آموزش روش تند خوانی برای وکالت

تند خوانی برای وکالت

گاهی اوقات خواندن مباحث درسی کار سخت و طاقت فرسایی می‌شود به ویژه زمانی که قرار است در یک آزمون بزرگ و سراسری شرکت کنید! در این دوران احتمالاً با خودتان فکر می‌کنید که مهارت‌هایتان ناقص است، هنوز مطالب زیادی را مطالعه نکرده‌اید یا حتی متونی که خوانده‌اید را فراموش کرده‌اید؛ پس سعی می‌کنید از طریق راه‌های مختلف فرایند خواندن، بازخوانی و مرورتان را سرعت ببخشید. در این مقاله می‌خواهیم آموزش تندخوانی و تند خوانی برای وکالت را به‌طور اختصاصی بررسی کنیم و تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کنند یک متن طولانی را به‌صورت کارآمدتری در کم‌ترین زمان بخوانید بررسی کنیم پس تا انتهای این بخش همراه ما باشید.

 

آموزش 0 تا 100 روش های تند خوانی برای وکالت

آموزش تند خوانی برای وکالت

آیا تا به حال اصطلاح «متن خشک» به گوشتان خورده است! متن خشک برای توصیف متنی استفاده می‌شود که معمولاً خسته‌کننده و طولانی است. این متون بیشتر از اینکه ارزش سرگرمی داشته باشند ارزش آکادمیکی دارند و اغلب آن‌ها را در کتاب‌های درسی، دانشگاهی، گزارش‌های تجاری، مالی و … می‌بینیم. در این بخش ۵ مرحله اصلی برای مطالعه یک متن خشک از جمله دروس لازم برای وکالت را بررسی می‌کنیم. (این مراحل برای مطالعه هر کتاب دیگری هم قابل استفاده هستند.)

§       یک مکان خوب را برای مطالعه پیدا کنید

اگر چه درس خواندن در هر جایی امکان پذیر است اما محیط مطالعه می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد شما و مقدار اطلاعاتی که حفظ می‌کنید داشته باشد. یک مکان خوب باید علاوه بر نور کافی، آرام و ساکت و از هرگونه عاملی که منجر به حواس پرتی می‌شود دور باشد.

§       از روش SQ3R استفاده کنید

یکی از متداول‌ترین روش‌های خواندن «روش SQ3R» است که مراحل آن به‌صورت زیر می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال طریقه تند خوانی برای وکالت هستید این روش را یاد بگیرید.

1.    نظرسنجی

  • قبل از خواندن، مطالب را بررسی کنید.
  • نگاهی به سرفصل‌های موضوع پیش رویتان بیندازید و سعی کنید یک نمای کلی از مطالعه داشته باشید.
  • بخش‌های کتاب را بررسی کنید و پاراگراف خلاصه نهایی را بخوانید.
  • مرحله نظرسنجی باید هدفمند باشد.
  • در این مرحله باید یک دانش پیش زمینه‌ای و جهت گیری اولیه نسبت به مطلب پیدا کنید تا در حین خواندن از آن کمک بگیرید.
  • نظرسنجی فرایند خواندن را برای شما آسان‌تر می‌کند.
مطالعه کنید  از فواید تندخوانی چه میدانید ؟

2.    سؤال

شیوه تند خوانی برای وکالت

  • در مرحله بعد به‌عنوان فصل نگاهی بیندازید و برای خودتان یک سری سؤال طراحی کنید تا در حین خواندن پاسخ مناسب آن‌ها را پیدا کنید.
  • این مرحله به تلاش آگاهانه احتیاج دارد و بسیار ارزشمند است زیرا منجر به خواندن فعال می‌شود.
  • به عقیده صاحب نظران این بخش بهترین راه برای حفظ مطالب نوشتاری است.
  • سؤال پرسیدن تمرکز شما را روی آنچه باید یاد بگیرید بیشتر می‌کند.

3.    خواندن

  • بهترین روش تند خوانی برای وکالت این است که هدفمند بخوانید.
  • شما می‌توانید از سؤالات بخش قبل به‌عنوان راهنما استفاده کنید. ابتدا به دنبال پاسخ سؤالات بگردید و در صورتی که مطالعه‌تان تمام شد و پاسخ مناسبی را پیدا نکردید دوباره این کار را انجام دهید.
  • گاهی اوقات انعکاسی بخوانید یعنی چیزی که نویسنده می‌خواهد به شما بگوید را در نظر بگیرید و با خودتان فکر کنید که چگونه می‌توانید از آن اطلاعات استفاده کنید.

4.    از بر خواندن

بعد از خواندن یک بخش به اطرافتان نگاه کنید و سعی کنید پاسخ سؤالات را با استفاده از کلمات و مثال‌های خودتان بازگو کنید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید یعنی مطالب را کاملاً درک کرده‌اید در غیر این صورت باید دوباره به بخش‌هایی که خوانده‌اید نگاه کنید، پاسخ سؤالات را پیدا و آن‌ها را یادداشت کنید.

5.    مرور

  • بعد از خواندن کل بخش‌هایی که برنامه‌ریزی کرده بودید به لیست سؤالاتتان نگاهی بیندازید، حافظه‌تان را محک بزنید، یادداشت‌هایتان را مرور کنید و برای قوی کردن حافظه خوذ برنامه ریزی کنید.
  • در مرحله آخر باید مجموعه‌ای از یادداشت‌ها را تهیه کرده باشید که نمای کلی فصل خوانده شده را به شما نشان دهد. با انجام این کار مجبور نیستید دفعه بعد کل فصل را بخوانید حتی می‌توانید از این یادداشت‌ها برای امتحانات هم استفاده کنید.
  • هنگام مرور یادداشت‌ها با خودتان فکر کنید که این مطالب چقدر اهمیت دارند، کاربرد آن‌ها چیست، چه پیامدهایی دارند، چه سؤالاتی هنوز در ذهن شما باقی مانده است! این کار باعث حفظ بهتر اطلاعاتی که خوانده‌اید می‌شود.

§       مهارت تند خوانی برای وکالت را یاد بگیرید

بهترین روش تند خوانی برای وکالت

تندخوانی یک راه عالی برای عبور سریع از متن‌های خشک است اما هدف از یادگیری تند خوانی برای وکالت چیزی فراتر از این موضوع می‌باشد. شما باید بتوانید مطالبی که می‌خوانید را درک و حفظ کنید. ما ۳ پیشنهاد آسان برای شما داریم:

  • مطالعه با چشم: یکی از با کیفیت‌ترین انواع مطالعه «مطالعه با چشم» است؛ یعنی هنگام خواندن فقط می‌توانید از چشم‌هایتان استفاده کنید و حق زمزمه کردن ندارید.
  • عبارت خوانی: در این روش به جای اینکه کلمات را تک‌تک بخوانید باید کلمات مهم و بامعنی را به شکل یک عبارت یا به‌صورت دسته‌ای بخوانید.
  • خط بردن: تکنیک تندخوانی برای آزمون وکالت «خط بری» است.‌ در این روش با استفاده از دست، شیء یا خودکار یک خط را دنبال می‌کنید. این کار درصد حواس پرتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
مطالعه کنید  آموزش لغات ضروری زبان انگلیسی

§       تمرکزتان را روی یادآوری بگذارید نه روی خواندن

گاهی اوقات برای خواندن یک درس به تلاش زیادی احتیاج دارید. در این شرایط شما نمی‌توانید تک‌تک کلمات را مطالعه کنید پس بهتر است اطلاعات مهم را به ذهن بسپارید. به یاد داشته باشید که یکی از روش‌های تندخوانی برای وکالت تکنیک «درخت حافظه ذهنی» است. در این روش شما می‌توانید تجسم و یاد آوری اطلاعات کلیدی را برای خودتان آسان‌تر کنید.

§       رو به عقب درس بخوانید

اشتباه رایجی که گاهی اوقات هنگام آموزش تند خوانی برای وکالت رخ می‌دهد این است که شخص فکر می‌کند همیشه باید از ابتدای یک فصل شروع به درس خواندن کند در صورتی که گاهی اوقات بهتر است خواندن را از انتهای فصل شروع کنید. انتهای هر فصل معمولاً خلاصه‌ای از مفاهیم کلیدی، فهرستی از واژگان مهم یا سؤالات اصلی فصل وجود دارد که می‌تواند راهنمای شما در طول مطالعه باشد و تمرکزتان را روی موضوعات بیشتر کند.

 

۵ عادت بد و مخرب مطالعه را بشناسید

روش تند خوانی برای وکالت

اگر شیوه تند خوانی برای وکالت را یاد گرفتید بهتر است عادت‌های بد مطالعه را هم بشناسید تا روند یادگیری مؤثرتری داشته باشید. از حالا به بعد انجام کارهای زیر ممنوع است:

§       یادداشت برداری خطی

از یادداشت برداری خطی معمولاً هنگامی که فرد می‌خواهد کلمه به کلمه یک متن یا صحبت را مانند سخنرانی به ذهن بسپارد استفاده می‌شود. پیشنهاد ما این است که به جای یادداشت خطی اطلاعات را در یک فضای کم‌تر، یک نمودار کوچک یا طرح مختصر بگنجانید. در این صورت می‌توانید آن‌ها را هر زمانی که دوست داشتید به‌راحتی مطالعه کنید، مفاهیم کلیدی را ببینید و میان مفاهیم مختلف رابطه برقرار کنید.

§       برجسته کردن کتاب

احتمالاً همه ما حداقل یک بار از هایلایتر استفاده کرده‌ایم حتی آن را به‌عنوان یک روش تندخوانی برای وکالت می‌شناسیم. به‌طور طبیعی رنگ‌های روشن می‌توانند تأثیر بصری زیادی داشته باشند اما گاهی اوقات فریبنده هستند. معمولاً خواندن دوباره و دوباره کلمات برجسته به اندازه یادگیری فعال مؤثر نیست. شما می‌توانید با هایلایت کردن مفاهیم مهم برای خودتان کدهای رنگی بسازید؛ به‌عنوان مثال کلمات و مفاهیم مشابه را با یک رنگ مشخص کنید تا آن‌ها را راحت‌تر به یاد آورید.

مطالعه کنید  با اعتماد به نفس موفقیت خود را تضمین کنید

§       بازنویسی یادداشت‌ها

طریقه تند خوانی برای وکالت

برخی از افراد با این فرض که تکرار برای حفظ کردن خوب است یادداشت‌ها را بازنویسی می‌کنند. تکرار به‌عنوان اولین قدم ارزشمند است اما به تنهایی مؤثر نیست. شما می‌توانید یادداشت‌ها را با هدف کوچک کردن طرح کلی بازنویسی کنید اما به دنبال خودآزمایی خودتان نباشید.

§       بازخوانی فصل

اغلب افرادی که به دنبال فراگیری تند خوانی برای وکالت هستند فکر می‌کنند اگر یک فصل یا یک کتاب را شب قبل از امتحان دوباره بخوانند آموخته‌هایشان تقویت می‌شود. بازخوانی یک تکنیک خوب به‌عنوان آخرین مرحله است اما باید به شیوه درستی انجام شود. پیشنهاد ما این است که ابتدا مطمئن شوید مراحل مطالعه فعال مانند نمودار کشیدن، کوچک کردن خطوط کتاب یا تست‌های تمرینی را درست انجام داده‌اید سپس فصل یا کتابی که می‌خواهید را دوباره بخوانید.

§       به خاطر سپردن تعاریف

برخی از دانشجویان فکر می‌کنند حفظ کردن تعاریف یک روش تند خوانی برای وکالت است! این روش فواید زیادی دارد به شرطی که اولین گام در فرآیند یادگیری باشد. حفظ کردن تعاریف مختلف شرط موفقیت در یک امتحان نیست. راهکار درست این است که بعد از حفظ اصطلاحات مختلف خودتان را مورد آزمایش قرار دهید به‌عنوان مثال یک اصطلاح را تعریف کنید اما دلیل اهمیت آن را هم بدانید و حتی آن را با موارد مشابه مقایسه کنید. وقتی خودتان را در معرض آزمون و خطا قرار می‌دهید، می‌توانید میان اطلاعات مختلف چسبندگی ایجاد کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله یاد گرفتیم که چطور برای وکالت تند خوانی کنیم. تندخوانی یک مهارت مطالعه است که نه تنها سرعت خواندن بلکه کیفیت آن را هم ارتقا می‌دهد. هنگامی که این مهارت را یاد می‌گیرید هشیاری، قدرت دید و تمرکزتان بهتر می‌شود. این مهارت به شما کمک می‌کند تا در دنیای پر تلاطم این روزها از زمانتان بهینه‌تر استفاده کنید.

سؤالات متداول در رابطه با تند خوانی برای وکالت

بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه تند خوانی برای وکالت وجود دارد چه مانعی است؟

مشکل اصلی که مانع از درست خواندن می‌شود ترس و اضطراب از عدم درک درست مطالب است.

بهترین شیوه تندخوانی برای وکالت چیست؟

روش SQ3R، خط بری، عبارت خوانی مطالعه با چشم بهترین تکنیک‌هایی هستند که می‌توانید به تنهایی آن‌ها را یاد بگیرید.

کدام عادات مطالعه را از کودکی به‌طور اشتباهی به ما یاد داده‌اند؟

یادداشت برداری خطی، استفاده نادرست از هایلایتر، بازنویسی یادداشت‌ها، بازخوانی فصل و حفظ تعاریف عاداتی هستند که همه ما خواسته یا ناخواسته آن‌ها را انجام می‌دهیم. این عادات مزایای زیادی دارند به شرطی که در مسیر درستی قرار بگیرند.