تقویت حافظه کوتاه مدت ، باید ها و نباید ها

از دست دادن حافظه کوتاه مدت زمانی است که شما کارهایی که انجام داده‌اید یا چیزهایی که اخیراً شنیده‌اید را فراموش می‌کنید. اکثر افراد با افزایش سن این اتفاق را تجربه می‌کنند اما عوامل دیگری مانند زوال عقل، تومورهای مغزی، خونریزی در مغز، ضربه مغزی، عفونت در داخل و اطراف مغز، شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی، فشار، بیماری‌هایی مانند پارکینسون، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند b12، خواب ناکافی یا مصرف برخی از داروها می‌توانند علل از دست دادن حافظه کوتاه مدت باشند.

تقویت یا درمان حافظه کوتاه مدت می‌تواند با مصرف دارو _ درمان شناختی یا جراحی و درمان‌های خانگی مانند ورزش منظم _ خواب کافی _ مصرف غذاهای سالم یا انجام فعالیت‌های چالشی باشد. اگر این مقاله را برای خواندن انتخاب کرده‌اید یعنی دغدغه تقویت حافظه کوتاه مدتتان را دارید پس تا انتها با ما همراه باشید تا به‌طور مفصل در این خصوص صحبت کنیم.

22 راهکار برای تقویت حافظه کوتاه مدت

آیا تا به حال پیش آمده به فروشگاه رفته باشید و وقتی به خانه برمی‌گردید بفهمید که یک مورد را فراموش کرده‌اید؟ آیا تا به حال اتفاق افتاده که شماره تلفن، آدرس یا نام یک شخص را به یاد نیاورید؟ قطعاً شما تنها نیستید و این اتفاق برای اکثر مردم رخ داده است. فراموش کردن اطلاعات گاهی اوقات آزاردهنده است و در بعضی مواقع تأثیرات جدی بر زندگی ما می‌گذارد. در دنیای پر سرعت امروز مغز دائماً در حال پردازش اطلاعات است بنابراین گاهی اوقات چیزهایی را فراموش می‌کنیم. اگر می‌خواهید چنین اتفاقی برای شما رخ ندهد باید به تقویت حافظه کوتاه مدت شما کمک کنید.

آیا می‌دانید حافظه کوتاه مدت چیست؟ مغز ما دو نوع حافظه کوتاه مدت و بلندمدت دارد. هر اطلاعاتی که به ذهنمان وارد می‌شود ابتدا در حافظه کوتاه مدت ذخیره می‌شود. این اطلاعات فقط مدت محدودی (حدوداً چند ثانیه تا یک دقیقه) در ذهن باقی می‌مانند و سپس بر اساس عوامل مختلف به حافظه بلند مدت منتقل می‌شوند به‌عنوان مثال:

. تکرار اطلاعات به‌صورت شفاهی یا ذهنی برای مدت طولانی

. تلاش آگاهانه برای به خاطر سپردن یک موضوع

. مواجه با اطلاعاتی که مغز می‌داند آن‌ها مهم هستند و تلاش بیشتری برای انتقالشان به حافظه بلند مدت می‌کند.

حافظه کوتاه مدت می‌تواند مقدار محدودی از اطلاعات را در خودش جای دهد و زمانی که شما می‌خواهید اطلاعات جدید را وارد کنید باید اطلاعات قدیمی را با آن‌ها جایگزین کنید. اگر اطلاعات قدیمی به حافظه بلند مدت منتقل نشده باشند فراموش می‌شوند؛ به همین علت حافظه کوتاه مدت نقش مهمی در زندگی دارد. چند تکنیک ساده اما بسیار مهم وجود دارد که به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می‌کند. انواع راهکار تقویت حافظه کوتاه مدت به شرح زیر هستند.

چند تکنیک ساده اما بسیار مهم وجود دارد که راز تقویت حافظه و به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می‌کند. این تکنیک‌ها به شرح زیر هستند: 

1. اطلاعاتی که می‌خوانید را با صدای بلند تکرار کنید

تکرار کردن اطلاعات به‌صورت شفاهی برای چند بار احتمال انتقال آن‌ها به حافظه بلند مدت را افزایش می‌دهد. هنگامی که اطلاعات را با سرعت بیشتری به حافظه بلند مدت منتقل می‌کنید فضای خالی بیشتری در حافظه کوتاه مدت برای ورود اطلاعات جدید به وجود می‌آورید. هدف اصلی از این تکنیک ایجاد یک فضای همیشگی برای ثبت اطلاعات جدید در حافظه کوتاه مدت است. در این روش شما باید تمرکز خوبی داشته باشید تا از شلوغی حافظه کوتاه مدت جلوگیری کنید.

2. اطلاعات مد نظرتان را دسته بندی کنید

برای تقویت حافظه کوتاه مدت و به خاطر سپردن راحت‌تر اطلاعات آن‌ها را به دسته‌های مشابه تقسیم کنید به‌عنوان مثال برای حفظ یک شماره تلفن اگر بخواهید کل عدد را یک دفعه به خاطر بسپارید دچار مشکل می‌شوید اما اگر این اعداد را با هم مخلوط کنید یا آن‌ها را به گروه‌های سه رقمی تقسیم کنید به خاطر سپردنشان راحت‌تر می‌شود.

فرضاً می‌خواهید لیست خریدی که قرار است از فروشگاه تهیه کنید را به خاطر بسپارید، این موارد را به دسته‌های میوه‌ها _ سبزیجات _ غذاهای کنسرو شده و غیره تقسیم کنید؛ با این کار به خاطر سپردن آن‌ها راحت‌تر می‌شود.

3. به جای تقویت حافظه کوتاه مدت طب سنتی، تمرینات حافظه را انجام دهید

اکثر افراد با تمرینات منظم حافظه کوتاه مدتشان را تقویت می‌کنند. شاید نخواهید یک متخصص حافظه باشید اما می‌توانید با انجام چند تکنیک ساده به بهبود حافظه کوتاه مدتتان کمک کنید. تمرینات مختلفی از سطح ساده تا پیچیده وجود دارند که به راستی باعث تقویت حافظه شما می‌شوند.

به‌عنوان مثال یک مسیر جدید برای برگشت به خانه‌تان انتخاب کنید. این ساده‌ترین کاری است که می‌توانید برای تقویت حافظه‌تان انجام دهید. این کار مغز را تحریک می‌کند زیرا مجبور هستید برای یافتن راهتان مغز را هوشیار نگه دارید و عوامل حواس پرتی را کاهش دهید.

4. هنگام مطالعه گوش کنید

مطالعه‌ای در دانشگاه پرتوریکو انجام شد که در آن ۱۳۷ دانش آموز اسپانیایی زبان باید یک کتاب انگلیسی را مطالعه می‌کردند؛ نتایج این مطالعه نشان داد دانش آموزانی که هنگام خواندن کتاب به‌طور همزمان به نسخه صوتی آن گوش می‌دادند نسبت به گروهی که فقط خواندن را انتخاب کردند موضوعات را بهتر به خاطر سپردند پس هنگام خواندن یا تماشای چیزی به صدای آن گوش دهید تا حواستان درگیر شود و ذهنتان اطلاعات را بیشتر به خاطر بسپارد.

مطالعه کنید  بهترین راهکارهای کنترل خشم

5. بازی تقویت حافظه کوتاه مدت

جدول کلمات متقاطع: این بازی باعث تحریک مغز و بهبود حافظه می‌شود.

پازل: بازی‌هایی که باید آن را به هم بریزید و مجدداً مرتب کنید حافظه را با خودش درگیر می‌کند و یک تمرین خوب برای تقویت حافظه کوتاه مدت کودکان است.

سودوکو: بازی‌های اعداد مبتنی بر منطق مانند سودوکو می‌توانند مغز را متعادل نگه دارند.

6. ورزش تقویت حافظه کوتاه مدت

ورزشی را شروع کنید که از ذهن و بدنتان استفاده کند. حافظه با شروع یک ورزش یا مهارت جدید تحریک می‌شود. تمریناتی مانند یوگا، تنیس یا گلف علاوه بر اینکه برای آمادگی جسمانی خوب است آمادگی روانی را نیز بهبود می‌بخشد.

7. یک زبان جدید را یاد بگیرید

یادگیری یک زبان جدید به تقویت و جوان‌سازی مغز کمک می‌کند زیرا حافظه مجبور است برای به خاطر سپردن کلمات جدید و قواعد دستور زبان بیشتر تلاش کند و این یک تمرین عالی برای گسترش حافظه است.

8. خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت را امتحان کنید

به مراتب برای داشتن حافظه کوتاه مدت قوی باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. مصرف خوراکی هایی مثل سبزی و میوه تازه، پروتئین، امگا3، سویا و ماهی و نوشیدن زیاد آب به تقویت حافظه کوتاه مدت شما کمک می کند.

9. کارهایتان را با چشم بسته انجام دهید

سعی کنید با چشم بسته ظرف بشویید، لباس‌هایتان را مرتب کنید یا دوش بگیرید؛ این کار مغز را مجبور می‌کند تا از مسیرهای عصبی دیگری برای انجام کارها استفاده کند.

10. دست‌هایتان را تغییر دهید

اگر راست دست هستید سعی کنید از دست چپتان برای انجام کارهایی مانند غذا خوردن و مسواک زدن استفاده کنید. این کار باعث به چالش کشیدن مغز و حافظه می‌شود.

11. با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

با-افراد-جدید-ارتباط-برقرار-کنید

هر بار که با افراد جدید یا دوستانتان ارتباط برقرار می‌کنید خودتان را در معرض تفکرات و ایده‌های جدید قرار می‌دهید. این کار ذهن را تحریک می‌کند و جهان بینی و تفکر شما را گسترش می‌دهد پس به دنبال شرکت در نمایش‌ها، رویدادها، انجمن‌ها و حتی حضور در یک سفر کوتاه مدت باشید تا ذهن و حافظه‌تان را در بهترین حالت نگه دارید.

12. در ذهنتان ریاضی کار کنید

سعی کنید برای محاسبات ریاضی سریعاً از ماشین حساب، قلم و کاغذ استفاده نکنید و تا حد ممکن در ذهنتان آن‌ها را حل کنید؛ حتی در مواقع بیکاری مانند راه رفتن هم در ذهنتان مسائل ریاضی را حل کنید.

13. داستان بگویید

هنگام داستان گفتن شما مجبور به یادآوری و بازگویی جزئیات مختلف در مغزتان هستید پس نه تنها باید رویدادها را به‌خوبی به خاطر بسپارید بلکه باید احساساتتان را با خاطرات ترکیب کنید. قصه‌گویی یک تمرین خوب برای تقویت حافظه کوتاه مدت است که اغلب برای افراد مبتلا به آلزایمر توصیه می‌شود.

14. بین کارهایتان فاصله ایجاد کنید

فشرده کردن همیشه بهترین راه برای یادگیری یا به خاطر سپردن اطلاعات نیست! گاهی اوقات شما باید هنگام یادگیری یک موضوع مانند تعاریف علمی، موضوعات تاریخی، حفظ لغات، آمار و ریاضیات فاصله ایجاد کنید؛ این کار سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد.

15. اطرافتان را تغییر دهید

تئوری وجود دارد که می‌گوید مغز می‌تواند کلمات یا کارها را با زمینه یا محیط اطرافش مرتبط کند. اگر برای یادگیری یک موضوع سرنخ‌های بیشتری به مغز بدهید فرایند به خاطر سپردن و یادآوری را راحت‌تر می‌کنید؛ به‌عنوان مثال هنگامی که به‌صورت نشسته و ایستاده در حال انجام کاری هستید موسیقی پخش کنید تا یادآوری آن کار برایتان راحت‌تر شود.

16. مخفف کنید

اگر عجله دارید و می‌خواهید سریعاً یک کلمه یا جمله را به ذهن بسپارید آن را با کلمات اختصاری مخفف کنید؛ به‌عنوان مثال حروف اول کلمات را در کنار یکدیگر بگذارید؛ این کار علاوه بر اینکه مغز را تیز می‌کند به فرایند یادگیری هم کمک می‌کند.

17. کار هنری انجام دهید

انجام-کارهای-هنری-برای-تقویت-حافظه

سرگرمی‌هایی مانند نقاشی، طراحی و بافندگی باعث افزایش قدرت مغز می‌شوند. این فعالیت‌ها مهارت‌های حرکتی ظریف و حافظه را تقویت می‌کنند.

18. تجسم کنید

فرض کنید می‌خواهید اقلامی که قرار است از سوپر مارکت بخرید را به ذهن بسپارید. برای حفظ این اقلام می‌توانید از تکنیک تجسم استفاده کنید یعنی هر مورد را در یک قسمت از بدنتان تصور کنید به‌عنوان مثال تخم مرغ را روی بینی، پنیر را روی شانه یا بطری شیر را روی سرتان تصور کنید. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها را به آسانی فراموش نکنید.

19. استراحت کردن را جدی بگیرید

تنها زمانی ذهن استراحت می‌کند که ما در خواب هستیم. از نظر علمی درست نیست که بگوییم هنگام خواب ذهن ما در حال استراحت است زیرا در این لحظات هم مغز فرایندهای مختلفی مانند تنفس را انجام می‌دهد اما هنگامی که می‌خوابیم مغز به‌طور فعال اطلاعات را جذب و پردازش نمی‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده خواب کافی می‌تواند عملکردهای مختلف مغز را بهبود ببخشد؛ این امر در خصوص حافظه هم صدق می‌کند. خوابیدن باعث تقویت حافظه کوتاه مدت در بزرگسالان و کودکان می‌شود.

. برنامه خواب داشته باشید: خودتان را مجبور کنید تا هر شب در یک ساعت خاص بخوابید و هر روز صبح تقریباً در یک ساعت مشخص بیدار شوید. این عادت باعث می‌شود تا مغز در یک ساعت خاص احساس خستگی کند و در یک ساعت مشخص هشیار شود.

. یک ساعت قبل از خواب از نور آبی اجتناب کنید: اکثر مردم به تلویزیون، تلفن، رایانه یا گوشی‌های موبایلشان چسبیده‌اند. نور گوشی ترشح ملاتونین در مغز را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود زمانی که می‌خواهید بخوابید خوابتان نیاید.

. مصرف قهوه را کاهش دهید: بعضی از مردم دوست دارند صبحشان را با خوردن یک فنجان قهوه شروع کنند. همان طور که نوشیدن قهوه در صبح می‌تواند انرژی شما را بهبود ببخشد نوشیدنش در شب خواب را مختل می‌کند؛ پس برای رفع مشکل خوابیدن مصرف قهوه را تا حد ممکن کاهش دهید و ببینید که مشکل از مصرف کافئین بوده یا نه. شما می‌توانید به جای قهوه “تقویت حافظه کوتاه مدت با داروی گیاهی” را هم امتحان کنید

مطالعه کنید  چگونه از آلزایمر جلوگیری کنیم؟

20. یوگا و مدیتیشن را یاد بگیرید

یوگا و مدیتیشن یکی از تکنیک‌های مهم کنترل افکار و آگاهی از محیط اطراف است. این تکنیک مغز را از افکار منفی و بی‌اهمیت خالی می‌کند و باعث حذف اطلاعات غیرضروری و ذخیره راحت‌تر اطلاعات مهم می‌شود. اکثر اوقات مدیتیشن به‌صورت نشسته انجام می‌شود اما شما می‌توانید در حالات، مکان‌ها و زمان‌های مختلف این کار را انجام دهید؛ به‌عنوان مثال بعد از بیدار شدن در صبح برای چند دقیقه در رختخواب تمرینات آن را انجام دهید.

21. صحبت کنید _ گوش دهید _ بخوانید _ بنویسید

بیشتر اطلاعاتی که مغز انسان دریافت می‌کند شکلی از زبان است به عبارت دیگر ما برای انجام جنبه‌های مختلف زندگی مانند گفتگو، گوش دادن به سخنرانی‌ها یا نوشتن پیام‌ها از زبان استفاده می‌کنیم. وقتی در حال خواندن، نوشتن، گوش دادن یا صحبت کردن هستیم حجم وسیعی از اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کنیم.‌ هنگامی که به‌صورت فعالانه زمانمان را به انجام این کارها اختصاص می‌دهیم درک و به خاطر سپردن اطلاعات بهتر می‌شود.

22. مشکلات جسمی را نادیده نگیرید

بعضی از مشکلات جسمی می‌توانند بر حافظه ما تأثیر بگذارند به‌عنوان مثال:

. مشکلات قلبی: بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون یا کلسترول بالا می‌تواند باعث اختلال شناختی یا زوال عقل شود.

دیابت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند افرادی که مشکل دیابت دارند نسبت به سایر افراد دچار افت شناختی می‌شوند.

مشکلات هورمونی: مشکلات هورمونی مانند تیروئید می‌تواند در از دست دادن حافظه مؤثر باشد.

با این ۳ عادات طلایی حافظه خودتان را نسبت به دیگران قدرتمندتر کنید

1. قبل از خوابیدن غذای سبک میل کنید: اگر قبل از خواب وعده غذایی سنگینی میل کنید یا غذا نخورید و معده خالی داشته باشید خوابتان دچار مشکل می‌شود! گاهی اوقات بهتر است قبل از خواب از محصولات لبنی مانند شیر استفاده کنید تا خواب بهتر و راحت‌تری را تجربه کنید. سعی کنید از تخت خوابتان فقط برای خوابیدن استفاده کنید و در آن کتاب نخوانید، با موبایل کار نکنید یا با لپ‌تاپ فیلم نبینید تا به محض اینکه به تخت خواب می‌روید بدنتان بفهمد که وقت خوابیدن است.

2. ذهنتان را فعال نگه دارید: برای فعال نگه داشتن ذهن جدول حل کنید، بخش‌های مختلف یک روزنامه یا مجله را مطالعه کنید، نواختن یک ساز را یاد بگیرید یا مسیر رانندگی و پیاده روی‌تان را تغییر دهید. این کارهای به ظاهر کوچک می‌توانند مغز را سرپا نگه دارند.

3. منظم باشید: اگر از آن دسته افرادی هستید که با به هم ریختگی خانه یا حجم زیاد کارهای روزانه ذهنشان به هم می‌ریزد پس حتماً کارهایتان را در یک دفترچه یادداشت کنید و هنگام نوشتن آن‌ها را با صدای بلند تکرار کنید تا به‌خوبی در ذهنتان ثبت شوند.

بهترین اپلیکیشن‌های افزایش حافظه کوتاه مدت

اپلیکیشن‌ها راه‌های عالی برای آرامش و استراحت مغز هستند. بسیاری از متخصصان بر این باورند که بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌توانند حافظه و سایر عملکردهای شناختی را بهبود ببخشند. در اینجا خلاصه‌ای از بهترین برنامه‌ها را برای بهبود حافظه به شما ارائه می‌دهیم.

1. Elevate

Elevate یک برنامه آموزشی مغز است که شامل بازی‌ها و پازل‌های مختلفی می‌شود. این بازی‌ها برای تقویت مهارت‌های حافظه، توجه، ریاضیات ذهنی، سرعت پردازش و مهارت‌های گفتاری طراحی شده است. Elevate یک برنامه آموزشی ذهنی شخصی ارائه می‌دهد که در طول زمان با توجه به بهبود شما تغییر می‌کند.

هر چه تعداد بازی‌ها و پازل‌هایی که با آن‌ها بازی می‌کنید بیشتر باشد مهارت‌های شناختی شما، اعتماد به نفس، بهره‌وری و قدرت کسب درآمدتان افزایش پیدا می‌کند. Elevete از کارشناسان آموزشی و تکنیک‌های اثبات شده‌ای برای طراحی بازی‌های فکری و پازل استفاده کرده است و مکمل تکنیک “تقویت حافظه کوتاه مدت با مواد غذایی” است.

. امکانات اپلیکیشن Elevate

Elevate بیش از 40 بازی آموزشی مغز را برای بهبود مهارت‌های شناختی مانند حافظه، تمرکز، پردازش، دقت ریاضی و درک ارائه می‌دهد.

. تمرینات شخصی سازی شده

شما می‌توانید تمرینات روزانه خود را سفارشی کنید تا ذهن را با مهارت‌های مختلف آموزش دهید. شما می‌توانید بین 3 تا 5 بازی را انتخاب کنید. Elvete به شما این امکان را می‌دهد تا عملکردتان را در مقابل خود و سایر افراد اندازه گیری کنید همچنین گزارش‌های هفتگی دریافت می‌کنید که در آن مکان‌هایی که باید پیشرفت کنید و دستاوردهای کلیدی را مشخص می‌کند.

. پیشرفت تطبیقی

این برنامه به شما تمرینات متنوعی می‌دهد و هر بار که پیشرفت می‌کنید سخت‌تر می‌شود تا ارزش زمان گذاشتن داشته باشد.

. دستاوردهای تمرینی

Elevate چالش‌های تمرینی را به شما می‌دهد تا در حالی که ذهن خود را تمرین می‌دهید به موفقیت برسید.

2.     بازی تقویت حافظه کوتاه مدت Lumosity

بهترین-اپلیکیشن‌های-افزایش-حافظه-کوتاه-مدت

Lumosity یک برنامه آموزشی سرگرم کننده شناختی است که روش‌های تعاملی را برای آموزش ذهن و یادگیری نحوه عملکرد آن ارائه می‌دهد. Lumosity بیش از 100 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد همچنین دارای بازی‌ها و فعالیت‌هایی برای بهبود حل مسئله، حافظه، انعطاف پذیری و سرعت است. در حقیقت گروهی از طراحان و دانشمندان این اپلیکیشن را برای به چالش کشیدن مغز و بهبود تحقیقات شناختی ایجاد کردند. آن‌ها تلاش کردند تا وظایف شناختی و فیزیولوژیکی عصبی را به بازی و پازل تبدیل کنند.

. گزینه‌های زبان

با تغییر تنظیمات دستگاه به زبان دلخواهتان می‌توانید به همه زبان‌ها (انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی، کره‌ای، ژاپنی، آلمانی) دسترسی داشته باشید.

مطالعه کنید  چگونه با یادگیری زبان درآمد خود را چند برابر کنیم؟

. امکانات

پس از نصب برنامه با یک تست 10 دقیقه‌ای رایگان شروع می‌کنید تا امتیازات استاندارد خود را تعیین کنید. این تست به شما کمک می‌کند تا میزان عملکردتان را در برابر سایر افراد هم سن و سال خود تجزیه و تحلیل کنید.

. حالت‌های تمرین

Lumosity بازی‌ها و فعالیت‌هایی دارد که حافظه، حل مسئله، سرعت، منطق، زبان، ریاضی و … را به چالش می‌کشد. چالش‌ها بر اساس ترجیحات و عادات آموزشی شما شخصی سازی می‌شوند.

. بینش آموزشی

این برنامه اطلاعات دقیقی در مورد پیشرفت شما از جمله نقاط قوت و ضعفتان ارائه می‌دهد همچنین با تجزیه و تحلیل بازی‌ها به شما کمک می‌کند تا الگوهای شناختی خود را بفهمید.

3. آموزش تقویت حافظه کوتاه مدت با Peak

Peak یک برنامه آموزشی است که دارای بازی‌های فکری است. این پازل‌ها و بازی‌ها به تقویت حافظه، تفکر انتقادی و زبان کمک می‌کنند. Peak بازی‌هایش را با کمک دانشگاهیان دانشگاه نیویورک و کمبریج می‌سازد. این بازی‌ها مغز را سرگرم کننده، تعاملی و چالش برانگیز می‌کنند. توسعه دهندگان Peak را با همکاری دانشمندان علوم اعصاب ساخته‌اند تا علاوه بر سرگرم کننده بودن ارزشمند باشد.

. امکانات

Peak دارای بیش از 45 بازی است که به‌طور منظم به روز رسانی می‌شوند تا هیجان انگیز و چالش برانگیز باشند. این بازی‌های فکری توجه، حافظه، ریاضی، حل مسئله، هماهنگی، کنترل عاطفی، زبان و چابکی ذهنی شما را به چالش می‌کشد. این بازی‌ها به آموزش مغز کمک می‌کنند زیرا با همکاری محققان کمبریج و نیویورک طراحی شده‌اند.

. نقشه مغز

این برنامه علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا بدانید در کدام حوزه برتر هستید به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد مغز خود را با دوستانتان مقایسه کنید.

. کوچینگ

Peak به‌عنوان یک مربی عمل می‌کند که بسته به عملکردتان به شما آموزش‌های شخصی می‌دهد، پیشرفتتان را ردیابی می‌کند و به شما نشان می‌دهد که کدام حوزه‌ها را باید بهبود ببخشید.

. ماژول‌های آموزشی

شما می‌توانید با ماژول‌های Peak Advanced Training که توسط اساتید طراحی شده‌اند، در مورد یک مهارت خاص آموزش ببینید.

4.     نحوه تقویت حافظه کوتاه مدت با CogniFit

CogniFit یک برنامه پیشرفته برای آموزش مغز است که بیش از 20 مینی بازی دارد. این بازی‌ها مهارت‌های شناختی مانند برنامه ریزی، حافظه کوتاه مدت، هماهنگی دست و چشم و ادراک شنوایی را آموزش می‌دهند. محققان دانشگاه واشنگتن و کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک ابزارهای آموزش مغز CogniFit را تأیید می‌کنند.

. امکانات

ارزیابی شناختی: این برنامه به شما کمک می‌کند توانایی‌های شناختی خود را آزمایش کنید.

بازی‌ها: شما می‌توانید مغز خود را با استفاده از بازی‌های مغزی شخصی سازی شده و الگوریتم‌های تطبیقی پیشرفته آموزش دهید.

گزارش‌های شخصی: CogniFit علاوه بر اینکه نتایج عمیقی را در مورد نقاط قوت و مکان‌هایی که نیاز به بهبود دارید به شما می‌دهد، کمک می‌کند تا بفهمید چگونه توانایی‌های شناختی‌تان با بازی‌هایی که با شما سازگارند به تدریج بهبود می‌یابند.

5.     روش تقویت حافظه کوتاه مدت با NeuroNation

اگر به دنبال آموزش علمی مغز افرادی هستید که از تمرکز ضعیف، تفکر کند و حافظه ضعیف رنج می‌برند NeuroNation را امتحان کنید. این اپلیکیشن بیش از 20 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. شما با 15 دقیقه تمرین روزانه می‌توانید مغزتان را تقویت کنید.

. امکانات

NeuroNation به‌طور جامع نقاط قوت و پتانسیل‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و یک برنامه آموزشی شخصی می‌سازد که نیازهای شما را برآورده کند.

. تمرینات

این برنامه بیش از 32 تمرین با بیش از 300 سطح دارد که ضمن ارتقاء مغز، انگیزه شما را حفظ می‌کند.

. تجزیه و تحلیل عمیق

NeuroNation به شما این امکان را می‌دهد تا با ارائه تجزیه و تحلیل دقیق خود، پیشرفتتان را ارزیابی کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تکنیک‌های مختلف تقویت حافظه کوتاه مدت را با یکدیگر بررسی کنیم. مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که این تکنیک‌ها و استراتژی‌ها را در زندگی‌تان پیاده کنید. برخی از این کارها نیاز به زمان زیادی دارند اما می‌توانند در قوی کردن حافظه مؤثر باشند. از دست دادن حافظه گاهاً به دلیل غفلت یا عادات نادرست در زندگی‌مان است که با اصلاحشان محبت بزرگی در حق خودمان کردیم.

سؤالات متداول در ربطه با  تقویت حافظه کوتاه مدت

برای تقویت حافظه کوتاه مدت چه کار کنیم؟

• اطلاعاتی که قصد حفظ کردنشان را دارید با صدای بلند تکرار کنید. • اطلاعات مختلف را دسته بندی کنید. • تمرینات حافظه را به‌دقت انجام دهید. • استراحت کنید. • یوگا و مدیتیشن را جدی بگیرید. • به‌صورت فعالانه صحبت کنید، بخوانید، گوش دهید و بنویسید. • در صورت وجود مشکلات جسمی آن‌ها را نادیده نگیرید.

چند تمرین مهم برای تقویت حافظه کوتاه مدت معرفی کنید؟

• یک مسیر جدید را برای رانندگی یا بازگشت به خانه انتخاب کنید. • هنگام مطالعه مهارت گوش دادن را تمرین کنید. • بازی کنید. • یک ورزش جدید را یاد بگیرید. • یک زبان جدید را بیاموزید. • آشپزی کنید. • کارهایتان را با چشم بسته انجام دهید. • از دست‌هایتان کمک بگیرید. • با افراد جدید ارتباط برقرار کنید. • در ذهنتان مسائل ریاضی را تمرین کنید. • قصه‌گویی کنید. • بین کارها و برنامه‌هایتان فاصله ایجاد کنید. • محیط اطرافتان را تغییر دهید. • برای حفظ یک جمله مخفف سازی کنید. • کار هنری یاد بگیرید. • تجسم کنید.

آیا افرادی که از حافظه قدرتمندی بهره‌مند هستند عادات خاصی در زندگی روزمره دارند؟

• این افراد معمولاً قبل از خواب غذای سبک میل می‌کنند، ذهنشان را فعال نگه می‌دارند و برای انجام بهتر کارهایشان برنامه ریزی می‌کنند.