آموزش تقویت حافظه شنیداری

حافظه چیز بسیار پیچیده‌ای است و یکی از موضوعات همیشگی در تحقیقات علمی می‌باشد. ما حافظه‌های مختلفی مانند حافظه دیداری (به خاطر آوردن چیزهایی که می‌بینیم.)، حافظه شنیداری (به خاطر آوردن چیزهایی که می‌شنویم.)، حافظه حرکتی (به یاد آوردن چیزهایی که تجربه می‌کنیم مانند بوها یا مزه‌ها)، حافظه کوتاه مدت (به خاطر آوردن چیزهای مختلف برای چند ثانیه)، حافظه بلند مدت و حافظه فعال (به خاطر آوردن موضوعات مختلف به اندازه کافی برای پردازش و استفاده) داریم؛ پس نباید تعجب کنید که هر فردی عملکرد حافظه متفاوتی دارد. همه ما بعضی از اطلاعات را راحت‌تر از سایر اطلاعات به خاطر می‌آوریم به‌عنوان مثال بعضی از افراد در به خاطر سپردن چهره‌ها عالی هستند اما برخی دیگر ظرفیت عجیبی در یادآوری تاریخ‌ها دارند. تقویت حافظه شنیداری موضوعی است که قصد داریم امروز در این مقاله به‌طور کامل بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

 

چرا حافظه شنیداری تا این حد اهمیت دارد!

بدون شک شما تا به حال به‌طور طبیعی از استراتژی‌های مختلفی برای کمک به حافظه‌تان استفاده کرده‌اید؛ به‌عنوان مثال هنگامی که می‌خواستید به‌صورت اینترنتی خرید کنید و در حال ثبت مشخصات نهایی بودید، برای وارد کردن کد پستی آن را بارها و بارها در ذهنتان تکرار کردید تا فراموش نشود یا یادداشت‌های روزانه‌ای را برای خودتان نوشتید تا یادآوری کند باید چه کارهایی را انجام دهید. این استراتژی‌ها برای پشتیبانی از حافظه هستند و باعث می‌شوند تا موضوعات مختلف را بیشتر و بهتر به خاطر بسپارید. حافظه شنوایی «توانایی ما در حفظ و یاد آوری اطلاعاتی است که می‌شنویم». این حافظه کمک می‌کند تا دستورالعمل‌های پیچیده و طولانی‌تر را پردازش و درک کنیم و اطلاعات جدیدتری را به دست آوریم.

 

متداول‌ترین راهکار های تقویت حافظه شنیداری در کودکان را بشناسید

اگر کودکی حافظه شنیداری ضعیفی داشته باشد هنگام پیروی از دستورالعمل‌ها و یا توجه کردن دچار مشکل می‌شود. این حافظه بر یادگیری زبان انگلیسی و درک کردن اثر می‌گذارد. برای اینکه متوجه شوید فرزندتان در حافظه شنوایی مشکل دارد یا نه بهتر است با علائم شایع آن آشنا شوید:

  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • مشکل در قافیه بندی کلمات
  • مشکل در یادگیری اعداد _ روزهای هفته _ حروف الفبا _ اشکال _ رنگ‌ها
  • درک مطلب ضعیف
  • مشکل املایی

 

1.برای تقویت حافظه شنیداری پیش دبستانی “نوشتن” را امتحان کنید

کودکان را تشویق کنید تا چیزهایی که می‌شنوند را بنویسند؛ این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر موضوعات مختلف را به خاطر بسپارند. اگر نوشتن برای آن‌ها دشوار است، می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا مطالب را ترسیم کنند. معلمانی که قبل از تدریس نکات مهم را روی برگه می‌نویسند و آن را بین دانش آموزان توزیع می‌کنند در حقیقت به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا موضوعات درسی را راحت‌تر به ذهن بسپارند.

 

2.دستورالعمل‌ها را تکه‌تکه کنید

برای بهبود حافظه شنیداری می‌توانید دستورالعمل‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید یا بین چند کار مختلف وقفه ایجاد کنید؛ این کار کمک می‌کند تا فرآیند پردازش و به خاطر آوردن آسان‌تر شود.

مطالعه کنید  بهترین راه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

3.بازی کنید

اگر به دنبال راه های تقویت حافظه شنیداری کودکان هستید، می‌توانید از بازی‌هایی که در این قسمت معرفی می‌کنیم کمک بگیرید.

 

4. ادای خرید کردن را در آورید

نقش یک فروشنده را بازی کنید و از فرزندتان بخواهید تا از شما خرید کند؛ به‌عنوان مثال یک کیف یا سبد کوچک به او بدهید و بخواهید چند شیء مشخص را از فروشگاه بخرد. ابتدا ۲ یا ۳ شیء خیلی راحت را برای او انتخاب کنید و به‌مرور انتخاب اشیاء را سخت‌تر کنید فرضاً از او بخواهید تا به اتاق خواب برود و یک جوراب بیاورد. این بازی کمک می‌کند تا هنگامی که فرزندتان در حال حرکت است و می‌خواهد کار خواسته شده را انجام دهد یک موضوع را دائماً در ذهنش تکرار کند و به‌تدریج حافظه شنیداری‌اش بهبود یابد.

 

5. بازی‌های دنباله دار را انجام دهید

در بازی زنجیره‌ای موقعیت خاصی را به همراه فرزندتان تصور کنید و به ترتیب اطلاعات جدیدی را به آن بیفزایید. شما باید هر بار آن موقعیت را به‌طور کامل به یاد آورید به‌عنوان مثال:

  • به فضا رفتم و ‌… دیدم.
  • به پارک رفتم و … بازی کردم.
  • به باغ وحش رفتم و … دیدم.

 

6. بخش‌هایی از یک داستان را به یاد آورید

هنگامی که با فرزندتان در حال مطالعه هستید قبل از اینکه صفحه را ورق بزنید از او چند سؤال درباره صفحه‌ای که به تازگی خوانده‌اید، بپرسید؛ به‌عنوان مثال اسم شخصیت داستان چه بود یا آن‌ها در حال انجام چه کاری بودند. این امر به فرزندتان کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات کلیدی درباره چیزهایی که شنیده است را به‌خوبی به ذهن بسپارد.

  • یک موضوع خاص را به ذهن بسپارید

یکی از راهکار های تقویت حافظه شنیداری به خاطر سپردن یک کار خاص در طول انجام یک فعالیت دیگر است؛ به‌عنوان مثال از فرزندتان بخواهید تا هنگام شروع یک کار، موضوع خاصی را به خاطر بسپارد و بعد از اتمام کارش از او بپرسید که آن موضوع را هنوز هم به خاطر دارد یا نه.

 

7. یک لیست خلاقانه برای حفظ کردن درست کنید

اعداد، رنگ‌ها، حیوانات یا موضوعات مشابه را در یک لیست بنویسید و ببینید که فرزندتان می‌تواند آن‌ها را به ذهن بسپارد یا نه به‌عنوان مثال اعداد ۱ تا ۹ به‌صورت نامرتب، ۵ رنگ مختلف یا چند حیوان را لیست کنید و از او بخواهید ابتدا ۲ مورد و به‌تدریج تعداد بیشتری از لیست را به ذهن بسپارد.

 

8. جملات را بسط دهید

یکی از بازیهای تقویت حافظه شنیداری «بسط جملات» است. در این بازی باید داستان سازی کنید. ابتدا یک ایده مشخص را انتخاب کنید و یک جمله درباره آن بسازید سپس از کودکتان بخواهید تا آن جمله را تکرار کند و یک جمله دیگر به آن بیفزاید؛ این کار را تا زمانی که دوست دارید ادامه دهید و هر بار جملات را از اول تکرار کنید.

 

9. تلفن بازی کنید

اگر چند نفر هستید، می‌توانید یک جمله را خیلی آهسته به نفر کناری خودتان بگویید و از او بخواهید تا آن را به فرد کناری‌اش بگوید و این کار را آنقدر ادامه دهید تا به شخص اول بازگردد؛ سپس آن جمله را با صدای بلند بگویید و با جمله اصلی مقایسه کنید و ببینید که تغییر کرده یا نه.

مطالعه کنید  روش‌های افزایش قدرت یادگیری

 

10. به دنبال گنج بگردید

از کودکتان بخواهید تا طبق دستورالعمل مشخصی یک شیء پنهان شده را پیدا کند به‌عنوان مثال به او بگویید به آشپزخانه برود _ چهار قدم به سمت راست بپیچد و زیر کاسه را نگاه کند؛ این کار باعث می‌شود تا نسبت به چیزهایی که شنیده دقت بیشتری داشته باشد و به تقویت حافظه شنیداری‌اش کمک کند.

 

11. با یکدیگر نقاشی بکشید

برای تقویت حافظه شنیداری در کودکان اوتیسم آن‌ها را به نقاشی کشیدن تشویق کنید یا از آن‌ها بخواهید تا دستورالعمل‌های خاصی را هنگام رسم نقاشی دنبال کنند به‌عنوان مثال یک خانه مربعی شکل بکشند _ آن را سبز کنند و دو پنجره آبی برای او را بکشند. این کار را تا هر زمان که دوست دارید ادامه دهید. کوتاه یا زیاد کردن طول آموزش زبان انگلیسی به عهده خودتان است فقط ابتدا از سطح آسان شروع کنید و به‌تدریج آن را دشوارتر کنید.

 

12. تقویت حافظه شنیداری با سپردن مسئولیت‌های کوچک

شما می‌توانید از افراد دیگر هم برای کمک به فرزندتان کمک بگیرید به‌عنوان نمونه از کودکتان بخواهید تا پیامی را به اشخاص دیگر منتقل کند. به او بگویید برادرش را صدا کند تا برای نوشیدن چای به آشپزخانه بیاید، در صورت لزوم می‌توانید فرد مقابل را هم در جریان بگذارید تا در صورتی که کودک دچار فراموشی شد کار مشخص شده را به او یادآوری کند.

 

تقویت حافظه شنیداری در کودکان

راهکارهای مؤثر برای تقویت و بهبود حافظه شنیداری بزرگسالان به شرح زیر است.

 

1. خوب گوش کنید

مهم‌ترین کار برای تقویت این حافظه «خوب شنیدن» است. مادامی که شنونده خوبی نیستید، نمی‌توانید اطلاعات را به‌درستی ذخیره کنید. برای تمرکز بیشتر هنگام گوش دادن، می‌توانید چشم‌هایتان را ببندید تا راحت‌تر روی صدا و طرز بیان فرد مقابلتان تمرکز کنید.

 

2. به موسیقی گوش دهید

یکی از تمرینات تقویت حافظه شنیداری شنیدن موسیقی، پادکست یا کتاب صوتی است. این کار کمک می‌کند تا اصوات مختلف را راحت‌تر تفکیک کنید. تکرار ریتم موسیقی می‌تواند قدرت حافظه شنیداری را افزایش دهد. اگر علاقه چندانی به آهنگ ندارید، می‌توانید به کتاب صوتی گوش دهید. این کتاب‌ها علاوه بر اینکه مهارت شنیداری شما را تقویت می‌کنند حافظه شما را برای درک محتوای شنیده شده به چالش می‌کشند و به مرور زمان دایره معلوماتتان را افزایش می‌دهند. فقط حواستان باشد که صدای موسیقی را بیش از حد بلند نکنید تا گوشتان آسیب نبیند.

 

3. صداهای مزاحم را حذف کنید

هنگامی که می‌خواهید موضوعی را به ذهن بسپارید حتماً صداهای مزاحم اطرافتان را کاهش دهید تا حافظه شنیداری شما بهتر عمل کند؛ به‌عنوان مثال اگر در اتاقتان هستید پنجره را ببندید تا صداهای بیرون تمرکز شما را به هم نریزند.

 

4. اطلاعات مورد نیازتان را ضبط کنید

یکی از راه های تقویت حافظه شنیداری «ضبط صدا» است. این کار کمک می‌کند تا به‌طور مکرر مطالب را برای خودتان تکرار کنید.

 

5. از تجسم استفاده کنید

اساتید حافظه اثبات کرده‌اند «تجسم» یک استراتژی بسیار قدرتمند است. هنگامی که می‌خواهید یک موضوع نسبتاً طولانی مانند یک بسته کارت را به ذهن بسپارید، می‌توانید با تجسم داستان یا مسیر خاصی این کارت‌ها را راحت‌تر حفظ کنید. تکنیک تجسم برای کودکان خردسال کمی دشوار است اما بزرگسالان می‌توانند آن را به راحتی انجام دهند.

مطالعه کنید  چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنم

 

6. یک مطلب را دائماً تکرار کنید

تکرار مکرر چیزی به ما کمک می‌کند تا آن را بهتر به خاطر بسپاریم. اگر این کار را با صدای بلند انجام دهید به خاطر سپردن راحت‌تر می‌شود.

 

7. یادگیری را تصویری کنید

  • برای تقویت حافظه شنیداری بزرگسالان موضوعات مختلف را با نمادها یا تصاویر ترکیب کنید.
  • برای موضوعات خاص از نمودارها کمک بگیرید.
  • به جای متن از نمادها یا کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • هنگام مطالعه زیر کلمات کلیدی خط بکشید یا آن‌ها را برجسته‌تر کنید.
  • از وب‌سایت‌ها یا نقشه‌های مختلف کمک بگیرید.
  • از تکنیک‌های جدید یادگیری استفاده کنید.
  • کودکان را تشویق کنید و آن‌ها را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهید.
  • به‌طور منظم موقعیت‌هایی را فراهم کنید تا کودکتان مجبور شود اطلاعات را دوباره به یاد آورد حتی اگر فکر می‌کند آن را یاد گرفته است.

 

با روش های تقویت حافظه شنیداری در کلاس درس آشنا شوید

سازگاری‌های ساده با محیط کلاس می‌تواند به پیشرفت کودکان کمک کند به‌عنوان مثال:

  • کودکانی که در حافظه شنیداری ضعیف هستند را نزدیک خودتان بنشانید.
  • قبل از صحبت کردن توجه آن‌ها را به سمت خودتان جلب کنید.
  • حواس پرتی‌های پس زمینه را به حداقل برسانید.
  • بعد از تدریس بررسی کنید که کودک متوجه مباحث درسی شده یا نه.
  • تا حد ممکن دستورالعمل‌ها را کوتاه نگه دارید.
  • سرعت گفتار خودتان را کاهش دهید و در میان صحبت‌هایتان مکث کنید تا کودک زمان کافی برای پردازش اطلاعات داشته باشد.
  • به کودکان اطلاعات بصری بدهید به‌عنوان مثال از تصاویر یا واژگان کلیدی استفاده کنید.
  • بچه‌ها را تشویق کنید تا وقتی متوجه موضوعی نمی‌شوند آن را به شما بگویند.

کلام آخر

احتمالاً برای شما هم پیش آمده به سادگی صداهایی که شنیده‌اید را فراموش کنید اما دلیلش را ندانید! این موضوع به تقویت حافظه شنیداری مرتبط است. در این مقاله به‌طور مفصل اهمیت حافظه شنیداری و روش‌های تقویت آن را بررسی کردیم. شما می‌توانید بدون نیاز به پزشک این تکنیک‌ها را امتحان کنید و در صورتی که نتیجه مثبتی را ندید به پزشک مراجعه کنید.

 

سؤالات متداول در ارتباط با تقویت حافظه شنیداری

چه پیشنهادی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان دارید؟

ضعف حافظه شنیداری در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است. این موضوع می‌تواند یادگیری و درک آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. برای تقویت این حافظه در آن‌ها می‌توانید از نوشتن، بازی کردن یا تکه‌تکه کردن دستورالعمل‌ها استفاده کنید.

چگونه می‌توانیم به تقویت حافظه شنیداری در بزرگسالان کمک کنیم؟

خوب گوش کردن، گوش دادن به موسیقی، ضبط صدا، تجسم، تکرار یک مطلب، استفاده از تصاویر یا حذف کردن صداهای مزاحم هنگام تمرکز روی یک موضوع می‌تواند به بهبود حافظه شنیداری در بزرگسالان کمک کند.

معلمان چگونه می‌توانند حافظه شنیداری را در دانش آموزانشان تقویت کنند؟

تقویت حافظه شنیداری در دانش آموزان کار دشواری نیست فقط کافی است آن‌ها را نزدیک خودتان بنشانید، هنگام تدریس توجهشان را به خودتان جلب کنید، عواملی که باعث حواس پرتی می‌شود را از بین ببرید و تا حد ممکن مباحث درسی را آسان و آرام به آن‌ها بیاموزید.