آیا خوردن کندر برای تقویت حافظه خوب است؟

آیا خوردن کندر برای تقویت حافظه خوب است؟

شما هم شنیده‌اید که خوردن کندر برای تقویت حافظه خوب است! کندر که به نام‌های B. carterii، Boswellia thurifera، B. sacra یا Olibanum شناخته می‌شود از درختی با همین نام در کشورهای گرمسیری مانند عربستان سعودی، آفریقا، سومالی، یمن و هندوستان به دست می‌آید و گیاه زرد رنگش به‌صورت بخور، موضعی و خوراکی استفاده می‌شود. کندر یک داروی تلخ مزه است و خواص پزشکی بسیار زیادی دارد حتی در طب سنتی و روایات شیعه هم به مصرف آن تأکید شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا جدیدترین مطالب در خصوص کندر، خواص و نحوه استفاده از آن را در اختیارتان بگذاریم.

 

هرگز تأثیر خوردن کندر برای افزایش حافظه را دست کم نگیرید

کندر علی رغم طعم گسش عطر بسیار خوبی دارد و از سال‌های قبل تا به امروز در میان ایرانیان، رومیان، مصریان، یهودیان و یونانیان محبوبیت زیادی داشته است. کندر نوعی صمغ است که برای به دست آوردنش باید درخت را برش دهند تا به شیره برسند. این شیره بعد از ۲ _ ۳ روز سفت می‌شود و با جدا کردنش کندر به دست می‌آید. کندر به اشکال مختلفی خورده می‌شود:

  • میوه این گیاه به‌صورت خام خورده می‌شود.
  • به دانه‌های رسیده‌اش «بنه شور» می‌گویند. بنه شور را به‌عنوان تنقلات می‌خورند.
  • به این میوه هنگامی که خام و نرسیده است «بنه شک» می‌گویند. از بنه شک یک‌ترشی خوشمزه درست می‌کنند که به همین نام شناخته می‌شود.
  • اگر کندر جوشانده شود ماده‌ای به نام «سقز» به دست می‌آید که شبیه آدامس است اما مانند آن هضم سختی ندارد.
  • اگر این میوه کوبیده شود غذایی به نام «آب بنه» درست می‌شود.

خوردن کندر برای تقویت حافظه

اولین و مهم‌ترین خاصیت کندر تأثیرش در هوش کودکان و بزرگسالان و بهترین زمان خوردن کندر برای تقویت حافظه صبح‌ها به‌صورت ناشتا است. این گیاه می‌تواند از انسان در برابر بیماری‌های مغزی مانند فراموشی‌های کوتاه مدت، آلزایمر یا پارکینسون محافظت کند و سلامت اعصاب را افزایش دهد. افرادی که در سنین بالا احتمال ابتلا به چنین بیماری‌هایی را دارند، می‌توانند برای پیشگیری کندر بخورند یا خانم‌های بارداری که به دنبال افزایش ضریب هوشی جنین و کودکشان هستند، می‌توانند با مشورت پزشک از این گیاه به میزان معینی مصرف کنند.

مطالعه کنید  منتظر تغییر شرایط نباشید

تحقیقی روی ۱۰۰ نفر از مادران باردار انجام شد. مادرانی که حدوداً سه یا چهار ماه قبل از زایمان کندر مصرف کردن کودکانشان در آینده دچار بیش فعالی و مادرانی که یک ماه آخر زایمان یا کم‌تر کندر خوردن کودکانشان از هوش بالا (بدون پیش فعالی) بهره‌مند شدند. حواستان باشد که مصرف این گیاه به همه بانوان توصیه نمی‌شود و در صورت لزوم باید در زمان مشخص و مقدار معینی مصرف شود.

 

طریقه خوردن کندر برای تقویت حافظه

طریقه خوردن کندر برای تقویت حافظه

کندر را می‌توانید به ۳ حالت زیر میل کنید:

  • به حالت جویده: اگر فواید کندر برای تقویت حافظه شما را ترغیب کرده تا برای یک بار هم که شده امتحانش کنید، می‌توانید آن را به شکل آدامس در دهانتان بگذارید اما احتمالاً به دلیل طعم تلخش کمی اذیت می‌شوید. انتخاب این روش به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.
  • به حالت بخور: سال‌های زیادی است که مردم کندر را به‌عنوان یک خوشبو کننده می‌شناسند و حتی در معابد یا کلیساها از آن استفاده می‌کنند. اگر تمایل چندانی به خوردن کندر ندارید آن را به این شکل استفاده کنید.
  • به حالت حل شده: اگر می‌خواهید به‌صورت روزانه کندر بخورید، می‌توانید آن را آسیاب کنید، یک قاشق مربا خوری از آن را در آب حل و سپس میل کنید. روش خوردن کندرر برای تقویت حافظه معمولاً به همین شکل است.
  • اگر کندر را به همراه عسل بخورید تأثیرش در درمان فراموشی بهتر می‌شود.
  • اگر تا چند روز به‌صورت مداوم ۳ گرم کندر را در آب بگذارید تا خیس شود و آن را به‌صورت ناشتا میل کنید تأثیرش در رفع بلغم و فراموشی چندین برابر می‌شود.
  • اگر به دنبال طرز خووردن کندر برای تقویت حافظه هستید و علاقه زیادی به دم‌نوش‌های گیاهی دارید پیشنهاد می‌کنیم تا دم‌نوش کندر درست کنید. مواد لازم برای تهیه این دم‌نوش یک قاشق چای خوری کندر و یک لیوان آب جوش است. ابتدا آب جوش را درون لیوان بریزید، کندر را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید، در لیوان را بگذارید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. هر وقت دم‌نوشتان کرم رنگ شد، می‌توانید آن را میل کنید. بهتر است این نوشیدنی را اول صبح یا شب‌ها بخورید.

 

انواع کندر را بشناسید

انواع کندر

کندر برای تقویت حافظه بزرگسالان

اگر به دنبال کندر برای تقویت حافظه بزرگسالان هستید باید انواع آن را بشناسید:

  • کندر شابلوط افریقی یا کندر نر/مذکر/لبان ذکر: این کندر سایز بزرگ‌تری نسبت به کندرهای دیگر دارد و به رنگ قرمز است. کندر نر نسبت به کندر مؤنث درجه خلوصش کم‌تر است.
  • کندر سفید افریقی یا کندر مؤنث/اثنی: این کندر کاهی یا سفید رنگ به آسانی می‌سوزد، دود ندارد، طعم تلخش کم‌تر است و به‌راحتی در دهان جویده و نرم می‌شود. اگر به دنبال عصاره کندر و تقویت حافظه هستید پیشنهاد می‌کنیم این مدل را هم امتحان کنید.
  • کندر یونانی: این کندر توسط شیخ‌الرئیس معرفی شده، از یونان می‌آید و نرینه آن بسیار مرغوب است.
مطالعه کنید  حفظ واژگان انگلیسی با 3 تکنیک طلایی

 

کندر بخورید و با یک تیر دو نشان بزنید

در بخش‌های قبلی با نحوه خوردن کندر برای تقویت حافظه آشنا شدید اما خواص کندر به این موضوع محدود نمی‌شود و مزایای دیگری هم دارد که به شما اجازه می‌دهد از آن‌ها بهره‌مند شوید به‌عنوان مثال:

 

بی‌خوابی را درمان کنید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از بی‌خوابی رنج می‌برند، می‌توانید با مصرف کندر خواب آرام و راحتی را تجربه کنید.

 

از شر بوی بد دهان خلاص شوید

حتماً برای شما هم پیش آمده صبح‌ها بعد از بیداری یا در طول روز از بوی بد دهانتان خجالت بکشید! مصرف روزانه کندر برای تقویت حافظه و رفع این مشکل مناسب است. اگر کندر را به‌صورت جویدنی میل کنید همراه با بوی بد دهان، لثه‌هایتان هم محکم‌تر می‌شوند.

 

به خشکی پوستتان کمک کنید

عوامل مختلفی باعث خشکی پوست می‌شود اما برای درمان آن می‌توانید از روغن کندر استفاده کنید. دو عدد کندر را به خوبی درون روغن بادام حرارت دهید تا کاملاً حل شوند سپس بعد از سرد شدن، این محلول را روی پوست ماساژ دهید تا کاملاً جذب پوست شود. این روش تأثیر خیلی خوبی دارد. شاید مدت مصرف کندر برای حافظه زیاد باشد اما در درمان خشکی پوست کم‌تر است.

 

جای زخم‌ها را سریعاً خوب کنید

اگر زخمی شدید و محل زخم خونریزی کرد، می‌توانید با کمک کندر این مشکل را حل کنید. کندر کمک می‌کند تا جای زخم‌ها زودتر جوش بخورند.

 

کاهش وزن عجیبی را تجربه کنید

سوخت و ساز کالری بدن ارتباط زیادی با غده تیروئید دارد و کندر به دلیل داشتن گاگلسترون می‌تواند باعث تقویت این غده شود. هنگامی که کندر می‌خورید وزنتان کم‌تر و بدنتان پاک‌سازی می‌شود.

 

  • تذکر: کندر علی رغم خواص بی‌شماری که دارد در صورتی که بدون آگاهی و به‌صورت نادرست استفاده شود، می‌تواند عوارضی مانند مشکل در معده / حالت تهوع / سوزش پشت جناغ / بی‌اشتهایی / احساس پر بودن شکم یا خارش پوستی را ایجاد کند؛ پس با مشورت از آن مصرف کنید.
مطالعه کنید  ضرب المثل های مهم انگلیسی درباره غذا

 

خوردن کندر و تقویت حافظه بر اساس دیدگاه طب سنتی

خوردن کندر و تقویت حافظه

  • پیامبر اکرم (ص): پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند کندر بخورید. همان‌طور که انگشت می‌تواند عرق پیشانی را پاک کند کندر هم می‌تواند عقل را زیاد کند، سوزش قلب را از بین ببرد، کمر را محکم کند، چشم را جلا دهد، ذهن را ذکاوت بخشد و فراموشی را از بین ببرد.
  • امام علی (ع): ایشان فرمودند جویدن کندر باعث دفع بلغم، محکم شدن دندان‌ها و رفع بوی بد دهان می‌شود.
  • امام رضا (ع): امام رضا (ع) توصیه کردند زنان حامله کندر بخورند تا اگر بچه دختر است زیبا و خوش اخلاق شود و نزد شوهرش خوشبخت و سعادتمند گردد و اگر بچه پسر است دانا، شجاع و با قلبی پاک متولد شود.

 

چگونه اصل یا تقلبی بودن کندر را تشخیص دهیم

کندری که خالص است نه تنها ظاهر سفید رنگی دارد بلکه خیلی راحت شکسته می‌شود و بسیار نرم و تازه است. هنگامی که این گیاه را می‌شکنید باید داخلش طلایی و زرد رنگ و حالت نسبتاً چسبنده‌ای داشته باشد. اگر با این تفاسیر نتوانستید کندر اصل را بشناسید، می‌توانید یک تکه از آن را آتش بزنید. در صورتی که به خوبی آتش بگیرد اصل و در صورتی که نسوزد و دود کند احتمالاً تقلبی است.

 

سخن پایانی

کندر در علم پزشکی و طب سنتی برای درمان بیماری‌های زیادی استفاده می‌شود حتی خواص ضد سرطانی دارد و تا حدی از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند و برای تقویت حافظه کهنسالان مناسب است. میزان مصرف کندر برای تقویت حافظه در هر فردی متفاوت است و توصیه می‌شود صبح‌ها به‌صورت ناشتا خورده شود. استفاده از این گیاه برای اکثر مردم بی‌خطر است فقط خانم‌های باردار یا افرادی که داروهای خاصی استفاده می‌کنند باید ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

سؤالات پرتکرار در ارتباط با خوردن کندر 

آیا خوردن کندر فقط باعث تقویت مغز می‌شود؟

خیر، خوردن کندر برای تقویت حافظه، وزن متعادل، عملکرد صحیح ریه و دستگاه گوارش، جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان، درمان خشکی پوست _ زخم _ اسهال _ درد مفاصل _ بوی بد دهان و بی‌خوابی مفید است.

کندر به چه روش‌هایی قابل استفاده است؟

این گیاه به‌صورت جویدنی، حل کردنی یا بخور قابل استفاده می‌باشد اما خوردن کندر برای تقویت حافظه به‌صورت «حل کردنی» بهتر است.

بهترین زمان خوردن کندر برای تقویت حافظه چه زمانی است؟

اول صبح به‌صورت ناشتا بهترین زمان است.