می‌کنند.

✅ استفاده از تکنیک‌های جدید آموزشی : ترکیب درست روش‌های سنتی با روش‌های مدرن می‌تواند آموزش را تأثیرگذارتر کند.

آموزش-زبان-انگلیسی-در-مدارس-ابتدایی

کلام آخر

درست است که یادگیری سریع زبان انگلیسی در مدرسه چالش‌هایی دارد اما نباید فراموش کنیم که آموزش این مهارت فرآیندی ظریف و زمان‌بر است. این زبان به “آموزش عمیق و زمان زیاد” احتیاج دارد و بهترین راه غوطه‌ور شدن در آن و آشنایی با افراد جدید است.

 

سؤالات پرتکرار در رابطه با مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مدارس

آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟

بزرگ‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم عدم هدف گذاری دقیق، محتوای نامناسب کتب آموزشی، روش‌های خسته کننده سنتی، زمان ناکافی و حجم زیاد دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی است.

برای بهتر شدن آموزش زبان انگلیسی در مدارس چه تدابیری باید اندیشیده شود؟

مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام شود اصطلاح کتب درسی، تمرکز بر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی به‌صورت هم‌زمان، انتخاب معلمان توانمند، ایجاد انگیزه در بچه‌ها، استفاده درست از زمان و تکنیک‌های آموزشی مدرن است.

برای جذاب‌تر کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایرانی چه پیشنهادی دارید؟

اگر فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی، کتاب‌های غیردرسی، بازی و موسیقی را با روش‌های فعلی ادغام کنید انگیزه زبان آموزان دو چندان می‌شود.