از فواید تندخوانی چه میدانید ؟

فواید تندخوانی

حتماً برای شما هم جالب است که بدانید چگونه برخی از افراد می‌توانند سریع‌تر از دیگران بخوانند! شاید ابتدا فکر کنید این موضوع، مهارت خاصی است که از بدو تولد با آن‌ها بوده در صورتی که اینگونه نیست. از لحاظ علمی مغز این افراد سریع‌تر از یک فرد معمولی اطلاعات را پردازش می‌کند و شما هم می‌توانید این کار را با کمی تمرین انجام دهید. تندخوانی مهارتی است که همه انسان‌ها می‌توانند آن را بیاموزند. تنها چیزی که احتیاج دارید این است که هنگام مطالعه کاملاً تمرکز کنید، از محتوا لذت ببرید و قدرت مغزتان را تقویت کنید. هر چقدر این موضوع را بیشتر تمرین کنید بهتر به نتیجه می‌رسید. برای بررسی فواید تندخوانی بخش‌های بعد را به‌دقت مطالعه کنید.

 

شما هرگز این حقایق عجیب و غریب را در مورد مزیت های تندخوانی باور نخواهید کرد!

مهم ترین فواید و مزایای تندخوانی

به‌طور میانگین انسان‌ها می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه را در دقیقه بخوانند و تندخوانی این عدد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. با یادگیری این مهارت در زمانتان صرفه جویی می‌کنید و نیازی به مطالعه مجدد ندارید به‌ویژه زمانی که باید چیزی را سریع یاد بگیرید به عبارت دیگر شما می‌توانید در زمان کوتاه‌تری اصل مطلب را پیدا کنید و برنامه ریزی بهتر و سازنده‌تری برای مطالعاتتان داشته باشید. در اینجا 12 دلیل برای اینکه تند خوانی را از امروز شروع کنید وجود دارد.

 

از مغزتان بیشتر کار بکشید

تندخوانی علاوه بر اینکه باعث می‌شود از پتانسیل‌های مغزتان بیشتر استفاده کنید، دامنه تمرکزتان را افزایش می‌دهد. با یادگیری این مهارت شما سریع‌تر فکر می‌کنید و در طول زمان سریع‌تر تصمیم می‌گیرید یا در صورت وقوع اتفاقات غیرمنتظره سریعاً واکنش نشان می‌دهید. این مهارت اعتماد به نفس و انرژی‌تان را چندین برابر می‌کند.

 

فشار کم‌تری را به چشم‌هایتان وارد کنید

مهم ترین فواید تندخوانی

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به مطالعه علاقه دارند پس می‌دانید که خواندن زیاد گاهی خسته کننده می‌شود. تا به حال برای شما پیش آمده بخواهید درباره موضوعی تحقیق کنید یا کتابی را تا پایان روز تمام کنید و چشمانتان خسته شده باشند؟ در این شرایط اگر تندخوانی را یاد داشته باشید، می‌توانید زمان کم‌تری را به انجام این کارها اختصاص دهید. این مهارت شما را به فرد جالب‌تری تبدیل می‌کند و باعث ملاقاتتان با افراد جدیدتری می‌شود.

 

به یک شخص منظم تبدیل شوید

یکی از مهم ترین فواید تندخوانی که باید بدانیم «ایجاد نظم و انضباط» است. یادگیری هر مهارت جدیدی به برنامه‌ریزی، تمرین و فداکاری احتیاج دارد. هنگامی که برای خودتان اهدافی را تعیین می‌کنید باید به‌صورت روزانه زمان مشخصی را به آن اختصاص دهید؛ این امر باعث می‌شود تا ناخواسته به یک شخص منظمی تبدیل شوید که می‌تواند روی کارها و پروژه‌های دیگر هم به‌خوبی تمرکز کند.

مطالعه کنید  آموزش مهمترین اصطلاحات انگلیسی مربوط به لباس پوشیدن

 

 تندخوانی به تقویت حافظه‌تان کمک می‌کند

از مزایای تندخوانی می‌توان به «تقویت حافظه» اشاره کرد. هنگامی که شما یک متن را سریع‌تر می‌خوانید تمام اطلاعات آن را به‌خوبی درک می‌کنید و می‌توانید آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید. حافظه بهبود یافته بر سایر بخش‌های زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد و باعث خلاق‌تر شدنتان می‌شود. یادگیری این مهارت به مغز می‌کند تا ارتباطات جدید را راحت‌تر ترسیم کند و این به معنای بهبود قدرت تفکرتان است.

 

بهره‌وری خودتان را دو چندان کنید

بهره‌وری یکی از مهم ترین فواید تندخوانی است که باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید. همه ما معمولاً هنگامی که می‌خواهیم کار مهمی را انجام دهیم برای تمرکز بیشتر عواملی که باعث حواس پرتی می‌شوند را حذف می‌کنیم. تندخوانی هم تا حد زیادی به تمرکز بستگی دارد اما با تکرار و تمرین ذهنتان به آن عادت می‌کند. شما می‌توانید از این قابلیت برای انجام وظایف دیگرتان هم استفاده کنید.

 

مطالعه را برای خودتان تبدیل به لحظات جذاب‌تری کنید

تندخوانی یک فعالیت چالش برانگیز است که به شما اجازه می‌دهد حجم بیشتری را مطالعه کنید. همه ما روزانه در معرض کتاب‌ها و موضوعات درسی و غیردرسی زیادی قرار می‌گیریم پس با این مهارت می‌توانیم خواندن را به یک سرگرمی جدید تبدیل کنیم که هم دانش عمومی‌مان را افزایش می‌دهد و هم باعث می‌شود راحت‌تر به اهدافمان برسیم.

 

در زمانتان صرفه جویی کنید

بدون شک لحظاتی در زندگی شما فرا می‌رسد که باید سریع‌تر چیزهای جدیدی را یاد بگیرید به‌عنوان مثال برای آزمون یا دوره آنلاین کاری یا تحصیلی آماده شوید، فایده تند خوانی این است که کمک می‌کند در مدت زمان کم‌تری اطلاعات بیشتری را بیاموزید.

 

 رزومه خوبی را برای خودتان بسازید و پول درآورید

دنیای امروز دنیای اینترنت و تکنولوژی است. افراد زیادی بر حسب شرایط تحصیلی یا کاری باید در یک موقعیت کوتاه و تحت استرس تحقیق کنند، اطلاعات زیادی را مرور یا مقاله و گزارشی را تهیه کنند و اغلب اوقات این کار برای آن‌ها دشوار و خسته کننده است؛ حتی شاید زمان کافی برای انجامش را نداشته باشند. تندخوانی در هر صنعتی کاربرد دارد و برای هر کارفرمایی امتیاز محسوب می‌شود. با یادگیری این مهارت هم می‌توانید رزومه‌تان را ارتقا دهید و هم می‌توانید کسب درآمد کنید. این توانایی شما را جاه‌طلب‌تر می‌کند، دنیایتان را گسترش می‌دهد و باعث پیشرفت و ترقی شما در رشته‌های مختلف می‌شود. تندخوانی ممکن است شما را به ایده‌های میلیارد دلاری برساند و توانایی اجرای آن ایده‌ها را به شما بدهد.

 

جایگاه خوبی را در میان مردم به دست آورید

تندخوانی چه فوایدی دارد

مردم شما را بر اساس صحبت‌هایتان قضاوت می‌کنند. برای همه ما پیش آمده هنگام اظهار نظر درباره موضوعی از بیان عقایدمان مطمئن نباشیم! بهترین راه حل در این شرایط مطالعه و تحقیق است. وقتی دانش عمومی شما بالا باشد، می‌توانید در موقعیت‌های مختلف با اطمینان خاطر صحبت کنید.

 

فرصت‌های بیشتری را برای خودتان به وجود آورید

اگر به سختی روی انجام کارهایتان تمرکز می‌کنید مهارت تندخوانی کمک می‌کند تا نه تنها روی علایقتان راحت‌تر تمرکز کنید بلکه با ترکیب این مهارت و خلاقیت مشتاق ادامه تحصیل و ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر شوید.

مطالعه کنید  سلامتی حافظه تان را با یادگیری زبان دوم حفظ کنید!

 

استرس کم‌تری را تجربه کنید

اطلاعات از طریق راه‌های مختلفی به دست ما می‌رسند به همین علت دریافت و پردازش آن‌ها گاهی سخت و دشوار می‌شود. مهارت تندخوانی کمک می‌کند تا با دقت بیشتری اطلاعات را سازماندهی کنید به عبارت دیگر استرس و اضطراب شما را کاهش می‌دهد و مانند مدیتیشن و مراقبه باعث آرامشتان می‌شود.

 

مهارت حل مسئله را یاد بگیرید

بخش مهمی از چالش‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شویم توسط ضمیر ناخودآگاه حل می‌شود. ضمیر خودآگاه مشکلات را تقریباً با سرعت ۱۰۰ تا ۱۵۰ مایل در ساعت و ضمیر ناخودآگاه این فرآیند را با سرعت حدودی ۱۰۰۰۰۰ مایل در ساعت حل می‌کند. اگر بپرسید تند خوانی چه فوایدی دارد به شما می‌گوییم که اطلاعات بیشتری را به ضمیر ناخودآگاهتان منتقل می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر مشکلاتتان را حل کنید.

 

۴ ترفند جذاب برای دستیابی به نتایج بهتر در تندخوانی

مهم ترین فواید تندخوانی که باید بدانیم

بعد از این‌که مزیت تندخوانی را فهمیدید احتمالاً دوست دارید تکنیک‌های این کار را یاد بگیرید. هنگام شروع باید سعی کنید هر خط را در یک ثانیه بخوانید و به تدریج سرعت خواندنتان را افزایش دهید. احتمالاً در روزهای اول نتوانید تمام اطلاعاتی که می‌خوانید را حفظ کنید اما نباید دلسرد شوید. مغز شما با تکرار و تمرین می‌تواند فرایند حفظ و درک اطلاعات را بهتر انجام دهد. از متداول‌ترین تکنیک‌های تند خوانی می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد:

 

1- روش پیش نمایش

در این روش چشم‌های شما به سمت پایین متن در صفحه حرکت می‌کند. هنگام انجام این کار باید عبارات و کلمات کلیدی خاص متن را شناسایی کنید. این کلمات یا عبارات در اول جمله هر پاراگراف یافت می‌شوند و می‌توانند یک نام یا عدد باشند. در روش پیش نمایش شما تک‌تک کلمات را نمی‌خوانید اما با آموزش کافی متوجه می‌شوید که چشمانتان باید به کلمات مهم متن بیفتد تا دیدگاه کلی آن را متوجه شوید.

 

2- روش اشاره‌گر

روش اشاره گر، hand pacing یا meta guiding به روشی گفته می‌شود که انگشت شما به‌طور دائم زیر خط متن کشیده می‌شود. برای این کار می‌توانید از یکشی مانند کارت یا کاغذ هم به‌عنوان زیر خطی استفاده کنید و آن را در حین مطالعه به سمت پایین صفحه بکشید تا سرعت خواندنتان افزایش پیدا کند.

 

3- روش آهنگ و سرعت

روش آهنگ و سرعت باعث افزایش سرعت خواندن و تمرکز بهتر روی کلمات می‌شود. در این روش به جای انگشت از خودکار استفاده می‌کنیم و شما باید تمرکزتان را روی متن بالای قلم بگذارید. اگر دوست دارید در حین خواندن زیر کلمات را خط بکشید به خودتان بستگی دارد.

 

4- برنامه‌های مناسب برای یادگیری و تمرین تند خوانی را دانلود کنید

مزایای تندخوانی

اپلیکیشن‌های زیادی هستند که شما را راهنمایی می‌کنند تا تند خوانی را به تنهایی و در منزل تمرین کنید. این برنامه‌ها به مغز کمک می‌کنند تا سرعت خواندن را یاد بگیرد و مدت زمانی که برای صدا گذاری فرعی صرف می‌کند را کاهش دهد. در ادامه چند پیشنهاد جالب را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  •     AceReader

یکی از بهترین نرم افزارهای تندخوانی «AceReader» است که استفاده از آن ساده می‌باشد. این برنامه در عین اینکه تندخوانی را به شما می‌آموزد درک مطلبتان را افزایش می‌دهد، بیشتر از ۲۰۰ تمرین دارد، حدود ۶۲۵ کتاب الکترونیکی دارد و تند خوانی را برای شما تبدیل به یک بازی فکری و سرگرم کننده می‌کند. از معایب آن می‌توان به افزونه‌های اضافی که باید خریداری شوند اشاره کرد!

  •    eyeQ

این اپلیکیشن برای تمرین چشم و بهبود نقاط تمرکز در حین مطالعه مناسب است و دوره‌های طراحی شده‌ای دارد که به شما کمک می‌کند تندخوانی را یاد بگیرید. شما می‌توانید ابتدا نسخه آموزشی را به مدت یک ماه نصب و در صورتی که خوشتان آمد آن را تهیه کنید. از مزایای eyeQ می‌توان به ارزیابی میزان پیشرفت کاربران، تمرینات و بازی‌های مغزی اشاره کرد.

  •     Spreeder

این برنامه حجم عظیمی از محتواها را در اختیار شما قرار می‌دهد و ویژگی‌های مختلفی مانند کتابخانه ابری، ردیاب بهبود، دسترسی به پروفایل‌های اجتماعی، فرمت‌های مختلف، رابط کاربری زیبا و قدرتمند و امکان دسترسی به ۵ کاربر بدون دریافت هزینه اضافی دارد.

  •     Reedy

اگر به دنبال یک کتابخوان پیشرفته برای اندروید یا مرورگر وب کروم هستید «Reedy» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این برنامه به کاربران امکان مطالعه سریع و راحت‌تر را می‌دهد و ادعا می‌کند سرعت خواندن را بلافاصله ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش می‌دهد. از مزایای برنامه Reedy می‌توان به سازگاری آن با زبان انگلیسی/ آلمانی/ اسپانیایی/ پرتغالی/ هلندی/ روسی، قفل صفحه نمایش و وارد کردن کتاب‌های مختلف یا لینک‌های وب برای خواندن اشاره کرد.

مطالعه کنید  آموزش زبان خصوصی تهران

 

بهترین زمان استفاده از تند خوانی چه موقع است!

فواید تندخوانی چیست

تند خوانی همیشه مناسب نیست بنابراین باید تشخیص دهید که چه زمانی استفاده از آن لازم و چه زمانی غیر لازم است. علی رغم اینکه تندخوانی کمک می‌کند مطالب را راحت‌تر درک کنید اما گاهی اوقات مطالعه یک متن به زمان بیشتری احتیاج دارد و با تندخوانی احتمال دارد برداشت شما اشتباه شود!

 

 

کلام آخر

مزیت تندخوانی

“فواید تندخوانی چیست” موضوعی بود که در این مقاله به‌طور کامل با یکدیگر بررسی کردیم. اگر هنوز مبتدی هستید ترجیحاً محیطی را برای مطالعه انتخاب کنید که کم‌ترین مزاحمت‌ها و وقفه‌های ممکن را داشته باشد. سعی کنید در طول مطالعه کلماتی که قبلاً خوانده‌اید را بپوشانید تا چشمانتان دوباره به آن‌ها نیفتد. مقاله، رمان یا کتاب ساده و بدون پیچیدگی برای افراد مبتدی مناسب‌تر است و تند خوانی را برایشان راحت‌تر می‌کند. شما می‌توانید سرعتتان را با یک تایمر تنظیم کنید تا میزان پیشرفتتان را بهتر متوجه شوید. تنها راه بهبود در این مسیر «تمرین زیاد» است.

 

سوالات متداول درباره فواید تندخوانی 

تند خوانی چیست؟

تند خوانی فرایند شناسایی و درک سریع همچنین حفظ عبارات و جملات هر صفحه به‌طور هم‌زمان است. در این فرایند شما باید تعادل خوبی بین درک و سرعت خودتان ایجاد کنید. از مهم ترین فواید و مزایای تندخوانی می‌توان به افزایش اعتماد به نفس، تقویت حافظه و خلاقیت، دستیابی به فرصت‌های شغلی بالاتر، کاهش سطح استرس و رسیدن به فرآیند فکری بهتر اشاره کرد.

برای یادگیری مهارت تندخوانی چه تکنیک‌هایی وجود دارد؟

اگر فواید تند خوانی شما را ترغیب به یادگیری این مهارت کرده به شما توصیه می‌کنیم از طریق روش اشاره‌گر، روش آهنگ و سرعت یا روش پیش نمایش این مهارت را یاد بگیرید.

بهترین نرم‌افزار تندخوانی در سال ۲۰۲۲ چه نرم افزاری است؟

Spreeder، eyeQ و AceReader جزء بهترین اپلیکیشن‌های سال جدید هستند که به شما کمک می‌کنند در زمان کوتاهی از فواید تندخوانی بهره‌مند شوید.