آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله

امروزه زبان انگلیسی یک معیار جهانی برای تمام مکالمات است. همه افراد در زمینه‌های شخصی و حرفه‌ای به این دانش و مهارت احتیاج دارند به همین علت اکثر والدین می‌پرسند که چگونه زبان انگلیسی را از کودکی به فرزندم آموزش دهم! یادگیری زبان دوم علاوه بر اینکه مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله را در کودکان افزایش می‌دهد باعث تقویت حافظه و تمرکز آن‌ها می‌شود. فکر کردن به زبان برای کودکانی که غیر انگلیسی هستند شاید دلهره آور باشد. بدون شک آموزش این مهارت به آن‌ها با چالش‌های زیادی همراه است و شما باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید. هر کودکی با تکنیک و سرعت متفاوتی این مهارت را یاد می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تکنیک‌های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله را بر اساس جدیدترین اطلاعات و آمارهای به دست آمده بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

 

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله را به این شکل شروع کنید

هنگام شروع آموزش از اینکه کودکان نمی‌توانند بخوانند، بنویسند یا حتی صحبت کنند ناامید نشوید. کودکان تا سن ۴ سالگی می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند به‌عنوان مثال:

  • کودکان بسیار کنجکاو هستند. آن‌ها دوست دارند دنیا را کشف کنند و چیزهای جدید را یاد بگیرند.
  • کودکان می‌توانند چیزهای زیادی را به خاطر بسپارند به‌عنوان مثال اتفاقات روز قبل را به یاد آورند یا به‌صورت بصری ۳ شی‌ء را به ذهن بسپارند.
  • کودکان ۴ ساله می‌توانند صفحات کتاب را ورق بزنند.
  • آن‌ها می‌توانند احساساتشان را ابراز کنند.
  • این کودکان می‌توانند به نوبت در بازی‌ها شرکت کنند.
  • آن‌ها خیلی راحت تصاویر را توصیف می‌کنند.
  • آن‌ها می‌توانند پازل‌های چند تکه را کامل کنند.
  • این کودکان مهارت گوش دادن به داستان‌های کوتاه را دارند.
  • جالب است که بدانید کودکان این سنی می‌توانند به‌عنوان زبان اولشان حدود ۳۰۰ کلمه را یاد بگیرند پس آموزش لغات انگلیسی به آن‌ها امکان پذیر است.
  • بچه‌ها می‌توانند اشیا را با تصاویر مطابقت دهند.
  • آن‌ها می‌توانند نام و سن خودشان را بگویند.
  • اکثر کودکان ۴ ساله می‌توانند جملات کوتاه ۴ تا ۶ کلمه‌ای را به زبان آورند.
  • آن‌ها علاقه زیادی به تقلید از بزرگسالان و هم بازی‌هایشان دارند.
  • آن‌ها می‌توانند خطوط مربع و دایره را با مداد بکشند، رنگ‌های اصلی و ساده را بشناسند و دستورالعمل‌های آسان را یاد بگیرند.

تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا یادگیری زبان انگلیسی برای کوکان را ساده‌تر کنید به شرح زیر هستند.

  • ایجاد یک روال

یک برنامه روتین برای آموزشتان تنظیم کنید. جلسات کوتاه و مکرر بهتر از جلسات طولانی و اندک است. معمولاً برای بچه‌های کوچک ۱۵ دقیقه کافی است اما بچه‌های بزرگ‌تر به دلیل تمرکز بیشتر می‌توانند ساعات طولانی‌تری را تحمل کنند. بهتر است فعالیت‌های خاصی را در روز و زمان مشخصی انجام دهید، این کار باعث ایجاد حس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری در کودکتان می‌شود؛ زیرا می‌دانند دقیقاً چه چیزی در انتظارشان است.

  • از موقعیت‌های روزمره به نفع خودتان استفاده کنید
مطالعه کنید  آموزش انواع جمله در زبان انگلیسی

یکی از مزایای آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله در خانه این است که می‌توانید از موقعیت‌های روزمره یا اشیا واقعی در خانه برای تمرین و آموزش استفاده کنید به‌عنوان مثال:

  • زمانی که کودکتان در حال لباس پوشیدن است یا شما در حال مرتب کردن کمد او هستید درباره لباس‌هایش صحبت کنید.
  • هنگامی که کودکتان در حال مرتب کردن اتاقش است واژگان مختلف را با او تمرین کنید.
  • هنگامی که در حال خرید یا آشپزی هستید لغات مختلف را به او آموزش دهید.
  • انتخاب موضوعاتی که کودکتان به آن‌ها علاقه دارد

قطعاً شما بهتر از هرکسی علایق و شخصیت فرزندتان را می‌شناسید پس بر اساس این موارد تصمیم بگیرید که قرار است چه موضوعاتی را به او آموزش دهید به‌عنوان مثال می‌توانید اعداد، رنگ‌ها، صفت‌ها، بدن، لباس‌ها، اسباب بازی‌ها، حیوانات یا غذاها را انتخاب کنید.

از تصاویر بصری کمک بگیرید

یکی از راه‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان 4 ساله «استفاده از تصاویر» است. شاید یک کودک درک نکند کلمه pencil به معنای مداد است اما می‌تواند تصویر آن را تشخیص دهد. ترکیب متن با تصویر می‌تواند توانایی درک کودکان را توسعه دهد و فضای یادگیری و آموزش را جذاب‌تر و جالب‌تر کند.

آموزش را سرگرم کننده تر کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی سرگرم می‌شویم بیشتر یاد می‌گیریم. برای افزایش قدرت یادگیری کودکان باید آن‌ها را بیشتر درگیر کنید. در حال حاضر منابع آموزشی بسیار متنوع، فعالیت‌ها و بازی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث سرگرم‌کننده‌تر شدن آموزش شوند.

همه چیز را با هم مخلوط کنید

اگر هنگام آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله فقط از یک روش مشخص استفاده کنید به سرعت باعث انزجار، بی‌تفاوتی و بی‌علاقگی آن‌ها می‌شوید در حالی که ترکیب کردن روش‌ها و تکنیک‌های مختلف می‌تواند آن‌ها را نسبت به آموزش تحریک کند.

از نقش آفرینی استفاده کنید

ایفای نقش راه خوبی برای افزایش اعتماد به نفس و تقویت مهارت گفتاری کودکان است. شما می‌توانید با توجه به رنج سنی و سطح درک کودکتان از آن‌ها بخواهید تا نقش‌های مختلفی را برای شما یا اعضای خانواده بازی کنند.

 

تکنولوژی را جدی بگیرید

در سال‌های اخیر تکنولوژی و فناوری به سرعت تبدیل به یکی از بهترین دوست‌های انسان شده است پس می‌توانید از این موقعیت استفاده کنید و آموزش زبان انگلیسی به کودکان 4 ساله‌تان را شروع کنید. فناوری راه خوبی برای مشارکت کودکان در مباحث آموزشی، استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های تعاملی مختلف است.

 

 از داستان‌ها کمک بگیرید

یکی از محبوب‌ترین راه‌های یادگیری زبان انگلیسی برای 4 ساله‌ها کتاب خواندن است. کتاب‌ها می‌توانند مهارت زبانی فرزندتان را توسعه دهند و به آن‌ها کمک کنند تا از تخیلشان بیشتر استفاده کنند. کتاب‌ها حس سرگرمی و ماجراجویی را در کودکان تحریک می‌کند.

 

آموزش را با بازی ترکیب کنید

یکی از کارهایی که در آموزش به کودکان کم سن و سال باید به آن عادت کنید «درک مفهوم تدریس نکردن» است. بچه‌ها به دنبال تقلید، کاوش و بازی هستند پس بیشتر از اینکه به دنبال یک معلم باشند، می‌خواهند یک همبازی پیدا کنند. شما می‌توانید در کنار آن‌ها بنشینید، با آن‌ها بازی کنید، چیزهای مختلفی را کشف کنید، لذت ببرید، بخندید و مفاهیم انگلیسی را در این فضا به آن‌ها بیاموزید. بازی با بادکنک، پریدن از روی طناب، استفاده از فلش کارت‌ها، بازی با اشیا مختلف، نشستن به‌صورت دایره‌ای و پرتاب کردن توپ یا انجام بازی‌های اکشن پیشنهاد خوبی برای شروع هستند.

مطالعه کنید  چگونه زبان انگلیسی را فول شویم؟

 

فعالیت‌های کوتاه مدت را انتخاب کنید

کودکان تا سن ۴ سالگی مدت زمان توجهشان بسیار کوتاه است و خیلی سریع علاقه‌شان را به یک فعالیت از دست می‌دهند پس اگر در حین آموزش چیز سرگرم کننده و جالبی در محیط اطرافشان ببینند سریعاً توجهشان به آن جلب می‌شود. در حقیقت رقابت اصلی شما با چیزهایی است که در اطراف آن‌ها وجود دارد. برای آموزش زبان باید برنامه‌ریزی متنوعی داشته باشید و مطمئن شوید که هر فعالیتی بیشتر از ۵ الی ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد.

 

 آموزش زبان انگلیسی به کودکان 4 ساله با عروسک‌های دستکشی

استفاده از عروسک‌های دستکشی راه سرگرم کننده‌ای برای آموزش به کودکان به‌ویژه کودکان خجالتی است. آن‌ها فکر می‌کنند عروسک‌ها واقعی هستند پس آن‌ها را دوست دارند و خیلی راحت با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. شما می‌توانید برای سؤال پرسیدن از فرزندتان از این عروسک‌ها استفاده کنید.

 

آهنگ بخوانید

شما می‌توانید یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله را با آهنگ‌ها ترکیب کنید. آن‌ها عاشق خواندن آهنگ‌ها و انجام حرکات و ژست‌های مختلف هستند.

 

ستایش کردن را فراموش نکنید

تشویق، ستایش و انرژی مثبت دادن به کودکان خردسال علی رغم اشتباهاتی که داشته‌اند آن‌ها را ترغیب می‌کند تا یادگیری ادامه دهند. هنگام ستایش کردن می‌توانید از عبارات مختلفی مانند آفرین، عالی بود، کارت خوب بود، شگفت انگیزه، خیلی فوق‌العاده است یا کار خارق‌العاده انجام دادی استفاده کنید. خندیدن در حین آموزش و حتی پاداش دادن انگیزه بخش‌های خوبی هستند.

 

چگونه فرزند کوچکم را نسبت به یادگیری زبان انگلیسی مشتاق‌تر کنم

در قسمت قبل تکنیک‌های آموزش زبان برای کودکان 4 ساله را با یکدیگر یاد گرفتیم اما گاهی اوقات والدین نمی‌دانند که چگونه فرزندشان را نسبت به یادگیری این مهارت مشتاق‌تر کنند. شما می‌توانید:

 

از خودتان شروع کنید

همان قدر که اشتیاق فرزندتان به آموزش اهمیت دارد اشتیاق خودتان هم به این کار مهم است. شما باید همراه او زبان انگلیسی را تمرین کنید، فیلم ببینید، کتاب بخوانید، موسیقی گوش کنید و حتی به انگلیسی صحبت کنید. این همراهی کردن او را نسبت به یادگیری مشتاق‌تر و اعتماد به نفسش را بیشتر می‌کند.

 

به کودکتان حق انتخاب بدهید

هنگام آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله حواستان باشد که آن‌ها بسیار باهوشند و اگر احساس کنند هیچ نقشی در انتخاب‌ها ندارند انگیزه‌شان را از دست می‌دهند؛ به همین علت بهتر است به آن‌ها اجازه دهید تا محیط آموزشی را خودشان انتخاب کنند، درباره موضوعاتی که می‌خواهند یاد بگیرند تصمیم گیرنده باشند یا کتاب‌ها و وسایل آموزشی را با سلیقه خودشان بخرند.

 

موقعیت‌های قابل درکی را برای کودکان به وجود آورید

بچه‌ها عاشق خیال پردازی هستند پس می‌توانید این آموزش را در قالب بازی‌ها و موقعیت‌های متنوعی مانند خانه، رستوران، کتابخانه، اسباب بازی فروشی یا پارک برگزار کنید؛ به‌عنوان مثال یک اسباب بازی فروشی را در نظر بگیرید و از کودکتان بخواهید تا به‌عنوان مشتری ایفای نقش کند.

مطالعه کنید  تعصب‌های بیهوده را کنار بگذاریم!

 

هر زمان که احساس کردید فرزندتان آمادگی دارد آموزش را شروع کنید

انتخاب زمان درست برای آموزش باعث انگیزه بیشتر در فرزندتان می‌شود. زمانی که برای آموزش انتخاب می‌کنید باید زمانی باشد که کودکتان کاملاً هوشیار است. اگر او را برای انجام تمرین‌ها و یادگیری تحت فشار بگذارید استرس و اضطراب زیادی را به او تحمیل کرده‌اید. فراموش نکنید که اگر فرزندتان نسبت به انجام کاری تمایل نداشت بهتر است به جای مجبور کردنش، آن کار را به زمان دیگری موکول کنید. اجبار بیش از حد فرزندتان را از یادگیری فراری می‌کند.

 

 از او بخواهید تا چیزهایی که یاد گرفته است را برای دیگران هم بگوید

یکی از عواملی که آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله را جذاب‌تر می‌کند هنگامی است که از او می‌خواهید تا مباحثی که یاد گرفته است را برای دیگران هم توضیح دهد؛ به‌عنوان مثال می‌توانید در مهمانی‌های خانوادگی یا جمع‌های دوستانه از فرزندتان بخواهید تا حروف یا کلماتی که یاد گرفته را بلند بگوید. انجام این کار نه تنها انگیزه بلکه اعتماد به نفس او را چندین برابر می‌کند.

 

کلام آخر

قرار گرفتن در محیط انگلیسی، درست کردن کاردستی، تکرار کردن، زبان بدن، استفاده از تصاویر، تماشای فیلم و کارتون، استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی، گوش دادن به موسیقی، انتخاب زمان مناسب، شرکت در جمع‌های گروهی، تقلید الگوهای رفتاری، کتاب خواندن، توجه و علایق کودکان و بازی کردن از محبوب‌ترین تکنیک‌های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله است. با توجه به اینکه یادگیری این مهارت در سنین بزرگسالی دشوارتر می‌شود پس بهتر است هنگامی که کودکتان در سنین پایین‌تر هست آموزش این مهارت را شروع کنید تا در بزرگسالی نسبت به هم سن و سال‌هایش موفق‌تر و باهوش‌تر باشد.

 

سؤالات متداول در رابطه با آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله :

آیا آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله امکان پذیر است؟

بله زیرا آن‌ها بسیار کنجکاو هستند و مهارت‌ها و توانایی‌های خاص خودشان را دارند به‌عنوان مثال می‌توانند چیزهای مختلفی را به ذهن بسپارند، صفحات کتاب را ورق بزنند، احساساتشان را بروز دهند، در بازی‌های گروهی شرکت کنند، تصاویر را توصیف کنند، پازل‌ها را تکمیل کنند، داستان‌های کوتاه گوش دهند، اشیا را با تصاویر تطبیق دهند، نام و سن خودشان را بگویند، جملات کوتاه را به زبان آورند، از بزرگسالان تقلید کنند، رنگ‌ها را بشناسند و کارهای ساده را یاد بگیرند.

آیا آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله تکنیک خاصی دارد؟

بله، شما می‌توانید با ایجاد یک روال مشخص، استفاده از موقعیت‌های روزمره، انتخاب موضوعاتی که فرزندتان به آن‌ها علاقه دارد، استفاده از تصاویر، سرگرم کننده کردن تکنیک‌های آموزشی، استفاده از تکنیک نقش‌آفرینی، کمک گرفتن از تکنولوژی، داستان گفتن، بازی کردن، انجام فعالیت‌های کوتاه، عروسک‌های دستکشی، خواندن آهنگ و تشویق کردن این مهارت را به آن‌ها بیاموزید.

آیا روشی وجود دارد که با کمک آن اشتیاق کودکان به آموزش زبان انگلیسی را بیشتر کرد؟

برای آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله و ایجاد شور و شوق در آن‌ها ابتدا از خودتان شروع کنید، به فرزندتان حق انتخاب دهید، موقعیت‌های قابل درکی را به وجود آورید، زمان مناسبی را برای آموزش انتخاب کنید و از فرزندتان بخواهید چیزهایی که یاد گرفته است را برای دیگران توضیح دهد.