آموزش انواع فعل در انگلیسی

در زبان انگلیسی افعال اهمیت زیادی دارند و قواعد آن‌ها نسبت به کلمات بیشتر است. فعل‌ها اعمال و کنش‌های درونی و خارجی را نشان می‌دهند و جزء اصلی جملات هستند. به کمک افعال می‌توان احساسات و کارهایی که فاعل انجام می‌دهد را نشان داد. فعل‌ها برخلاف اسم‌ها باید در ساخت یک جمله وجود داشته باشند به همین علت زبان آموزان باید انواع فعل در انگلیسی، شکل آن‌ها، نحوه صرف زمان‌ها را بدانند تا به‌درستی بنویسند و صحبت کنند. در این مقاله برای آموزش انواع فعل در زبان انگلیسی و روش یادگیری زبان انگلیسی همراه ما باشید.

 

طرز ساخت انواع فعل در انگلیسی

انتخاب بهترین سایت و پکیج‌ آموزشی زبان انگلیسی می تواند در یادگیری شما بسیار تاثید گذار باشد. افعال اعمال (روحی یا جسمی) و حالت‌ها را توصیف می‌کنند. یک جمله حداقل به یک فعل احتیاج دارد. در زبان انگلیسی فعل نقش پادشاه را دارد، هنگامی که می‌گویید Stop در واقع با یک فعل یک جمله خیلی کوتاه ساخته‌اید. انواع verb در انگلیسی به شرح زیر هستند:

افعال حرکتی

افعال حرکتی، کنشی یا رویدادی یک فعالیت یا عمل فیزیکی و خارجی که قابل شنیدن یا مشاهده نیستند را مانند laugh، swim، play، eat، drink، sing، dance، talk،say توصیف می‌کنند. گاهی اوقات برخی از اعمال بیرونی نیستند و در احساسات یا ذهن ما رخ می‌دهند، در این شرایط از افعالی مانند guess، change، grow، live، endure، succeed، fail استفاده می‌شود.

 

افعال حالتی

این افعال احساس و حالت فاعل، چیزهایی که دوست دارد یا ندارد را توصیف می‌کنند. افعال حالتی معمولاً در زمان‌های ساده کاربرد دارند و به هیچ عنوان در زمان‌های استمراری به کار برده نمی‌شوند. از رایج‌ترین افعال حالتی می‌توان به need، prefer، love، hate، like، dislike، seem، understand،know، believe، involve، realize اشاره کرد.

 

افعال Light

انواع فعل به انگلیسی در این بخش با کمک کلماتی که در کنارشان قرار می‌گیرند معنا پیدا می‌کنند و به‌تنهایی معنای مشخصی ندارند به‌عنوان مثال:

Why don’t we have something to eat?

 

انواع فعل شرطی انگلیسی

این افعال در جملات شرطی به کار می‌روند. در اکثر این جملات کلمه if به چشم می‌خورد و از افعال کمکی معین برای توصیف نتیجه استفاده می‌شود مانند:

If you had done your chores, you could have had an ice cream cone.

 

افعال سببی

برای نشان دادن تأثیری که یک شیء یا شخص در بروز یک اتفاق یا عمل دارد از «افعال سببی» استفاده می‌شود؛ به‌عنوان مثال وقتی می‌خواهید بگویید شخصی باعث یک تصادف شده از این افعال استفاده می‌کنید. به مثال زیر دقت کنید:

The bigger house enabled the family to have more room for their belongings.

 

 افعال واقعی

هنگامی که می‌خواهیم وضعیت یک چیز، شخص یا مکانی که نتیجه عمل فعل دیگری است را نشان دهیم از افعال واقعی استفاده می‌کنیم مانند:

مطالعه کنید  تاثیرات مثبت و منفی دو زبانه بودن

The committee elected Mr. Fuller chairman of the board.

 

افعال انعکاسی

گاهی اوقات عمل یک فعل هم توسط فاعل انجام می‌شود و هم روی فاعل تأثیر می‌گذارد. افعال انعکاسی با فاعل‌هایی به کار می‌روند که می‌توانند مفعول مستقیم آن جمله باشند مانند:

The problem seems to have worked itself out in the end.

 

انواع فعل کمکی در زبان انگلیسی

گاهی اوقات ما در جمله، فعل اصلی که نشان دهنده عمل اصلی است را داریم اما همچنان نیازمند یک فعل کمکی هستیم! افعال کمکی برای تغییر وجه، زمان یا حالت فعل دیگر استفاده می‌شوند. برای درک راحت‌تر این افعال به مثال‌های زیر دقت کنید:

Did you eat my sushi?

That piece of sushi was eaten by me.

I have eaten sushi many times before.

 

افعال کمکی مودال

هنگامی که می‌خواهیم قابلیت، امکان یا ضرورت را نشان دهیم از افعال کمکی مودال استفاده می‌کنیم. این افعال به فعل دیگر جمله ما اضافه می‌شوند و معنا را تا حدودی تغییر می‌دهند. can، may، could، should، would، must، ought و might از رایج‌ترین انواع شکل فعل در انگلیسی هستند.

She must be the strongest person on the team, and might be the strongest person in the region.

 

افعال مرکب

این افعال حکم یک فعل واحد را دارند و شما می‌توانید از آن‌ها در کنار افعال و حروف اضافه دیگر استفاده کنید. افعال مرکب معمولاً از ترکیب چند کلمه ساخته می‌شوند و معنی را عوض می‌کنند مانند:

After losing his job, he’s getting by on savings.

 

انواع فعل در انگلیسی از لحاظ “گرامری”

افعال ما در این بخش به پنج حالت زیر تقسیم می‌شوند:

  • انواع فعل ساده انگلیسی (Simple mode): این حالت از فعل نشانه خاصی ندارد و در زمان حال ساده به کار می‌رود مانند work یا listen. شکل ساده فعل ما در سوم شخص مفرد s یا es می‌گیرد.
  • شکل مصدر با to (Infinitive with to): این حالت مخصوص افعال بدون شخص و زمان است که صرفاً معنای فعلمان را مشخص می‌کند مانند to work یا to listen.
  • اسم مصدر (Gerund): این حالت مخصوص زمان‌های استمراری است و ما باید به فعلمان ing اضافه کنیم مانند working یا listening.
  • اسم مفعول (Past participle): اسم مفعول شکل سوم افعال باقاعده و بی‌قاعده است.
  • انواع فعل گذشته در زبان انگلیسی (Past state): افعال ما در این بخش به دو دسته باقاعده و بی‌قاعده تقسیم می‌شوند. هنگامی که می‌خواهیم از افعال باقاعده در زمان گذشته استفاده کنیم باید به انتهای آن‌ها d یا ed بچسبانیم اما هنگام استفاده از افعال بی‌قاعده شکل آن‌ها به‌طور کامل تغییر می‌کند به‌عنوان مثال:

I play violin. > I played violin.

I see the horizon. > I saw the horizon.

 

آموزش انواع فعل در زبان انگلیسی از لحاظ ساختاری

از لحاظ شکل ظاهری افعال را می‌توان به ۳ نوع زیر تقسیم کرد:

  • انواع فعل ساده در زبان انگلیسی: این افعال حرف اضافه یا علامت خاصی ندارند و فقط از یک کلمه ساخته می‌شوند مانند:

He spoke angrily.

  • افعال عبارتی: این افعال از کنار هم قرار گرفتن یک فعل و یک یا دو حرف اضافه ساخته می‌شوند و به دلیل داشتن حرف اضافه معنای متفاوتی نسبت به شکل اولیه خودشان دارند مانند:

I came up with an idea.

  • افعال ترکیبی: همان طور که از نام این افعال مشخص است از ترکیب یک فعل + یک اسم یا دو فعل تشکیل می‌شوند مانند:

You have to get rid of that dog.

She goes shopping twice a week.

 

آموزش انواع فعل‌های انگلیسی از نظر مفعولی

در زبان انگلیسی افعال از لحاظ نیازشان به مسند یا مفعول به ۴ نوع گذرا، ناگذر، کنایی یا انعکاسی تقسیم می‌شوند.

  • به افعالی که فقط به فاعل احتیاج دارند «افعال ناگذر» می‌گویند مانند:
مطالعه کنید  10 لغت و اصطلاح پرکاربرد مربوط به جشن هالووین

He ran.

  • به افعالی که هم به فاعل و هم به مفعول احتیاج دارند «افعال گذرا» می‌گویند مانند:

He gave me the book.

  • افعالی که هم گذرا و هم ناگذرا هستند اصطلاحاً «افعال کنایی» نامیده می‌شوند. معنای این افعال با توجه به نیازشان به مفعول فرق می‌کند مانند:

I moved my chair.

  • افعال انعکاسی زمانی استفاده می‌شوند که فاعل و مفعول یک جمله یکسان است مانند:

They enjoyed themselves.

 

انواع زمان فعل در زبان انگلیسی

مبحث «انواع زمان فعل در انگلیسی» اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا هنگام استفاده باید به فاعل و زمان جمله توجه ویژه‌ای شود. در این زبان ما چهار زمان اصلی «ساده، استمراری، کامل و کامل استمراری» داریم. دوره‌های زمانی ما به «حال، گذشته و آینده» تقسیم می‌شوند.

 

انواع فعل گذشته در انگلیسی

  • گذشته ساده یا simple past: این زمان نشان دهنده اتفاقی که در حال حاضر رخ داده یا عادت دائمی که بار دیگری رخ نمی‌دهد، است مانند:

I bought a new iphone.

  • گذشته کامل یا past Perfect: هنگامی که جمله شما بیانگر دو اتفاق در زمان گذشته است باید از ساختار “Had+past particple verb” استفاده کنید.

They had played football by time he came.

  • گذشته کامل استمراری یا past perfect continuous: این زمان عملی را نشان می‌دهد که در حال پیشرفت است اما قبلاً به پایان رسیده مانند:

They had been playing football for three hours when Ali came in the door.

 

انواع فعل حال در انگلیسی

  • حال ساده یا simple present: زمان حال ساده برای اتفاقاتی است که به شکل منظم رخ می‌دهند یا موضوعاتی که مثل عقاید هیچ وقت تغییر نمی‌کنند. به‌طور کلی شما در زمان حال ساده از شکل اصلی فعل استفاده می‌کنید و تنها در صورتی که فاعل سوم شخص مفرد باشد شکل فعلی تغییر می‌کند.

I work at the gym.

  • حال استمراری یا Continuity: برای موضوعاتی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد، موضوعاتی که به‌صورت موقتی در جریان هستند یا برنامه ریزی‌هایی که برای آینده نزدیک انجام می‌شود از زمان حال استمراری استفاده می‌کنیم. ساختار این زمان به‌صورت “am, is, are+ verb” است. به مثال زیر دقت کنید:

Ali is driving car.

  • حال کامل یا Perfect now: زمان حال کامل یکی از گیج‌کننده‌ترین زمان‌ها است که زبان آموزان برای استفاده از آن باید تمرین زیادی داشته باشند. این زمان معمولاً برای اتفاقاتی که در گذشته شروع شده اما همچنان ادامه دارد، کارهای گذشته فرد برای تأکید بیشتر یا رخدادهای تکراری زمان گذشته بدون ذکر زمان به کار می‌رود. فرمول زمان حال کامل به شکل “have, has+past participle verb” است.

she has studied English since 2000.

  • حال کامل استمراری یا Present perfect continuous: این زمان توصیف کننده فعلی است که از زمان گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد. حال کامل استمراری شباهت زیادی به زمان حال کامل دارد اما در میزان تأکید با یکدیگر متفاوتند. ساختار این زمان به‌صورت “Have/has+been+verb+ing” است مانند:

Since 2 p.m we have been playing.

 

انواع فعل آینده در انگلیسی

  • آینده یا the future: زمان آینده ساده برای برنامه ریزی‌ها و اتفاقاتی که هنوز رخ نداده، می‌باشد. ساختار این زمان “Will+verb” است به‌عنوان مثال:

I will play football tomorrow.

  • آینده استمراری یا The future of continuity: آینده استمراری برای توصیف رویدادهای جاری که در زمان آینده رخ می‌دهند به کار می‌رود. ساختار این زمان به شکل “Will+be+verb+ing” است.
مطالعه کنید  12 راهکار عالی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای یادگیری

She will be playing football later today.

  • آینده کامل یا Full future: برای بیان یک اتفاق ناتمام در زمان آینده که در حال حاضر مشغول تکمیل آن هستید باید از فعل آینده کامل استفاده کنید به‌عنوان مثال:

 Will+have+past participle

She will have finished the work by 2 p.m.

 

انواع فعل مجهول در انگلیسی

در زبان انگلیسی افعال به دو شکل معلوم و مجهول استفاده می‌شوند. افعال معلوم نشان دهنده کاری هستند که فاعل جمله انجام می‌دهد و افعال مجهول نشان دهنده چیزی هستند که سر یک چیز دیگر می‌آید. برای تبدیل جمله معلوم به مجهول باید ابتدا فاعل جمله حذف شود سپس مفعول به ابتدای جمله بیاید و فعل از حالت معلوم به مجهول تبدیل شود به‌عنوان مثال:

Ali has lived in Tehran for fifty years.

Maryam was born in Imam Reza hospital.

 

جزوه انواع فعل در زبان انگلیسی

در این بخش به‌صورت مختصر برخی از افعال انگلیسی که قواعد خاصی دارند را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

 

  1. برخی از افعال همیشه همراه یک حرف اضافه می‌آیند مانند:
  • buy <out, up
  • Bring< about, along, back, forward, in, off, out, round, up
  • call <off, up
  • cut <back, down, off, out, up
  • carry <off, out
  • give <away, back, off
  • knock <down, out, over
  • hand <back, down, in, on out, over, round
  • leave <behind, out
  • pass <down, over, round
  • let <down, in, off, out
  • point <out
  • put <across, away, down, forward, off, on, out, through, together, up
  • push <about, around, over
  • set <apart, aside, back, down
  • take <apart, away, back, down, in, on, up, over
  • shut <away, in, off, out

 

جزوه انواع فعل در زبان انگلیسی “دو مفعولی”

قبلاً هم اشاره کردیم برخی از افعال از مفعول مستقیم یا غیرمستقیم استفاده نمی‌کنند که به آن‌ها «ناگذرا» گفته می‌شود و بعضی از افعال از مفعول مستقیم استفاده می‌کنند و به مفعول غیرمستقیم احتیاج ندارند که به آن‌ها «گذرا» گفته می‌شود اما حالت دیگری هم وجود دارد که افعال از مفعول مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کنند که به آن‌ها «دو مفعولی» می‌گویند. این افعال همیشه به مفعول غیرمستقیم احتیاج ندارند اما این قابلیت برایشان وجود دارد. مفعول غیرمستقیم در افعال دو مفعولی می‌توانند با حرف اضافه for یا to بیایند در ادامه به پرکاربردترین‌های این گروه اشاره می‌کنیم.

انواع حالت‌های فعل در انگلیسی با for : 

  • buy
  • cook
  • get
  • keep
  • bring
  • make
  • book
  • pour
  • find
  • save

to اشکال فعل در انگلیسی با :

  • Lend
  • give
  • offer
  • post
  • read
  • pass
  • sell
  • show
  • send
  • promise

 

انواع فعل ربطی در انگلیسی

در زبان انگلیسی به افعالی که نه گذرا و نه ناگذر هستند «افعال ربطی» می‌گویند. این افعال حالت خنثی دارند و عمل یا وضعیت خاصی را نشان نمی‌دهند. از پرکاربردترین افعال این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Become
  • be
  • appear
  • look
  • feel
  • remain
  • sound
  • seem

برخی از این افعال فقط همراه با صفت می‌آیند مانند:

  • get
  • grow
  • go
  • smell
  • taste

 انواع فعل ماضی در زبان انگلیسی

  • ماضی ساده (گذشته ساده)
  • ماضی بعید (گذشته کامل)
  • ماضی نقلی (حال کامل)

 

کلام آخر

در این مقاله هدف ما آموزش انواع افعال انگلیسی و آموزش زبان بود به همین منظور این موضوع را در تقسیم بندی‌های مختلف به دقت با یکدیگر بررسی کردیم. افعال در زبان انگلیسی می‌توانند بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر از چیزی که بررسی کردیم باشند اما اگر شما اصل این موضوع را بدانید به‌راحتی می‌توانید جملات سخت‌تر را بسازید و آن‌ها را درک کنید.