معرفی بهترین روش های نوین تدریس زبان انگلیسی

کلاس درس تداعی کننده محیطی است که در آن معلم مقابل ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز می‌ایستد و یک موضوع درسی را ارائه می‌دهد. این شیوه تدریس که اکثر ما آن را تجربه کرده‌ایم تا دو دهه قبل رایج بود اما در چند سال گذشته همه چیز تغییر کرده است. امروزه  روش های تدریس زبان انگلیسی به موازات پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییر زیادی شده است. زبان آموزان امروز دوست ندارند با تکنیک‌های سنتی و قدیمی این مهارت را یاد بگیرند پس باید برای جلب توجه آن‌ها بهترین  روش های تدریس زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

 

زمان تغییر فرا رسیده است، از امروز باید «آموزش مدرن» را یاد بگیرید!

نسل جدید از سنین کم با رسانه‌های اجتماعی آشنا می‌شوند و پایگاه اصلی دانش و اطلاعات آن‌ها «اینترنت» است؛ در نتیجه تغییر در  روش های آموزشی لازمه تدریس به آن‌ها است. آموزش مدرن آموزشی است که به جای وادار کردن زبان آموزان به خواندن متون درسی به سبک قدیمی بر فعالیت آن‌ها تأکید می‌کند و به دنبال ایده‌های جدید و بدیع است. در این روش‌ها تمرکز اصلی روی «ذهن» یادگیرندگان است. در  روش های جدید تدریس زبان انگلیسی مربی یا استاد نقش هدایت کننده را دارد. آن‌ها زبان آموزان را راهنمایی می‌کنند تا روی موضوعات جدید به‌خوبی تمرکز کنند و از طریق درگیر شدن با آن‌ها و تعامل بیشتر یک موضوع را یاد بگیرند.

 

روش های تدریس زبان انگلیسی در حال حاضر چه خصوصیاتی دارند!

در حال حاضر فناوری بخش بزرگی از آموزش زبان را تشکیل می‌دهد زیرا علاوه بر بهبود توانایی تحصیلی زبان آموزان، یادگیری را مشارکتی‌تر می‌کند _ سطح اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث انگیزه و علاقه بیشتر در یادگیرندگان می‌شود. برای ایجاد تغییر در نحوه تدریستان می‌توانید از  روش های زیر کمک بگیرید.

 

یادگیرنده محور

در  روش های خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان معلم به‌عنوان یک راهنما عمل می‌کند و فرایند یادگیری با کمک یادگیرندگان شکل می‌گیرد.

 

پروژه محور

به‌عنوان یک معلم از خودتان بپرسید که هدف اصلی زبان آموزان از یادگیری این مهارت و شرکت در این کلاس چیست؟ پاسخ این سؤال کمک می‌کند تا پروژه‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای آن‌ها طراحی کنید و باعث شوید زبان آموزان این مهارت را به شکل فراموش نشدنی یاد بگیرند.

 

مبتنی بر وظیفه

این رویکرد بر شایستگی‌هایی تمرکز دارد که زبان آموزان می‌خواهند آن را توسعه دهند. در این روش شما باید در قالب فعالیت‌های مختلف زبان انگلیسی را آموزش دهید؛ به‌عنوان مثال زبان‌آموزان را موظف کنید تا یک فیلم را تماشا و در خصوص واژگان و گرامر آن تحقیق کنند. یادگیری زبان از طریق فیلم می توانند کمک کننده باشد.

مطالعه کنید  شروع تجارت بدون پول و سرمایه

 

مبتنی بر منابع

زبان آموزان باید برای یادگیری بهتر، منابع مختلفی را پیدا کنند؛ این منابع می‌توانند از محیط مدرسه، آموزشگاه یا هر مکان دیگری باشند.

 

مبتنی بر تعامل و همکاری

در جدیدترین  روش های تدریس زبان انگلیسی یکپارچگی به وضوح در تدریس معلمان و اساتید احساس می‌شود. اساتید معمولاً زبان آموزان را به گروه‌های کوچک تقسیم می‌کنند یا از آن‌ها می‌خواهند به‌صورت انفرادی تکالیفشان را انجام دهند؛ همین امر باعث می‌شود تا در کنار یکدیگر مفهوم همکاری و مشارکت را یاد بگیرند.

 

روش های تدریس خصوصی زبان انگلیسی با کمک تکنولوژی و تلفن‌های هوشمند

در چند سال اخیر تلفن‌های هوشمند به بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده است. این ابزار نقش زیادی در  روش های تدریس زبان انگلیسی دارند. زبان آموزان می‌توانند از این طریق به‌صورت خودآموز دستور زبان و فرهنگ لغت را یاد بگیرند.

 

یادگیری مشارکتی

یکی از بهترین  روش های آموزش زبان انگلیسی «یادگیری مشارکتی» است. تا چند سال گذشته از زبان آموزان خواسته می‌شد تا در طول کلاس یا روزهای امتحان یک موضوع یا برنامه درسی را مطالعه کنند و آن‌ها هم به‌صورت انفرادی و در خانه این کار را انجام می‌دادند اما امروزه معلمان دانش‌آموزان را گروه بندی می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند تا در این فضا موضوعات درسی را توضیح دهند، مشکلاتشان را حل کنند، با یکدیگر بحث کنند و سؤالاتشان را بپرسند.

این فرایند مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا زبان انگلیسی را راحت‌تر و سریع‌تر درک کنند. در یادگیری مشارکتی هر زبان آموز جزئی از یک گروه است و کمک می‌کند تا همه اعضا به نتیجه مطلوب برسند. در این فضا یادگیرندگان گوش دادن به دیگران، صبوری و کار تیمی را می‌آموزند و فضایی را پیدا می‌کنند تا خلاقیتشان را نشان دهند.

 

یادگیری معکوس

یادگیری معکوس یکی از  روش های تدریس زبان انگلیسی به بزرگسالان و کودکان است که در تدریس مدرن به چشم می‌خورد. در روش سنتی از زبان آموزان خواسته می‌شد تا یک موضوع را در خانه مطالعه کنند و در کلاس درس آن را مجدداً تمرین کنند اما در  روش های نوین یک موضوع در کلاس تدریس می‌شود و از زبان آموزان می‌خواهند تا در خانه مجدداً روی آن کار کنند؛ به‌عنوان مثال فیلم آموزشی ببینند یا به فایل‌های صوتی گوش دهند. این فرآیند کمک می‌کند تا دانش آموزان زمان کافی برای درک یک موضوع داشته باشند و در صورت نیاز آن را بیشتر مطالعه کنند.

 

9 روش تدریس ابتکاری برای داشتن یک کلاس زبان پر انرژی

اگر می‌خواهید دانش‌آموزانتان شور و شوق زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی داشته باشند پس نباید چیزی که قرار است در طول کلاس اتفاق بیفتد را بدانند. استفاده از  روش های تدریس زبان انگلیسی جدید به شما اجازه می‌دهند تا زبان آموزان را دائماً به چالش بکشید و یادگیری را برای آن‌ها جذاب‌تر کنید به‌عنوان مثال:

 

1.  یادگیری را از فاصله دار کنید

تکنیک یادگیری فاصله دار بر اساس تحقیقاتی که روی چگونگی عملکرد حافظه انجام شد به دست آمد. با این تکنیک شما می‌توانید زبان انگلیسی را به شکل کارآمدتری تدریس کنید به‌عنوان مثال در طول یک کلاس ۱ ساعته:

  • ۱۵ دقیقه اول کلاس را به تدریس دستور زبان اختصاص دهید.
  • به مدت ۵ دقیقه یک ویدئو سرگرم کننده که ربطی به آموزش زبان ندارد را پخش کنید.
  • ۱۵ دقیقه بعد را مجدداً به آموزش گرامر انگلیسی اختصاص دهید.
  • برای استراحت و افزایش انگیزه زبان آموزان به مدت ۱۰ دقیقه یک بازی آسان و سرگرم کننده که منجر به پیشرفت سطح آگاهی زبان آموزان می‌شود را انجام دهید.
  • ۱۵ دقیقه آخر کلاس را صرف انجام بازی کنید که در عین جذاب بودن، تداعی کننده یک موقعیت واقعی در زندگی روزمره یادگیرندگان باشد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا هدف از تدریس و موضوع آموزشی آن روز را به‌خوبی درک کنند.
مطالعه کنید  بهترین دارو برای تقویت حافظه چیست؟

 

2. از وبلاگ‌ها استفاده کنید

یکی از  روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان «نوشتن» است. این تکنیک امروزه به  روش های مختلفی قابل انجام است. شما می‌توانید به جای داشتن دفتر خاطرات از وبلاگ‌های مختلف برای تمرین writing کمک بگیرید. پلتفرم‌های وبلاگ نویسی تعاملی، جذاب و انعطاف پذیر هستند. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا خلاقیت خودتان را تقویت کنید، در مورد زبان انگلیسی بیشتر فکر کنید و حتی از دیگران ایده بگیرید. زبان آموزان با کمک این ابزار می‌توانند بازخوردهای مختلف مردم نسبت به نوشته‌هایشان را دریافت کنند و به‌صورت آنلاین با آن‌ها تعامل داشته باشند. معتبرترین وبلاگ‌هایی که شما می‌توانید در کلاس درس از آن‌ها استفاده کنید عبارت‌اند از:

 

weblog Write About

یکی از  روش های تدریس زبان انگلیسی در مدارس استفاده از وبلاگ «Write About» است. این وبلاگ فضای متنوعی برای تکالیف نوشتاری و ژورنال نویسی دارد. شما می‌توانید در آن نمونه کارهای دانشجویان زیادی را بخوانید. زبان آموزانی که دوست دارند writing را به شکل آنلاین تمرین کنند، می‌توانند به سراغ این فضا بروند زیرا کاربران را گام به گام برای نوشتن راهنمایی می‌کند و ایده‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. اگر دوست دارید بازخورد دیگران را نسبت به نوشته‌هایتان دریافت کنید، می‌توانید به‌صورت خصوصی یا عمومی پست‌هایتان را منتشر کنید.

 

weblog Blogger

استفاده از این سایت برای زبان آموزان مبتدی و کم سن و سال آسان است و می‌توانند به‌صورت رایگان از آن استفاده کنند. افرادی که تعامل کمی در کلاس درس یا در برخورد با مردم دارند، می‌توانند نوشتن انگلیسی را در وبلاگ Blogger تمرین کنند.

 

weblog Edublogs

Edublogs یک پلتفرم دانشجویی هست که بهترین کلاس زبان انگلیسی گروهی مختلفی در آن تشکیل شده است. هر کدام از این کلاس‌ها تقویم محتوایی، منابع مطالعاتی و تکالیف متنوعی دارند. کاربران می‌توانند به‌صورت انفرادی و گروهی نوشته‌هایشان را منتشر کنند.

 

3.روش های خلاقانه تدریس گرامر زبان انگلیسی با کمک “اینترنت”

اگر به دنبال  روش های نوین تدریس زبان انگلیسی به کودکان می‌گردید از «Edmodo» استفاده کنید. این برنامه نوعی کلاس درس دیجیتال است که زبان آموزان می‌توانند مطالب کلاس را ذخیره کنند، با دانش آموزان دیگر ارتباط برقرار کنند، تکالیفشان را بفرستند، در نظرسنجی‌ها شرکت کنند، گفت و گوی آنلاین داشته باشند یا پست‌هایی را به اشتراک بگذارند. تعاملی بودن این برنامه مهم‌ترین مزیتش است. Edmodo تا حدودی شبیه فیسبوک است اما برای دانش آموزان معلمان استفاده می‌شود.

مطالعه کنید  ده قانون اساسی برای داشتن یک ارتباط کلامی موثر

 

4.روش های تدریس زبان انگلیسی به کودکان با Skype

«اسکایپ» یکی از  روش های تدریس مکالمه زبان انگلیسی است و در قالب چت ویدئویی به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا speaking را تمرین کنند و تبادل نظر داشته باشند.

 

5. به علایق زبان آموزانتان توجه کنید

در  روش های جدید تدریس گرامر زبان انگلیسی «کنجکاوی» را یک محرک قوی می‌دانند که می‌تواند یک موضوع یا مهارت خاص را به فرد آموزش دهد. هنگامی که شما با موضوعی که در حال یادگیری هستید ارتباط برقرار می‌کنید درصد یادگیری شما افزایش پیدا می‌کند. زبان آموزان کنجکاو هستند و دوست دارند چیزهای زیادی را بدانند پس شما می‌توانید از این عامل برای آموزش بهتر و مؤثرتر خودتان استفاده کنید.

 

6.روش های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را با کمک بازی‌های ویدئویی بشناسید

برخلاف دیدگاه عموم مردم بازی‌های ویدئویی می‌توانند نقش مؤثری در یادگیری داشته باشند زیرا آن‌ها سرگرم کننده و کم خطر هستند و می‌توانند انگیزه، تمرکز و اشتیاق زبان آموزان را افزایش دهند. بازی‌ها فضای خوبی برای یادگیری واژگان هستند و قدرت تجزیه و تحلیل و تعامل فرد را افزایش می‌دهند به‌عنوان مثال:

  • Final Fantasy
  • Pokemon
  • Oblivion (The Elder Scrolls IV)
  • Atelier Iris
  • Lunar (Silver Star)

 

7. موفقیت شاگردانتان را جشن بگیرید

یکی از  روش های تدریس گرامر زبان انگلیسی حمایت از موفقیت زبان آموزان و جشن گرفتن برای آن‌ها است؛ این کار علاوه بر اینکه به پیشرفتشان کمک می‌کند باعث انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهداف بعدی می‌شود. مجبور نیستید این جشن‌ها را در مناسبت‌های خاصی برگزار کنید بلکه می‌توانید از هر فرصتی برای تشویق زبان آموزانتان استفاده کنید و به آن‌ها حس آزادی و ارزشمندی بدهید.

 

8. از طریق  روش های مختلف با شاگردانتان ارتباط برقرار کنید

 روش های خلاقانه تدریس زبان انگلیسی فقط مختص ارائه فعالیت‌های جدید نیست بلکه به دنبال  روش های جدید تفکر و ایده‌های منحصر به فرد هم می‌گردد. آموزش زبان فقط به فهرست واژگان و گرامر محدود نمی‌شود بلکه شما باید زبان آموزان را به برقراری ارتباط مؤثر تشویق کنید و این کار با کمک  روش های جدید و خلاقانه امکان پذیر می‌شود؛ به‌عنوان مثال ابزارهای آنلاینی که معرفی کردیم ساده‌ترین و مفیدترین راه برای این کار هستند.

 

9.”آزمایش” را به‌عنوان یکی از  روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان امتحان کنید

آزمایش یکی از  روش های تدریس زبان انگلیسی به نوجوانان است که فرصتی برای بروز هیجان، تفکر و خلاقیت آن‌ها می‌باشد. آزمایشات فقط برای کلاس‌های علمی نیستند و شما می‌توانید با ایده‌های مختلفی از آن‌ها استفاده کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله فهمیدیم که  روش های تدریس زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان تنوع زیادی نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده است. در آموزش مدرن موضوعاتی تدریس می‌شود که مطابق با نیاز زبان آموزان است، تفکر شناختی آن‌ها را ارتقا می‌دهد، از رسانه‌های بصری و شبکه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌کند و میزان تعامل زبان آموزان را افزایش می‌دهد. در این مقاله به استفاده از پکیج‌های آموزشی اشاره‌ای نشد. استفاده از این پکیج‌ها گزینه بسیار مناسبی برای یادگیری و آموزش زبان است. برای اطلاع از قیمت پکیج آموزش زبان انگلیسی با ما ارتباط برقرار کنید.

 سوالات متداول در ارتباط با