بهترین ترفند های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

یادگیری یک زبان جدید فوق‌العاده لذت بخش و سرگرم کننده است اما گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آید که فکر می‌کنیم مغزمان علیه ما کار می‌کند یا به عبارت دیگر حس می‌کنیم علی رغم زمان زیادی که به مطالعه اختصاص می‌دهیم چیز زیادی یاد نمی‌گیریم. افزایش کارایی مغز برای یادگیری زبان خارجی موضوع مهمی است که همه افراد در سنین و سطوح مختلف به آن احتیاج دارند. با ما همراه باشید تا ترفندهای جالبی را به شما یاد دهیم.

 

از حالا به بعد با اجرای راه های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی سرعت خودتان را دو چندان کنید

۳ راه اصلی برای فریب مغز وجود دارد که سرعت یادگیری را بیشتر می‌کند.

1.    احساس فوریت ایجاد کنید

افزایش کارایی مغز برای آموزش یک زبان خارجی

اکثر زبان آموزانی که به دنبال شیوه های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی هستند از کمبود وقت شکایت می‌کنند! به‌طور طبیعی مغر هر روز در برابر حجم عظیمی از اطلاعات قرار می‌گیرد به همین علت هم به هر قیمتی از مطالعه زبان خودداری می‌کند؛ زیرا نمی‌خواهد انرژی اضافی را صرف کند! برای مقابله با حس می‌توان از راه‌های زیر استفاده کرد.

در یک کلاس واقعی ثبت نام کنید

فرقی نمی‌کند کلاس شما حضوری باشد یا آموزش آنلاین زبان انگلیسی هدف این است که کسی مسئولیت رسیدگی به شما را به عهده بگیرد و مسئولیت‌هایی را به عهده‌تان بگذارد. متعهد شدن و حضور در کنار افراد دیگر فشاری روی شما وارد می‌کند تا در برابر خواندن زبان تنبلی نکنید.

 پیشرفتتان را دنبال کنید و آن را به اشتراک بگذارید

تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که به‌صورت صوتی یا تصویری پیشرفتتان را ضبط کنید حتی آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید! این کار می‌تواند انگیزه بخش خوبی برای شما باشد.

به مغزتان فرصتی برای فرار از زبان انگلیسی ندهید

تحت هر شرایطی از زبان انگلیسی استفاده کنید. هنگام رفتن به مدرسه یا محل کار به موسیقی انگلیسی گوش دهید، برای یادگیری زبان از طریق فیلم آخر هفته‌ها را به تماشای فیلم‌های انگلیسی اختصاص دهید، هنگام صبحانه رسانه‌های اجتماعی را به زبان انگلیسی دنبال کنید حتی اشیاء اطرافتان را به زبان انگلیسی صدا بزنید؛ با انجام این کارها هر روز در معرض زبان انگلیسی قرار می‌گیرید و به مغزتان می‌گویید که از این زبان استفاده کند.

مطالعه کنید  روش هایی ساده برای افزایش نمره آیلتس

 

2.    یادگیری خودتان را تا حد امکان شخصی سازی کنید

شیوه های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

مغز تمایل دارد چیزهایی که به آن‌ها نیاز نداریم یا به نظرمان جالب نیست را فراموش کند. همه ما از داشتن یک حافظه بد شکایت داریم و به دنبال روش های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی هستیم اما فراموش نکنید که مغز هر روز در حال پردازش اطلاعات بی‌شماری است پس ایرادی ندارد اگر بعضی چیزها را به یاد نیاورد. وظیفه ما این است که مغز را فریب دهیم تا کلمات جدید انگلیسی را ارزشمند بداند. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از موارد زیر کمک بگیرید.

 نوشتن را هر چه زودتر شروع کنید

یکی از راهکار های افزایش کارایی مغز برای آموزش یک زبان خارجی «نوشتن» است. شما می‌توانید به جای اینکه نمونه‌های مطرح شده در کتاب‌های درسی را بخوانید با کمک واژگان جدیدی که یاد گرفته‌اید درباره زندگی خودتان، احساسات، نظرات و هر آنچه دوست دارید بنویسید.

از عکس‌های خودتان استفاده کنید

ما می‌دانیم که استفاده از تصاویر می‌تواند فرایند یادآوری را راحت‌تر کند اما این دفعه به جای اینکه کلمه ماشین را با کمک فلش کارت یاد بگیرید از ماشین خودتان عکس بگیرید تا مغز خیلی راحت‌تر آن را به یاد آورد. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های رایگانی مانند Quizlet یا AnkiApp استفاده کنید و عکس‌هایی که می‌گیرید را در آن آپلود کنید.

یک پیشنهاد دیگر هم داریم، به جای اینکه لیست طولانی از واژگان انگلیسی را حفظ کنید به دنبال لغاتی باشید که با تجربیات زندگی و روابط شما مرتبط هستند؛ به‌عنوان مثال به جای اینکه فهرست طولانی از موقعیت‌های شغلی را به ذهن بسپارید از شغل خودتان، دوستان یا اطرافیانتان شروع کنید.

 

3.    زبان انگلیسی را جوری یاد بگیرید که واقعاً کاربردی باشد

نحوه افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

برخی از افراد می‌توانند یک لیست طولانی از کلمات یا افعال زبان انگلیسی را از حفظ برای شما بگویند اما اگر از آن‌ها بخواهید تا این‌ها را با یکدیگر ترکیب کنند، یک داستان بسازند یا در زمینه از آن‌ها استفاده کنند احتمالاً گیج می‌شوند و حتی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اگر به دنبال افزایش کارایی مغز برای آموزش یک زبان خارجی هستید حواستان باشد که انگلیسی را به شکلی یاد بگیرید که کاربردی باشد.

با تکرار فاصله دار آشنا شوید

دغدغه اکثر افرادی که به دنبال ترفند های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی هستند این است که چگونه یک زبان را جوری یاد بگیرند که آن را فراموش نکنند! بهترین راه برای حل این مشکل «تکنیک تکرار فاصله دار» است. در این تکنیک به جای اینکه هر از چند گاهی یک متن بسیار طولانی را در زمان زیادی مرور کنید طبق برنامه ریزی مشخص شده‌ای این کار را انجام می‌دهید. گابریل واینر معتقد است که با انجام تکنیک تکرار فاصله دار شما می‌توانید در یک دوره چهار ماهه با ۳۰ دقیقه تمرین روزانه ۳۶۰۰ فلش کارت را با دقت ۹۰ تا ۹۵ درصد یاد بگیرید.

مطالعه کنید  نکاتی برای خنداندن دیگران

 

چیزهایی که یاد گرفته‌اید را بلافاصله به کار ببرید

بهترین راه افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی به کار بردن چیزهای است که یاد گرفته‌اید. مغز انسان چیزهایی که در زندگی واقعی به کار می‌رود را بهتر به خاطر می‌سپارد. برای شروع می‌توانید به محض یادگیری تعدادی لغت چند جمله ساده بسازید تا چیزهایی که حفظ کرده‌اید را به‌خوبی درک کنید.

 

زبان انگلیسی را به شکل ساده‌تری هم می‌توان یاد گرفت!

راه های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

در بخش قبلی قویترین ترفند های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی را یاد گرفتیم در این بخش می‌خواهیم چند تکنیک ساده و ارزان را برای مطالعه زبان در خانه به شما آموزش دهیم.

 

به دنبال فایل‌های صوتی مورد علاقه‌تان باشید

اغلب شنیده‌ایم که می‌گویند یک راهکار افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی گوش دادن به پادکست یا کتاب صوتی است.

مزایا:

  • راحت است.
  • در هر جایی می‌توان به آن گوش داد.
  • مهارت شنیداری و گفتاری را به‌صورت هم‌زمان بهبود می‌بخشد.
  • علاوه بر آموزش زبان انگلیسی مطالب جدیدی را به شما یاد می‌دهد.

معایب:

  • شاید برای برخی از افراد مبتدی امکان‌پذیر نباشد.

پیشنهاد ما:

  • شما می‌توانید متناسب با سطحتان پادکست‌ها را انتخاب کنید.
  • برخی از وب سایت‌ها هستند که علاوه بر انتشار پادکست‌های رایگان این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند تا نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و با آن‌ها پرسش و پاسخ داشته باشید.

·       کتاب‌های انگلیسی را در ژانرهای مختلف مطالعه کنید

معمولاً کتاب خواندن در آموزش زبان دست کم گرفته می‌شود در صورتی که یک روش مشهور و قدیمی برای یادگیری این مهارت است.

مزایا:

  • شما می‌توانید خیلی راحت کتاب‌های ساده یا چالش برانگیز را متناسب با سطحتان انتخاب کنید.
  • کتاب‌ها به‌صورت فیزیکی و آنلاین موجود هستند.
  • محدودیت موضوعی ندارید.

معایب:

  • گاهی اوقات مطالعه کتاب برای افراد مبتدی چالش برانگیز است و امکان دارد آن‌ها را نسبت به یادگیری زبان دلسرد کند.
  • کتاب خواندن تأثیر زیادی در تقویت مهارت گفتاری یا شنیداری ندارد.

پیشنهاد ما:

  • حتماً در فرآیند یادگیری زبان مطالعه کتاب را قرار دهید اما مطمئن شوید که از آنچه می‌خوانید لذت می‌برید. علاقه شما به کتاب پیش رویتان می‌تواند مسیر را آسان‌تر کند.
  • اگر در سطح مبتدی هستید کتاب‌های کودکان، اگر در سطح متوسط هستید کتاب‌هایی که قبلاً خوانده‌اید و اگر در سطح پیشرفته هستید هر چیزی که دوست دارید را بخوانید.

 

اخبار هنرمندانی که دوستشان دارید را دنبال کنید

دنبال کردن اخبار علاوه بر اینکه شما را درباره مسائل روز دنیا به روز نگه می‌دارد باعث تقویت زبان انگلیسی‌تان می‌شود.

مطالعه کنید  ویژگی های افراد شاد چیست؟

مزایا:

  • اخبار همیشه جالب و جذاب هستند.
  • شما می‌توانید آن‌ها را بر اساس فرهنگ‌ها یا کشورهایی که دوست دارید دنبال کنید.

معایب:

  • برخی از موضوعات چالش برانگیز هستند.
  • شاید شما هیچ آگاهی درباره یک خبر نداشته باشید یا همه چیزهایی که گوینده می‌گوید را به‌درستی متوجه نشوید.

پیشنهاد ما:

  • اخبار را متناسب با سطح خودتان انتخاب کنید.
  • به‌عنوان یک فرد مبتدی و متوسط اخبار کوتاه‌تر و به‌عنوان یک زبان آموز پیشرفته به سراغ مقالات و نشریات طولانی‌تر بروید.
  • BBC، CBC و NPR منابع خوبی برای اخبار انگلیسی هستند.

 حضور متفاوت‌تری در رسانه اجتماعی داشته باشید

یکی از برترین ترفند های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی حضور در شبکه‌های اجتماعی است به شرطی که برنامه ریزی شده انجام شود. این پلتفرم‌ها می‌توانند نقش زیادی در یادگیری زبان انگلیسی داشته باشند.

مزایا:

  • رسانه‌های اجتماعی مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن شما را تقویت می‌کنند.
  • شما می‌توانید پست‌های مختلف را بخوانید و نظراتتان را بنویسید.
  • به ویدئوهای مختلف گوش دهید.
  • پیام صوتی بدهید.
  • انگلیسی واقعی و محاوره‌ای را تمرین کنید.
  • ساعت‌ها سرگرم شوید.

معایب:

  • در شبکه‌های اجتماعی کلمات عامیانه زیادی وجود دارد.
  • برخی از پست‌ها نامناسب و حتی خسته کننده هستند به خصوص اگر در سطح پیشرفته باشید.

پیشنهاد ما:

  • حساب‌هایی را دنبال کنید که برای شما کاربردی و مناسب هستند به‌عنوان مثال سیاستمداران، شرکت‌ها یا روزنامه نگارانی که از زبان رسمی‌تری استفاده می‌کنند را دنبال کنید.
  • پیشنهاد ما پلتفرم‌های اینستاگرام، توییتر و فیسبوک است.

 

کلام آخر

نحوه افزایش کارایی مغز برای یادگیری‌های زبان جدید گران یا خیلی پیچیده نیست! شما می‌توانید با کارهای جالب و سرگرم کننده‌ای و خرید پرفروش ترین کتاب های آموزش زبان مغزتان را برای یادگیری این مهارت آماده کنید. در این مقاله ترفندهایی را برای بررسی کردیم که بدون نیاز به معلم قابل انجام هستند. یادتان باشد که اگر در یک بازه طولانی به زبان انگلیسی صحبت کنید بدون شک بر آن مسلط می‌شوید.

سؤالات متداول در رابطه با  ترفند های افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

بهترین ترفند افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی چیست؟

باید مغزتان را مجبور به یادگیری زبان کنید و گاهی آن را تحت فشار بگذارید، زبان انگلیسی را به روش‌های مختلف برای خودتان شخصی سازی کنید و این مهارت را جوری یاد بگیرید که در دنیای واقعی کارساز و کاربردی باشد.

چگونه با فراموشی مطالبی که خوانده‌ایم مبارزه کنیم؟

تکنیک تکرار فاصله دار را امتحان کنید.

برای اینکه مغز را با زبان انگلیسی درگیر کنیم چه پیشنهادی دارید؟

اگر می‌خواهید هر روز و هر ساعت با زبان انگلیسی درگیر باشید در یک کلاس آموزشی ثبت نام کنید، کتاب بخوانید، پادکست گوش کنید، در رسانه‌های اجتماعی بگردید، تلویزیون ببینید، بازی کنید و با دوستانتان چت کنید؛ فقط همه این کارها را به زبان انگلیسی انجام دهید.