نحوه آموزش زبان انگلیسی به کودک دو ساله

تشخیص حروف الفبا برای کودکان نوپا و پیش‌دبستانی یک مهارت حیاتی است زیرا پایه خواندن و نوشتن آن‌ها می‌باشد. بچه‌های دو ساله دائماً در حال جمع‌آوری اطلاعات از دنیای اطرافشان هستند. اکثر چیزهایی که این کودکان یاد می‌گیرند از طریق بازی و تعامل اجتماعی است. رویدادهای روزمره می‌توانند چیزهای مختلفی را به آن‌ها آموزش دهند. یکی از موضوعاتی که امروزه تبدیل به دغدغه اکثر والدین شده «نحوه آموزش زبان انگلیسی به کودک دو ساله» است به همین علت قصد داریم در ادامه به‌طور مفصل درباره این موضوع صحبت کنیم. همراه ما باشید.

 

چقدر از کارهایی که کودکان در سن دو سالگی می‌توانند انجام دهند آگاه هستید!

دانستن این موضوع که فرزندتان چگونه بازی می‌کند، حرف می‌زند، یاد می‌گیرد، حرکت یا عمل می‌کند سرنخ‌های مهمی درباره رشدش به شما می‌دهد. آگاهی از نقاط عطف رشد آن‌ها باعث می‌شود تا بفهمید که قادر به انجام چه کارهایی هستند یا بلعکس به‌عنوان مثال:

1. رشد فیزیکی و حرکتی

  • کودکان دو ساله می‌توانند روی نوک پا بایستند.
  • شروع به دویدن کنند.
  • به توپ ضربه بزنند یا آن را با دست پرتاب کنند.
  • بدون کمک پدر یا مادر از مبلمان بالا و پایین بروند.

 

2. ویژگی‌های عاطفی و اجتماعی

  • کودکان در این سن از دیگران به‌ویژه کودکان بزرگ‌تر یا بزرگسالان کپی می‌کنند.
  • آن‌ها دوست دارند استقلالشان را نشان دهند.
  • هنگامی که با بچه‌های دیگر هستند هیجان زده می‌شوند.
  • رفتارهای سرکش از خودشان بروز می‌دهند.
  • دوست دارند در کنار کودکان دیگر بازی کنند.

 

3. ارتباطات و زبان

  • هنگام آموزش زبان انگلیسی به کودک 2 ساله باید بدانید که آن‌ها فقط می‌توانند جملات دو تا چهار کلمه‌ای را بگویند.
  • این بچه‌ها هنگامی که اسم چیزی را می‌شنوند به آن اشاره می‌کنند.
  • نام اعضای بدن یا افراد آشنا را می‌دانند.
  • دستورالعمل‌های ساده را یاد می‌گیرند.
  • به چیزهایی که در کتاب‌ها وجود دارد اشاره می‌کنند.
  • کلماتی که می‌شنوند را تکرار می‌کنند.

 

4. نحوه تفکر _ یادگیری مکالمه انگلیسی و حل مسئله

  • آن‌ها می‌توانند چیزهای مختلفی را حتی اگر به سختی پنهان شده باشند پیدا کنند.
  • جملات آشنا را کامل کنند.
  • وسایل را بر اساس رنگ‌ها یا اشکالی که دارند مرتب کنند.
  • بازی‌های ساده را انجام دهند.
  • تصاویری که در کتاب می‌بینند را نام ببرند.
  • کارهای دو مرحله‌ای مانند “کفشت را بردار و در کمد بگذار.” را انجام دهند.
مطالعه کنید  بهبود حافظه

 

آشنایی با اصولی ترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان دو ساله

اگر فرزند شما دو سال دارد احتمالاً می‌تواند آهنگ الفبا را بخواند اما قادر به تشخیص حروف نیست. بر اساس آمارهای به دست آمده حدوداً ۲۰٪ از کودکان تا سن ۳ سالگی می‌توانند فقط چند حرف را تشخیص دهند. متخصصان معتقدند که کودکان بخش زیادی از دانششان را از طریق بازی‌های روزمره می‌آموزند؛ به‌عنوان مثال اسباب بازی‌ها می‌توانند موضوعات مختلفی مانند زبان جدید، علت و معلولی و حل مسئله را به آن‌ها آموزش دهند. برای اینکه بتوانید زبان انگلیسی را به فرزندتان یاد دهید در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا بفهمید که آن‌ها قادر به یادگیری و درک چه مفاهیم یا مهارت‌هایی هستند.

یادگیری کلمات

کودکان تا سن ۲ سالگی واژگان جدیدی را یاد گرفته‌اند و با کنار هم گذاشتن آن‌ها می‌توانند جملات خیلی کوتاه بسازند یا سؤالاتشان را بپرسند. اکنون شما می‌توانید واژه‌های خیلی راحت انگلیسی را هم به آن‌ها یاد دهید.

 

 ارتقاء استقلال

اغلب بچه‌های این سنی دوست دارند به‌تنهایی کارهایشان را انجام دهند پس شما باید به آن‌ها فرصت دهید تا اشتباه کنند و نحوه صحیح یک کار را یاد بگیرند. این فرایند تنها راهی است که می‌تواند مهارت‌های جدیدی را به آن‌ها یاد دهد. لباس پوشیدن، غذا خوردن، مسواک زدن، شانه کردن موها یا رعایت بهداشت از جمله کارهایی است که آن‌ها می‌خواهند امتحان کنند. برای آموزش زبان انگلیسی به کودک دو ساله می‌توانید هنگامی که در حال انجام این کارها است بعضی از واژگان را به او یاد دهید.

 

شناخت اعداد و شمارش آن‌ها

یکی از موضوعاتی که برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان 2 ساله رایج است «شناخت اعداد و شمارش آن‌ها» می‌باشد. این بچه‌ها می‌توانند اعداد را از ۱ تا ۱۰ با کمی خطا بشمارند پس هنگامی که از پله‌ها بالا و پایین می‌روند، در حال خوردن سیب زمینی سرخ کرده هستند یا اسباب بازی‌هایشان را جمع می‌کنند از آن‌ها بخواهید تا شمارش را تمرین کنند.

 

آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به کودک 2 ساله با “بازی”

شما می‌توانید از دنیای تخیل، بازی و سرگرمی کودکان استفاده کنید و زبان انگلیسی را به آن‌ها بیاموزید. کودکان نوپا دوست دارند با لوازم پلاستیکی آشپزی کنند، برای عروسک‌ها یا حیواناتشان چای بریزند، تلفن بازی کنند، خرید کنند، ماشین سوار شوند، دکتر بازی کنند یا خانه را جارو بکشند.

 

طراحی و رنگ آمیزی

طراحی و رنگ آمیزی فعالیت بسیار خوبی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان دو ساله است؛ زیرا هنگامی که در حال خط خطی کردن کاغذ یا رنگ آمیزی تصاویر هستند شما می‌توانید به آن‌ها بعضی از کلمات را یاد دهید.

مطالعه کنید  آموزش ضمایر در زبان انگلیسی

 

فعالیت‌های بدنی

راه رفتن، پریدن، دویدن، سنگ نوردی، سه چرخه سواری یا توپ بازی از فعالیت‌های مورد علاقه کودکان نوپا است.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودک 2 ساله با کمک موسیقی و ریتم

استفاده از موسیقی بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان دو ساله است؛ زیرا آن‌ها ریتم گرفتن، خواندن و رقصیدن با آهنگ را دوست دارند. اگر در اینترنت بگردید موسیقی‌های شاد کودکانه زیادی را پیدا می‌کنید که می‌توانند برای کودکان هیجان انگیز باشند.

 

 از موقعیت‌های مختلف برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان دو ساله استفاده کنید

  1. اگر کودک خردسال شما در محیطی قرار بگیرد که زبان انگلیسی در آن وجود دارد به‌عنوان مثال موسیقی یا برنامه کودک به زبان انگلیسی پخش می‌شود این مهارت را راحت‌تر یاد می‌گیرد.
  2. عذرخواهی کردن، منتظر ماندن یا تشکر کردن جزء کارهایی است که بچه‌ها از سنین پایین آن را یاد می‌گیرند.
  3. فرزند شما باید رعایت برخی از موارد بهداشتی مانند شستن دست‌ها، مسواک زدن یا حمام کردن را یاد بگیرد.

شما می‌توانید ضمن آموزش این موارد به فرزندتان برخی از واژگان انگلیسی را هم به آن‌ها آموزش دهید.

  انجام یک وظیفه مشخص

یکی از راهکار های آموزش زبان انگلیسی به کودک 2 ساله «انجام یک وظیفه مشخص» است؛ زیرا دامنه توجه محدودی دارد پس باید از او بخواهید تا حدود ۴ یا ۶ دقیقه روی یک کار تمرکز کند و آن را تا پایان انجام دهد.

استفاده از تکنولوژی

بچه‌ها باید نحوه کار با تلفن‌های هوشمند، تبلت یا تلویزیون را یاد بگیرند و به‌صورت ناخودآگاه به کمک آن‌ها زبان انگلیسی را بیاموزند.

مطالعه کتاب

بعضی از والدین هنگامی که درباره نحوه یادگیری زبان انگلیسی به کودک دو ساله سؤال می‌پرسند فکر می‌کنند این بچه‌ها می‌توانند خواندن زبان را یاد بگیرند در حالی که آن‌ها فقط قادر به درک کلمات، جملات و داستان‌ها هستند. کودکان نوپا دوست دارند صفحات کتاب را ورق بزنند، به عکس‌ها نگاه کنند یا انگشتشان را برای دنبال کردن کلمات روی صفحه بگذارند؛ شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و موضوعات راحت‌تری مانند رنگ‌ها، اعداد یا اسم حیوانات را به آن‌ها آموزش دهید.

 

کتاب‌های مناسب برای کودکان دو ساله باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

  1. کتاب‌هایی که انتخاب می‌کنید باید تصاویر رنگارنگی داشته باشند. کودکان در این سن جذب تصاویر زیبا و رنگ‌های زنده می‌شوند.
  2. بچه‌های ۲ تا ۴ ساله عاشق کتاب‌هایی که محتوای قافیه دار و شعر مانند دارند، هستند.
  3. کتابی را برای کودکتان انتخاب کنید که ویژگی‌های خاصی داشته باشد به‌عنوان مثال موزیک پخش کند یا تصاویر برجسته داشته باشد.
  4. کتاب‌ها را حتماً متناسب با علاقه کودکتان انتخاب کنید. بهتر است همراه با فرزندتان به کتاب‌فروشی بروید و از او بخواهید در میان موضوعات مختلف (مانند باغ وحش، حیوانات، ماشین‌ها یا عروسک‌ها) کتابی که دوست دارد را انتخاب کند.
مطالعه کنید  4 راهکار یادگیری زبان برای مبتدیان

 

چگونه «خواندن» را به یک کودک دوساله بیاموزیم؟

صرف نظر از اینکه کودک شما چه سنی دارد به‌صورت مرتب برای او کتاب بخوانید؛ این کار باعث می‌شود تا او با داستان‌های مختلف آشنا شود و به‌تدریج با افزایش سنش خیلی راحت‌تر صداها، کلمات و جملات را بشناسد و آن‌ها را درک کند.

  • هنگامی که می‌خواهید زبان انگلیسی را به کودک دو ساله خودتان آموزش دهید ابتدا آمادگی او را بسنجید؛ به‌عنوان مثال ببینید که دوست دارد با سرگرمی و بازی چیزی را یاد بگیرد یا ترجیح می‌دهد مدت زمان آموزش کوتاه‌تر باشد.
  • اکثر بچه‌ها از ۲.۵ سالگی به‌صورت واضح صحبت می‌کنند پس این بازه سنی می‌تواند فرصت خوبی برای درس دادن به آن‌ها باشد.
  • راه های آموزش زبان انگلیسی به کودک دو ساله تنوع خیلی زیادی دارد در بعضی از این روش‌ها یک تصویر یا کلمه صدها یا هزاران بار تکرار می‌شود و این کار آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا کودک به مرور زمان تصویر یا اسم این کلمات را به ذهن بسپارد.

 

سخن پایانی

آموزش زبان انگلیسی به کودکان ۱ تا ۳ ساله تجربه سرگرم کننده و چالش برانگیزی است. کودکان در این بازه سنی انرژی زیادی دارند به همین علت سرگرم کردن و متمرکز نگه داشتن آن‌ها روی زبان چالش‌های خاص خودش را دارد. شیوه‌ای که معمولاً برای آموزش به کودکان توصیه می‌شود گوش دادن به آهنگ‌ها، تماشای تصاویر یا استفاده از فلش کارت‌ها است که با خرید پکیج آموزش زبان انگلیسی شما از همه ابزارهای لازم برای آموزش به کودک خود برخوردار خواهید شد.

 

سؤالات متداول آموزش زبان انگلیسی به کودک دو ساله

نحوه آموزش زبان انگلیسی به کودک 2 ساله چگونه است؟

ابتدا باید مهارت‌ها و توانایی‌های فرزندتان را در زمینه‌های فیزیک و حرکتی، عاطفی و اجتماعی، ارتباطات و زبان، نحوه تفکر _ حل مسئله و یادگیری بشناسید؛ سپس بر اساس آن‌ها زبان انگلیسی را با ساده‌ترین شکل ممکن به او آموزش دهید.

کدام بخش‌های زبان انگلیسی برای کودکان نوپا جذاب‌تر است؟

هنگام آموزش زبان انگلیسی به کودک دو ساله نمی‌توانید نوشتن حروف الفبا را به او آموزش دهید اما می‌توانید آهنگ الفبا، اعداد یا چند اصطلاح ساده و کاربردی را به او بیاموزید.

برای آسان‌تر کردن آموزش زبان انگلیسی به کودک دو ساله می‌توانیم از کتاب‌ها استفاده کنیم؟

بله فقط دقت داشته باشید که آن‌ها علاوه بر داشتن تصاویر رنگی، محتوای جذابی داشته باشند.