زبان انگلیسی را در چه مدت می‌توان یاد گرفت؟

به نظر شما چرا یادگیری زبان انگلیسی کار دشواری است؟ این کار سخت است زیرا ذهن شما را دائماً به چالش می‌کشد. مغز شما باید چهارچوب‌های شناختی جدیدی را بسازد و به‌طور هم‌زمان با تمرین مداوم مطالب جدید را یاد بگیرد. یادگیری این مهارت می‌تواند شبیه بالا رفتن از یک کوه بزرگ باشد. هنگامی که این کار را شروع می‌کنید به نظر ساده می‌رسد اما هر چقدر که بالاتر می‌روید کار دشوارتر می‌شود، نفستان بند می‌آید و نمی‌دانید که ارزش ادامه دادن دارد یا نه! اگر اوضاع خوب پیش نرود ناامید می‌شوید و می‌خواهید از انجام این کار دست بکشید پس باید قبل از رفتن به قله مسیر پیش روی‌تان را آماده کنید. مدت یادگیری زبان انگلیسی به عوامل مختلفی وابسته است که می‌خواهیم در این مقاله به‌طور کامل آن‌ها را بررسی کنیم. اگر به دنبال یادگیری این مهارت هستید یا در مسیر یادگیری قرار دارید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

زبان انگلیسی را در چه مدت می‌توان یاد گرفت

متخصصان معتقد هستند که عوامل مختلفی وجود دارد که تعیین کننده آسان یا دشوار بودن زبان انگلیسی و مدت زمان یادگیری آن است به‌عنوان مثال:

چند سالتان است

کودکان نسبت به بزرگسالان زبان انگلیسی را راحت‌تر یاد می‌گیرند. مغز انسان برای ثبت اطلاعات جدید به مهارت‌های بیشتری احتیاج دارد و زمانی که سن بالا می‌رود یادگیری چیزهای جدید چالش بر انگیزتر می‌شوند. اگر هنوز جوان هستید و می‌خواهید این مهارت را یاد بگیرید پس تعلل نکنید اما اگر بزرگسال هستید هم جای نگرانی نیست زیرا می‌توانید این مهارت را بیاموزید فقط به زمان بیشتری احتیاج دارید.

 

زبان انگلیسی چقدر به زبان مادری شما شبیه است

اگر به زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی یا آلمانی تسلط دارید احتمالاً یادگیری زبان انگلیسی هم برای شما آسان است اما اگر به زبان دیگری مانند فارسی، عربی، ژاپنی یا چینی صحبت می‌کنید مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای شما بیشتر می‌شود.

 

چه زبان‌های دیگری را می‌دانید

اگر در حال حاضر به جز زبان مادری‌تان زبان دیگری را بلد هستید قطعاً یادگیری زبان انگلیسی برای شما دشوار نیست زیرا قبلاً مغزتان را برای انتخاب الگوهای زبان جدید آموزش داده‌اید. هنگامی که یک زبان جدید را یاد می‌گیرید یادگیری زبان‌های دیگر برای شما آسان می‌شود. هر چقدر زبانی که آموخته‌اید به انگلیسی نزدیک‌تر باشد فرآیند یادگیری راحت‌تر می‌شود.

 

چقدر با انگیزه هستید

یکی از عواملی که تعیین کننده مدت یادگیری زبان انگلیسی است میزان علاقه و اشتیاق شما به یادگیری این مهارت می‌باشد. اگر بدون علاقه یادگیری این مهارت را شروع کنید دیر یا زود از آموزش و یادگیری خسته می‌شوید اما اگر هدف یا اهداف مشخصی برای خودتان داشته باشید، می‌توانید سختی‌های راه را تحمل کنید و در مدت کوتاه‌تری نسبت به سایرین آن را یاد بگیرید.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی شمارش اعداد

 

برای یادگیری زبان انگلیسی چقدر از زمان و پولتان مایه می‌گذارید

بدون شک اگر مدت زمان آموزش زبان انگلیسی برای شما روزانه ۶ ساعت باشد خیلی سریع‌تر از فردی که یک ساعت یا کم‌تر از روزش را به این زبان اختصاص می‌دهد آن را یاد می‌گیرید. سرمایه‌گذاری مالی روی کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی می‌توانند روند یادگیری شما را به شکل قابل توجهی ارتقا دهند.

 

در طول روز چقدر با زبان مواجه می‌شوید

سریع‌ترین زمان یادگیری زبان انگلیسی هنگامی است که روزانه با این زبان در ارتباط باشید. اگر می‌خواهید سرعت پیشرفتتان را افزایش دهید باید محتواهای انگلیسی را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید به‌عنوان مثال کتاب بخوانید، به موسیقی گوش دهید یا فیلم‌های مختلف را دنبال کنید.

 

از کدام روش‌های یادگیری استفاده می‌کنید

برای کاهش مدت یادگیری زبان انگلیسی باید از ابزارها و روش‌های مفیدی استفاده کنید که اطلاعات بیشتری را جذب کنند به‌عنوان مثال:

  • یادگیرندگان بصری: اگر فرد بصری هستید و موضوعات را با دیدن و مشاهده کردن بهتر یاد می‌گیرید پس بهتر است زبان انگلیسی را هم از طریق تصاویر، نمودارها و دستورالعمل‌های نوشتاری بیاموزید به‌عنوان مثال همیشه یک تخته وایت برد داشته باشید و موضوعات مختلف را روی آن رسم کنید تا بهتر در ذهنتان ثبت شوند.
  • فراگیران شنیداری: اگر از دسته شنیداری هستید پس قطعاً زبان انگلیسی را با صدا بهتر می‌آموزید. گوش دادن به سخنرانی‌ها یا صدای خودتان می‌تواند فرایند یادگیری را تسریع کند. شما می‌توانید با گروهی از دوستانتان جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنید یا فیلم‌ها و موسیقی‌های آموزشی را ببینید. این راه کار بهترین روش جهت یادگیری زبان از طریق فیلم می باشد. 
  • فراگیران جنبشی: افراد جنبشی یا حرکتی معمولاً از طریق تجربه یا انجام دادن یک کار آن را یاد می‌گیرند. این افراد دوست دارند دائماً در حرکت باشند و از نشستن دوری می‌کنند. اگر جزء این افراد هستید، می‌توانید مباحث آموزشی را برای خودتان تدریس کنید یا با قدم زدن آن‌ها را یاد بگیرید.
  • علاقه‌مندان به خواندن و نوشتن: بعضی از افراد از طریق نوشتن مباحث را بهتر می‌فهمند. این افراد برای یادگیری زبان باید خواندن کتاب‌ها _ مقالات یا نوشتن خاطرات روزانه را جدی بگیرند.

 

مدت زمان یادگیری کامل زبان انگلیسی در سطح CEFR A1 – A2

  • Level A1

مدت زمان لازم برای رسیدن به این سطح حدود ۷۲ ساعت است. در سطح A1 باید توانایی سلام و احوالپرسی کردن و معرفی خودتان را به این زبان به دست آورید، عبارت‌های اساسی را درک کنید و در گفتگوهای کوتاه شرکت کنید.

  • Level A2

مدت زمان تقریبی رسیدن به این سطح ۱۸۰ الی ۲۰۰ ساعت است. توانایی‌هایی که باید در این سطح به دست آورید شامل تبادل اطلاعات اولیه، درک عبارات پرکاربرد و توانایی صحبت کردن در خصوص چیزهای مختلف می‌شود.

اگر می‌خواهید خیلی سریع‌تر سطح مبتدی را پشت سر بگذارید بهتر است ۳ کار زیر را انجام دهید:

  1. یادگیری زبان انگلیسی در کوتاه‌ترین مدت با تعیین هدف: هدفی را مشخص کنید که قابل دستیابی باشد و با دلایل و استدلال‌هایتان مطابقت داشته باشد.
  2. از ابزارهای آموزشی کمک بگیرید: برای کاهش مدت یادگیری زبان انگلیسی از فلش کارت‌های آموزشی استفاده کنید. فلش کارت‌ها کمک می‌کنند تا لغات روزمره و اساسی انگلیسی را راحت‌تر حفظ کنید.
  3. گوش دادن غیرفعال را تمرین کنید: استفاده روزانه از ویدیوهای آموزشی، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، پادکست‌ها یا آهنگ‌های انگلیسی می‌توانند سرعت یادگیری شما را افزایش دهند.
مطالعه کنید  چند راهکار ساده برای تقویت مکالمه

 

مدت یادگیری زبان انگلیسی در سطح CEFR B1 – B2

  • Level B1

مدت زمان حدودی برای رسیدن به این سطح ۳۵۰ الی ۴۰۰ ساعت است. افرادی که به این مرحله می‌رسند نکات اصلی درباره چیزهای آشنا را به‌خوبی درک می‌کنند، توانایی تولید متن‌های ساده را دارند، واژگان مورد نیاز برای سفر را حفظ هستند و می‌توانند رویدادها _ برنامه‌ها و رؤیاهایشان را به‌راحتی بیان کنند.

  • Level B2

سطح B2 حدوداً به ۵۰۰ الی ۶۰۰ ساعت مطالعه و تمرین احتیاج دارد. اگر به این سطح برسید توانایی درک متون پیچیده را پیدا می‌کنید، می‌توانید شروع کننده مکالمه خیلی خوب و روانی باشید، نظراتتان را به‌راحتی بیان کنید و متن‌های واضحی را بنویسید.

برای اینکه مدت یادگیری زبان انگلیسی در این سطح را افزایش دهید، می‌توانید از پیشنهادات زیر کمک بگیرید:

  1. نوشتن و گوش دادن را تمرین کنید: موضوعاتی را گوش کنید که با اهداف و علایق شما مرتبط باشند و از هر موقعیتی برای نوشتن به زبان انگلیسی استفاده کنید. اگر به موضوعات آشپزی علاقه دارید، می‌توانید یک وبلاگ غذایی راه اندازی کنید و در عین آموزش دادن این مهارت زبانی را یاد بگیرید.
  2. دایره لغاتتان را افزایش دهید: برای حفظ لغات انگلیسی می‌توانید فلش کارت‌های بیشتری درست کنید و به‌صورت منظم آن‌ها را بخوانید، وسایل مورد نیازتان برای خرید را به زبان انگلیسی یا لغات مورد علاقه‌تان را یادداشت کنید و آن‌ها را در بخش‌های مختلف خانه‌تان بچسبانید.
  3. به تلفظتان اهمیت دهید: برای اینکه تلفظ خوبی داشته باشید، می‌توانید کلمات و واژگان مختلف را با صدای بلند بخوانید و تلفظ آن‌ها را به تفکیک بررسی کنید.
  4. خواندن را با روش‌های متنوع‌تری تمرین کنید: برای اینکه مدت یادگیری زبان انگلیسی خودتان را کم‌تر کنید هر مطلبی که به دستتان می‌رسد و به آن علاقه دارید را بخوانید. خواندن رمان‌های تخیلی، مجلات مختلف یا داستان‌های کوتاه پیشنهاد خوبی برای شروع هستند.

 

مدت آموزش زبان انگلیسی در سطح CEFR C1 – C2

  • Level C1

مدت زمان تقریبی برای رسیدن به این سطح ۷۰۰ الی ۸۰۰ ساعت است. زبان آموزانی که به این مرحله می‌رسند توانایی درک متون پیچیده و طولانی را پیدا می‌کنند، آن‌ها می‌توانند خیلی روان در خصوص خودشان صحبت کنند، انعطاف پذیری خوبی هنگام استفاده از زبان انگلیسی دارند و به دلیل تسلط بسیار خوبشان به مباحث گرامری می‌توانند متون مختلفی را بنویسند.

  • Level C2

قطعاً برای رسیدن به این جایگاه به مطالعه تمرین و ممارست زیادی احتیاج دارید. مدت زمانی که برای رسیدن به این سطح احتیاج دارید تقریباً ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت است. اگر به این جایگاه برسید نه تنها می‌توانید هر چیزی را که به زبان انگلیسی می‌خوانید یا می‌شنوید درک کنید، بلکه توانایی خلاصه کردن متون و مکالمات مختلف و درک ظرافت‌های زبانی را پیدا می‌کنید.

مطالعه کنید  Latina America Fidanzato Tips -- How to Fidanzato in Latin America

اگر می‌خواهید طول مدت یادگیری زبان انگلیسی در این مرحله کوتاه‌تر شود، می‌توانید از تکنیک‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید:

  1. متن‌های طولانی انگلیسی را گوش کنید و بنویسید: برای انجام این کار به دایره لغات خوبی احتیاج دارید. نوشتن و گوش دادن مستمر می‌تواند مهارت شما برای درک زبان انگلیسی را بهبود ببخشد.
  2. به زبان انگلیسی فکر کنید: شاید این کار کمی دشوار باشد اما مدت یادگیری زبان انگلیسی را کم می‌کند. فکر کردن به انگلیسی به مرور زمان طبیعی می‌شود.
  3. از خودتان آزمون‌های مختلف بگیرید: اگر می‌خواهید مدت زمان یادگیری مکالمه انگلیسی‌تان را بسنجید از خودتان آزمون بگیرید. به‌صورت روزانه یا هفته‌ای یک بار درباره مباحثی که مطالعه کرده‌اید، شنیده‌اید، گفته‌اید یا خوانده‌اید از خودتان سؤال کنید. این آزمون‌ها را می‌توانید به‌صورت آنلاین پیدا کنید.
  4. نکات ظریف این زبان را بیاموزید: هر زبانی نکات ظریف خاص خودش را دارد و زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنا نیست. شناخت قواعد گرامری کم‌تر شناخته شده و استثناهای املایی شما را بر این مهارت مسلط‌تر می‌کنند.
  5. با افراد بومی صحبت و تمرین داشته باشید: بهترین راه برای آزمایش خودتان مکالمات تلفنی یا حضوری با انگلیسی زبانان بومی است. هنگامی که در معرض این زبان قرار می‌گیرید، می‌توانید اشتباهاتتان را خیلی راحت‌تر اصلاح کنید. برای شروع می‌توانید به انجمن‌های آموزش زبان بپیوندید و از طریق چت آنلاین در فضاهای مجازی این کار را انجام دهید.

 

کلام آخر

یادگیری زبان انگلیسی چه مدت طول می‌کشد؟ مدت یادگیری زبان انگلیسی به خود این زبان، انتظارات شما از آن، سابقه‌ای که در آن دارید، انگیزه _ نگرش _ طرز فکرتان، ابزارهای آموزشی، پکیج‌ آموزشی زبان انگلیسی ، تکنیک‌ها و اساتیدی که از آن‌ها کمک می‌گیرید بستگی دارد. مطالعه مکرر به زبان انگلیسی، گوش دادن به این زبان و قرار گرفتن در کنار افراد بومی زمان یادگیری شما را کاهش دهد.

 

سؤالات متداول در رابطه با مدت یادگیری زبان انگلیسی

مدت یادگیری زبان انگلیسی به چه عواملی بستگی دارد؟

• چند سالتان است. • زبان انگلیسی تا چه حد به زبان مادری شما شباهت دارد. • آیا به زبان‌های دیگر هم تسلط دارید. • چقدر با انگیزه هستید. • برای یادگیری این مهارت چقدر از پول و زمانتان را صرف می‌کنید. • چقدر در طول روز با زبان انگلیسی مواجه می‌شوید. • برای یادگیری این مهارت از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید.

برای اینکه مدت یادگیری زبان انگلیسی را در سطح مبتدی کم‌تر کنیم، می‌توانیم چه کارهایی را انجام دهیم؟

• افزایش دایره لغات • نوشتن • گوش دادن به فایل‌های بیشتر • تمرکز روی تلفظ • خواندن مجلات _ کتاب‌ها و مطالب متنوع

کاهش مدت یادگیری زبان انگلیسی در سطح پیشرفته به چه مواردی بستگی دارد؟

• گوش دادن و نوشتن متن‌های مختلف و طولانی انگلیسی • فکر کردن به زبان انگلیسی • شرکت در آزمون‌های فردی و گروهی • آموختن نکات و استثنائات زبان • صحبت و تمرین با انگلیسی زبانان بومی و افرادی که در این زمینه مهارت دارند.